Klimaat

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Klimaat

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 01 feb 2026 05:31
HierEnNu schreef: 31 jan 2026 23:38
Gerard R. schreef: 31 jan 2026 20:25 Mocht iemand op de wereld denken dat het nu wel een beetje 'gaat' met die opwarming:
:scissors:
Als je bedoelt dat ik denk dat 2025 minder warm was dan 2024? Dan ja,
vorig jaar was minder warm dan het jaar daar voor.
Dan heb het over 'het weer'.
Klimaat gaat over langere perioden en over 'trend'.
Klopt, klimaat gaat over trends op langere termijn.

Mijn antwoord was geen uitspraak over die trend,
maar een expliciete reactie op jouw vraag of ik denk dat het 'nu wel een beetje gaat'.
In die context hanteer ik een korte tijdshorizon en formuleer ik bewust voorlopig.

Dat onderscheid tussen weer en klimaat is mij bekend,
maar doet hier inhoudelijk niet af aan wat ik wél en niet beweer.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Er zijn momenten waarop niets doen
grotere gevolgen heeft dan ingrijpen.
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1059 ... iele-crash
Auteur: Myrthe Koopman
Deskundigen waarschuwen dat landen en financiële instellingen gebruik maken van gebrekkige economische modellen om de schade als gevolg van klimaatverandering te voorspellen. Dat schrijft de Britse krant The Guardian. Volgens de onderzoekers kan het gebruik van die gebrekkige modellen leiden tot een financiële crash. Herstel daarvan zou veel moeilijker zijn dan van de financiële crisis in 2008, omdat we volgens de deskundigen ‘de aarde niet kunnen redden zoals we bij de banken deden'. (..)
En dan héb je de kans dat het hele stelsel in elkaar valt.
Als Obama en Biden de wereld daar na de ramp 2008 niet voor hadden behoed zouden we er nu héel anders bij zitten...
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 06 feb 2026 18:56 https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1059 ... iele-crash
Deskundigen waarschuwen dat landen en financiële instellingen gebruik maken van gebrekkige economische modellen om de schade als gevolg van klimaatverandering te voorspellen. Dat schrijft de Britse krant The Guardian. Volgens de onderzoekers kan het gebruik van die gebrekkige modellen leiden tot een financiële crash. Herstel daarvan zou veel moeilijker zijn dan van de financiële crisis in 2008, omdat we volgens de deskundigen ‘de aarde niet kunnen redden zoals we bij de banken deden'. (..)
Als Obama en Biden de wereld daar na de ramp 2008 niet voor hadden behoed zouden we er nu héel anders bij zitten...
Ik kan me niet herinneren dat die twee een wezenlijke bijdrage hebben geleverd voor dat herstel.
Nederland leende een berg geld, met alle ellende die dat weer gaf.

Er is niets gebeurd aan het systeem, van het monopolygeld van de banken.
Wel is het zo, dat indien de arbeid wegvalt alles instort.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 07 feb 2026 08:27
Gerard R. schreef: 06 feb 2026 18:56 https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1059 ... iele-crash
Ik kan me niet herinneren dat die twee een wezenlijke bijdrage hebben geleverd voor dat herstel.
Nederland leende een berg geld, met alle ellende die dat weer gaf.

Er is niets gebeurd aan het systeem, van het monopolygeld van de banken.
Wel is het zo, dat indien de arbeid wegvalt alles instort.
Ja, als de arbeid instort is het klaar.

Dan schrijf je dat je je niets kan herinneren van Obama en Biden betreffende "herstel".
Typisch.. de media hebben toen werkelijk bol gestaan van opkopen van foute leningen, omvallende banken en instellingen, de opkoop en reddingen. Het was spectaculair en nooit vertoond. De FED speelde ook een grote rol tot jaren daarna. Hier in NL had Wouter Bos het er maar erg druk mee. Daarna heeft men de banken internationaal voorgeschreven wat robuuster te zijn.

Er is geen twijfel over de rol van de Amerikaanse leiders tijdens de financiële crisis van 2008 en de daaropvolgende jaren.

President Barack Obama speelde een belangrijke rol in het doorvoeren van herstelmaatregelen zoals de stimuluspakket en het redden van grote banken om een volledige economische ineenstorting te voorkomen.

President Joe Biden kwam later in beeld, maar heeft vooral geholpen met het stimuleren van de economie na de pandemie en het aanpakken van financiële en sociale kwesties.

Gevolg: geen echte crash, maar economisch herstel. Hoewel het plaatje niet mooi was... en dat gold internationaal.
Zo moest Rutte plotseling 12 miljard gaan bezuinigen, wat wij wel gevoeld hebben.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kredietcrisis

Beetje off-topic, niet veel klimaat :D
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

Gerard R. schreef: 23 jan 2026 17:43
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 23 jan 2026 16:03
Gerard R. schreef: 23 jan 2026 10:29 Nee hoor, er mag best stevig ingegrepen worden van mij.
Maar het allerbelangrijkste voor mij is de ongeremde spil- en vervuilzucht, die ik werkelijk OVERAL zie van klein tot groot.
Mij lijkt het dat je alleen dat wilt aanpakken maar niet dat wat gewoon meer meer kan.
Jij verspilt ín je eigen ogen' vermoedelijk niets dus kun je op de zelfde voet verder gaan.
Nou, ik eet heel kalmpjes, heb de auto weggedaan, fiets (en niet e-fiets) gaat prima, vlieg niet, trein niet, scheid plastic en de rest van afval, verbouw niet voortdurend, stook heel matig, kook elektrisch, woon in een goed geïsoleerd huis, ben vrij zuinig (doe met dingen tot ze echt 'op' zijn), koop niet veel, vervuil niets, doe rusig met verlichting, dus 'in mijn ogen' gaat het wel goed. Zou ik minder doen, dan wordt het armoedig en dat is niet nodig. Dat geldt naar mijn idee voor iedereen. Wat niet nodig is, is niet nodig. Maar wat sommigen knap luxe denken te moeten/kunnen doen en meer keren per jaar wil in mijn ogen nog wel eens overdreven uitbundig en niet passend in deze tijd zijn.
"Veel van deze misantropie komt neer op een pose – een vorm van verborgen zelfverheerlijking, vermomd achter de taal van het 'wij' dat zichzelf uitsluit. Wanneer flagellanten beweren dat 'wij' een kankergezwel op de planeet zijn, sluiten ze zichzelf stilletjes uit."

Uit "The Roots of Green Misantropy. How the West Learned to Hate Humanity".
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

holog schreef: 08 feb 2026 15:09
Gerard R. schreef: 23 jan 2026 17:43
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 23 jan 2026 16:03

Mij lijkt het dat je alleen dat wilt aanpakken maar niet dat wat gewoon meer meer kan.
Jij verspilt ín je eigen ogen' vermoedelijk niets dus kun je op de zelfde voet verder gaan.
Nou, ik eet heel kalmpjes, heb de auto weggedaan, fiets (en niet e-fiets) gaat prima, vlieg niet, trein niet, scheid plastic en de rest van afval, verbouw niet voortdurend, stook heel matig, kook elektrisch, woon in een goed geïsoleerd huis, ben vrij zuinig (doe met dingen tot ze echt 'op' zijn), koop niet veel, vervuil niets, doe rusig met verlichting, dus 'in mijn ogen' gaat het wel goed. Zou ik minder doen, dan wordt het armoedig en dat is niet nodig. Dat geldt naar mijn idee voor iedereen. Wat niet nodig is, is niet nodig. Maar wat sommigen knap luxe denken te moeten/kunnen doen en meer keren per jaar wil in mijn ogen nog wel eens overdreven uitbundig en niet passend in deze tijd zijn.
"Veel van deze misantropie komt neer op een pose – een vorm van verborgen zelfverheerlijking, vermomd achter de taal van het 'wij' dat zichzelf uitsluit. Wanneer flagellanten beweren dat 'wij' een kankergezwel op de planeet zijn, sluiten ze zichzelf stilletjes uit."

Uit "The Roots of Green Misantropy. How the West Learned to Hate Humanity".
Tsja... Maak ervan wat je wilt. Daar kan ik verder niets aan doen.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

Gerard R. schreef: 08 feb 2026 15:14
Voor de duidelijkheid, ik u citeer enkel als bij wijze van voorbeeld, het is een breed globaal algemeen citaat, geen persoonlijk gerichte.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

holog schreef: 08 feb 2026 16:35
Gerard R. schreef: 08 feb 2026 15:14
Voor de duidelijkheid, ik u citeer enkel als bij wijze van voorbeeld, het is een breed globaal algemeen citaat, geen persoonlijk gerichte.
Geeft niet. Ik zie het niet persoonlijk. :)
Het enige zinnige wat ik ervan kan zeggen is, dat wij mensheid ons niet willen voegen naar wat is.
Jammer.

Dus zal de natuur ons wel vertellen wat er gaat gebeuren. De wal keert het schip. We zien het overal. Ik wel in ieder geval. Het begin van iets heel groots..
En ik zou het fijn vinden als een aantal miljarden mensen het ook zouden zien en zich wat zouden voegen. Dat scheelt een slok op een borrel, hoewel we al heel laat zijn. Maar het is vechten tegen de bierkaai. Ook mijn zoon past zich niet aan.
En wat kan ik doen... Wat kan ik tegen een machtig man als Trump e.a. doen...?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bbc.com/news/articles/c4gdd6jdm42o
As the world races to cut carbon emissions in the fight against climate change, a potentially game-changing milestone may have been reached.

China - currently responsible for some 30% of global emissions - saw its emissions decline in the 12 months up to May 2025.

Crucially, this would be the first time emissions have fallen even as demand for power across the Chinese economy grew rapidly. Previous drops have only ever taken place during shocks like the Covid pandemic, which slowed the country's economy. (..)
Nog voorzichtig zijn met dit gegeven, maar het lijkt mooi en het zou een tik op de neus van Trump zijn.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Gerard R. schreef: 12 feb 2026 16:49 https://www.bbc.com/news/articles/c4gdd6jdm42o
As the world races to cut carbon emissions in the fight against climate change, a potentially game-changing milestone may have been reached.

China - currently responsible for some 30% of global emissions - saw its emissions decline in the 12 months up to May 2025.

Crucially, this would be the first time emissions have fallen even as demand for power across the Chinese economy grew rapidly. Previous drops have only ever taken place during shocks like the Covid pandemic, which slowed the country's economy. (..)
Nog voorzichtig zijn met dit gegeven, maar het lijkt mooi en het zou een tik op de neus van Trump zijn.
Of hem dat wat zal uitmaken is de vraag.

https://www.cbc.ca/news/science/endange ... 49?cmp=rss
Verwacht wordt dat de regering-Trump deze week een juridisch advies zal intrekken dat sinds het Obama-tijdperk de emissiecontroles in de VS heeft geleid, en daarmee de zogenaamde gevaarbevinding van de Environmental Protection Agency (EPA) zal intrekken.

De bevinding vormt de juridische en wetenschappelijke basis voor Amerikaanse klimaatactie sinds 2009, toen de EPA reageerde op een uitspraak van het Hooggerechtshof dat broeikasgassen Amerikanen schade toebrachten.

Sindsdien heeft het geleid hoe de EPA en andere Amerikaanse instanties broeikasgassen reguleren in alles, van industriële faciliteiten tot voertuigen. Zonder dit zouden al die regels volledig geschrapt kunnen worden. (..)
Dag atmosfeer.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Gerard R. schreef: 12 feb 2026 17:58
Verwacht wordt dat de regering-Trump deze week een juridisch advies zal intrekken dat sinds het Obama-tijdperk de emissiecontroles in de VS heeft geleid, en daarmee de zogenaamde gevaarbevinding van de Environmental Protection Agency (EPA) zal intrekken.

De bevinding vormt de juridische en wetenschappelijke basis voor Amerikaanse klimaatactie sinds 2009, toen de EPA reageerde op een uitspraak van het Hooggerechtshof dat broeikasgassen Amerikanen schade toebrachten.

Sindsdien heeft het geleid hoe de EPA en andere Amerikaanse instanties broeikasgassen reguleren in alles, van industriële faciliteiten tot voertuigen. Zonder dit zouden al die regels volledig geschrapt kunnen worden. (..)
Dag atmosfeer.
"Na mij de zondvloed" zal het stabiele genie hebben gedacht - als het echt gebeurt.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 13 feb 2026 02:16
Gerard R. schreef: 12 feb 2026 17:58

Dag atmosfeer.
"Na mij de zondvloed" zal het stabiele genie hebben gedacht - als het echt gebeurd.
Het was:

"Na ons de zondvloed."

Het was zijn vrouw die dat zei.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.theguardian.com/us-news/202 ... t-rollback
Klimaat kopstukken veroordelen de grootste terugdraaiing van Trump EPA tot nu toe: ‘Dit is corruptie’
Ze beloven terug te vechten met gerechtelijke uitdagingen nu Trump de fundamentele Amerikaanse klimaatregels intrekt (..)

Ze kwamen woensdag bijeen buiten het hoofdkantoor van de Environmental Protection Agency (EPA) om de plannen van de regering-Trump te beoordelen in het domein van juridische bevindingen die ten grondslag liggen aan alle federale klimaatregelgeving en het intrekken daarvan, en verzekerd te strijden tegen de afkalving.

“Dit is corruptie, duidelijk en eenvoudig. Ouderwetse, vuile politieke corruptie,” zei Sheldon Whitehouse, senator voor Rhode Island, tijdens de bijeenkomst. “Dit is een agentschap dat zo geïnfiltreerd is door de corrupte fossiele brandstofindustrie dat het een overheidsagentschap heeft veranderd in het wapen van de vervuilers van fossiele brandstoffen.” (..)
Ik denk, dat de tucht van de markt ook zijn werk zal doen. Het is op dit moment al vaak zo, dat voortgaan op de oude manier
veel minder profijtelijk is dan met nieuwe moderne technieken te werken, die rekening houden met het klimaat en de luchtkwaliteit. Dat dit niet de wereld van Trump is maakt niet beslissend veel uit.

En dit laatste geldt in mijn denken voor een heleboel zaken op aarde waar hij met zijn vingers aan zit. Voorbeeld: Nav(t)o. Mensen en dus staten en/of geallieerden willen samenwerken. Dat maakt(e) ons sterker tegen 'vergrijpers', zie WO2. Dat een wat dwarse president met zijn handlangers dat plotseling in de geschiedenis niét willen HOEFT NIET desastreus te zijn. Dat samenwerken zal er toch zijn als de nood aan de man komt. Is het niet van hem, dan wel op een andere manier. Er zijn veel wegen en ook meer machtsblokken dan de VS.

Het geldt ook voor tarieven. Hoge tarieven voor India waren er van Trump. Één vrijhandelsakkoord van de EU met India en die hoogte is er af hoor. Enz..

Maar het is wel heel jammer en zonde dat de VS zich zó ongelooflijk onstabiel, zwak en militair agressief jegens bondgenoten of min of meer vrienden en handelsprartners gedraagt uiteraard. Dat land zou je toch nooit meer vertrouwen, iets dat ook al in Trump's eerste termijn is opgemerkt. Nou ja, men is nog een beetje bang voor de VS, ook door dat leger... Misschien gaat die vrees ook nog eens weg. Maar op de veiligheidsconferentei in München heeft de Duitse bondskanselier Merz wel duidelijk en klaar gewaarschuwd dat de hele wereldorde volledig onderuit gaat door het geknoei van de Amerikanen. Nou ja... het zij zo, daar vindt men mondiaal wat op, dat weet ik zeker.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 feb 2026 09:17 Het was:
"Na ons de zondvloed."
Donald denkt nooit "ons" maar alleen aan zichzelf!
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 14 feb 2026 01:48
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 feb 2026 09:17 Het was:
"Na ons de zondvloed."
Donald denkt nooit "ons" maar alleen aan zichzelf!
Dat lijkt me een oneliner.
Maar wel een hele sterke.
Plaats reactie