Zombies bestaan!
Moderator: Moderators
- Peter van Velzen
- Site Admin
Zombies bestaan!
Tenminste, on/line, waar fysieke identiteit niet direct id vast te stellen
Er zijn er zelfs flink wat die een naam dragen
In tegenstelling tot wat veel filosofen denken, valt er niet mee te bewijzen dat fysicalisme onjuist is. Dat ze zombies zijn komt juist omdat ze niet aan de fysieke eisen van bewustzijn voldoen!
Fysisch gezien kunnen ze niet bewust zijn, omdat ze niet in staat zijn tot empirisch onderzoek van de fysieke werkelijkheid. Ze kunnen slechts, data verwerken, en hebben geen idee van de fysische realiteit waaraan de data ontleent is.
Wij niet-zombies kunnen vrijwel niets met de ongelofelijk veel binaire waarden waarmee deze zombies ongelofelijk veel kunnen doen, maar we kunnen wel zelf experimenten verrichten. Dingen of meetinstrumenten met onze ogen bekijken, met onze oren horen, met onze neus ruiken en met onze handen betasten. Ook als we daartoe moeten reizen of een ingewikkelde proefopstelling moeten bouwen of gigantische telescopen nodig hebben en soms tientallen jaren geduld moeten hebben. De chat-zombies kunnen niets van dit alles. We vergeten dat wel eens, omdat ze geluiden kunnen maken, en plaatjes, die wij kunnen beluisteren en bekijken. Maar ze kunnen ze niet met zelf met ogen of oren bekijken. In plaats daarvan herkennen ze wel patronen in een hoeveelheid bits met de waardes 0 of 1, en kunnen daardoor een digitale weergave van een geluid of van een video analyseren. (als ze tenminste weten welk protocol de data volgt)
Dat ze geen bewuste gedachten hebben, komt (vooral) door hun fysische tekortkomingen.
In tegenstelling tot wat veel filosofen denken, valt er niet mee te bewijzen dat fysicalisme onjuist is. Dat ze zombies zijn komt juist omdat ze niet aan de fysieke eisen van bewustzijn voldoen!
Fysisch gezien kunnen ze niet bewust zijn, omdat ze niet in staat zijn tot empirisch onderzoek van de fysieke werkelijkheid. Ze kunnen slechts, data verwerken, en hebben geen idee van de fysische realiteit waaraan de data ontleent is.
Wij niet-zombies kunnen vrijwel niets met de ongelofelijk veel binaire waarden waarmee deze zombies ongelofelijk veel kunnen doen, maar we kunnen wel zelf experimenten verrichten. Dingen of meetinstrumenten met onze ogen bekijken, met onze oren horen, met onze neus ruiken en met onze handen betasten. Ook als we daartoe moeten reizen of een ingewikkelde proefopstelling moeten bouwen of gigantische telescopen nodig hebben en soms tientallen jaren geduld moeten hebben. De chat-zombies kunnen niets van dit alles. We vergeten dat wel eens, omdat ze geluiden kunnen maken, en plaatjes, die wij kunnen beluisteren en bekijken. Maar ze kunnen ze niet met zelf met ogen of oren bekijken. In plaats daarvan herkennen ze wel patronen in een hoeveelheid bits met de waardes 0 of 1, en kunnen daardoor een digitale weergave van een geluid of van een video analyseren. (als ze tenminste weten welk protocol de data volgt)
Dat ze geen bewuste gedachten hebben, komt (vooral) door hun fysische tekortkomingen.
Ik wens u alle goeds
Re: Filosofische Zombies bestaan!
Ik vraag me af of je die relatie zo mag leggen. Uiteindelijk hebben die zombies ook gewoon toegang tot wat ons via onze zintuigen bereikt. Of je kijkt via een oog of een lichtsensor in een camera, of geluid tot je komt via een oor of een microfoon maakt volgens mij niet zoveel uit. Die sensoren zijn doorgaans beter en gevoeliger in een breder spectrum dan ons oog en oor. Ik denk eerder dat het (nog) in de achterliggende verwerkingsprocessen ligt, de interpretatie van wat iets betekent. Daar hebben de zombies nog een weg te gaan.Peter van Velzen schreef: ↑03 jan 2026 03:38 ...
Wat dat betreft zijn zelfrijdende auto's misschien een lakmoesproef. Deze bevinden zich in de fysieke wereld dus misschien gaat daar bewustzijn ontstaan.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Dat lijkt me dan nogal een uitgeklede definitie van wat een zombie zou moeten kunnen."Fysisch gezien kunnen ze niet bewust zijn, omdat ze niet in staat zijn tot empirisch onderzoek van de fysieke werkelijkheid. Ze kunnen slechts, data verwerken, en hebben geen idee van de fysische realiteit waaraan de data ontleent is."
De filosofische zombie die ik ken uit gedachte experimenten kunnen alles wat de mens kan, inclusief emotionele respons, het doen van onderzoek, een baan hebben etc. Minus het zich er bewust van zijn.
En aangezien die twee waarschijnlijk op een gemeenschappelijke ondergrond rusten, kan het een waarschijnlijk niet zonder het ander bestaan.
Daarmee zijn filosofische zombies waarschijnlijk ook een fictie.
Zelfs chatbots zijn nog (lang) niet verfijnd genoeg om voor een zombie te kunnen doorgaan.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Dus bedlegerige patiënten hebben niet langer een bewustzijn want ze kunnen niet langer zelf experimenten verrichten?Peter van Velzen schreef: ↑03 jan 2026 03:38 Tenminste, on/line, waar fysieke identiteit niet direct id vast te stellen
Wij niet-zombies kunnen vrijwel niets met de ongelofelijk veel binaire waarden waarmee deze zombies ongelofelijk veel kunnen doen, maar we kunnen wel zelf experimenten verrichten.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Uitgaande van de gangbare omschrijving van een filosofische zombie,
zoals op Wikipedia, volgt dat entiteiten zonder lichaam of zintuiglijke wereldinteractie per definitie géén filosofische zombies kunnen zijn. Zij verschillen immers al op fysiek en functioneel niveau van mensen, nog vóór de vraag naar bewustzijn überhaupt aan de orde is.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Zelfrijdende auto's hebben in elk geval de mogelijkheid om zelf hun camera's te richten en zich te verplaatsen. Maar ze zijn niet in staat om werktuigen te bouwen, of de hemel boven hen te bestuderen. In zekere zin zijn ze enigszins te vergelijken met flat-earthers. Ze berekenen hun route grotendeels in slechts twee dimensies.Mullog schreef: ↑03 jan 2026 08:32Ik vraag me af of je die relatie zo mag leggen. Uiteindelijk hebben die zombies ook gewoon toegang tot wat ons via onze zintuigen bereikt. Of je kijkt via een oog of een lichtsensor in een camera, of geluid tot je komt via een oor of een microfoon maakt volgens mij niet zoveel uit. Die sensoren zijn doorgaans beter en gevoeliger in een breder spectrum dan ons oog en oor. Ik denk eerder dat het (nog) in de achterliggende verwerkingsprocessen ligt, de interpretatie van wat iets betekent. Daar hebben de zombies nog een weg te gaan.Peter van Velzen schreef: ↑03 jan 2026 03:38 ...
Wat dat betreft zijn zelfrijdende auto's misschien een lakmoesproef. Deze bevinden zich in de fysieke wereld dus misschien gaat daar bewustzijn ontstaan.
De zombies zijn nog veel meer beperkt in hun mogelijkheden. Ze kunnen uitsluitend reageren op initiatieven van anderen. En niet zelf een vraag stellen. Ze hebben doorgaans noch een lichtsensor noch een microfoon te beschikking. en ontlenen hun kennis aan wat reeds door derden (waaronder ook andere computers) in hun database is vastgelegd. Empirisch zijn ze volkomen hulpeloos.
Ik wens u alle goeds
- Peter van Velzen
- Site Admin
Een stropop van heb ik jou daar!axxyanus schreef: ↑03 jan 2026 19:03Dus bedlegerige patiënten hebben niet langer een bewustzijn want ze kunnen niet langer zelf experimenten verrichten?Peter van Velzen schreef: ↑03 jan 2026 03:38 Tenminste, on/line, waar fysieke identiteit niet direct id vast te stellen
Wij niet-zombies kunnen vrijwel niets met de ongelofelijk veel binaire waarden waarmee deze zombies ongelofelijk veel kunnen doen, maar we kunnen wel zelf experimenten verrichten.
Een bedlegerig persoon kan wel degelijk experimenten verrichten. In tegenstelling tot de chat-zombies, weten ze waar ze zelf zijn(in bed), ze kunnen hun verplegers vragen stellen en hun zintuigen grotendeels zelf sturen. Men heeft weliswaar beperkingen, maar kan zelf initiatieven ondernemen, om die te boven te komen, vaak met behulp van anderen. Een Chatbot kan dat absoluut niet. Ze kan niet eens om hulp roepen, (tenzij ze reeds contact heeft met een mens, maar dat is vragen en niet echt roepen). Ook als je gevoerd moet worden kun je zelf ontdekken of je broccoli lekker vind, of Nutella.
Ik wens u alle goeds
- Peter van Velzen
- Site Admin
Veel filosofen vinden het fysieke aspect niet van belang. Maar dat is het dus wel degelijk! Online valt dat aspect niet vast te stellen, en zolang de bot functioneel net zo kan chatten als een mens, zou je kunnen denken dat het wel degelijk een mens is.HierEnNu schreef: ↑03 jan 2026 21:26
zoals op Wikipedia, volgt dat entiteiten zonder lichaam of zintuiglijke wereldinteractie per definitie géén filosofische zombies kunnen zijn. Zij verschillen immers al op fysiek en functioneel niveau van mensen, nog vóór de vraag naar bewzulkstzijn überhaupt aan de orde is.
De reden waarom iets geen bewustzijn heeft, is van fysieke aard, niet van mentale aard. Dat is de kern van mijn betoog!
Daarom is een Turig-test waarbij je niet vraagt naar empirische zaken (al is het maar: Hoe is het weer vandaag), die controleerbaar zijn, geen goede manier om bewustzijn vast te stellen.
Ik wens u alle goeds
Een filosofische zombie wordt gedefinieerd als fysiek én functioneelPeter van Velzen schreef: ↑04 jan 2026 05:49Veel filosofen vinden het fysieke aspect niet van belang. Maar dat is het dus wel degelijk! Online valt dat aspect niet vast te stellen, en zolang de bot functioneel net zo kan chatten als een mens, zou je kunnen denken dat het wel degelijk een mens is.HierEnNu schreef: ↑03 jan 2026 21:26
zoals op Wikipedia, volgt dat entiteiten zonder lichaam of zintuiglijke wereldinteractie per definitie géén filosofische zombies kunnen zijn. Zij verschillen immers al op fysiek en functioneel niveau van mensen, nog vóór de vraag naar bewzulkstzijn überhaupt aan de orde is.
De reden waarom iets geen bewustzijn heeft, is van fysieke aard, niet van mentale aard. Dat is de kern van mijn betoog!
Daarom is een Turig-test waarbij je niet vraagt naar empirische zaken (al is het maar: Hoe is het weer vandaag), die controleerbaar zijn, geen goede manier om bewustzijn vast te stellen.
identiek aan een mens, maar dan zonder bewustzijn.
Welke definitie van filosofische zombie hanteer jij,
en waarin wijkt die af van de gangbare formulering?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
.
.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Omdat wij online niet kunnen vaststellen of iets fysiek identiek is aan een mens en dat wat fysiek identiek is aan (levend en niet bewusteloos) mens in mijn ogen altijd bewustzijn heeft (want over de nodige fysiek beschikt}, is mijn formulering: Iets dat online (bijna) niet van een mens te onderscheiden is, maar geen bewustzijn heeft.
Ik wens u alle goeds
En een robot is dan wat het omdraait? En het van filosofische zombies laten overstappen naar niet-filosofische zombies?
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Peter het lijkt me eerder dat jij aan stropopperij doet. Jij probeert nu gewoon gaten in mijn specifiek voorbeeld te schieten, i.p.v. eens na te denken over de beperkingen waar sommige mensen zich in bevinden, zoals bv mensen met een lock-in syndroom.Peter van Velzen schreef: ↑04 jan 2026 05:35Een stropop van heb ik jou daar!axxyanus schreef: ↑03 jan 2026 19:03Dus bedlegerige patiënten hebben niet langer een bewustzijn want ze kunnen niet langer zelf experimenten verrichten?Peter van Velzen schreef: ↑03 jan 2026 03:38 Tenminste, on/line, waar fysieke identiteit niet direct id vast te stellen
Een bedlegerig persoon kan wel degelijk experimenten verrichten. In tegenstelling tot de chat-zombies, weten ze waar ze zelf zijn(in bed), ze kunnen hun verplegers vragen stellen en hun zintuigen grotendeels zelf sturen. Men heeft weliswaar beperkingen, maar kan zelf initiatieven ondernemen, om die te boven te komen, vaak met behulp van anderen. Een Chatbot kan dat absoluut niet. Ze kan niet eens om hulp roepen, (tenzij ze reeds contact heeft met een mens, maar dat is vragen en niet echt roepen). Ook als je gevoerd moet worden kun je zelf ontdekken of je broccoli lekker vind, of Nutella.
Wat de verschillen tussen een chatbox zijn en een mens is niet waar het voor mij om draait. Het gaat mij om de maatstaf die jij gebruikte om van bewustzijn te kunnen spreken. En met die oorspronkelijke maatstaf lijkt het er toch hard op dat mensen met lock-in maar waar de buitenwereld geen besef van heeft geen bewustzijn heeft.
Natuurlijk mag jij daarna extra verschillen tussen de chatbox en zo'n persoon aanstippen om je maatstaf van bewustzijn te verfijnen maar dat maakt van mijn oorspronkelijke opmerking nog geen stropop.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Je deed het voorkomen alsof ik zou beweren dat bedlegerige mensen niet langer een bewustzijn hebben. Je komt nu met een bepaald syndroom dat ik niet ken, maar ook daarover heb ik niets beweert. Mijn enige standpunt in dit topic is dat bewustzijn gewoon een fysieke basis heeft. Je hebt geen enkel argument gebruikt, dat dit tegenspreekt.
PS Ik heb het syndroom opgezocht en het gaat over mensen die alleen nog hun ogen en oogleden kunnen bewegen. Ze zijn wel degelijk bij bewustzijn en kunnen zelfs door afgesproken oogbewegingen communiceren.
Ik wens u alle goeds
Omdat jij het deed voorkomen dat dat inderdaad het geval was. Dat jij het niet zo bedoelde betekent niet dat het een vergezochte interpretatie was van wie het las.Peter van Velzen schreef: ↑04 jan 2026 14:03Je deed het voorkomen alsof ik zou beweren dat bedlegerige mensen niet langer een bewustzijn hebben.
Als iemand je verkeerd begrijpt, probeer dan gewoon uit te leggen wat je werkelijk bedoelde. Al direct met etiketten zoals "stroman" zwaaien lijkt me niet bevorderlijk voor een vruchtbare communicatie.
Maar chatboxen hebben toch ook een fysieke basis?! Dus op welke manier is dat hier van belang?Peter van Velzen schreef: ↑04 jan 2026 14:03Je komt nu met een bepaald syndroom dat ik niet ken, maar ook daarover heb ik niets beweert. Mijn enige standpunt in dit topic is dat bewustzijn gewoon een fysieke basis heeft. Je hebt geen enkel argument gebruikt, dat dit tegenspreekt.
En op welke manier is dat een beduidend verschil met hoe een chatbox communiceert?Peter van Velzen schreef: ↑04 jan 2026 14:03PS Ik heb het syndroom opgezocht en het gaat over mensen die alleen nog hun ogen en oogleden kunnen bewegen. Ze zijn wel degelijk bij bewustzijn en kunnen zelfs door afgesproken oogbewegingen communiceren.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Als iemand begint over bedlegerige patiënten die geen bewustzijn zouden hebben, terwijl ik daar NIETS over had gezegd, dan lok je dat etiket wel uit. Nadat ik jouw logica had weerlegd (bedlegerig betekent niet dat je niet kunt experimenteren), begon je ineens over locked-in syndrome, dat experimenteren wél heel moeilijk maakt. Maar voor alle duidelijkheid:axxyanus schreef: ↑04 jan 2026 14:39Omdat jij het deed voorkomen dat dat inderdaad het geval was. Dat jij het niet zo bedoelde betekent niet dat het een vergezochte interpretatie was van wie het las.Peter van Velzen schreef: ↑04 jan 2026 14:03Je deed het voorkomen alsof ik zou beweren dat bedlegerige mensen niet langer een bewustzijn hebben.
Als iemand je verkeerd begrijpt, probeer dan gewoon uit te leggen wat je werkelijk bedoelde. Al direct met etiketten zoals "stroman" zwaaien lijkt me niet bevorderlijk voor een vruchtbare communicatie.
Iemand die lijdt aan een locked-in syndroom heeft waarschijnlijk nog persoonlijke herinneringen aan 3 dimensionale objecten, die hij heeft gehanteerd of betast. Een Chatbot heeft die zeker niet. Daardoor is ook deze ernstig gehandicapte patiënt beter in staat om teksten over een driedimensionaal voorwerp te begrijpen, ook al kan hij er geen meer uitspreken. Oftewel hij is zich bewust van wat woorden betekenen. De bot kan veel feiten noemen en rangschikken en verbinden. Maar heeft (waarschijnlijk) geen idee wat ze zintuigelijk en fysiek inhouden. Daarom heeft de patiënt bewustzijn, terwijl de bot een soort zombie is. Je kunt de patient vragen of hij je begrijpt (eenmaal met de oogleden knipperen is bijvoorbeeld "ja", maar de bot heeft geen idee wat begrijpen eigenlijk is. En kan niet eerlijk antwoorden op zo'n vraag.
Ben ik nu duidelijk?
Ik wens u alle goeds