Mus schreef: ↑06 okt 2025 10:34
Hoe naïef kun je zijn gerard_m. Ben je bekend met de framing van de terroristische zionisten mbt de Palestijnen?
Wanneer je daarmee bekend bent dan kan je ook onmiddellijk begrijpen wat men, het gepeupel dat nooit ook maar iets heeft meegekregen van het Palestijnse lijden onder het terroristische bewind van de zionisten, iets heel anders ziet dan jij in jou hoofd bedoelt.
Tja, naief? Ik schrijf hier op Freethinker, niet aan " het gepeupel" (ook zo'n denigrerende term trouwens, terwijl het gepeupel toch vrij massaal op de been komt om de Palestijnen te steunen). Ik verwacht op Freethinker eigenlijk dat de mensen wel begrijpen wat dit woord inhoudt.
Er is geen sprake van ideologie wanneer je in je eigen huis wordt geterroriseerd, vermoord en vervolgd wordt door een bezetter met een ideologie van een groot israel. Het is een kwestie van overleven en mogelijk ademruimte voor jezelf behouden in je eigen huis waar je meer dan alleen verstikt wordt door een ziekelijk giftige en vijandige mogendheid die dat van zichzelf niet in de gaten heeft en het zelfs ontkend in alle toonaarden. Weet je hoeveel Palestijnen zijn vervolgd en omgekomen bij de razzia van de Nakba, de Palestijnse kristalnacht? Enig idee?
Ik weet wat er 77 jaar geleden is gebeurd ja, maar dat heeft niets te maken met het feit dat verschillende verzetsgroepen verschillende ideeen kunnen hebben over hoe een vrij Palestina eruit moet zien en hoe tot een vrij Palestijna te komen. En dat heet gedachtegoed, of ideologie.
Weet wat er voor 7 okt 2023 gebeurde wanneer je het waagde een Palestijnse vlag in Nederland te vertonen.
Nee, vertel? En waarom zou dat betekenen dat we net moeten doen alsof Palestijnen geen gedachtegoed hebben?
Ben je op de hoogte van het gegeven dat de zionistische terroristen Palestijnen vergelijken met nazies?
Ja. En dus?
Je hebt geen idee hoe en waarom het gevaarlijk is het Palestijnse verzet een ideologie te noemen, geen idee.
Vermoedelijk doel je erop dat mensen het woord " ideologie" kunnen misbruiken om er een etiket op te plakken, zoals nazis.
Ik vind dat niet perse een reden om het woord dan maar niet te mogen gebruiken.
En zeker niet in de context hoe ik het gebruikte: als argument tegen ChaimNinsky's idee dat de Israelische bommen het Israelische doel gaan bereiken. Ik geloof daar helemaal niets van, juist dankzij het krachtigste wapen dat de Palestijnen hebben: idealen, een ideologie dus.
Zouden de Israeliers dit eindelijk begrijpen, dan zouden zij stoppen met deze oorlog. Niet eens uit medemenselijkheid, maar omdat ze zouden inzien dat het hen niets gaat brengen.
In feite gebruikte ik het woord dus als de kracht van het Palestijnse volk. Verzet dat blijft geloven in idealen, is niet te breken met legers en bommen.
Mijn onderschrift heb ik niet voor niets, vanuit mijn eigen familiegeschiedenis, overigens uit de tijd net voor de nakba. Als je hem omdraait: zolang een volk niet zwicht voor tirannie, blijft een licht schijnen. De enige manier om een volk te onderwerpen, is het gedachtegoed, de idealen, geloof in een eigen toekomst om zeep helpen.