Een Vrolijke Atheist ontmoet de Islam

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

JH
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door JH »

Cabbage schreef:Haha, Satanisme..

Satanisme, wat is dat eigenlijk precies?
En het is toch zo dat als je satan erkent, dan erken je god ook, en god is toch satan? ( zoals in de bijbel staat dat god ook het kwaad veroorzaakt )
Satanisme is en stroming waarin het ego centraal staat. Genieting en je lusten achterna gaan. Satanisten zijn uiterst individueel. Ik heb de satansbijbel gelezen en dat boek gaat hoofdzakelijk over vrijheid. Ik heb de religietest gedaan en er kwam uit dat ik voor 100% satanist ben. Ik heb wel raakvlakken met het satanisme maar verder voel ik mij atheist.

Het woord satanist komt van Satan. In mijn opinie is deze benaming gekozen om te provoceren en christenen te weren uit de beweging.
Keep a healthy mind!
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Dus mijn Satanisme score en die van andere atheisten is dus niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat de meeste atheisten individuele vrijheid belangrijk vinden
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
JH
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door JH »

Sebastiaan schreef:Dus mijn Satanisme score en die van andere atheisten is dus niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat de meeste atheisten individuele vrijheid belangrijk vinden
Ja, het atheisme heeft vele raakvlakken met andere levenshoudingen. Ikheb de religietest ook gedaan en zoals je daar kunt opmaken is mijn levensovertuiging niet puur atheistisch. Volgens mij geld dat voor veel mensen. Je hebt raakvlakken met andere levenshoudingen. Hier is de uitslag van mijn religietest:

Satanism: 100 %

Paganism: 88 %

Agnosticism 83 %

Atheism: 63 %

Judaism: 50 %

Islam: 42 %

Hinduism: 42 %

Buddhism: 38 %

Christianity: 25 %

IIk voel mij verwant met de eerste 4 overtuigingen van dit rijtje. Maar dat wil niet zeggen dat ik totaal niets heb met ander ovetruigingen.
Keep a healthy mind!
mouvement
Forum fan

Bericht door mouvement »

Mohammed_Saadiq op het ontdek islam forum schreef:
Ik ben dan ook trots en blij dat ik nu een atheïst ben.

Leuk voor jou. So? Er zijn anderen die daar anders over denken. En wees nogmaals niet te voorbarig. Wie het laatst lacht, lacht het best. Op de dag des oordeels zullen we weten wie er gelijk heeft. De gelovigen of de ongelovigen. Denk daar maar goed over na. Ik vrees voor je ziel en ik zal tot Allah bidden om je te leiden. Maar je zult toch eerst je hart voor de Schepper moeten openstellen
.
ik denk wel dat atheïsme over het algemeen wat meer vrijheid heeft. een gelovige leeft naar het moment toe dat hij dood gaat en eeuwig leeft. een atheïst leeft nu en probeert vaak wat van zijn leven te maken, vaak is iets van zijn leven maken vrij zijn.
ik probeer in zekere zin ook aan te sluiten op jouw levensstijl.
het feit dat er DNA bestaat is al een onomstotelijk bewijs voor evolutie.
JH
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door JH »

mouvement schreef:Mohammed_Saadiq op het ontdek islam forum schreef:
Ik ben dan ook trots en blij dat ik nu een atheïst ben.
Leuk voor jou. So? Er zijn anderen die daar anders over denken. En wees nogmaals niet te voorbarig. Wie het laatst lacht, lacht het best. Op de dag des oordeels zullen we weten wie er gelijk heeft. De gelovigen of de ongelovigen. Denk daar maar goed over na. Ik vrees voor je ziel en ik zal tot Allah bidden om je te leiden. Maar je zult toch eerst je hart voor de Schepper moeten openstellen
.
ik denk wel dat atheïsme over het algemeen wat meer vrijheid heeft. een gelovige leeft naar het moment toe dat hij dood gaat en eeuwig leeft. een atheïst leeft nu en probeert vaak wat van zijn leven te maken, vaak is iets van zijn leven maken vrij zijn.
ik probeer ook aan te sluiten bij jouw manier van vrij zijn vrolijke atheïst.
Tja, wat is vrijheid. Jij en ik kennen de Nederlandse en westerse vrijheid. Vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst en levenshouding is normaal bij ons.
In landen en culturen waar de waarheid van de Koran heerst is vrijheid een begrip wat voor ons, "vrije" westerlingen een gevangenis voorstelt. Wij kunnen ons moeilijk inleven in de wereld van een moslim. De vreugde die een moslim haalt uit het feit dat hij zich als een deugdzaam en goed mens gedraagt en na zijn dood beloont zal worden kun je een zekere vrijheid noemen. Een moslim is vrij en blij zolang hij Allah gehoorzaamt. Dit geeft voldoening en je kunt er blij van worden. Ten tweede is er bij de moslim de voldoening in het herkennen van zijjnn broeders en zusters in het geloof. Een feest is het als moslims samen het suikerfeest vieren of andere feestdagen en plechtigheden. Dat moet vooreen moslim heel fijn zijn.
In ons land heeft de vrije cultuur van de jaren 60 gezegeviert. Wij kennen vrijheid op meerdere vlakken.
De vrijheid van dat wij allemaal individueel mogen zoeken naar een voor ons passende geloofsovertuiging of levensstijl is voor de moslim volgens mij een chaotisch gegeven. Er is een absolute waarheid en verder zijn het allemaal maar leugens en dwaalwegen. Je kiest voor de Islam of je kiest voor de leugen en het zelfbedrog. Als je voor de islam kiest kies je voor vrijheid. Zonder dit ware geloof zul je nooit echt vrij zijn.
Keep a healthy mind!
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtop ... sc&start=0

Dit is ook een grappige discussie. Met leuke plaatjes.
Let vooral op het ingrijpen van de moderator
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
robindr
Forum fan

Bericht door robindr »

Ik heb zo'n jaar geleden toevallig ook op de website ontdekislam.nl eens mijn atheïstische vragen neergetypt

Dit is wat ik kreeg als antwoord:
http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtop ... ght=#26518

En dit is hoe tegenstrijdigheden in de Koran op z'n Moslims wordt opgelost:
(en te weten dat hun boek 'perfect' is...)
http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtop ... 6501#26501

En dit is wat ze onder vredelievendheid verstaan:
selam schreef:
robindr schreef:
selam schreef: Wij moeten ons keren naar Allah en vraag aan Allah dat hij deze mensen vervloekt die Allah en zijn boodschapper belediggen.
Hmm dat lijkt me ook niet echt vredelievend... :x
Ik dacht dat Allah vergevingsgezind was, ook ten opzichte van de niet-moslims.
je hebt vrede en je hebt mensen die geen vrede willen. Iemand die Allah en zijn boodshapper saw belediggen willen geen vreden en hebben geen vreden. Dat zullen zij beseffen in deze wereld in hun graf en op de dag des oordeels. Ik vervloek deze mensen omdat zij Allah en zijn boodschapper vervloeken en ik vraag Allah om hun met de grond gelijk te maken. Het raakt mij dieper dat zij Allah en zijn boodschapper belediggen dan als zij mijn ouders zouden belediggen. Zo sterk is ons geloof gegrifd in onze hart.
Allah is barmhartig voor iedereen ook voor de niet moslims. Maar Allah is alleen vergevingsgezind voor de moslims die Allah en zijn Boodschapper gehoorzamen. Dat is nou het verschil.

en er is ook nog
http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtopic.php?t=2595

Waarin gesteld wordt dat:
Iemand schreef:Bovendien is het belangrijk dat we begrijpen dat onze vooroordelen de we hebben t.o.v. religie berusten op gemakzucht, een reden om dat de vraag des levens van de baan te schruiven als die te lastig of confronterend wordt

Ik schreef:Wel ik kan je vertellen dat dit in mijn geval niet zo is en samen met mij wsl velen.
Ik ben Christelijk opgevoed, werd gedoopt, ging naar een katholieke school deed mijn communie, ging (soms dan toch) naar de kerk. Zoals alle andere waar ik mee samenleefde en waar ik mee opgroeide. Ik vond het geloof zeer leuk, ik zong af en toe christelijke getinte liedjes, bad tot God ezovoorts.
Maar nu is de vraag:"Waarom deed ik dat?" Deed ik dat omdat ik het vanzelfsprekend was dat er een God was, dat Jezus zijn zoon was, of deed ik dat omdat het mij werd aangeleerd, zoals de mensen hun kinderen aanleren dat Sinterklaas en de kerstman echt bestaan?
Ik denk, eerlijk gezegd, het laatste.
Het verhaaltje van de kerstman en Sinterklaas, moeten ouders op den duur wel onthullen, want dit is feitelijk toetsbaar en daar kom je dus zelf wel achter. Maar als het op God aankomt, dan zegt men je als je eens een een sceptische vraag hieromtrent stelt: "Dat is nu eenmaal geloven". Tja dan is de kous rap af natuurlijk.
Vroeger werd aan ondeugende kinderen (en ik was dat af en toe wel eens ;-)) trouwens steeds gezegd dat als je je niet goed gedraagt dat "Onze-Lieven-Heer zal u wel straffen..." Naar analogie met "dan komt de kerstam/Sinterklaas/Paasklokken/... niet".

Wel ik ben tot het besluit gekomen dat al wat me mij in school heeft aangeleerd over God en de wonderen van Jezus ofwel niet waar waren, ofwel met een serieuze korrel zout moesten worden genomen(Behalve wat betreft de waarden en dat is idd de verdienste van reliegie.)
In een regime die mensen dingen voorliegt om hen 'trouw' te houden, kan ik me niet vinden. Verdere overpeinzingen deden me beseffen dat ik zelf geen God nodig had om deze wereld verstaanbaar te maken.
Geloof wordt je ingepeperd van kleinsaf aan, de regels worden in je hoofd geprent en hier mag niet worden aan getwijfeld, doe je dit toch zal je de consequenties hiervan moeten dragen. Zeg nu eerlijk, als je je kind koest wil houden, gebruik je toch dezelfde argumenten, nee?

en de dit is de dooddoener...

dat vind ik een goede instelling. immers kom ik zelf ook oorspronelijk uit een christenlijk millieu, maar je bekijkt het islam verhaal nogal vanuit die wetenschap. soms moet je dat even naast je neerleggen wil je tot andere ruimere inzichten komen (resp. 'helicopterview'). dat is niet altijd makkelijk nee.

Ja, laat ons vooral de wetenschap naast ons neer leggen... :roll:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Weet je, eigenlijk discussieer ik hier liever gewoon met de mensen die hier zijn, dan dat ik steeds discussies moet lezen die op een ander forum staan. Lijkt me ook niet zo relevant eerlijk gezegd voor dit forum. Als ik teksten wil lezen van het forum ontdek islam of marokko.nl of welk ander forum ook, dan ga ik daar wel kijken, laten we hier maar gewoon onze eigen discussies voeren en die andere fora lekker laten voor wat ze zijn.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
VrijdenkerUItNoordAfrika
Forum fan

Bericht door VrijdenkerUItNoordAfrika »

Robinder,

Die mensen weten niets eens wat islam is. Het heeft dus geen zijn om daar te discussiëren.

Islam is verdeel is meer dan 100 stromingen. Vandaag zag ik op de NL tv dat Marokko worstelt met wahabisme ( stroming binnen de islam). Saoedie-Arabie heef Wahabisme naar Marokko geëxporteerd en Marokko lijdt op dit moment daaronder. Veel Marokkaanse gezinnen in Marokko vallen uit elkaar. Kinderen worden door Saoediers aangesproken en worden bekeerd tot Wahabisme. Thuis zeggen deze kinderen tegen hun ouders dat ze ongelovig zijn, omdat moslims in Marokko Malakieten zijn en geen Wahabieten. Op straat verkopen ze verboden boeken over Wahabisme. Dit doen ze in Nederland ook.
Mohammed B is Malakiet opgevoed en werd in Nederland bekeerd tot wahabisme.
Je kunt beter kijken hoe men moslims in Nederland kan beschermen van wahabisme.
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

VrijdenkerUItNoordAfrika schreef:Robinder,

Die mensen weten niets eens wat islam is. Het heeft dus geen zijn om daar te discussiëren.

Islam is verdeel is meer dan 100 stromingen. Vandaag zag ik op de NL tv dat Marokko worstelt met wahabisme ( stroming binnen de islam). Saoedie-Arabie heef Wahabisme naar Marokko geëxporteerd en Marokko lijdt op dit moment daaronder. Veel Marokkaanse gezinnen in Marokko vallen uit elkaar. Kinderen worden door Saoediers aangesproken en worden bekeerd tot Wahabisme. Thuis zeggen deze kinderen tegen hun ouders dat ze ongelovig zijn, omdat moslims in Marokko Malakieten zijn en geen Wahabieten. Op straat verkopen ze verboden boeken over Wahabisme. Dit doen ze in Nederland ook.
Dat lijkt me een interessante insteek ter bewerking van een wij-verhaal. Immers ook in Bosnië zie ik de wahabitische variant op islam (kraak niet, smaakl niet, raak niet aan) oprukken en resulteren in toenemende verstarring van mensen. Hierdoor groeit onderling wantrouwen, keldert de handel en lijkt intellectuele ontwikkeling meer en meer tot bijzaak te verworden.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Mee eens. Voordat de petrodollars richting Saoudi Arabie stroomden, werd het Wahhabisme algemeen beschouwd als een sekte. Een kennis van me zit op dit moment in Indonesie, en vertelde me hoe het Wahhabisme daar in strijd is verwikkeld met de volksislam, die geworteld is in de dorpscultuur, en die veel irenischer is.

Ik heb trouwens even gekeken naar de forumregels, maar het lijkt erop dat die moderator (met die walgelijke avatar) zijn eigen forumregels niet begrijpt:
- Het prediken van eigen ideologien, hier is iedereen die shahada doet een moslim.
...wat dus betekent dat wahhabi's en jihadisten een ander niet voor 'ongelovige' uit mogen maken omdat die een andere stroming aanhangt.

Het gaat daar niet om interreligieuze discussies, wat de bewuste moderator er wel van maakt.
Laatst gewijzigd door Theoloog op 11 mar 2007 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Dat is een van de grootste problemen en gevaren van de nederlandse moslim gemeenschap nu en in de nabije toekomst. De kinderen van passieve "vrede lievende moslims", kunnen zonder dat ze het zelf weten, veranderen in wahibisten die Osa bin laden zien als een rol model zien, en vrede op aarde willen brengen :twisted: :twisted: .
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 11 mar 2007 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
JH
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door JH »

@Robindr:

En dit is wat ze onder vredelievendheid verstaan:
selam schreef:
robindr schreef:
selam schreef: Wij moeten ons keren naar Allah en vraag aan Allah dat hij deze mensen vervloekt die Allah en zijn boodschapper belediggen.
Hmm dat lijkt me ook niet echt vredelievend... :x
Ik dacht dat Allah vergevingsgezind was, ook ten opzichte van de niet-moslims.
je hebt vrede en je hebt mensen die geen vrede willen. Iemand die Allah en zijn boodshapper saw belediggen willen geen vreden en hebben geen vreden. Dat zullen zij beseffen in deze wereld in hun graf en op de dag des oordeels. Ik vervloek deze mensen omdat zij Allah en zijn boodschapper vervloeken en ik vraag Allah om hun met de grond gelijk te maken. Het raakt mij dieper dat zij Allah en zijn boodschapper belediggen dan als zij mijn ouders zouden belediggen. Zo sterk is ons geloof gegrifd in onze hart.
Allah is barmhartig voor iedereen ook voor de niet moslims. Maar Allah is alleen vergevingsgezind voor de moslims die Allah en zijn Boodschapper gehoorzamen. Dat is nou het verschil.

Ja, hier wordt ik wel stil van. :(
Keep a healthy mind!
JH
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door JH »

cluny schreef:http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtop ... sc&start=0

Dit is ook een grappige discussie. Met leuke plaatjes.
Let vooral op het ingrijpen van de moderator
Dit is pas humor. Wat een nepperij! :lol:
Keep a healthy mind!
marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle »

Ik heb al een paar leuke pm's gekregen van m.nl, in de trant van "moge allah je leiden of je botten breken en vuile jood, dit is voor moslims".
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas
Plaats reactie