Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 10 jul 2025 20:49
dikkemick schreef: 10 jul 2025 20:33 Israëlische kolonisten richten pijlen op christelijk dorp Taybeh. ‘Pure intimidatie’ - Nederlands Dagblad. De kwaliteitskrant van christelijk Nederland https://share.google/DeRhwaBnQPfPNzj7A

IEDERE dag is dit soort berichten te plaatsen. Hou dus op met recht praten wat krom is.
Dit heeft NIETS met Hamas te maken.

Expansiedrift
Kolonisatiewoede
Dit heeft NIETS met de eventuele wapenstilstand te maken waar je het over had.
Nee
Alles met Israël en hoe het daar in elkaar steekt. Het 1 hangt met het ander samen!
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 10 jul 2025 20:58
ChaimNimsky schreef: 10 jul 2025 20:44
dikkemick schreef: 10 jul 2025 20:31Wat ze niet doorhebben is dat ze bijna wereldwijd alle krediet verspelen.
Zonder dat het enige geopolitieke invloed heeft; volkomen irrelevant.
... en dat ze straks doelwit zijn van heel nare aanslagen.
Dat speelt Israel alleen maar in de kaart. Israel wil graag dat de Joden wereldwijd alijah doen. Hoe zwaarder Joden het elders hebben, des te meer er naar Israel komen. In Israel zullen de staatloze Arabieren na de oorlog geen enkele kans meer hebben om aanslagen te plegen. Die komen straks door toedoen van Hamas op een paar kleine stukjes grond (in totaal 25% van Gaza), omgeven door zeer zware bewaking. De rest van Gaza (75%) zal van Israel zijn. Zo gaat dat als je aanvalt en de oorlog verliest. Wij hebben de oorlog gewonnen. De staatloze Arabieren die willen vetrekken, mogen dat. Naar schatting zullen er zo'n miljoen vrijwillig weggaan.
Een mooi stukje promotie van genocide en ethnische zuivering =D>
Zou het geen etnische zuivering noemen en al helemaal geen genocide. Binnen de academische wereld zijn er een flink aantal gerenommeerde geleerden die tonen dat een eventuele Palestijnse staat historisch gezien bijv. beter thuishoort in Jordanië dan in Israel of de Westelijke Jordaanoever. Efra'iem Karsh, emeritus hoogleraar aan King’s College London en hoofdredacteur van Middle East Quarterly laat zien dat het Palestijns nationalisme relatief recent is ontstaan en dat een groot deel van de Palestijnse bevolking oorspronkelijk uit omliggende landen komt, waaronder Jordanië. Hij betoogt dan ook dat de historische basis voor een Palestijnse aanspraak op het land tussen de Jordaan en de zee zwak is.

Ook Benny Morris, een bekend historicus en emeritus hoogleraar aan de Ben-Goerion Universiteit, heeft zich daarover uitgelaten. Hij zegt dat het begrijpelijk was dat Palestijnen in 1948 werden verdreven, en hij heeft gesuggereerd dat die uitkomst verder had moeten worden doorgezet om Israel demografisch veiliger te maken.

Een ander invloedrijk denker was Bernard Lewis, een beroemde oriëntalist en professor aan Princeton, die het begrip "Palestijns volk" vooral als een politiek geconstrueerde identiteit na 1948 beschouwde. Jordanië is historisch gezien het Arabische deel van het oorspronkelijke mandaatgebied Palestina.

Het gaat hier dus niet om simplistische of nationalistische stemmen, maar om serieuze academici die vanuit hun kennis van geschiedenis en demografie tot conclusies komen die de dominante visie op het conflict bevragen, en leggen argumentatief de basis voor oplossingen buiten het tweestatenmodel.
Meer en meer schijt ik hierdoor op Israël, Chaimnimsky. Dat is wel je verdienste met dit soort verheerlijkte berichten over het superieure koloniserende Israël.
Ja, heerlijk die zure reacties. En als gezegd, speelt het Israel in de kaart, aangezien Alijah een belangrijk doel van Israel is.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 10 jul 2025 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik heb je "vrijwillige vertrek" gemeld.

HOE DURF JE! Heel Gaza in puin. Niks vrijwillig.
Genocide en ethnische zuivering.

https://share.google/gS8c3xnVKRo37znPm

Israël maakt het leven in Gaza met opzet zo onaantrekkelijk dat veel Gazanen weg zullen willen. ‘Vrijwillig’ kan Israël dan beweren over dit cynische, meedogenloze plan.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 10 jul 2025 21:03 Ik heb je "vrijwillige vertrek" gemeld.

Israël maakt het leven in Gaza met opzet zo onaantrekkelijk dat veel Gazanen weg zullen willen. ‘Vrijwillig’ kan Israël dan beweren over dit cynische, meedogenloze plan.
Netanjahoe heeft het letterlijk over vrijwillig vertrek.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 10 jul 2025 21:06

En jij neemt het maar al te graag met trots over. Zoveel blijkt uit je euforische toon.

Genoeg erover. Je gaat je nu eerst schamen.
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 10 jul 2025 21:16
ChaimNimsky schreef: 10 jul 2025 21:06

En jij neemt het maar al te graag met trots over. Zoveel blijkt uit je euforische toon.

Genoeg erover. Je gaat je nu eerst schamen.
Hun situatie zorgt ervoor dat ze vrijwillig zullen vertrekken.
Zionist
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

ChaimNimsky schreef: 10 jul 2025 21:01quote]
Ja, heerlijk die zure reacties.
dikkemick schreef: 10 jul 2025 21:16 Je gaat je nu eerst schamen.
Waar bij pure kwaadaardigheid de zwavellucht er af druipt heeft schaamte geen plaats, alleen de egoïstische, hebberige geilheid van het martelen van onschuldigen om de eigen pijn te bestrijden. Tja wat kan je er dan nog van zeggen of hopen?

Het is slechts wachten tot dit systeem uiteindelijk onder zijn eigen gewicht in elkaar zal zakken. Wanneer dat gebeurd zijn de rapen gaar want dan ga je voelen wat je anderen in je eigen naam hebt aangedaan. Dat is ook de dag waarop men zal gaan beseffen wat het werkelijk betekent om in de hel te leven. Vluchten in slachtofferschap is dan godsonmogelijk geworden, uberhaubt is vluchten godsonmogelijk geworden, want jij bent de dader en alle slachtoffers komen 1 voor 1 langs om je ter verantwoording te roepen. Zij zullen je terugroep telkens wanneer je tracht te ontkomen aan hun pijn.

En ja, men zal ons nu nog uitlachen en rudiculiseren vanwege het lijden dat wij, de onschuldigen, elke dag opnieuw ervaren. Wij voelen de pijn, de onze, maar ook de pijn veroorzaakt door de holocaust, die nu, zonder dat men zich er van bewust is, met voeten wordt getreden.

Wij zijn ons er van bewust maar zij…? Nee.

Eigenlijk is het enige wapen dat we werkelijk hebben die van het mededogen, hoe moeilijk ook te hanteren wanneer je op de pijnbank ligt van de mensen die niet beter weten.

In het kader van bovenstaande ervoer ik in mijn tijd onderstaande als zalf op de wonde.

Don Giovanni - Commendatore Scène - EN Sub.

Tot dan…….?
Laatst gewijzigd door Mus op 10 jul 2025 22:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

@Mus
Tekstje van je moet zijn:
Eigenlijk is het enige wapen dat we werkelijk hebben die van het mededogen, hoe moeilijk ook te hanteren wanneer je op de pijnbank ligt van de mensen die niet beter WILLEN weten.
Ik schrijf dit niet vluchtig. 'Ze' zijn niet dom of onwetend.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://nos.nl/l/2574526
De Europese Unie heeft een overeenkomst bereikt met Israël over het toelaten van meer humanitaire hulp in Gaza. Dit betekent dat er meer vrachtwagens met voedsel en hulpgoederen worden toegelaten en er meer grensovergangen in het noorden en zuiden van Gaza opengaan, meldt EU-buitenlandchef Kallas.

Verder is afgesproken dat Egyptische en Jordanese hulproutes weer opengaan en bakkerijen en openbare keukens voedsel mogen uitdelen. Ook wordt de levering van brandstof aan hulporganisaties hervat en worden hulpverleners beschermd.

De infrastructuur moet volgens de overeenkomst hersteld worden, zoals de stroomtoevoer naar de ontziltingsinstallatie om er drinkwater van te maken. Het heropstarten van de hulp moet volgens Kallas "de komende dagen" worden doorgevoerd "vanuit het besef dat de hulp rechtstreeks aan de bevolking moet worden geleverd".

De EU meldt dat er maatregelen worden genomen om te voorkomen dat de hulp in handen van Hamas komt. Times of Israel meldt dat de Israëlische buitenlandminister Sa'ar de overeenkomst heeft bevestigd.
Het lijkt erop, dat er ondanks alle apocalyptische ellende toch nog wat positiefs kan gebeuren....
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

Mus schreef: 10 jul 2025 14:33 Palestine 1920: The other side of the Palestinian story I Al Jarzeera World Documentary.

“A land without a people, and a people without a land” is how the relationship between Palestine and the Jewish people was described by Christian writers in the 1800s. And the 20th-century history of the Middle East has largely been written through these eyes.

But this film from Al Jazeera Arabic looks at Palestine from a different angle. It hears from historians and witness accounts, and features archive documents that show Palestine as a thriving province of Greater Syria and the Ottoman Empire at the dawn of the 20th century.

The evidence suggests that its cities had a developing trade and commercial sector, growing infrastructure, and embryonic culture that would enable it to meet the challenges of the decades ahead.

However, the political ramifications of the Balfour Declaration, San Remo Conference and British Mandate set in motion a series of events that profoundly affected this vibrant, fledgeling society and led to the events of 1948 and beyond.

This film is the other side of the Palestinian story.

Het zogenaamde land zonder mensen.
Al Jazeera wordt deels of volledig gefinancierd door de Qatarese overheid. Dat is wat je film zegt bij de opening. Hoezo onafhankelijke nieuwsgaring? En welke hooggeplaatste leden van wie ook al weer zitten er in Quatar, met alle mogelijke luxe omringd, terwijl ze hun broeders en zusters in Gaza laten creperen? Dat dus…….
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
lost and not found yet!
Superposter

Gerard R. schreef: 10 jul 2025 22:31 https://nos.nl/l/2574526
De Europese Unie heeft een overeenkomst bereikt met Israël over het toelaten van meer humanitaire hulp in Gaza. Dit betekent dat er meer vrachtwagens met voedsel en hulpgoederen worden toegelaten en er meer grensovergangen in het noorden en zuiden van Gaza opengaan, meldt EU-buitenlandchef Kallas.

Verder is afgesproken dat Egyptische en Jordanese hulproutes weer opengaan en bakkerijen en openbare keukens voedsel mogen uitdelen. Ook wordt de levering van brandstof aan hulporganisaties hervat en worden hulpverleners beschermd.

De infrastructuur moet volgens de overeenkomst hersteld worden, zoals de stroomtoevoer naar de ontziltingsinstallatie om er drinkwater van te maken. Het heropstarten van de hulp moet volgens Kallas "de komende dagen" worden doorgevoerd "vanuit het besef dat de hulp rechtstreeks aan de bevolking moet worden geleverd".

De EU meldt dat er maatregelen worden genomen om te voorkomen dat de hulp in handen van Hamas komt. Times of Israel meldt dat de Israëlische buitenlandminister Sa'ar de overeenkomst heeft bevestigd.
Het lijkt erop, dat er ondanks alle apocalyptische ellende toch nog wat positiefs kan gebeuren....
Vooral dit is heel goed nieuws:
De EU meldt dat er maatregelen worden genomen om te voorkomen dat de hulp in handen van Hamas komt. Times of Israel meldt dat de Israëlische buitenlandminister Sa'ar de overeenkomst heeft bevestigd.[/nquote]
We are dancing again!
🔱
ChaimNimsky
Superposter

lost and not found yet! schreef: 10 jul 2025 22:48
Vooral dit is heel goed nieuws:
=D>
Zionist
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Gerard R. schreef: 10 jul 2025 22:13 @Mus
Eigenlijk is het enige wapen dat we werkelijk hebben die van het mededogen, hoe moeilijk ook te hanteren wanneer je op de pijnbank ligt van de mensen die niet beter WILLEN weten.
Ik vind het een lastige Gerard R. Ik weet niet of het een bewust of onbewust niet willen is - ergens rinkelt een luide bel van herkenning - tgt vraag ik me af of men zo geïndoctrineerd is door de terroristische staatspropaganda dat men werkelijk gelooft dat de Palestijnen de duivel in eigen persoon is. Een duivel die ze kosten wat het kost moeten weren danwel afmaken. Ik zie vooral dat laatste aan de hand zijn en dat is wat mij toch steeds weer het meest tot diep in mijn hart raakt. De volstrekte onwetendheid dat men onschuldige mensen bij bosjes aan het afmaken is in veronderstelling dat het de duivel in hoogsteigen persoon is. Dat is een framing die zo diep gaat dat het als onschuldige vechten tegen de bierkaai wordt en is, maar je moet wel, en doet het ook vanuit je eigen overlevingsinstinct. Het is volstrekte waanzin, waarbij tgt onderliggend ook bewust dan wel onbewust een ontkenning ligt cq een projectie van de duivel die in hen zelf leeft en daarom gecreëerd is geworden in de buitenwereld door een ander volk te bezetten die dat natuurlijk niet zomaar lieten gebeuren en zie daar ……

Ik weet niet of er een bewust niet willen is. Denk jij van wel en waarom dan?
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Mus schreef: 10 jul 2025 23:08
Ik vind het een lastige Gerard R. Ik weet niet of het een bewust of onbewust niet willen is - ergens rinkelt een luide bel van herkenning - tgt vraag ik me af of men zo geïndoctrineerd is door de terroristische staatspropaganda dat men werkelijk gelooft dat de Palestijnen de duivel in eigen persoon is. Een duivel die ze kosten wat het kost moeten weren danwel afmaken. Ik zie vooral dat laatste aan de hand zijn en dat is wat mij toch steeds weer het meest tot diep in mijn hart raakt. De volstrekte onwetendheid dat men onschuldige mensen bij bosjes aan het afmaken is in veronderstelling dat het de duivel in hoogsteigen persoon is. Dat is een framing die zo diep gaat dat het als onschuldige vechten tegen de bierkaai wordt en is, maar je moet wel, en doet het ook vanuit je eigen overlevingsinstinct. Het is volstrekte waanzin, waarbij tgt onderliggend ook bewust dan wel onbewust een ontkenning ligt cq een projectie van de duivel die in hen zelf leeft en daarom gecreëerd is geworden in de buitenwereld door een ander volk te bezetten die dat natuurlijk niet zomaar lieten gebeuren en zie daar ……

O, ik doe maar een gooi:
Omdat 'ze' niet dom zijn, daar ben ik van overtuigd:
Empathie wordt overboord gekeild. Ontmenselijking.
Rhetoriek alom, terwijl te zien is voor een ieder wat voor ellendigs voorligt.
Heel veel omkeer-techniek, "zij zijn dodelijk, niet wij", terwijl je ziet dat 'wij' aantoonbaar het dodelijkst zijn.
En veel meer. Dit spelletje duurt overigens al tientallen jaren ofschoon het deze keer wel heel dodelijk en destructief was.

Wel een beetje ouwe koek, maar dat is niet zo vreselijk.
lost and not found yet!
Superposter

Mus schreef: 10 jul 2025 23:08

Je kunt nee zeggen, je kunt een paar keer nee zeggen en nog een paar keer! Maar bij altijd nee kun je uiteindelijk een hele dikke nee terug verwachten voor wat je uiteindelijk wilt. Is daar iets NIET duidelijk aan? En helaas is er altijd nee gezegd. Maar laten we van de positieve kant uitgaan.
We are dancing again!
🔱
Gesloten