Klimaat

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Klimaat

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 18 nov 2025 13:09
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 nov 2025 09:02
HierEnNu schreef: 17 nov 2025 18:44
Dag planeet? :lol:

Welnee: hooguit dag mensheid! Toch?
Het kan doorslaan naar een Warm UP en dan kan er een tweede Venus uit de Aarde voortkomen.
Dit overleven zelfs de micro organismen ,die honderden meters diep, leven niet.
Zover ik weet zal het niet erger kunnen worden dan de Perm/Trias massa extinctie Toendertijd zijn zelfs de meercelligen toen niet allemaal uitgestorven, laat staan de microben.
Wie zegt dat het geen denkbaar scenario is?
Het zou best kunnen doorschieten naar 300 Celsius of hoger en dan is het echt afgelopen.

PS.
Een van die uitstervingen kwam door een Giga uitbarsting in Siberië dat gaf zoveel stof dat er afkoeling optrad.
Dat ging zover dat nagenoeg alles bevroor. de oceanen incluis.
Was er niet elders een andere uitbarsting gewest die de boel opwarmde dan was de kans groot geweest dat alles was uitgestorven.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 nov 2025 13:46
Peter van Velzen schreef: 18 nov 2025 13:09
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 nov 2025 09:02
Het kan doorslaan naar een Warm UP en dan kan er een tweede Venus uit de Aarde voortkomen.
Dit overleven zelfs de micro organismen ,die honderden meters diep, leven niet.
Zover ik weet zal het niet erger kunnen worden dan de Perm/Trias massa extinctie Toendertijd zijn zelfs de meercelligen toen niet allemaal uitgestorven, laat staan de microben.
Wie zegt dat het geen denkbaar scenario is?
Het zou best kunnen doorschieten naar 300 Celsius of hoger en dan is het echt afgelopen.
Dat is vooralsnog onwaarschijnlijk. Over een miljard jaar zal de zon echter veel meer energie uitstralen, en dan zijn inderdaad gekookt.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Tip: Lees "De transformatie van de aarde" Peter Frankopan

Het klimaat en de (weers)omstandigheden op aarde zijn bijna allesbepalend. De mens echter draagt nu meer een steentje bij dan voorheen. Maar ook duizenden jaren geleden hadden mensen al, zonder dat ze zich dit bewust waren, invloed op klimaat.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 19 nov 2025 07:14 Tip: Lees "De transformatie van de aarde" Peter Frankopan

Het klimaat en de (weers)omstandigheden op aarde zijn bijna allesbepalend. De mens echter draagt nu meer een steentje bij dan voorheen. Maar ook duizenden jaren geleden hadden mensen al, zonder dat ze zich dit bewust waren, invloed op klimaat.
Datg klopt.
Maar die invloed is nog nooit zo groot geweest als nu.
Het is vooral de snelheid waarmee het gebeurt dat zorgen baart.

Overigens is je argument een argument dat heel vaak door de wegkijkers en ontkenners van het proces gebruiken.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 nov 2025 08:53
dikkemick schreef: 19 nov 2025 07:14 Tip: Lees "De transformatie van de aarde" Peter Frankopan

Datg klopt.
Maar die invloed is nog nooit zo groot geweest als nu.
Het is vooral de snelheid waarmee het gebeurt dat zorgen baart.

Overigens is je argument een argument dat heel vaak door de wegkijkers en ontkenners van het proces gebruiken.
Ik kijk zeker niet weg hoor en ben pro klimaat (als je dat zo mag stellen). Maar het boek is een wetenschappelijke weergave van moeder aarde in relatie tot klimaat en overleven mensheid
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Een wetenschappelijke weergave van moeder aarde
in relatie tot klimaat en overleven mensheid?

Interessant! Hoewel, dan zit ik wel met een vraag:
is mijn veronderstelling dat wetenschap geen enkele garantie kán geven
dat de mensheid het uiteindelijk wél haalt, onjuist?

En zegt die wetenschappelijke weergave iets over de [on]mogelijkheid om ooit
de ruimte te koloniseren, of blijft zulks buiten beschouwing?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

HierEnNu schreef: 19 nov 2025 11:02
Een wetenschappelijke weergave van moeder aarde
in relatie tot klimaat en overleven mensheid?

Interessant! Hoewel, dan zit ik wel met een vraag:
is mijn veronderstelling dat wetenschap geen enkele garantie kán geven
dat de mensheid het uiteindelijk wél haalt, onjuist?

En zegt die wetenschappelijke weergave iets over de [on]mogelijkheid om ooit
de ruimte te koloniseren, of blijft zulks buiten beschouwing?
Er is geen theoretische beperking in deze.

Praktisch hangt het af van wat men wil.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.theguardian.com/world/2025/ ... -emissions
Oekraïne is van plan om bijna 44 miljard dollar van Rusland te eisen voor de schade die verband houdt met een toename van de klimaatverwarmende uitstoot als gevolg van de aanhoudende oorlog, vertelde een minister aan Reuters. Deze stap markeert de eerste keer dat een land schadevergoeding eist voor een dergelijke toename van de uitstoot, onder meer van de fossiele brandstoffen, cement en staal die worden gebruikt bij de strijd tegen de oorlog, en van de vernietiging van bomen door de daaruit voortvloeiende branden. “Er werd veel schade toegebracht aan water, land en bossen, zei Pavlo Kartashov, vice-minister van Economie, Milieu en Landbouw van het land. “We hebben enorme hoeveelheden extra CO2-uitstoot en broeikasgassen, zei” Kartashov in een interview aan de zijlijn van de Cop30-klimaattop in Brazilië. (..)
Terecht. Ik ben al vrij lang van mening, dat oorlog extra emissies met zich brengt.
Het hoort bij de onverschilligheid jegens de atmosfeer van deze planeet en het leven.
Vooral de Russen interesseert het niets is al jaren geleden gemeld.
Het is díé mentaliteit die onze wereld meer en meer in gevaar brengt. Niet alleen met oorlog.
En dan moet Musk het vanzelfsprekend oplossen met zijn Marsvluchten en -voertuigjes...? :roll:

Haha...!! :(
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://nos.nl/l/2591373 en andere:
Nederland neemt met Colombia het voortouw in het organiseren van een internationale top over het afbouwen van fossiele brandstoffen als olie, gas en steenkool. Dat heeft minister Sophie Hermans (VVD) van Klimaat en Groene Groei bekendgemaakt op de klimaattop in Brazilië, samen met ministers uit zowel ontwikkelde als opkomende landen.

Nederland maakt deel uit van een groep landen die afgelopen week pleitte voor plannen om te stoppen met fossiele brandstoffen. Deze brandstoffen zijn de voornaamste oorzaak van klimaatverandering, en tegelijk een onderwerp waarover veel landen weigeren te praten op de klimaattop. Zo'n dertig landen oefenen met een brief en deze persconferentie druk uit op de voorzitter van de top om hierover te schrijven in de slotverklaring. (..)
Alle stapjes zijn nuttig.
Het is in ieder geval het besef dat de atmosfeer niet álles kan hebben en dat Trumpisme ("drill baby drill") feitelijk nu even niet verstandig is, al doe je er niet veel aan omdat hij van mening is, dat de wereld naar machtige hém moet luisteren ipv. andersom.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.nu.nl/algemeen/6376849/verd ... n-gas.html
Na een nacht onderhandelen is de klimaattop in Brazilië geëindigd zonder harde afspraken over een afbouwplan voor het gebruik van olie, kolen en gas. Landen bereikten wel een akkoord over extra financiering zodat arme landen zich kunnen aanpassen aan klimaatverandering. (..)
Volgende keer beter of als Trump weg is. Maar anderhalve graad gemiddelde maximale opwarming gaat op deze manier niet lukken. Dat kan nog een hoop rampen geven.. Gemiste kans deze keer. Trump wordt bedankt.

Wat duidelijk te zien was is dat de BRICS-landen, dus ook opkomende landen als Brazilië veel beter in de gaten hebben waarom het hier gaat dan de VS. Zij doen ook veel meer, inoveren op klimaat en de VS begint terug te vallen en achter te raken. Er zit flink wat economie, kennis en vernieuwing in klimaat.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 22 nov 2025 21:18:scissors:
Landen bereikten wel een akkoord over extra financiering
zodat arme landen zich kunnen aanpassen aan klimaatverandering.
Ik vind dat een geweldig resultaat, meer dan ik verwachtte! Tegelijk leert de praktijk
dat rijkere landen hun klimaatbeloften vaak maar gedeeltelijk of vertraagd nakomen.
Pas als de financiering daadwerkelijk wordt uitgekeerd, heeft het voor mij echte waarde.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bbc.com/news/articles/clyz8 ... mpaign=rss
Rescuers in Indonesia are searching for at least 400 people who have been reported missing, many believed to be buried under landslides, after cyclonic rains caused disastrous flooding nearly a week ago.

The death toll on the island of Sumatra has risen to more than 440, the government says. (..)
Het is een deel van de klimaat-ellende.
Geschat wordt dat het aantal mensen verdreven van huis en haard en dus dakloos in Azië ongeveer 1 miljoen is.
De kosten door klimaat-problemen beginnen mondiale opbrengsten plaatselijk ruim te overtreffen.
Als de wereld er nú wat tegen gaat doen kan het zijn (ook de VS...!!), dat we over een á twee decennia de vruchten daarvan kunnen oogsten. Dat is het vliegwieleffect van opwarming. Sommigen zeggen dan "Na mij de zondvloed".
Het zal onze kinderen maar overkomen...
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 02 dec 2025 13:51:scissors:
Zou wel eens waar kunnen zijn. Maar toch, zonder dat aan te tonen toch te stellig:
vóór het begin van de huidige 'Global Opwarming' gebeurden dit soort rampen ook.
En mocht het lukken de temperatuur globaal omlaag te brengen,
ook dan blijven dit soort rampen gebeuren.
Gerard R. schreef: Het zal onze kinderen maar overkomen...
'Global Warming' of niet, leer er maar mee leven:
het zál onze nazaten vroeger of later overkomen.
.

.
Wij, jij en ik, hebben geluk gehad: er is leven vóór de dood! :wink:
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 02 dec 2025 14:27
Gerard R. schreef: 02 dec 2025 13:51:scissors:
Zou wel eens waar kunnen zijn. Maar toch, zonder dat aan te tonen toch te stellig:
vóór het begin van de huidige 'Global Opwarming' gebeurden dit soort rampen ook.
En mocht het lukken de temperatuur globaal omlaag te brengen,
ook dan blijven dit soort rampen gebeuren.
Gerard R. schreef: Het zal onze kinderen maar overkomen...
'Global Warming' of niet, leer er maar mee leven:
het zál onze nazaten vroeger of later overkomen.
.

Ja, maar we hoeven het niet mondiaal massaal te verhaasten (of je moet er zat van hebben, maar dat is uiteraard nog niet massaal..)
.
Wij, jij en ik, hebben geluk gehad: er is leven vóór de dood! :wink:
Maar het gaat erom, dat we snel zoveel mogelijk maatregelen nemen en niet doen wat de Amerikaan ons voorschrijft in deze.
En soebatten moeten we zéker ook niet... En die oorlogen zouden ook eens moeten stoppen. We hebben wel wat anders te doen hier dan idioten erop los te laten bombarderen.

Maar ik weet het: vrome wens.... #-o #-o
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 02 dec 2025 14:39:scissors:
Maar ik weet het: vrome wens.... #-o #-o
Goed dat je zelf aangeeft dat het vooral wensdenken is. Maar laat ik het scherper formuleren: we kunnen wel blijven herhalen dat "er nu snel maatregelen moeten komen", maar na tientallen jaren praten is duidelijk dat structurele verandering niet volgt uit morele verontwaardiging of goede bedoelingen. Zolang wij, 'het klootjesvolk' er niet in slagen degenen aan de macht te helpen die daadkracht tonen, verandert er niets wezenlijks.

Ik ben hier nog niet zo lang actief als jij, maar één ding is me inmiddels wel helder: veel van onze discussies draaien om het gevoel dat we controle hebben, terwijl juist dat gevoel grotendeels illusoir is. De werkelijkheid is dat klimaatverandering, geopolitiek en technologische ontwikkelingen
zich aan individuele wilskracht weinig gelegen laten liggen.

Voor mij gaat het er niet om naïef te roepen "na ons de zondvloed", maar om te erkennen dat we leven in omstandigheden die we niet volledig of zelfs nauwelijks kunnen sturen. Dat besef maakt mijn houding
  • "geniet hier en nu zolang het kan, want het is later dan we denken"
geen fatalisme maar een nuchtere constatering:
  • vóórdat we er zelf erg in hebben, zijn de mogelijkheden uitgeput,
    en sterker nog, ons eigen leventje zelf ook. :idea:
Plaats reactie