De Iran Oorlog

Moderator: Moderators

ChaimNimsky
Superposter

Re: De Iran Oorlog

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 12 mar 2026 13:03 Ik weet niet waar we meer angst voor moeten hebben:
De ayatollahs of Netanyahu en Trump!
Als Europeaan zou ik me vooral zorgen maken over de toekomst van je kinderen en kleinkinderen. Indien Europa niet meebeweegt, verliest het alles: veiligheid, invloed en toekomst.

Israel (en ook de VS) heeft een sterk Judeo‑Christelijk Europa nodig, geworteld in Westerse waarden en historisch erfgoed, dat essentieel is voor stabiliteit en veiligheid. Een Europa dat deze identiteit verliest door culturele transformaties en geislamiseerde invloeden, wordt automatisch gezien als een potentiëlet egenstander –- niet alleen door Israel en de VS, maar zelfs door Rusland en China.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 12 mar 2026 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Om je eerste vraag te onderbouwen en motiveren HierEnNu, van de ayatollahs had ik tot een week geleden geen last. Intern in Iran was er uiteraard meer dan genoeg gaande maar als "we" overal moeten ingrijpen waar iets gaande is...

Van Trump en Netanyahu hebben we nu al geruime tijd last (eufemisme) van. Ze slingeren de ene na de andere leugen de wereld in, willen Gaza, Westbank of Groenland innemen en worden gezocht voir corruptie waarna de tweede genoemde gewoon een oorlog begint om dit te ontlopen en zijn populariteit te vergroten.
Blaffende ayatollahs bijten niet, Trump en Netanyahu wel!

En je tweede vraag: Wat is er onwaar aan mijn bewering?
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick

Ik beweerde niets over onwaarheid,

Zie eventueel reactie ChaimNimsky, beter kan ik het niet verwoorden:

Als Europeaan zou ik me vooral zorgen maken

Jouw voortdurend geschreeuw maakt mij doof, of leesblind zo je wil?
Ik lees jouw verbaal agressieve HOOFDLETTERS niet eens meer ...

Om je vraag te beantwoorden:
  • Wat is er onwaar aan mijn bewering?
Ik beweerde:
Houd eens op met dat onzinnige pesterig geschreeuw!
Of wil je daar terugpestgedrag mee uit lokken.
zodat je vervolgens op het meldknopje kunt rammen?

Ik wil niet weer een slotje, jij wel weer?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
. . .Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden.
.. . . . . . . . . . . . .
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu. Waar schreeuw ik, of hamteer ik hoofdletters? Laten we het in vredesnaam(!) over Iran hebben. Dat is waar ik me graag toe wil beperken.
Dank.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 12 mar 2026 15:00 HierEnNu. Waar schreeuw ik, of hamteer ik hoofdletters?
Daar:
dikkemick schreef: 12 mar 2026 12:17 Iran hoeft Beiroet niet aan te vallen....

DAT DOET ISRAËL WEL!
dikkemick schreef: 12 mar 2026 15:00:scissors:
Laten we het in vredesnaam(!) over Iran hebben. Dat is waar ik me graag toe wil beperken.
Dank.
Mooi, afgesproken, dank.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 12 mar 2026 15:19
dikkemick schreef: 12 mar 2026 15:00 HierEnNu. Waar schreeuw ik, of hamteer ik hoofdletters?
Daar:
dikkemick schreef: 12 mar 2026 12:17 Iran hoeft Beiroet niet aan te vallen....

DAT DOET ISRAËL WEL!
dikkemick schreef: 12 mar 2026 15:00:scissors:
Laten we het in vredesnaam(!) over Iran hebben. Dat is waar ik me graag toe wil beperken.
Dank.
Mooi, afgesproken, dank.
Om in de repeterende wijsheid van Trump te spreken:

DEAL
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En over de opperbaard gesproken. Die geeft niet op!

NOS:
In zijn eerste verklaring legde Khamenei de nadruk allereerst op de eenheid van het land en hoe belangrijk die is. Verder ging het natuurlijk over de oorlog, dat die nog niet is afgelopen en dat ze de Straat van Hormuz dicht zullen houden. Ook zei hij dat er compensatie zal komen voor mensen die schade hebben geleden door de oorlog, en dat mensen die gewond zijn geraakt gratis behandelingen zullen krijgen. Maar stoppen met de oorlog, dat zat er dus niet bij.

Dus, wat nu?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 12 mar 2026 13:03 Ik weet niet waar we meer angst voor moeten hebben:
Laatste twee. Hebben meer aan militaire opbouw gedaan en denken op een eigen manier.... !
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.. **
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 12 mar 2026 16:29
Laatste twee. Hebben meer aan militaire opbouw gedaan en denken op een eigen manier.... !
Iran is op dit moment volkomen ongevaarlijk. Een Iran met kernwapens zou echter gevaarlijker zijn dan welke andere natie ook, want dat soort wapens mag niet in handen vallen van jihadisten.

Als Iran simpelweg kerncentrales voor civiele doeleinden had willen bouwen, zou een verrijking van 3 tot 5 % van het uranium voldoende zijn geweest. Iran heeft het uranium echter al ontwikkeld tot meer dan 60 % –- veel meer dan nodig is voor andere toepassingen dan kernwapens en al bijna op kernwapenniveau. Vanaf dat punt kan het relatief snel verder worden verrijkt tot 90 %, het niveau dat nodig is voor atoombommen. Vandaar dat zij wat mij betreft terecht worden aangevallen.

Persoonlijk denk ik dat het inmiddels zelfs te laat is en dat een Iraans kernwapen waarschijnlijk niet meer kan worden tegengehouden. Israel heeft het kernwapenprogramma van Iran eerder meerdere malen vernietigd, onder andere met een computervirus (Stuxnet), waardoor het weer een decennium aan tijd won. Nu lijkt het echter te laat om dit nog volledig tegen te houden.

Israel beschikt officieus over honderden kernwapens en een bijna ondoordringbaar raketschild, terwijl Iran hooguit enkele tientallen kernwapens kan ontwikkelen en geen significante luchtverdediging heeft. Mocht Iran kernwapens krijgen, lijkt het mij onvermijdelijk dat Israel een kernoorlog tegen het regime zal beginnen, omdat het deze oorlog zal winnen en een Iran met honderden kernwapens onder geen beding kan laten ontstaan. Dat zou immers een existentiële dreiging vormen.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 12 mar 2026 19:14
Gerard R. schreef: 12 mar 2026 16:29
Iran is op dit moment volkomen ongevaarlijk. Een Iran met kernwapens zou echter gevaarlijker zijn dan welke andere natie ook, want dat soort wapens mag niet in handen vallen van jihadisten.

Als Iran simpelweg kerncentrales voor civiele doeleinden had willen bouwen, zou een verrijking van 3 tot 5 % van het uranium voldoende zijn geweest. Iran heeft het uranium echter al ontwikkeld tot meer dan 60 % –- veel meer dan nodig is voor andere toepassingen dan kernwapens en al bijna op kernwapenniveau. Vanaf dat punt kan het relatief snel verder worden verrijkt tot 90 %, het niveau dat nodig is voor atoombommen. Vandaar dat zij wat mij betreft terecht worden aangevallen.

Persoonlijk denk ik dat het inmiddels zelfs te laat is en dat een Iraans kernwapen waarschijnlijk niet meer kan worden tegengehouden. Israel heeft het kernwapenprogramma van Iran eerder meerdere malen vernietigd, onder andere met een computervirus (Stuxnet), waardoor het weer een decennium aan tijd won. Nu lijkt het echter te laat om dit nog volledig tegen te houden.

Israel beschikt officieus over honderden kernwapens en een bijna ondoordringbaar raketschild, terwijl Iran hooguit enkele tientallen kernwapens kan ontwikkelen en geen significante luchtverdediging heeft. Mocht Iran kernwapens krijgen, lijkt het mij onvermijdelijk dat Israel een kernoorlog tegen het regime zal beginnen, omdat het deze oorlog zal winnen en een Iran met honderden kernwapens onder geen beding kan laten ontstaan. Dat zou immers een existentiële dreiging vormen.
Deze regio in de fik is zeer gevaarlijk ook al zou Iran dat niet meer zijn.
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 12 mar 2026 20:31 Deze regio in de fik is zeer gevaarlijk ook al zou Iran dat niet meer zijn.
Iran is het laatste obstakel en daar zijn we dus nu mee bezig.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 12 mar 2026 20:42
Gerard R. schreef: 12 mar 2026 20:31 Deze regio in de fik is zeer gevaarlijk ook al zou Iran dat niet meer zijn.
Ga je mij dat nou echt vertellen? :D Libanon zelfde.. ook in de regio. Hele zooi in de fik.
Enorme hoeveelheden wapens en explosieven beschikbaar. Dussss..... :roll:
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 12 mar 2026 20:43
Ga je mij dat nou echt vertellen? :D Libanon zelfde.. ook in de regio. Hele zooi in de fik.
Hoeveel vijanden had Israel vroeger? Vrijwel alle Arabische staten en terroristische groepen zoals de PLO, Hamas, Hezbollah en Islamitische Jihad. Vandaag hebben Arabische landen vrede of samenwerking met Israel, en die terroristische groepen hebben hun macht verloren. Van de serieuze vijanden is eigenlijk alleen Iran nog over, en daar wordt nu aan gewerkt :)

De campagne zal niet stoppen voordat de militaire dreiging van Hezbollah definitief is uitgeschakeld. Dat Hezbollah niets meer voorstelt, is duidelijk gebleken. De regering van Libanon heeft Hezbollah inmiddels officieel verboden en wil alle wapens onder staatscontrole brengen, waarbij Israel indirect ondersteunt. Daarbij is er geen steun meer vanuit Iran, nadat Syrie is gevallen, en nu staat Iran zelf onder druk. Iran is het laatste obstakel en ik vermoed dat de oorlog tegen die staat minimaal drie maanden zal duren, dat het nucleaire programma van Iran hopelijk volledig vernietigd zal zijn, en dat de staat is teruggeworpen tot de steentijd -- regime change hangt echter af van de moed van de bevolking, aangezien waarschijnlijk geen boots on the ground zullen worden ingezet.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 12 mar 2026 21:00
Gerard R. schreef: 12 mar 2026 20:43
Hoeveel vijanden had Israel vroeger? Vrijwel alle Arabische staten en terroristische groepen zoals de PLO, Hamas, Hezbollah en Islamitische Jihad. Vandaag hebben Arabische landen vrede of samenwerking met Israel, en die terroristische groepen hebben hun macht verloren. Van de serieuze vijanden is eigenlijk alleen Iran nog over, en daar wordt nu aan gewerkt :)

De campagne zal niet stoppen voordat de militaire dreiging van Hezbollah definitief is uitgeschakeld. Dat Hezbollah niets meer voorstelt, is duidelijk gebleken. De regering van Libanon heeft Hezbollah inmiddels officieel verboden en wil alle wapens onder staatscontrole brengen, waarbij Israel indirect ondersteunt. Daarbij is er geen steun meer vanuit Iran, nadat Syrie is gevallen, en nu staat Iran zelf onder druk. Iran is het laatste obstakel en ik vermoed dat de oorlog tegen die staat minimaal drie maanden zal duren, dat het nucleaire programma van Iran hopelijk volledig vernietigd zal zijn, en dat de staat is teruggeworpen tot de steentijd -- regime change hangt echter af van de moed van de bevolking, aangezien waarschijnlijk geen boots on the ground zullen worden ingezet.
Ja, ik weet het wel.
Maar zoals het nu gaat is mondiaal uiterst riskant.
Armoede bv. doordat staten teveel voor iets moet betalen kan een drijfveer voor veel verdere ellende zijn.
(Ter illustratie die vlinder in India, die een orkaan elders veroorzaakte.)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Soms lees ik in het nieuws en op fora alleen over bommen.

Ja, ook over strategie en wereldleiders. Maar wat mij in onderstaand artikel vooral raakt, zijn de stemmen van Iraniërs zelf. Er zijn mensen die deze oorlog haten en vooral bang zijn voor nog meer verwoesting. Dat is begrijpelijk. Tegelijk bestaat er ook een groep die iets anders voelt:
  • hoop dat dit misschien eindelijk het einde kan betekenen
    van het regime dat hun land al zo lang onderdrukt.
Een man uit Teheran zegt iets dat blijft hangen:
  • niet de bommen maken hem het meest bang,
    maar het idee dat de oorlog halverwege stopt en
    dat Iraniërs daarna weer alleen achterblijven met hetzelfde regime.
Na de protesten eerder dit jaar, waarbij volgens mensenrechtenorganisaties duizenden mensen zijn omgekomen, zijn er mensen die het gevoel hebben dat verandering van binnenuit bijna onmogelijk is geworden. Voor hen voelt het alsof dit misschien de enige kans is dat het systeem echt breekt.
NOS op 3 - 14 jan 2026 schreef:
Wat je moet weten over de Iran-protesten

In Iran zijn de grootste protesten in jaren gaande. Het regime treedt hard op tegen demonstranten en het dodental loopt op. Hoe zit dat precies? Leggen we je uit in deze video.

Ik begrijp die hoop eerlijk gezegd wel. Niet omdat oorlog iets goeds is, dat is het nooit, maar omdat het ook laat zien hoe wanhopig de situatie voor veel mensen in Iran is geworden. Als mensen zelfs in oorlog een mogelijke uitweg zien, zegt dat alles over hoe zwaar het regime op hun leven drukt.

Dat hele artikel laat zien hoe verdeeld en complex de gevoelens in Iran zijn,
maar die hoop op bevrijding verdient ook gehoord te worden.

BRON: NOS Nieuws - vandaag, 21:08
Tussen hoop en vrees: Iraniërs verdeeld over de aanhoudende oorlog
Gesloten