Genocide in Soedan!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Genocide in Soedan!

Bericht door HierEnNu »

NOS Nieuws - vandaag, 09:00
Sudan lijdt onder ongeziene hongersnood: kinderen sterven, hulp schiet tekort

Beelden uit Gaza zijn wereldwijd bekend. Maar Sudan is een ongeziene hongerramp, zonder beelden die viraal gaan, zonder gezichten, en dus zonder publieke verontwaardiging. Geen trending berichten op sociale media. Geen discussies op het hoogste politieke niveau. Geen protestmarsen.

Dit is geen vergelijking. Of misschien wel. Een vergelijking niet over welk leed en verlies het ergste is, maar over waarom Sudan wordt vergeten, genegeerd, terwijl het momenteel de grootste humanitaire crisis ter wereld is.

Meest verwoestende crisis

Vorig jaar riep de IPC, de voedselwaakhond van de VN, op meerdere plekken in Sudan officieel hongersnood uit. Die term wordt zelden gebruikt; het is pas de vierde keer in deze eeuw dat wereldwijd zo'n alarmerende situatie werd vastgesteld. De grote hulporganisatie IRC plaatst Sudan bovenaan haar crisislijst, en de Verenigde Naties noemen het de meest verwoestende crisis ter wereld.

:scissors:

Veel Sudanezen voelen zich in de steek gelaten. "Ik ben ziek van 's werelds selectieve empathie en activisme", schrijft iemand op X. En ook: "De wereld keert het lijden van degenen met een donkerder huid de rug toe."

Geen gezicht. Ver weg. Vooroordelen. Of simpelweg emotionele uitputting na maanden van slecht nieuws? Het maakt dat kinderen in Sudan sterven in stilte. Ver buiten beeld.

NOS op 3 maakte deze explainer over de vergeten oorlog in Sudan:

NOS - 1 jun 2024 schreef:
De vergeten oorlog in Sudan

Een jaar na het uitbreken van een burgeroorlog in Sudan zijn
25 miljoen mensen in nood. Toch horen we er weinig over. Wat
is daar de hand? In deze video: waarom het ramp op ramp is in Sudan.

00:00 Intro
01:53 Wat is er aan de hand in Sudan?
05:50 De machtsstrijd in Sudan
09:10 De invloed van andere landen

VIDEO duurt 12 minuten:

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

No Jews, No Jews...
NOS doet ook eens een item erover om zich in te denken? (Ach B.S., je denkt veel te slecht over dingen...)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

B.S. schreef: 02 aug 2025 22:45 No Jews, No Jews...
NOS doet ook eens een item erover om zich in te denken? (Ach B.S., je denkt veel te slecht over dingen...)
En zo zit die hele geschiedenis met de Joden en Israel in je hoofd, dat dit de enige reactie kan zijn in het Soedan topic?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Is het niet vreemd dat sommigen hier blijkbaar de Palestijnen belangrijker vinden dat de echte honger van de Soedanezen?
Zionist
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Maria, ik neem dit als een persoonlijke belediging. Na alles wat ik tijden lang betoogd heb over de hypocrisie van een groot deel hier, en mij nu hier een sarcastische verzuchting veroorloof denk je nu die meteen in mijn gezicht te kunnen smijten? Bwerk...🤮
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

B.S. schreef: 02 aug 2025 22:45 No Jews, No Jews...
Je denkt - mijns inziens - inderdaad te slecht over wat ik nog altijd beschouw als de meest onpartijdige nieuwsorganisatie in Nederland. En je besteed zelf vooral aandacht aan deze ramp, in het topic waar Israël bij betrokken is, en hier haal je dat land er weer onnodig bij. Dat wil niet zeggen dat dit geen ernstiger zaak is dat het lot van maximaal 2,1 miljoen Palestijnen. Maar wel dat jij - net als de Israël critici - meer interesse toont voor die humanitaire ramp dan voor deze, die meer slachtoffers telt. Niemand stelt hier oplossing een voor of keurt ze af, omdat niemand weet hoe we dat zouden moeten aanpakken, aangezien we geen van de partijen openlijk steunden, wat bij Israël - vanaf haar oprichten in 1948 - duidelijk wél het geval was. De EU werkt - zover ik weet - met geen van beide partijen samen, dus kan daar ook niet mee stoppen.

Maar als jij een plan hebt: stel het voor en demonstreer er voor!
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

ChaimNimsky schreef: 03 aug 2025 00:20 Is het niet vreemd dat sommigen hier blijkbaar de Palestijnen belangrijker vinden dat de echte honger van de Soedanezen?
Sarcastisch: "Is het niet vreemd dat sommigen blijkbaar Israël belangrijker vinden dan de honger van de Soedanesen?"

Even redelijk geredeneert, aangezien jij Israeli (en zelfs Zionist) bent is dat helemaal niet vreemd.
Maar zou jijzelf bijvoorbeeld enige aandacht aan Soedan besteden, als het niet te pas kwam om de aandacht van de (volgens de VN) even echte honger van de Palestijnen af te leiden?

Heb jij bijvoorbeeld enig idee hoe we deze grootste humanitaire ramp van dit moment kunnen oplossen?
En - zover ik weet - levert Nederland beide partijen geen Wapenonderdelen.
Geef toe: Je hebt er - waarschijnlijk niet eens lang genoeg over na gedacht om bovenstaande te beseffen!
NB jouw bericht is gemeld als zijnde een bewuste ontkenning van feiten. Ik ben van mening dat mijn persoonlijke mening hierboven voldoende is.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

HierEnNu schreef: 02 aug 2025 18:50 NOS op 3 maakte deze explainer over de vergeten oorlog in Sudan:
Heb jij mijn openingsbericht in dit topic (twee maanden geleden al geplaatst) niet eens gelezen?
(ik plaatste daarin dezelfde video als jij twee maanden later)
Geen wonder dat de NOS het een "vergeten" oorlog noemt!
Ik wens u alle goeds
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Peter van Velzen schreef: 03 aug 2025 03:29
HierEnNu schreef: 02 aug 2025 18:50 NOS op 3 maakte deze explainer over de vergeten oorlog in Sudan:
Heb jij mijn openingsbericht in dit topic (twee maanden geleden al geplaatst) niet eens gelezen?
Het is geen vergeten oorlog. Het wordt van tijd tot tijd genoemd.
Maar wat kan je er nog van zeggen bij zo'n magnitude van ellende, hel en misdadigheid?
Woorden schieten tekort.

Ik doe weer even een oefeningetje: wat zou ik voor zinnigs kunnen zeggen van de horror Sudan? ..................................
Niets. Even kotsen. Mensen in full swing.... Ga maar weer een Radio 3 inzameling houden....
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

B.S. schreef: 03 aug 2025 00:38 Maria, ik neem dit als een persoonlijke belediging. Na alles wat ik tijden lang betoogd heb over de hypocrisie van een groot deel hier, en mij nu hier een sarcastische verzuchting veroorloof denk je nu die meteen in mijn gezicht te kunnen smijten? Bwerk...🤮
Sarcastisch of niet; Dat juist jij, degene die steeds wijst op andere gebieden, waar het gaat om een nog grotere rampen dan in dit Soedan topic, weer moet beginnen over Israel.
En helemaal niets toevoegt aan dit topic onderwerp.
Je herhaalde veroordeling van medeforummeers doet daar ook al geen goed aan.

En ja......de waarheid kan pijn doen.

Jouw eerste onliner reactie hier was al veelzeggend.
B.S. schreef: 02 jun 2024 17:27 Oh, spuit elven hier beginnen eens over Soedan... :D
...........of juist niet.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 03 aug 2025 11:22:scissors:
wat zou ik voor zinnigs kunnen zeggen van de horror Sudan?
Ik dacht bij mezelf:
  • "Als ík nou eens de helft van mijn pre-occupatie met Israël zou omzetten
    in aandacht voor Soedan? Zou dat ook voor anderen een overweging kunnen zijn?"
    :idea:
Zomaar een ideetje, er is vast meer! Sorry voor mijn pre-occupatie met Israël, maar ja:
onvoorwaardelijke liefde maakt nou eenmaal meer stuk dan drank goed kan maken!

---------------

Geen wonder? Dat de NOS het een vergeten oorlog noemt, wordt veroorzaakt door
dat jij fantaseert dat ik jouw bericht niet gelezen heb? Dat is wel een wonder hoor! :wink:

Je lijkt ervan uit te gaan dat ik die video van NOS op 3 pas nu 'ontdek', en dat ik dus jouw openingspost over het hoofd gezien heb. Dat mag je natuurlijk denken, maar het is niet wat er feitelijk gebeurde. Die explainer is de moeite van herhalen waard, en als je ‘m destijds ook daadwerkelijk bekeken hebt en niet alleen geplaatst, herinner je dat vast nog wel. :wink:

Als je nou eens een keertje uitgaat van wat ik daadwerkelijk schreef, dus niet van wat je denkt dat mijn motivatie zou zijn, dan valt er volgens mij weinig ‘nasty’ in te lezen. Tenzij je al een beeld hebt van mij, dat je interpretatie telkens die kant opstuurt. Als dat zo is, kunnen we daar misschien beter eerlijk over zijn?

Wat mij triggert in jouw reactie nu is deze zin uit een eerdere post van je:
  • "Maar zou jijzelf bijvoorbeeld enige aandacht aan Soedan besteden, als het niet te pas kwam om de aandacht van de (volgens de VN) even echte honger van de Palestijnen af te leiden?"
Je schuift de kwalificatie "even echte honger" in de schoenen van de VN, maar die formulering komt wel gewoon van jou. En het suggereert twijfel over de ernst van dat lijden, twijfel die in elk geval niet uitgesloten lijkt, gezien je bredere posts. Dat mag, maar het schuurt wel, zeker in een context waar hongersnood sowieso geen wedstrijd zou mogen worden.

Mijn indruk is dat jouw interpretatie van mijn intenties nogal stevig ingekleurd wordt door eerder contact. Waarschijnlijk geldt dat andersom ook. In elk geval zou het helpen als we proberen te reageren op wat er staat, niet op wie we denken dat er achter de tekst zit.
  • Of doe ik daarmee het Vrijdenken geweld aan?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
dingo
Forum fan

Bericht door dingo »

Aan welke partij(en) in Soedan leveren wij wapens, hebben wij diplomatieke contacten mee en tegen wie kunnen wij sancties instellen? Maakt dat het minder een genocide? Nee natuurlijk niet maar daaraan kunnen we nog minder doen dan aan andere brandhaarden.
Levensovertuiging: het geheel van opvattingen dat je hebt over het leven en over de manier waarop je het beste kunt leven.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dingo schreef: 03 aug 2025 13:06 Aan welke partij(en) in Soedan leveren wij wapens, hebben wij diplomatieke contacten mee en tegen wie kunnen wij sancties instellen? Maakt dat het minder een genocide? Nee natuurlijk niet maar daaraan kunnen we nog minder doen dan aan andere brandhaarden.
We zouden ook voedsel kunnen droppen in Soedan?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dingo
Forum fan

Bericht door dingo »

gerard_m schreef: 03 aug 2025 13:31
dingo schreef: 03 aug 2025 13:06 Aan welke partij(en) in Soedan leveren wij wapens, hebben wij diplomatieke contacten mee en tegen wie kunnen wij sancties instellen? Maakt dat het minder een genocide? Nee natuurlijk niet maar daaraan kunnen we nog minder doen dan aan andere brandhaarden.
We zouden ook voedsel kunnen droppen in Soedan?
Om vervolgens deze vliegtuigen te laten beschieten omdat er met geen van de partijen contacten zijn?
Levensovertuiging: het geheel van opvattingen dat je hebt over het leven en over de manier waarop je het beste kunt leven.
Peter van Velzen
Site Admin

HierEnNu schreef: 03 aug 2025 12:22
Geen wonder? Dat de NOS het een vergeten oorlog noemt, wordt veroorzaakt door
dat jij fantaseert dat ik jouw bericht niet gelezen heb? Dat is wel een wonder hoor! :wink:

Je lijkt ervan uit te gaan dat ik die video van NOS op 3 pas nu 'ontdek', en dat ik dus jouw openingspost over het hoofd gezien heb. Dat mag je natuurlijk denken, maar het is niet wat er feitelijk gebeurde. Die explainer is de moeite van herhalen waard, en als je ‘m destijds ook daadwerkelijk bekeken hebt en niet alleen geplaatst, herinner je dat vast nog wel. :wink:

Als je nou eens een keertje uitgaat van wat ik daadwerkelijk schreef, dus niet van wat je denkt dat mijn motivatie zou zijn, dan valt er volgens mij weinig ‘nasty’ in te lezen. Tenzij je al een beeld hebt van mij, dat je interpretatie telkens die kant opstuurt. Als dat zo is, kunnen we daar misschien beter eerlijk over zijn?
Je hebt het weer eens meer over je gesprekpartners (en over jezelf) dan over het topic. Leer dat toch eens af. Maar Ik geef toe, ik maak dezelfde fout. Probeer liever een manier te verzinnen, waarop we de rampzalige toestand zouden kunnen verbeteren. Mij lukt het niet. Ik slaagde er vorig jaar niet eens in om langer dan een dag forumleden voor het onderwerp te interesseren. 11 maanden later probeerde B.S. het en nu jij. We voelen ons allemaal machteloos. Overigens maakte ik wel een echte fout in mijn reactie op jouw bericht. De topic-opening was niet 2 maanden oud, maar een jáár en twee maanden!
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie