Rusland versus de Navo..

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Rusland versus de Navo..

Bericht door Gerard R. »

Vandaag hebben Russische drones boven Polen gevlogen en er zijn er een aantal en een raket neergeschoten door Navo gevechtsvliegtuigen. Nederlandse F-35's waren er bij betrokken.
Dat is de eerste keer en ernstig. Ik heb zoiets al eerder gelezen van Duitsland, al heb ik toen niets gezien over 'neerschieten'.
Polen houdt hier al zeker een decennium rekening mee en heeft zijn wapenarsenaal al jaren fors uitgebreid.
Het is vrijwel artikel 5 van het Navo-handvest. Als een land wordt aangevallen snelt de totale Navo toe. Een voor allen, allen voor een. Dat kan nu mooi getest worden. Eerste stap was blijkbaar goed. Maar de Russen testen de Navo voortdurend, met bommenwerpers, met schepen die iets zouden kunnen met onderzeese kabels (eminent) en met oorlogsbodems.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... che-drones onder veel meer.
NAVO: eerste keer dat we gevaar in ons luchtruim uitschakelden
Vannacht was het voor het eerst dat dat NAVO-vliegtuigen 'potentiële dreigingen in het luchtruim van de alliantie' hebben moeten aanpakken, aldus het militaire hoofdkwartier van de NAVO in Europa.
Blijkbaar zoeken de Russen moeilijkheden.
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... en tracht niet te wanhopen **
Bonjour
Moderator

Re: Rusland versus de Navo..

Bericht door Bonjour »

Polen is niet aangevallen. De drones waren 'verdwaald'. Dus geen artikel 5.
Wel denk ik dat er een reactie moet komen, ook voor alle hacks. Per hack extra geld naar Oekraïne, bijvoorbeeld.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 10 sep 2025 12:20 Vandaag hebben Russische drones boven Polen gevlogen en er zijn er een aantal en een raket neergeschoten door Navo gevechtsvliegtuigen. Nederlandse F-35's waren er bij betrokken.
Dat is de eerste keer en ernstig. Ik heb zoiets al eerder gelezen van Duitsland, al heb ik toen niets gezien over 'neerschieten'.
Polen houdt hier al zeker een decennium rekening mee en heeft zijn wapenarsenaal al jaren fors uitgebreid.
Het is vrijwel artikel 5 van het Navo-handvest. Als een land wordt aangevallen snelt de totale Navo toe. Een voor allen, allen voor een. Dat kan nu mooi getest worden. Eerste stap was blijkbaar goed. Maar de Russen testen de Navo voortdurend, met bommenwerpers, met schepen die iets zouden kunnen met onderzeese kabels (eminent) en met oorlogsbodems.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... che-drones onder veel meer.
NAVO: eerste keer dat we gevaar in ons luchtruim uitschakelden
Vannacht was het voor het eerst dat dat NAVO-vliegtuigen 'potentiële dreigingen in het luchtruim van de alliantie' hebben moeten aanpakken, aldus het militaire hoofdkwartier van de NAVO in Europa.
Blijkbaar zoeken de Russen moeilijkheden.
Zal wel een Ton Kin incident zijn.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Bonjour schreef: 10 sep 2025 12:55 Polen is niet aangevallen. De drones waren 'verdwaald'. Dus geen artikel 5.
Wel denk ik dat er een reactie moet komen, ook voor alle hacks. Per hack extra geld naar Oekraïne, bijvoorbeeld.
Vandaar dat ik 'vrijwel' artikel 5 schreef. :wink:

Maar ik denk, dat Putin niet té lollig moet gaan doen.
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... en tracht niet te wanhopen **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... che-drones
De Poolse president Karol Nawrocki heeft de VN-Veiligheidsraad gevraagd bijeen te komen voor een overleg binnen 48 uur over de schending van het Poolse luchtruim. Hij noemde het binnendringen van Russische drones ongekend in de geschiedenis van Polen en de NAVO.

Het incident gebeurde een dag nadat Nawrocki waarschuwde dat de Russische president Vladimir Poetin bereid is meer landen binnen te vallen. 'Wij vertrouwen de goede bedoelingen van Vladimir Poetin niet', zei de pas aangetreden president tijdens een persconferentie in Finland. 'Wij geloven dat Vladimir Poetin ook klaarstaat om andere landen binnen te vallen.' (..)
Zoals ik al schreef rekent Polen hier al jaren mee. Hoe een niet al te groot conflikt toch weer flink kán uitdijen...
Ook als er niet echt wordt binnengevallen en geschoten. Kaliningrad is overigens zeer van belang in dit verhaal.
https://www.nationalgeographic.nl/gesch ... aliningrad
Kaliningrad is een Russische oblast: een bestuurlijke regio die je kunt vergelijken met een provincie. Hoewel het gebied geen enkele grens met Rusland deelt, valt deze exclave wel volledig onder Russisch bestuur.
En dat zit een beetje klem zeg maar.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.theguardian.com/world/2025/ ... ine-europe
Polish minister says Moscow sought to gauge reaction without starting war as Romania reports new incursion

Poland’s foreign minister has said the Russian drone incursion into Polish airspace was an attempt by the Kremlin to test Nato’s reactions by incremental escalations without prompting a full-scale response, as Romania became the second Nato country to report an incursion in a matter of days.

Radosław Sikorski confirmed that while the drones that entered Poland last week were capable of carrying ammunition, they were not loaded with explosives. “Interestingly, they were all duds, which suggests to me that Russia tried to test us without starting a war,” Sikorski told the Guardian in Kyiv. (..)
Ik ben het met hem eens.
Voor mij was het feit, dat het een groep drones was, de reden om te denken aan opzet.
Het waren er nu 20 of zo, lastiger wordt het mochten het er op een kwade keer vele tientallen of honderden worden.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Gewoon rekening sturen voor het uit de lucht halen naar Rusland sturen en alvast in mindering brengen van de bevroren tegoeden.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Domme NAVO-landen halen slechts 4 van de 19 drones neer en verspillen raketten van miljoenen euro's tegen drones van enkele tienduizenden euro's. Als dat Poetin niet aanzet om door te gaan met het sturen van drones boven NAVO-lidstaten, noem ik dat een wonder. En Trump? Die doet niets dan Poetin de hand boven het hoofd houden -- ook nu weer. Europa moet zich zo snel mogelijk losweken van afhankelijkheid van de VS, moet vooral zo snel mogelijk zoveel mogelijk nucleaire wapens ontwikkelen, zich daarna richten op cyber- en drone-oorlogsvoering, en tenslotte artillerie en ander conventioneel wapentuig aanschaffen in de EU of - beter - zelf produceren. Anders is het gedaan.

Als Poetin vermoedt dat Trump Europa niet bij een kernoorlog zal helpen verdedigen, dan kan Rusland eenvoudig een kernoorlog van Europa winnen, en ik denk stellig dat hij dat niet zal nalaten.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 14 sep 2025 20:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Bonjour schreef: 14 sep 2025 19:35 Gewoon rekening sturen voor het uit de lucht halen naar Rusland sturen en alvast in mindering brengen van de bevroren tegoeden.
Ja, daar zullen ze van schrikken. 😂😢
Peter_1
Forum fan

Bericht door Peter_1 »

Rusland maakt geen enkele kans tegen een NAVO dat een absolute eenheid is. Geen enkel ander land heeft dan een kans.

Maar daar zit precies het eieren eten. Wanneer gaat artikel 5 werkelijk in? als Duitsland wordt aangevallen? dan twijfel ik niet echt. Maar de Baltische staten? in hoeverre kunnen die werkelijk rekenen op de bescherming van de NAVO?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Peter_1 schreef: 15 sep 2025 12:53 Rusland maakt geen enkele kans tegen een NAVO dat een absolute eenheid is. Geen enkel ander land heeft dan een kans.

Maar daar zit precies het eieren eten. Wanneer gaat artikel 5 werkelijk in? als Duitsland wordt aangevallen? dan twijfel ik niet echt. Maar de Baltische staten? in hoeverre kunnen die werkelijk rekenen op de bescherming van de NAVO?
Dat staat in het handvest.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 15 sep 2025 13:01
Peter_1 schreef: 15 sep 2025 12:53 Rusland maakt geen enkele kans tegen een NAVO dat een absolute eenheid is. Geen enkel ander land heeft dan een kans.

[-X Nee:
  • in het handvest staat niet in hoeverre de Baltische staten
    werkelijk kunnen rekenen op de bescherming van de NAVO.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 15 sep 2025 22:04

[-X Nee:
Artikel 5 toch?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 15 sep 2025 22:05
[-X Nee:
Artikel 5 toch?
Waar in artikel 5 staat in hoeverre de Baltische staten
werkelijk kunnen rekenen op de bescherming van de NAVO?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 15 sep 2025 22:13
Gerard R. schreef: 15 sep 2025 22:05

[-X Nee:
Artikel 5 toch?
Waar in artikel 5 staat in hoeverre de Baltische staten
werkelijk kunnen rekenen op de bescherming van de NAVO?
De Baltische staten (Estland, Letland en Litouwen) kunnen rekenen op artikel 5 van het NAVO-handvest als ze worden aangevallen. Artikel 5 bepaalt dat een aanval op één lid wordt beschouwd als een aanval op alle leden, en dat de leden gezamenlijk zullen reageren, inclusief het gebruik van militaire middelen indien nodig. Dit artikel vormt de kern van de collectieve verdediging binnen de NAVO en wordt als een essentiële bepaling beschouwd voor de veiligheid van de lidstaten, waaronder de Baltische staten.

Artikel 5 slechts wordt geactiveerd wanneer er daadwerkelijk sprake is van een gewapende aanval, en dat de NAVO-lidstaten in zo'n geval gezamenlijk besluiten te reageren.

Mooier kan ik het niet maken, en dat is wat ik ervan weet... :?
Plaats reactie