Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 23 sep 2025 09:20
dikkemick schreef: 23 sep 2025 08:44 Ook Nederland zal uiteindelijk overstag gaan.
Van Weel: Nederland wil later Palestijnse staat erkennen • Zeker 20 doden gemeld in Gaza-Stad https://share.google/05zSmyjHrng0igilQ

Tijdens een zitting van de Verenigde Naties in New York heeft Frankrijk maandag de Palestijnse staat erkend. Afgelopen weekend gingen het Verenigd Koninkrijk, Portugal, Canada en Australië al tot erkenning over. Tot nu toe hebben 151 van de 193 lidstaten van de VN de Palestijnse staat erkend.

En symbolisch of niet, het zegt wel iets dat landen die (altijd?) Zeer pro-Israël waren nu inzien dat deze natie Alle perken te buiten gaat. Israël moet heel misschien nu een klein beetje op gaan passen omdat het inmiddels veel krediet (oud oorlogszeer) verspeeld heeft.
Dat klopt.
De Nederlander denkt nu heel anders als zeventig jaar geleden. alleen de huidige Regenten denken merendeels nog zo.
Die groep is echter ook aan het uitdunnen.
Een probleem is dat er tegenwoordig mensen zijn die het prachtig vinden als je ze hufter, ellendeling, misdadiger etc. noemt. Dat is nl. niet alleen bij 'mensen', het gaat ook op voor bedrijven, regeringen, besturen, regimes.

Israël zit er niet mee, dat een aantal landen wil, dat ze de moordpartij stoppen. (Russen hebben dat ook dezer dagen. )
De enige taal die nog voldoet is hoe sterk ben IK, wat wil IK, wat win IK er mee als ik ... vul maar in. Moet je wel macht hebben, militaire spullen enz.. "En wat iedereen van mij zegt maakt me niet uit."

De macht van Israël is de as Israël/VS, heel veel (ook militaire) macht!
Bij de Russen: Russen/China/N.Korea! Weten we hier best.
En menselijkheid is dan niet werkelijk aan de orde. Ja, met de mond soms; daden ho maar.

We zijn voor een fors deel van de wereld terecht gekomen in een 'krijgsheren-structuur'.
De beuk erin bij voorbeeld als je iets niet bevalt of bij jarenlange frustratie. Of gewoon voor meer macht.
Dat is zo basaal en banaal zoals in drugslanden, Afrika, Azië, Haiti e.d.. Heel onbeschaafd, maar wat doe je eraan...

Het is verval en ik denk dat het nog lang niet afgelopen zal zijn. De mens glijdt af.. Ook en vooral dát zouden we moeten
stoppen.. Maar of dat met mensen als Trump, Putin of 'n Netanyahu kan, dat gaat er bij mij niet in.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Gerard R schreef:
Het is verval en ik denk dat het nog lang niet afgelopen zal zijn. De mens glijdt af.. Ook en vooral dát zouden we moeten
stoppen.. Maar of dat met mensen als Trump, Putin of 'n Netanyahu kan, dat gaat er bij mij niet in.
Vergeet je hier nu oprecht om Hamas niet te benoemen? De PLO? De moslimbroederschap? ISIS? Iran? Serieus?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Gerard R. schreef: 23 sep 2025 00:03
lost and not found yet! schreef: 22 sep 2025 23:05 Shana tova voor iedereen!
Tsja.... als dát zou kunnen...
Laten we er in ieder geval proberen om ervan uit te gaan!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

lost and not found yet! schreef: 23 sep 2025 23:17 Gerard R schreef:
Vergeet je hier nu oprecht om Hamas niet te benoemen? De PLO? De moslimbroederschap? ISIS? Iran? Serieus?
Nee, ik wilde leiders noemen in het tekstje. Niet verzet, terreur of burger-Palestijnen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef: 23 sep 2025 23:17 Gerard R schreef:
Ik las over personen (Trump, Poetin en Netanyahu) niet over organisaties of ideeën zoals antifa).
Leiders moeten wakker worden!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gaza Beach 2030

Winnaar Inktspotprijs Peter de Wit
'Gaza Beach 2030'
in de Volkskrant, 8 februari 2025:

BRON: NOS Nieuws - vandaag, 19:38
Cartoonist Peter de Wit wint Inktspotprijs voor 'Gaza Beach 2030'
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Hoe Fryslân worstelt met Israël en Gaza: "Niets doen helpt ook niet" - Omrop Fryslân https://share.google/qIEEKhA4FajMmOJfC

Sleutelwoord: Machteloosheid.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Ik vind de cartoon 'Gaza Beach 2030' van Peter de Wit

Zie hieronder: viewtopic.php?p=668734#p668734

weliswaar bijzonder treffend, maar ja, ik houd wel van galgenhumor. Toch zat het me ff dwars dat ik me slechts enkele incidenten kon herinneren waarbij doden vielen op de Gazaanse stranden en al helemaal niet dat daar massagraven zouden zijn, zoals de cartoon suggereerd. Eigenlijk slechts twee, eentje in 2014 en eentje in 2024 met te samen iets van 20 doden. Misschien vergis ik me ...

Maar goed, goede humor hoeft niet lollig te zijn en ook niet gebaseerd op waarheid.
Godfried Bomans vatte het goed samen:
  • "Humor is overwonnen droefheid."
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En weer wordt de ernst van de situatie hierboven gebagatelliseerd. Zo sneu.
Nee, er zijn op de stranden (nog) geen massagraven gevonden maar cartoons zijn doorgaans bedoeld om de absurditeit van een situatie weer te geven.
Eigenlijk is Gaza natuurlijk 1 groot massagraf met 60.000 doden.
De kans dat een kind dus een schedel vindt op het Trump-strand in 2030 is niet ondenkbaar
Laatst gewijzigd door dikkemick op 24 sep 2025 10:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 24 sep 2025 09:53 En weer wordt de ernst van de situatie hierboven gebagatelliseerd. Zo sneu.
Nee, er zijn op de stranden (nog) geen massagraven gevonden maar cartoons zijn doorgaans bedoeld om de absurditeit van een situatie weer te geven.
Eigenlijk is Gaza natuurlijk 1 groot massagraf met 60.000 doden.
Het kán erger zijn:

https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/ar ... ts-trekken
Verschillende waarnemers denken dat het genoemde aantal van 60.000 doden lager is dan de werkelijkheid. Volgens de universiteiten van Cambridge, Nagasaki en Yale en de London School of Hygiene and Tropical Medicine lag het dodental begin dit jaar op bijna 70.000. The Lancet, een belangrijk tijdschrift voor de medische wetenschap, berekende vorig jaar dat het dodental mogelijk nog hoger ligt: bijna 200.000. Dat zou neerkomen op bijna 10 procent van de totale bevolking van Gaza. (..)
En dat zou me niets verbazen met wat ik elke dag zie...
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Het zou mij verbazen als elke dode correct in een soort BRP vastgelegd worden.

Bovendien is het de vraag wie je allemaal mee moet tellen. Neem bv de zieke mensen die niet geholpen worden en eerder dan noodzakelijk overlijden. Of mensen die sterven door geweld tussen Palestijnen. (Ik kan me voorstellen dat er geregeld een vechtpartij is over de verdeling van eten. ) Zelfmoorden. Auto-ongelukken in de vluchtelingen stroom.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://today.rtl.lu/news/world/a/2339593.html
Italy dispatched a navy frigate to waters off Crete on Wednesday after a Gaza-bound aid flotilla reported drone attacks near Greece, prompting Rome to condemn the incident and urge Israel to safeguard Italian citizens aboard.

Italy's Defence Minister Guido Crosetto sent a navy frigate Wednesday to assist a Gaza-bound aid flotilla, after organisers said several of their boats had been targeted by drones off Greece.

The Global Sumud Flotilla said more than a dozen explosions were heard around the flotilla late Tuesday, with damage caused by "unidentified objects" dropped on deck.(..)

Israel, which blocked two previous attempts by activists to reach Gaza by sea in June and July, has said it will not allow the flotilla to reach the embattled Palestinian territory.

"Israel will not allow vessels to enter an active combat zone and will not allow any breach of the lawful naval blockade," foreign ministry spokesman Oren Marmorstein told AFP. (..)
Die Italianen doen tenminste nog 'iets'.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Officieel is het nog niet bevestigd, maar als je semafoons kunt laten ontploffen is onderstaande ook een eitje voor ons übermachtige geavanceerde leger.

Zouden ze vooraf geflyerd hebben?

Gaza-vloot meldt droneaanval • Raad A'dam wil sportclubs kunnen weren 'die bijdragen aan bezetting' https://share.google/k9r6STGnJjMbw25dI
En
Gaza-vloot activisten bij Kreta 'aangevallen met drones', Israël zegt schepen te stoppen https://share.google/yQb4ku4n9mW3vsCE7

De activisten spreken van chemische sprays met een bijtende vloeistof, elektronische jamming en objecten die dek en masten beschadigden. Er zijn geen slachtoffers gemeld.
(Nog niet!)

De vloot bestaat uit 51 schepen met meer dan 500 vrijwilligers uit tientallen landen, onder wie veertien uit Nederland. Onder de deelnemers is ook de Zweedse klimaatactiviste Greta Thunberg. De organisatoren benadrukken dat het gaat om een vreedzame missie om voedsel en medische hulp naar Gaza te brengen en internationale aandacht te vragen voor de humanitaire crisis daar.

Vreedzaam.
Daar heeft Israël het niet zo op....
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 24 sep 2025 17:39 Officieel is het nog niet bevestigd, maar als je semafoons kunt laten ontploffen is onderstaande ook een eitje voor ons übermachtige geavanceerde leger.

Zouden ze vooraf geflyerd hebben?

Gaza-vloot meldt droneaanval • Raad A'dam wil sportclubs kunnen weren 'die bijdragen aan bezetting' https://share.google/k9r6STGnJjMbw25dI
En
Gaza-vloot activisten bij Kreta 'aangevallen met drones', Israël zegt schepen te stoppen https://share.google/yQb4ku4n9mW3vsCE7

De activisten spreken van chemische sprays met een bijtende vloeistof, elektronische jamming en objecten die dek en masten beschadigden. Er zijn geen slachtoffers gemeld.
(Nog niet!)

De vloot bestaat uit 51 schepen met meer dan 500 vrijwilligers uit tientallen landen, onder wie veertien uit Nederland. Onder de deelnemers is ook de Zweedse klimaatactiviste Greta Thunberg. De organisatoren benadrukken dat het gaat om een vreedzame missie om voedsel en medische hulp naar Gaza te brengen en internationale aandacht te vragen voor de humanitaire crisis daar.

Vreedzaam.
Daar heeft Israël het niet zo op....
Ja, vandaar dat Italië een fregat heeft gestuurd. Zij zijn dáar blijkbaar nog niet helemaal hersendood.
https://today.rtl.lu/news/world/a/2339593.html

Steeds meer irritatie bij mij:
Overal in de media wordt ook steeds gepraat en geschreven over 'oorlog' in Gaza en omstreken.
Dat is het in mijn ogen al lang niet meer 'oorlog'.
Oorlog is in mijn ogen met twee gewapende partijen.
Dit is 1 zwaar o.m. door de VS bewapende partij tegen 2 miljoen burgers en misschien wat zwakke Hamassers.

Zorg:
Het Al Shifa 'ziekenhuis' in Gaza is nog een beetje open. Een van een paar laatste 'ziekenhuizen'.
Het ontbreekt ze daar aan alles. Amputaties en andere ingrepen worden onverdoofd uitgevoerd, wordt gemeld.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

https://www.refuser.org/refuser-updates ... ys-history
Google translate
Meer Israëliërs weigeren dan ooit in de geschiedenis van het land
16 september 2025
Hier is Tal, de internationale solidariteitscoördinator van het Refuser Solidarity Network. De afgelopen maand zijn we getuige geweest van enorme doorbraken in het verzet tegen de Israëlische genocide in Gaza. Aan de vooravond van de Israëlische bezetting van Gaza-Stad bevestigen nieuwe berichten dat we het hoogste weigeringspercentage in de geschiedenis van het land zien. Dit komt op het moment dat Israël meer dan 60.000 nieuwe conceptbevelen heeft uitgevaardigd om de bezetting van Gaza te bemannen. Maar de mensen raken deze oorlog beu. Niet alleen is het aantal weigeringen ongekend hoog, er gaan ook ongekende aantallen mensen de straat op. Alleen al in Tel Aviv vulden twee weken geleden meer dan 400.000 mensen de straat op om een ​​einde aan de oorlog te eisen. De plannen van de regering zijn een wanhopige poging om de oorlog gaande te houden door eindeloze conceptbevelen uit te vaardigen, terwijl steeds meer mensen publiekelijk en stilzwijgend weigeren en de straat op gaan. Terwijl Israël wanhopig probeert meer soldaten op te roepen voor de geplande bezetting van Gaza, verwachten we dat er steeds meer weigeraars zich zullen melden. Daarom hebben wij uw hulp nodig om deze groeiende golf van weigeraars te ondersteunen, door hen capaciteitsopbouw, training en juridische verdediging te bieden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie