De opmars van kunstmatige intelligentie

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: De opmars van kunstmatige intelligentie

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 21 sep 2025 11:17
Gerard R. schreef: 20 sep 2025 15:59 O, ik krijg alles onder de duim hoor. Maar het zó te maken, dat dat ook wel heel gemakkelijk fout kan gaan met antwoorden lijkt me wat overdreven daar de hele wereld hier op zit te hypen. Het wordt zelfs al in oorlog gebruikt, nou... daár moet echt niets verkeerd gaan, zou je zeggen. Of niet? :(
Daar heb ik wel eens SF over gezien.

De computers voerden een soort blinde oorlog, was ook duur maar toch wel zonder destructie.
Dat is hier en nu wel anders.
** Heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://nos.nl/l/2583983
Een Australische horrorfilm die door de Chinese censuur onder handen is genomen, ligt onder vuur op sociale media. De verontwaardiging gaat vooral over een scène met een homohuwelijk waarbij het paar met AI in een heterokoppel is veranderd.

Together kwam op 12 september uit in China. De film volgt een jong paar dat naar het platteland verhuist en daar met mysterieuze en groteske veranderingen aan hun lichamen te maken krijgt. (..)
Dat geloof je toch niet? :shock:
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.dutchnews.nl/2025/09/dutch- ... -data-use/
The Dutch privacy regulator AP has warned millions of Dutch LinkedIn users to change their settings if they do not want their profile data to be used to train artificial intelligence systems.

LinkedIn has said it plans to use names, photos, job titles, work experience, education, locations, skills and public posts, articles, comments and polls from European users to train its systems, although private messages will not be included.

The option to share data for “improving generative AI” is switched on by default, meaning everyone’s information will automatically be included unless they opt out before November 3. (..)
Ook weer van die pesterigheid. AI aan: default. De wereld zit vol met maffia.
Als ik het kon slingerde ik ze onmiddellijk van het web af met hun AI..
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 25 sep 2025 20:55 https://nos.nl/l/2583983
Een Australische horrorfilm die door de Chinese censuur onder handen is genomen, ligt onder vuur op sociale media. De verontwaardiging gaat vooral over een scène met een homohuwelijk waarbij het paar met AI in een heterokoppel is veranderd.

Together kwam op 12 september uit in China. De film volgt een jong paar dat naar het platteland verhuist en daar met mysterieuze en groteske veranderingen aan hun lichamen te maken krijgt. (..)
Ik zie niet in waarom ik dat niet zou geloven.

De Geschiedenis puilt gewoon uit van manipulatie van nieuws en lectuur door de machthebbers.
Niets nieuws onder de zon dus, wel is het zeer afkeurenswaardig.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 26 sep 2025 12:24
Gerard R. schreef: 25 sep 2025 20:55 https://nos.nl/l/2583983

Ik zie niet in waarom ik dat niet zou geloven.

De Geschiedenis puilt gewoon uit van manipulatie van nieuws en lectuur door de machthebbers.
Niets nieuws onder de zon dus, wel is het zeer afkeurenswaardig.
Ik neig ernaar om AI een soort pandemie te gaan noemen.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 26 sep 2025 12:43 Ik neig ernaar om AI een soort pandemie te gaan noemen.
Daar ben ik met eens.

Er is al eens een rechter (in functie) geweest die zijn oren er naar liet hangen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://today.rtl.lu/news/business-and- ... Gouverneur Gavin Newsom van Californië ondertekende maandag
Gouverneur Gavin Newsom van Californië heeft vandaag een unieke wet bekrachtigd die chatbots met kunstmatige intelligentie reguleert, waarmee hij de druk van het Witte Huis om dergelijke technologie ongecontroleerd te laten, trotseerde.

"We hebben een aantal werkelijk gruwelijke en tragische voorbeelden gezien van jongeren die schade hebben geleden door ongereguleerde technologie, en we zullen niet toekijken hoe bedrijven doorgaan zonder de nodige beperkingen en verantwoording", zei Newson na de ondertekening van de wet.

De baanbrekende wet vereist dat chatbot-operators "kritieke" waarborgen implementeren met betrekking tot interacties met AI-chatbots en biedt mensen de mogelijkheid om rechtszaken aan te spannen als dit tot tragedies leidt, aldus senator Steve Padilla, een Democraat die de wet steunde. De wet komt na onthullingen over zelfmoorden waarbij tieners chatbots gebruikten voordat ze zelfmoord pleegden. (..)
Het zal moeten. Overal zal je dit soort wetgeving tegen gaan komen.
AI is super, maar het dient ook super beheerd te worden. Dan hebben we het nog niet over de misdaad... Dat is moeilijker.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Fotonische chips lijken nu toch aan de orde te komen.

Wat al bekend was:
Fotonische chips, ook wel photonic integrated circuits (PICs) genoemd, zijn microchips die licht in plaats van elektriciteit gebruiken om informatie te verwerken en te verzenden. Dit maakt ze sneller, energiezuiniger en geschikter voor toepassingen zoals kunstmatige intelligentie, quantumcomputing, 6G-netwerken en medische diagnostiek. De technologie maakt compactere en efficiëntere apparaten mogelijk door fotonische functies te integreren, en wordt gezien als een strategisch tech. (..)
Er is een oplossing voor het behouden van informatie, geheugen, een zwak punt in de techologie van de lichtchips, die de verdere ontwikkeling nogal remde.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bbc.com/news/articles/c5yd9 ... mpaign=rss
OpenAI heeft nieuwe schattingen vrijgegeven van het aantal ChatGPT-gebruikers dat mogelijke tekenen van noodsituaties op het gebied van de geestelijke gezondheid vertoont, waaronder manie, psychose of zelfmoordgedachten.

Het bedrijf zei dat ongeveer 0,07% van de ChatGPT-gebruikers die in een bepaalde week actief waren, dergelijke tekenen vertoonden, en voegde eraan toe dat de chatbot voor kunstmatige intelligentie (AI) deze gevoelige gesprekken herkent en erop reageert.

Hoewel OpenAI beweert dat deze gevallen "uiterst zeldzaam" zijn, zeiden critici dat zelfs een klein percentage honderdduizenden mensen kan bedragen, aangezien ChatGPT onlangs 800 miljoen wekelijkse actieve gebruikers bereikte, volgens baas Sam Altman. (..)
Big Brother is nooi meer ver weg...
Het is nu al te ver heen denk, maar we zouden het toch fors in de gaten moeten houden en er wat aan doen als het niet
fris is. Het begint erop te lijken dat AI ook echt bedoeld is om mensen in de gaten te houden.
holog
Diehard

Bericht door holog »

Wie heeft er de wet van Moore nog nodig?

Je scoort niet elke dag 10.000x, (als slechts een begin).maar gisteren wel. wat een mooie ochtend....
Degrowth is a civilation-killer, it's the little death that brings total annihilation. mass scale demoralization from cultural steering. growth is life, degrowth is death. it's that simple.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

holog schreef: 30 okt 2025 06:57 Wie heeft er de wet van Moore nog nodig?

Je scoort niet elke dag 10.000x, (als slechts een begin).
maar gisteren wel. wat een mooie ochtend....
:?:
Ik dacht ff dat je het over de $10.000 had die Intel betaalde voor een exemplaar
van het tijdschrift Electronics uit april 1965, waarin Moore de fundamenten legde
voor deze wet, maar dat gebeurde niet gisteren maar reeds in 2005.
Maakt verder niets uit hoor,
  • wat telt is dat het inderdaad een mooie ochtend is!
Daar ga ik de komende 2 uur, 46 minuten en 40 seconden intens van genieten en
dan heb ik 10.000 seconden genot gescoord ... :wink:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
holog
Diehard

Bericht door holog »

HierEnNu schreef: 30 okt 2025 10:09
holog schreef: 30 okt 2025 06:57 Wie heeft er de wet van Moore nog nodig?

Je scoort niet elke dag 10.000x, (als slechts een begin).
maar gisteren wel. wat een mooie ochtend....
:?:
Ik dacht ff dat je het over de $10.000 had die Intel betaalde voor een exemplaar
van het tijdschrift Electronics uit april 1965, waarin Moore de fundamenten legde
voor deze wet, maar dat gebeurde niet gisteren maar reeds in 2005.
Maakt verder niets uit hoor,
  • wat telt is dat het inderdaad een mooie ochtend is!
Daar ga ik de komende 2 uur, 46 minuten en 40 seconden intens van genieten en
dan heb ik 10.000 seconden genot gescoord ... :wink:
Ik had het niet over geld hoor. Ik had het over energie-efficiëntie (zie, hello thermo world!)
Degrowth is a civilation-killer, it's the little death that brings total annihilation. mass scale demoralization from cultural steering. growth is life, degrowth is death. it's that simple.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

holog schreef: 30 okt 2025 20:46 Ik had het niet over geld hoor. Ik had het over energie-efficiëntie (zie, hello thermo world!)

Aha, helder!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Plaats reactie