Nazi-vergelijkingen

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Nazi-vergelijkingen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Bonjour schreef: 30 jul 2025 09:31 Wat mij opeens opvalt is dat het verwijt dat Israël vergelijken met Nazi-Duitsland de dialoog kan belemmeren ook gold toen Hamas een terroistische organisatie werd genoemd.
Vergelijkingen gaan altijd wel ergens mank, dit komt dat twee situaties nooit voor 100% gelijk zijn.

Gaza wordt vergeleken met het Getto van Warschau dit gaat ook steeds verder mank.
Het gaat steeds meer lijken op Bergen Belsen, geen vernietigingskamp, maar er waren nauwelijks overlevenden.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Bonjour schreef: 30 jul 2025 09:31 Wat mij opeens opvalt is dat het verwijt dat Israël vergelijken met Nazi-Duitsland de dialoog kan belemmeren ook gold toen Hamas een terroistische organisatie werd genoemd.
Hamas is een terroristische organisatie. Ook volgens Nederland en sowieso heeft de gehele Europese Unie Hamas als geheel op de lijst van terroristische organisaties geplaatst.
Zionist
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

ChaimNimsky schreef: 30 jul 2025 13:52
Hamas is een terroristische organisatie. Ook volgens Nederland en sowieso heeft de gehele Europese Unie Hamas als geheel op de lijst van terroristische organisaties geplaatst.
Dat is het punt niet.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Inmiddels gedraagt Israël zich ook als een terroristische organisatie.

Hiroshima 2.0
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Hiroshima had een duidelijk oorlogsdoel. Voor zover ik weet hebben de geallieerden geen burgers gedood om van ze af te komen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Bonjour schreef: 30 jul 2025 14:53 Hiroshima had een duidelijk oorlogsdoel. Voor zover ik weet hebben de geallieerden geen burgers gedood om van ze af te komen.
O, ik bedoelde ermee te zeggen dat Gaza er op dit moment hetzelfde uitziet en dat dat geen propaganda beelden zijn.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Little Boy verwoeste minder km2
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

365 km2 Gaza?
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Spijker op z'n kop in de VN door Algerije.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Annihilatie om zowel in Gaza als (straks) op de westbank geen Palestijn meer rond te hebben lopen.
Wat een samenvatting!

Zal volgens Israël wel gemanipuleerd zijn, of het is antisemitisme door Algerije.
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 30 jul 2025 16:39 Annihilatie om zowel in Gaza als (straks) op de westbank geen Palestijn meer rond te hebben lopen.
Wat een samenvatting!

Zal volgens Israël wel gemanipuleerd zijn, of het is antisemitisme door Algerije.
O ja, altijd hetzelfde liedje.
Nou wordt er wel heel wat afgemanipuleerd uiteraard, maar dit is VN.
Ik vind het wel goed dat een Arabisch land dit doet. Ze zijn zo stilletjes. :roll:
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Bonjour schreef: 30 jul 2025 15:16 Hiroshima had een duidelijk oorlogsdoel. Voor zover ik weet hebben de geallieerden geen burgers gedood om van ze af te komen.
Als Israel massaal van de palestijnen af wil, falen ze dramatisch vergeleken met clubs zoals de houthi's. En kun je je afvragen waarom ze de 2.000.000 Palestijnen in het binnenland er niet massaal uitgooien, zoals Pakistan op dit moment aan het doen is met hun Afghaanse geloofsbroeders.

De geallieerden hebben overigens zeer massaal steden gebombardeerd in de hoop burgers te ontmoedigen. En na de bevrijding verjoeg de USSR alsnog miljoenen burgers omdat ze Duits, Pools of Litouws waren. Maar Israel blijft erger, want Israel is erger dan erg.

Goed bezig, steeds een stapje verder.......
Een atoombom met 240.000 doden zou nog minder erg zijn dan wat Israel doet.
Gisteren zijn er 14 mensen van de honger omgekomen in Gaza (en laten we blijven zwijgen of Darfur).
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

gerard_m schreef: 30 jul 2025 17:44
Bonjour schreef: 30 jul 2025 15:16 Hiroshima had een duidelijk oorlogsdoel. Voor zover ik weet hebben de geallieerden geen burgers gedood om van ze af te komen.
Als Israel massaal van de palestijnen af wil, falen ze dramatisch vergeleken met clubs zoals de houthi's. En kun je je afvragen waarom ze de 2.000.000 Palestijnen in het binnenland er niet massaal uitgooien, zoals Pakistan op dit moment aan het doen is met hun Afghaanse geloofsbroeders.

De geallieerden hebben overigens zeer massaal steden gebombardeerd in de hoop burgers te ontmoedigen. En na de bevrijding verjoeg de USSR alsnog miljoenen burgers omdat ze Duits, Pools of Litouws waren. Maar Israel blijft erger, want Israel is erger dan erg.
Ja, men werd bezet door de vrij gewelddadige Duitsers in hun Blitzkrieg. Die moesten naar huis, wat lukte vanwege die totaal-aanpak. Wat inderdaad afschuwelijk is geweest. Japan (Hiroshima, Nagasagi) net zoiets apocalyptisch. Maar bezetting van landen is volgens mij wat anders dan een op zich ook afschuwelijke aanslag zoals in Israël.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Gerard R. schreef: 30 jul 2025 18:07
Ja, men werd bezet door de vrij gewelddadige Duitsers in hun Blitzkrieg. Die moesten naar huis, wat lukte vanwege die totaal-aanpak. Wat inderdaad afschuwelijk is geweest. Japan (Hiroshima, Nagasagi) net zoiets apocalyptisch. Maar bezetting van landen is volgens mij wat anders dan een op zich ook afschuwelijke aanslag zoals in Israël.
Het verdrijven van miljoenen burgers (overigens lang niet allemaal Duitsers) had echt niet nodig geweest toen Nazi Duitsland al was verslagen. Dat is in West Europa ook niet gebeurd. Het is op geen enkele manier te relativeren of te rechtvaardigen.
En ik noem het slechts omdat Bonjour ten onrechte suggereerde dat het bij de geallieerden uitsluitend om oorlogshandelingen ging (wat overigens exact dezelfde bewering is die we uit Isral horen over Gaza, hoe ironisch is dat).
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

gerard_m schreef: 30 jul 2025 17:44
Als Israel massaal van de palestijnen af wil, falen ze dramatisch vergeleken met clubs zoals de houthi's. En kun je je afvragen waarom ze de 2.000.000 Palestijnen in het binnenland er niet massaal uitgooien, zoals Pakistan op dit moment aan
et doen is met hun Afghaanse geloofsbroeders.

Goed bezig, steeds een stapje verder.......
Een atoombom met 240.000 doden zou nog minder erg zijn dan wat Israel doet.
Gisteren zijn er 14 mensen van de honger omgekomen in Gaza (en laten we blijven zwijgen of Darfur).
Ben jij nu ook al op de cynische toer? ("want Israël is erger")
Als we alle genoemde geweldadig rampspoed in dit bericht vergelijken.

Doden door geweld:
minstens 60.000 doden in Gaza van de 2,2 miljoen (2,7%)
minstens 150.000 doden in Hirosjima en Nagasaki van de 71 miljoen in Japan (0,2%)
minstens 150.000 doden in Sudan van de 51 miljoen (0,3 %)
minstens 12 miljoen moorden door de Nazi's (bijna allemaal na 1938) van de 558 miljoen europeanen (2,2%)

Alhoewel het aantal doden in Gaza het laagsts is van alle vier, valt het percentage (als enige) in dezelfde orde van grootte als dat van de Nazi moorden. Ten opzichte van het aantal inwoners van het Duitse Reich en van Israel was het Reich - toen WOII eenmaal begon - echter 20 x erger. Wat Israël doet is dus wel erg, maar wat de Nazi's deden (na 1938) was - wanneer je het zo bekijkt - (ook getalsmatig) erger.

verhongerd:
In Gaza tot op heden 145 sinds april dit jaar (65 per miljoen inwoners)
In Sudan (sinds april 2023) 1062 (20 per miljoen inwoners)
wereldwijd (elk jaar) 9 miljoen van de 8 miljard (1125 per miljoen inwoners)

Waarschijnlijk is het aantal verhongerden in Sudan in de bron die ik vond onderschat.
Een verschil is wel dat de strijdende partijen daar geen van beide voedselhulp tegenhouden.
als er niets verandert (en er komen er dagelijkst 15 bij) zal op zijn laatst op 1 oktober Gaza het wereldgemiddelde evenaren.

Hier valt dus heel wat te doen om erger te voorkomen.
Ik wens u alle goeds
Gesloten