Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

ChaimNimsky
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 16 okt 2025 06:33
ChaimNimsky schreef: 15 okt 2025 21:11
Zelfs nu er een staakt-het-vuren is en Palestijnen en Israeli's in de straten feest hebben gevierd, blijven proPalestijnen manieren zoeken om Israel aan te klagen, los van de belangen van de Palestijnen zelf. Het gaat blijkbaar niet om de Palestijnen, maar om het voortdurend bekritiseren van de Joodse staat.
Ja!
Exact, zie je wel.
A: Het was in antwoord op de lofzang van Nimsky op dat heilige Israël.
Zoals gewoonlijk kom je met geen enkel argument of weerlegging, maar telkens met een emotioneel appèl.

Nogmaals: naast de enorme economische en militaire successen kent Israel vooral ook juist veerkracht, vrijheid en diepgang. Het is notabene de enige volwaardige democratie in de regio, met actief debat, een open onafhankelijke rechtspraak en persvrijheid, zelfs onder druk. Het is niet voor niets dat Netanjahoe gerechtelijk in Israel wordt aangepakt en waarschijnlijk ook wordt veroordeeld. Burgers tonen tevens solidariteit en burgerzin, van vrijwilligerswerk tot medische hulp, ongeacht afkomst.

Cultureel en intellectueel blinkt Israel uit in literatuur, kunst, filosofie, psychologie en wetenschap: dichters als Jehoeda Amichaj, denkers zoals Avishaj Margaliet, Yoeval Noah Harari, en Nobelprijswinnaars in scheikunde, natuurkunde, economie, etc., etc., etc., tonen wereldwijde impact. Israel staat in het Midden Oosten eveneens bekend om sociale inclusie en rechten van LHBTQ+ personen -- het is een van de weinige landen in de regio waar homo‑ en transrechten wettelijk beschermd zijn en Pride‑parades plaatsvinden. Innovatie en creativiteit zijn in Israel verweven met een van de beste en meest effectieve onderwijssystemen, hightech en onderzoek. Tegelijkertijd zorgt de enorme diversiteit van bevolkingsgroepen tevens voor een constant levendig maatschappelijk debat. Dat alles maakt de Israelische samenleving diepgaand en veerkrachtig; iets dat niet alleen in materieel succes te meten is.

In tegenstelling tot Israel mist de voornamelijk religieus fundamentalistische Palestijnse samenleving diepgaande maatschappelijke structuren, democratie, brede culturele en intellectuele ontwikkeling, rechten voor LHBTQ+ personen, innovatie en maatschappelijke veerkracht. Wat overblijft, is grotendeels slechts slachtofferschap en aanhoudend terrorisme dat hen ook nog eens telkens meer in de problemen brengt.

Ga daar eens inhoudelijk op in.
B: ik vind het afgrijselijk dat de verhoudingen zo extreem uit de pas lopen waardoor Israël über übermachtig is en kan doen en laten wat het wil
Hadden ze maar niet zo dom moeten zijn Israel aan te vallen op 7 oktober.
C: omdat we allemaal weten dat de ellende straks in alle hevigheid weer verder gaat en dat Palestijnen hun leven nig steeds niet zeker zijn.
De Gazanen moeten al een flink stuk van de Gazastrook inleveren, maar indien Hamas ook nog eens zo dom is de wapens niet neer te leggen - zoals in het plan staat - dan gaat de oorlog natuurlijk verder en zal er NOG minder voor de Palestijnen overblijven.

Heb ik geen probleem mee, aangezien Israel alle oorlogsdoelen heeft behaald en ik blijf dansen.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky, jij gedraagt je als de hard lachende vos in het kippenhok.
De kippen klagen dat ze uiteen gereten worden, de vos blijft grijnzend dansen en roepen: "Ik ben lekker oppermachtig hier". 'Geen kip die mij iets kan maken".

En maar dansen.
Vandaar dat het een emotioneel appèl is.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 16 okt 2025 14:09 ChaimNimsky, jij gedraagt je als de hard lachende vos in het kippenhok.
De kippen klagen dat ze uiteen gereten worden, de vos blijft grijnzend dansen en roepen: "Ik ben lekker oppermachtig hier". 'Geen kip die mij iets kan maken".

En maar dansen.
Hij wil nou eenmaal het hele volkje wegvegen.
Hij kent nl. geen onderscheid tussen Hamas en de burger.
Haat kent rare vormen. Wat kan ontaarden in weer nieuw kwaad enz. enz.. Nogal tribaal eigenlijk.
Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 16 okt 2025 14:14
dikkemick schreef: 16 okt 2025 14:09 ChaimNimsky, jij gedraagt je als de hard lachende vos in het kippenhok.

En maar dansen.
Haat kent rare vormen. Wat kan ontaarden in weer nieuw kwaad enz. enz.. Nogal tribaal eigenlijk.
Kijk, wij zien (lezen) ook wat Hamas uitvreet. En wij zijn (denk ik) fel tegen Hamas.
Maar het Palestijnse volk is Hamas niet! Zij hebben, evenals de onoverwinnelijke superieure koloniserende Israëlieten ook recht op een fatsoenlijk bestaan.

En daarover verschillen dus de meningen.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 16 okt 2025 14:47
Gerard R. schreef: 16 okt 2025 14:14

En maar dansen.
Kijk, wij zien (lezen) ook wat Hamas uitvreet. En wij zijn (denk ik) fel tegen Hamas.
Maar het Palestijnse volk is Hamas niet! Zij hebben, evenals de onoverwinnelijke superieure koloniserende Israëlieten ook recht op een fatsoenlijk bestaan.

En daarover verschillen dus de meningen.
Dat zou wel heeeel tribaal zijn. En ik betwijfel of men zulks op een forum zou moeten willen zien.
Ik weiger dat laatste te geloven. Ik zie geen reden waarom Palestijnen geen fatsoenlijk bestaan zouden mogen hebben.
Hamas is anders, die club is (ook) te ver gegaan uiteraard. Meer dan 1 keer door de tijd heen. Soms ook met een disproportioneel antwoord overigens.
Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief...
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Israëlieten bestaan al lang niet meer.

Inwoners van het huidige Israël heten Israëliërs, ongeacht etniciteit, afkomst of godsdienst.
Wikipedia schreef:
Israëlieten

De Israëlieten (van het Griekse Ισραηλίτες, een vertaling van het Hebreeuwse: בני ישראל, b'nei yisra'el, "zonen van Israël" of "kinderen van Israël", Arabisch: بنو إسرائيل Bani Isra'il) vormden in de ijzertijd een confederatie van Semitisch-sprekende stammen in het Nabije Oosten, die gedurende de stammen- en koningsperiodes een deel van Kanaän bevolkten.[1][2][3][4][5] De oude Israëlieten worden beschouwd als nakomelingen van de oorspronkelijke Kanaänitische bevolking die lange tijd woonden in de zuidelijke Levant, Syrië, het oude Israël en de Transjordaanse regio.[6][7][8]

In de Hebreeuwse Bijbel worden traditioneel de nakomelingen van aartsvader Jakob (die volgens de Hebreeuwse Bijbel de naam Israël kreeg - Genesis 25:26) als Israëlieten, Hebreeën of Twaalf stammen van Israël aangeduid. In het vervolg van de verhalen wordt hij afwisselend als Jakob of Israël aangeduid. De term Israëlieten werd ook de naam voor de inwoners van het latere koninkrijk Israël. Niet te verwarren met de inwoners van het huidige Israël; deze heten Israëliërs, ongeacht etniciteit, afkomst of godsdienst.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden."

.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://vrtnws.be/p.43vpWX7lN
"Ik werd geslagen, geschopt en vernederd." De Zweedse activiste Greta Thunberg getuigt in de Zweedse krant Aftonbladet over geweld en mishandeling door de Israëlische autoriteiten tegen zichzelf en haar mede-activisten. "Als ze dit met mij doen, denk dan aan wat ze met de Palestijnen achter gesloten deuren doen."(..)

Begin oktober werden alle schepen van de Global Sumud Flotilla, een hulpkonvooi onderweg naar Gaza in internationale wateren onderschept door het Israëlische leger. Honderden activisten, waaronder Greta Thunberg, werden opgepakt en naar Israëlische gevangenissen gebracht. Na 5 dagen werd Thunberg op het vliegtuig richting Europa gezet.

In het interview met de Zweedse krant Aftonbladet beschrijft Thunberg hoe Israëlische troepen de schepen binnenvielen. "Ze richtten hun wapens op ons gezicht", zegt Thunberg. "We moesten op het dek blijven zitten in de hitte, wie rechtstond, werd geslagen." (..)
Dat ze niet aardig tegen haar zouden zijn had ik wel verwacht.
Maar wat Thunberg hier verteld niet.
Het is 'n beetje bar in mijn ogen.
En inderdaad, hoe zal het met Palestijnen achter gesloten deuren gaan?..
De door de Israëli vrijgelaten Palestijnen zagen er niet zo goed uit, anders dan ik zag: de door Hamas vrijgelaten gegijzelden.
ChaimNimsky
Superposter

Het geklaag gaat maar door, terwijl de vrede in handen ligt van Hamas: gaan ze zich ontwapenen en ontbinden, zoals afgesproken in het plan waarmee ze akkoord zijn gegaan, kunnen de Palestijnen een tijd van vrede en voorspoed tegemoet gaan. Weigeren ze de wapens in te leveren, verliezen ze alles.

Israel heeft nu sowieso alle oorlogsdoelen gehaald, dus voor Israel maakt het niets meer uit -- wij dansen. Het is nu in handen van de 20 landen die zich achter het plan schaarden onder leiding van de VS.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 16 okt 2025 19:38
Israel heeft nu sowieso alle oorlogsdoelen gehaald, dus voor Israel maakt het niets meer uit. Het is nu in handen van de 20 landen die zich achter het plan schaarden onder leiding van de VS.
Israël heeft nog lang niet alle doelen bereikt. Er "wonen" in Gaza nog steeds levende Palestijnen en op de Westbank ook.
De handen van Israël jeuken nu alweer om de oorlog te hervatten. Niet alle lijken zijn nl al overhandigd. Reden genoeg om genocidaal verder te gaan met lijken maken.
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 16 okt 2025 19:42
ChaimNimsky schreef: 16 okt 2025 19:38
Israel heeft nu sowieso alle oorlogsdoelen gehaald, dus voor Israel maakt het niets meer uit. Het is nu in handen van de 20 landen die zich achter het plan schaarden onder leiding van de VS.
Israël heeft nog lang niet alle doelen bereikt. Er "wonen" in Gaza nog steeds levende Palestijnen en op de Westbank ook.
Jawel, Israel had zeer duidelijke oorlogsdoelen gesteld voorafgaand aan de oorlogen tegen Hezbollah, Iran, de Houthies en Hamas en heeft ze allemaal gehaald (behalve de overhandiging van de laatste gestorven gijzelaars).
De handen van Israël jeuken nu alweer om de oorlog te hervatten. Niet alle lijken zijn nl al overhandigd. Reden genoeg om genocidaal verder te gaan met lijken maken.
Indien Hamas de wapens neerlegt en zichzelf opheft zoals in het plan staat waar ze mee akkoord zijn gegaan, zal Israel niets meer doen in Gaza, behalve de tien kilometer bufferzone in Gaza formeel definitief innemen (hebben ze technisch al in het bezit) om Israel te beschermen volgens het plan.

Het domste dat Hamas kan doen, is weigeren de wapens in te leveren, een aanslag te plegen of weigeren de lichamen van de gestorven gijzelaars te overhandigen, aangezien Israel de levende gijzelaars reeds terug heeft en niet meer voorzichtigjes aan hoeft te doen indien Hamas niet nakomt waar ze mee akkoord zijn gegaan en Israel daarmee wordt gedwongen het karwei af te maken.
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

Zie de bevolking eens genieten: "Allahu akbar! Allahu akbar! Allahu akbar!"
Zionist
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

ChaimNimsky schreef: 15 okt 2025 21:11
dikkemick schreef: 15 okt 2025 21:01 Vier jaar geleden kwam naar buiten dat Israël een groot aantal landen in de wereld had bespioneerd via de spyware Pegasus. Ook in Nederland waren er verdachte infecties.

Ook bestaan er zorgen over een Israëlisch bedrijf dat afluisterapparatuur aan de AIVD en MIVD heeft geleverd, en daarmee inzage heeft in de data binnen deze apparatuur. ‘Er zijn sterke aanwijzingen dat de Israëlische geheime dienst Mossad in staat is tapkamers van de Nederlandse inlichtingendiensten en de politie af te luisteren’, schreef Trouw al in 2002.
Zelfs nu er een staakt-het-vuren is en Palestijnen en Israeli's in de straten feest hebben gevierd, blijven proPalestijnen manieren zoeken om Israel aan te klagen, los van de belangen van de Palestijnen zelf. Het gaat blijkbaar niet om de Palestijnen, maar om het voortdurend bekritiseren van de Joodse staat.
als je zelf die staat blijft ophemelen. kun je tegengas verwachten.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 17 okt 2025 00:37 Zie de bevolking eens genieten: "Allahu akbar! Allahu akbar! Allahu akbar!"
Was Allah maar ietsje groter en meer een gelijke met die joods christelijke god van Israël. De almacht van die laatste komt mij inmiddels de neusgaten uit.

En lees ik dit goed? Wordt Israël nu zelfs beschermd tegen maatregelen mbt foltering?

De Kamer schaarde zich, naar aanleiding van de aanwijzingen dat Palestijnse gevangenen in Israëlische gevangenissen worden gemarteld, achter een motie van Partij voor de Dieren waarin de regering wordt verzocht te onderzoeken welke juridische stappen genomen kunnen worden om Israël te houden aan zijn verplichtingen onder het VN-antifolterverdrag.

Ook de VVD stemde voor de motie, die door Schoof was ontraden omdat er volgens het kabinet binnen dit verdrag geen juridische stappen tegen Israël mogelijk zijn.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 17 okt 2025 00:37 Zie de bevolking eens genieten: "Allahu akbar! Allahu akbar! Allahu akbar!"
Zonder enig protest van de pro-Palestijnse activisten:
dat mag terecht hypocriet genoemd worden
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden."

.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 17 okt 2025 08:37
Was Allah maar ietsje groter en meer een gelijke met die joods christelijke god van Israël. De almacht van die laatste komt mij inmiddels de neusgaten uit.
He ja, nog meer Sharia wetten! Dood aan atheisten! Dood aan afvalligen! Weg met democratie en vrouwenrechten!

Wees voorzichtig met wat je wenst.

Jammer en veelzeggend dat je het niet kunt opbrengen iets te zeggen over Palestijnen die slachtoffer worden van niet-Joodse daders zolas in het filmpje hierboven.
Dat je werkelijk geeft om mensenrechten voor Palestijnen, is allang niet meer geloofwaardig.
Nog meer Allah, prima, met executies en onderdrukking.
Zolang de dader maar niet Israel is.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Gesloten