Mullog schreef: ↑09 jul 2025 12:13
MaartenV schreef: ↑09 jul 2025 09:22
...
Mijn hypothese gaat er niet van uit dat zomaar elk elektromagnetisch veld bewustzijn draagt. Integendeel:
ik stel juist dat alleen zeer specifieke, coherente EM-veldconfiguraties dat zouden kunnen doen. Dat betekent dat het veld niet zomaar willekeurig mag zijn, maar aan bepaalde voorwaarden moet voldoen qua organisatie, synchronisatie en structuur.
...
Dat zou volgens mij betekenen dat als een MRI scan gemaakt wordt je bewustzijn voorgoed naar de gallemiezen gaat omdat het magnetisch veld van een MRI oneindig veel groter is dan dat van de hersenen (tussen de 1,5 tot 7 Tesla versus enkele micro Tesla). Daarmee wordt je hele specifieke, coherente EM-veldconfiguratie overhoop gehaald. Aangezien MRI's nog steeds dankbaar gebruikt worden lijkt mij dit een lastig te pareren argument.
Goed punt, en ik ben blij dat je dat aanhaalt. Die vraag moet ik inderdaad kunnen beantwoorden als ik mijn hypothese wil laten staan.
Een MRI werkt met een statisch magnetisch veld dat veel sterker is dan de magnetische component van het EM-veld dat in de hersenen zelf ontstaat. Zoals je zegt: een MRI zit rond 1,5 tot 7 Tesla, terwijl het veld van de hersenen maar in microtesla is. Dus op het eerste gezicht lijkt het logisch dat zo’n sterk veld alles zou overstemmen.
Maar ik denk dat er een belangrijk verschil is tussen 'veldsterkte' en 'veldstructuur/coherentie'. Mijn hypothese gaat er niet van uit dat sterkte op zich bepaalt of er bewustzijn is, maar dat het te maken heeft met de *organisatie* van het veld. Dus zelfs al is dat MRI-veld veel sterker, het is **volledig homogeen, statisch en zonder interne modulatie**. Het “drukt” als het ware gewoon overal dezelfde kracht uit, maar draagt op zich geen informatie of interferentiepatronen. Het is als een constante toon, zonder melodie.
Het veld dat volgens mijn idee bewustzijn zou kunnen dragen, is daarentegen 'dynamisch, fluctuerend, met patronen die zich in ruimte en tijd organiseren', bijvoorbeeld via synchronisatie van hersengolven in bepaalde frequentiebanden (zoals gamma-coherentie). Als dat veld coherent blijft binnen het brein ondanks het MRI-veld, dan hoeft het niet “overschreven” te worden door dat externe veld, omdat het simpelweg niet op dezelfde frequentie of op dezelfde informatielaag werkt.
Je zou het kunnen vergelijken met een viool die muziek speelt terwijl er een constante wind waait. De wind maakt geen muziek, en hoewel hij sterker is in kracht, verstoort hij niet noodzakelijk de structuur van het vioolspel, zolang het instrument zelf niet mechanisch wordt verstoord.
Bovendien worden tijdens een MRI de hersenen niet stilgelegd — mensen zijn meestal gewoon bij bewustzijn, en er is ook geen blijvende schade aan hun cognitieve functies. Dat zou kunnen betekenen dat het brein zélf als systeem 'resoneert binnen zijn eigen dynamiek', en dat die interne EM-configuratie robuust genoeg is tegen externe statische velden, zolang de interne organisatie niet verdwijnt.
Er is trouwens onderzoek dat aantoont dat zelfs bij sterke magnetische stimulatie (zoals TMS, wat wel dynamisch is), bewustzijn tijdelijk beïnvloed kan worden, bijvoorbeeld door motorische of visuele verstoringen te veroorzaken. Dat lijkt me eerder in lijn met mijn hypothese dan ertegen.
Dus ja: ik neem je opmerking zeker serieus. Maar ik denk dat het verschil tussen 'kracht' en 'informatiedragende structuur' hier het antwoord kan zijn. Een sterk veld zonder structuur stoort mogelijk minder dan een zwak maar fijn georganiseerd veld dat functioneel iets “draagt”.
Als zwakke, maar fijn georganiseerde velden toch een effect hebben op bewustzijn, dan is dat een belangrijke ondersteuning voor mijn idee. En ja, daar zijn voorbeelden van.
Transcraniële Magnetische Stimulatie (TMS)
TMS gebruikt relatief **zwakke, kortdurende elektromagnetische pulsen** die heel lokaal op de hersenschors worden gericht.
Die pulsen **veranderen tijdelijk het bewustzijn of gedrag** van een persoon. Afhankelijk van waar je TMS toepast, kunnen mensen:
* tijdelijk hun spraak verliezen (als het op de taalgebieden is),
* visuele verstoringen krijgen (als het op de visuele cortex is),
* of zelfs hun bewuste waarneming van een stimulus verliezen (zoals bij studies over “visual masking”).
Dit toont aan dat zelfs **kortdurende, niet-schadelijke EM-pulsen** met een specifieke tijdstructuur en ruimtelijke organisatie tijdelijk bewustzijn kunnen beïnvloeden. Niet door kracht, maar door interferentie met bestaande veldpatronen in de hersenen.
Bron: Hallett, M. (2000). *Transcranial magnetic stimulation and the human brain*. Nature, 406(6792), 147–150. Link: [
https://www.nature.com/articles/35018000](
https://www.nature.com/articles/35018000)
2. Transcraniële wisselstroomstimulatie (tACS)
tACS werkt met zwakke stroompjes van 1–2 mA, aangebracht op de schedel.
Deze kleine stromen **resoneren met bestaande hersengolven**, zoals alfa of gamma, afhankelijk van de frequentie die je aanbiedt.
Onderzoek toont aan dat tACS **het bewustzijnsniveau, stemming of cognitieve prestaties kan veranderen**, puur door de hersenen mee te “entrainen” met de aangeboden golf.
Dat betekent: de hersenen zijn gevoelig voor externe zwakke velden, als die maar in de juiste frequentie en fase zijn aangeboden.
Bron: Herrmann, C. S., Rach, S., Neuling, T., & Strüber, D. (2013). *Transcranial alternating current stimulation: a review of the underlying mechanisms and modulation of cognitive processes*. Frontiers in Human Neuroscience.
> Link: [
https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 00279/full](
https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 00279/full)
3. Elektromagnetische gevoeligheid bij epilepsie
Bij sommige vormen van epilepsie zijn patiënten **gevoelig aan externe EM-straling, zelfs van lage intensiteit (zoals bepaalde flikkerfrequenties of radiosignalen).
Flitsende lichten of ritmische prikkels (zoals in games of tv) kunnen **aanvallen uitlokken, wat suggereert dat een ritmisch extern signaal kan interfereren met interne hersencoherentie**.
Hier is het weer niet de sterkte die de doorslag geeft, maar de timing, structuur en frequentie-afstemming van het signaal.
Bron: Fisher, R. S. et al. (2005). *Photic- and pattern-induced seizures: a review for the Epilepsy Foundation of America Working Group*. Epilepsia, 46(9), 1426–1441.
Link: [
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10. ... 05.31405.x](
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10. ... 05.31405.x)
Conclusie voor hypothese
Deze drie voorbeelden tonen aan dat:
Zwakke EM-velden* zolang ze coherent, georganiseerd of resonant zijn,
wél degelijk **bewuste ervaring kunnen beïnvloeden**,
zelfs als ze geen schade of grote kracht met zich meebrengen.
Dit ondersteunt je redenering dat structuur belangrijker is dan kracht, en dat het bewustzijn mogelijk gekoppeld is aan veldcoherentie, niet aan veldintensiteit.