En dan maar de schaapjes opvoeden. Goed is de hemel en verkeerd de hel of vagevuur of....Gerard R. schreef: ↑17 apr 2025 20:41O, hoe waar is dit...!TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑23 jun 2024 09:58Geloven zijn vaak het slachtoffer van hun Heilige Geschriften.Gerard R. schreef: ↑22 jun 2024 18:28
Het hele geloof is éen grote verwarring.
Religieus vermoeden, besef, beleving e.d. kent eenieder wel min of meer. Heel van belang.
Interpreteren van wat er over is bedacht, geschreven en wat wordt geloofd, alsmede wat er is geponeerd door instituties
is een regelrechte ramp en zeer futiel volgens mij, maar och, wie ben ik...? En...: vertel wat ik denk de bewoner van deze bol maar eens als hij of zij een heilig boek volgt..En laat ze! Helaas willen zijn nog wel eens heethoofdig worden als ze denken dat hun religie onder druk wordt gezet.
In het begin werd het Geloof oraal doorgegeven, klopte er iets niet meer dan paste de verteller het aan.
Op een gegeven moment werden de geschriften Heilig verklaart en werd de inhoud gefixeerd.
Dat maakt dat zaken die niet kloppen niet kunnen worden gewijzigd en men zich in alle bochten draaien om het in te passen.
Wat instituties erbij zodat je wat kan afdwingen en handhaven (en extra zinsbegoogelen).
Wat mensen op de kansel, zeg maar influencers....
En de schaapjes scherp maken op ketters.
Wat enge regels in die heilige boeken, want die hebben die godsdiensten allemaal.
Dat is wat de mensenwereld er van maakt. Daarin zit ook de sanctie en daar kan evt. de knoet bij worden gebruikt...
Geloof, religieus besef of wat je het wilt noemen is uiteraard anders.
En als je dat niet wilt zien, ook prima. Maar wil elke groep de andere wel zijn eigen ding laten doen en zou iedereen
de ander met rust willen laten?! Want dat wil op aarde nog steeds niet zo lukken.