VrijdenkerUItNoordAfrika schreef:Robinder,
Die mensen weten niets eens wat islam is. Het heeft dus geen zijn om daar te discussiëren.
Islam is verdeel is meer dan 100 stromingen. Vandaag zag ik op de NL tv dat Marokko worstelt met wahabisme ( stroming binnen de islam). Saoedie-Arabie heef Wahabisme naar Marokko geëxporteerd en Marokko lijdt op dit moment daaronder. Veel Marokkaanse gezinnen in Marokko vallen uit elkaar. Kinderen worden door Saoediers aangesproken en worden bekeerd tot Wahabisme. Thuis zeggen deze kinderen tegen hun ouders dat ze ongelovig zijn, omdat moslims in Marokko Malakieten zijn en geen Wahabieten. Op straat verkopen ze verboden boeken over Wahabisme. Dit doen ze in Nederland ook.
Mohammed B is Malakiet opgevoed en werd in Nederland bekeerd tot wahabisme.
Je kunt beter kijken hoe men moslims in Nederland kan beschermen van wahabisme.
Mee eens. Voordat de petrodollars richting Saoudi Arabie stroomden, werd het Wahhabisme algemeen beschouwd als een sekte. Een kennis van me zit op dit moment in Indonesie, en vertelde me hoe het Wahhabisme daar in strijd is verwikkeld met de volksislam, die geworteld is in de dorpscultuur, en die veel irenischer is.
Ik heb trouwens even gekeken naar de forumregels, maar het lijkt erop dat die moderator (met die walgelijke avatar) zijn eigen forumregels niet begrijpt:
- Het prediken van eigen ideologien, hier is iedereen die shahada doet een moslim.
...wat dus betekent dat wahhabi's en jihadisten een ander niet voor 'ongelovige' uit mogen maken omdat die een andere stroming aanhangt.
Het gaat daar niet om interreligieuze discussies, wat de bewuste moderator er wel van maakt.