De toekomst is heden.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: De toekomst is heden.

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 30 okt 2025 09:49
holog schreef: 29 okt 2025 19:59 Hello thermo world !

Dat enthousiasme past me veel beter dan al dat defaitisme van veel leeftijdgenoten van me.
Daar kan ik echt van genieten, vol vuur bouwen aan een vernieuwende toekomst,
in plaats van met de broek vol en het kopje naar beneden reeds in de kist gaan liggen,
omdat ontwikkelingen voor een ouwe vermoeide geest niet meer bij te benen zijn.
  • De toekomst is heden? De toekomst is voor jonge EN ouwe enthousiastelingen!
Ik ken aardig wat jonge mensen die er niet gerust op zijn.
Omdat mensen altijd rare dingen doen met die mooie vindinkjes.
En het middeleeuwse, want dat IS er.. dat gaat er vaak niet van weg.
** Heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

็Het is uiteraard reclame, maar 10.000 keer zo efficiënt klinkt heel mooi. . .
Voor alle zekerheid dikt men het energiegebruik van de "gewone" leermodus nog eens flink aan.
Als het allemaal waar was, zou het prachtig zijn. Dat wel.
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Ik weet niet of ik het juist lees, maar begrijp het volgende:

De eerste commerciële microprocessor, de Intel 4004 (1971), haalde zo’n 0,18 MIPS per watt.
Een moderne CPU (zoals een Apple M3 of AMD Ryzen 9) haalt rond de 500 MIPS per watt, en sommige mobiele ARM-chips zelfs 10 000 MIPS per watt. Moderne chips zijn dus duizenden tot tienduizenden keren energie-efficiënter dan de eerste generatie.

Waar vroeger één berekening veel stroom vroeg,
doet een hedendaagse chip er miljoenen met hetzelfde energieverbruik.

BRON:

Instructions per second
en
Performance per watt
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
holog
Diehard

Bericht door holog »

HierEnNu schreef: 01 nov 2025 09:28
Ik weet niet of ik het juist lees, maar begrijp het volgende:

De eerste commerciële microprocessor, de Intel 4004 (1971), haalde zo’n 0,18 MIPS per watt.
Een moderne CPU (zoals een Apple M3 of AMD Ryzen 9) haalt rond de 500 MIPS per watt, en sommige mobiele ARM-chips zelfs 10 000 MIPS per watt. Moderne chips zijn dus duizenden tot tienduizenden keren energie-efficiënter dan de eerste generatie.

Waar vroeger één berekening veel stroom vroeg,
doet een hedendaagse chip er miljoenen met hetzelfde energieverbruik.

BRON:

Instructions per second
en
Performance per watt
OK, maar de huidige systemen botsen tegen (natuurkundige) muren voor veder aan energie efficiëntie te winnen. vandaar het een radicaal andere aanpak (inclusief hardware en software) vereist.
(hardware maar wel blijvende bij huidige silicon met voordeel van mature industrie, opschaling en gote schaal productie relatief makkelijk en snel voor handen)

de reclamespot (cfr. Peter), dient ook niet fout geïnterpreteerd te worden, het gaat hier eerder om een proof-of-concept, met een oproep naar bouwen, een gedecentraliseerde open-scource invitatie, geen closed Big-tech monopolie. het in de roots zoveel mogelijk aanpakken van de evidente gevaren van AI (zoals ongelijkheid,... )

je eerste reactie op de reclamespot was eigenlijk vrij spot on het is in zijn core tegenreactie tegen de decel, degrowth , doomers DeathCult (op verschillende vlakken).
(met een glimlach naar de degrowth zelf-destructieve homeopathische oplossingen)

ik ga ervan uit dat de persoon uit de reclamespot wel degelijk herkend werd? en ja dit is een vraag, want het is iets waar ik misschien ontrecht van uit ga.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
holog
Diehard

Bericht door holog »

holog schreef: 01 nov 2025 11:56 ik ga ervan uit dat de persoon uit de reclamespot wel degelijk herkend werd? en ja dit is een vraag, want het is iets waar ik misschien ontrecht van uit ga.
Voor de zekerheid deze dus
viewtopic.php?t=19084#p633040

om even terug te komen op de reclamespot, op gebied van de AI belofte is er effectief nogal wat werk te verzetten voor de belofte in realiteit te zien verschijnen. maar daarbuiten veel no-brainer laag hangend fruit betreffende andere wetenschappelijke toepassingen. de volwaardig chip staat gepland voor 2026, ontzettend snel dus. wanneer in massa schaal productie en eind gebruiker klaar (?) , 2027 ?

de eerste toy toepassingen, door buitenstaanders, door de open-scource waren er paar uur na de lancering, zo snel gaat dat nu. de lancering zuivere popcorn entertainment op X. geboost door de EA (effective altruism) doomers poortwachters.

eigen evaluatie, kans op pseudowetenschappelijke scam zoals als sommige EA beweren 0%, kans op enkel een wisnat speeltje zonder real life toepassing 0,15%, veel ontzettend laaghanged fruit. de AI toepassing beloftevol, niet onhaalbaar maar effectief te zien.

ik spreek me niet uit over de haalbaarheid van te ontzettend agressieve tijdslijn, ambitieus, onrealistisch mogelijk, maar extropic geschiedenis staat ermee in verhouding. (tuurlijk kunnen er falen gebeuren bij het opschalen en in productie brengen, veel startups falen, indien extropic of een ander doet op zich weinig ter zake af).

andere alternatieve wegen die het eerder kunnen leveren, zeer mogelijk tot waarschijnlijk.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
holog
Diehard

Bericht door holog »

De popcorn gaat verder, van de EA poortwachters naar Elon Musk

Beff is voor Musk wat Extropic niet kan zijn: een ironisch klankbord dat hem toelaat de E/Acc-filosofie te verkennen zonder de intellectuele macht ervan te erkennen.
de thermoputer-reactie van Musk, markeert het moment waarop dat spel zijn onschuld verliest.

voor Musk: we brengen bewustzijn naar de sterren
voor e/acc bewustzijn is wat de sterren al doen, wij zijn slechts de voortzetting ervan. Extropic beweegt op een niveau dat Musk moeilijk kan imiteren: theoretische fysica.

De grap werd een spiegel.
De spiegel werd een rivaal.
De rivaal werd de nieuwe zon. ☀️

Extropic veranderde ironie in ontologie — Elons reactie is geen onwetendheid; het is narratieve beheersing.

je kunt niet absorberen wat al begonnen is met denken.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/tech-innovati ... &utm_term=
De locatiegegevens van miljoenen mobiele telefoons in België zijn online te koop, waaronder die van hoge EU-functionarissen. Dat blijkt uit onderzoek van BNR in samenwerking met internationale partnermedia. Het risico op chantage en spionage is groot, waarschuwen deskundigen. (..)
Of de mensen er horendol van worden?
Ja.
Ik heb in ieder geval mijn locatie op mobieltje meestal uit. Maar ik ben geen kopstuk, dus dat valt wel mee. :)
Trump heeft het in zijn eerste termijn gezegd "Computers are rigged' en dát was een uitlating die wel hout sneed.
Misschien gaat het erger worden, met AI, deepfake en wat heb je niet?! :roll:
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Locatiegegevens zijn juist de reden dat navigatie, hulpdiensten en logistiek werken.

Ze redden letterlijk levens, besparen brandstof en maken weer- en verkeersmodellen
nauwkeuriger. Sinds de AVG heeft iedereen controle over wat gedeeld wordt:
  • toestemmingen per app, alleen bij gebruik, of helemaal niet.
Telefoons slaan de locatie bovendien lokaal op, niet permanent in een publieke database.

Het risico op misbruik is weliswaar reëel, maar beperkt en afgenomen. De voordelen zijn structureel en dagelijks. Angst is hier geen bescherming, maar vooral een slechte raadgever.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 04 nov 2025 19:30 (..)
Het risico op misbruik is weliswaar reëel, maar beperkt en afgenomen. (..)
Zo.. dat is mooi. Maar érgens kan het fout gaan, zoals we zien.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 04 nov 2025 22:52
Ik ken geen nieuwe ontwikkeling die niet fout zou kunnen gaan.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 05 nov 2025 09:10
Gerard R. schreef: 04 nov 2025 22:52
Ik ken geen nieuwe ontwikkeling die niet fout zou kunnen gaan.
Precies, en dat kan hiermee niet. Daar kan het te veelomvattend voor zijn. Dus oppassen, mensen van de aarde...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/tech-innovati ... -de-ruimte
Google heeft een gewaagd plan bedacht om nog meer datacenters te bouwen. Het bedrijf wil namelijk datacenters in de ruimte bouwen. Daar zijn zonnepanelen immers acht keer efficiënter dan op aarde, wat een slok op een borrel scheelt bij het belangrijkste knelpunt van datacenters: de enorme elektriciteitsvraag. (..)
:lol: 8*) Steeds sneller, steeds geavanceerder, steeds.... zo boeiend. Worden we eindelijk allemaal gelukkig op aarde. :?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... van-spacex
Vliegtuigbouwer Airbus en defensiebedrijven Thales en Leonardo hebben een overeenkomst gesloten die de weg vrij moet maken voor één nieuw ruimtevaartbedrijf. De drie Europese bedrijven gaan hun satellietactiviteiten samenvoegen in een nieuwe onderneming. Het nieuw op te richten bedrijf moet tegenwicht bieden aan Elon Musks SpaceX. Europese landen zijn al langer op zoek naar een Europees alternatief, door de vrees om te afhankelijk te worden van de Verenigde Staten. (..)
Goed plan vind ik.
Helemaal los van de VS hoeft niet van mij, maar we zien dagelijks dat de EU wel heel nauwkeurig moet opletten met de grote Amerikaanse instabiliteit op allerlei vlak. Het is de consekwentie van een leider als Trump.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 06 nov 2025 01:12 .
Goed plan vind ik.
Helemaal los van de VS hoeft niet van mij, maar we zien dagelijks dat de EU wel heel nauwkeurig moet opletten met de grote Amerikaanse instabiliteit op allerlei vlak. Het is de consekwentie van een leider als Trump.
Dat was het ook onder de vorige presidenten, alleen viel het toen niet zo op.

Ik ben altijd een voorstander geweest van een sterk Europa dat de VS niet nodig heeft.
Ik heb dat elders al uiteengezet.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 07 nov 2025 08:38
Gerard R. schreef: 06 nov 2025 01:12 .
Goed plan vind ik.
Dat was het ook onder de vorige presidenten, alleen viel het toen niet zo op.

Ik ben altijd een voorstander geweest van een sterk Europa dat de VS niet nodig heeft.
Ik heb dat elders al uiteengezet.
Ja, ik ben het hartgrondig met je eens. Ik heb het ook een keer uitgebreid op een terziele gegaan Amsterdams forum geschreven. Onder omstandigheden (nu bv.) onstaat daar simpelweg een zooi, ongeacht of misschien wel vanwege een bijna? biljonair en wat miljardairs, die daar rondlopen. Wat onvoorzichtig....
Nou ja... bij ons is het ook 'niet altijd' een gesmeerde machine, dus daar moeten we aan werken :lol: #-o
Plaats reactie