Ik heb je in een andere draad om wat concrete toetsbare voorbeelden vann hekserij gevraagd. Ter herinnering hieraan vraag ik je hier nogmaals om. Kortom onderbouwen svp. In de forumregels staat hoe dit moet.
De functie van magie en is er wel zoiets als magie
Moderator: Moderators
maar onverkort van kracht blijft
Ik heb je in een andere draad om wat concrete toetsbare voorbeelden vann hekserij gevraagd. Ter herinnering hieraan vraag ik je hier nogmaals om. Kortom onderbouwen svp. In de forumregels staat hoe dit moet.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Ik weet niet of je het gelezen hebt maar ik heb een aantal toetsbare zaken genoemd. Heksen houden zich ook bezig met zaken die (nog) niet toetsbaar zijn maar in het verleden is gebleken dat meer en meer zaken uit hekserij/druidisme door de wetenschap getoetst zijn en voor waar zijn aangenomen.
Ik noemde onder andere aspirine--> wilg (salix) -->salixylzuur
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aspirine
http://www.controverscial.com/Willow.htm
http://www.stemderbomen.nl/pages/mainpa ... -bomen.htm
lijkt me een toetsbaar verhaal.
En wat dacht je van dampend hete kippesoep bij griep
Het door pagans over de hele wereld vertelde verhaal dat alles in de natuur met elkaar in verband staat, niks is "zomaar" onmisbaar. Ook iets wat de wetenschap de laatste tijd door begint te krijgen
Is trouwens een van de dingen waar het pentagram voor staat, vandaar dat het uit een doorvlochten lijn bestaat.
Ik noemde onder andere aspirine--> wilg (salix) -->salixylzuur
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aspirine
http://www.controverscial.com/Willow.htm
http://www.stemderbomen.nl/pages/mainpa ... -bomen.htm
lijkt me een toetsbaar verhaal.
En wat dacht je van dampend hete kippesoep bij griep
Het door pagans over de hele wereld vertelde verhaal dat alles in de natuur met elkaar in verband staat, niks is "zomaar" onmisbaar. Ook iets wat de wetenschap de laatste tijd door begint te krijgen
Is trouwens een van de dingen waar het pentagram voor staat, vandaar dat het uit een doorvlochten lijn bestaat.
Nee, dat valt onder kruidenleer en heeft niets met hekserij te maken. Wat Dr. Who bedoelt is dat je een bepaalde handeling doet om de paganistische demiurg gunstig te stemmen en hij wil een aantoonbaar gevolg van de handeling op de wereld om ons heen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Pardon ?Sararje schreef:Nee, dat valt onder kruidenleer en heeft niets met hekserij te maken. .
Nou wat er gebeurt als je moeder natuur niet gunstig stemt hadden we geloof ik al eens gezien...Sararje schreef: Wat Dr. Who bedoelt is dat je een bepaalde handeling doet om de paganistische demiurg gunstig te stemmen en hij wil een aantoonbaar gevolg van de handeling op de wereld om ons heen.
.
aantoonbaag gevolg ...... kijk je wel eens nieuws ?
onder welke steen heb je gelegen de laatste jaren ?
Laatst gewijzigd door Raven op 05 mar 2007 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Kruidenleer is fytologie en heeft niets met hekserij te maken, hoeveel duidelijker wil je het hebben?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
Onzin, heb mezelf in het verleden onledig gehouden met opleiding orthomoleculair therapeut. Heb daar inmiddels volledig afstand van genomen. Hierbij werd ook fytotherapie behandelt. En zoals Sararje zegt is dit geen hekserij. Dat er werkzame stoffen in bepaalde planten zitten ok maar het effect hiervan komt door deze stoffen. Maar nogmaals fytotherapie is niet bovennatuurlijks of geheimzinnigs wel vaak onzinnig en soms gevaarlijkRaven schreef:kruiden leer heeft ALLES met hekserij te maken.Sararje schreef:Kruidenleer is fytologie en heeft niets met hekserij te maken, hoeveel duidelijker wil je het hebben?
wandel eens bij een willekeurige heks naar binnen
Verder is het aanhalen van aspirine geen bewijs van hekserij. Andere anecdotische zaken ook niet. Dus geef nu eens een concreet voorbeeld.
Of bewijs dat onderstaande stelling niet juist is.
Hekserij bestaat niet en werkt derhalve niet beter dan placebo of willekeurige andere verzonnen rituelen met dezelfde inhoud

Laatst gewijzigd door doctorwho op 05 mar 2007 11:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Kruidenleer heeft nogmaals weldegelijk met hekserij te maken, ik zou zeggen vraag het een willekeurige heks als je mij niet gelooft.doctorwho schreef:Onzin, heb mezelf in het verleden onledig gehouden met opleiding orthomoleculair therapeut. Heb daar inmiddels volledig afstand van genomen. Hierbij werd ook fytotherapie behandelt. En zoals Sararje zegt is dit geen hekserij. Dat er werkzame stoffen in bepaalde planten zitten ok maar het effect heirvan komt door deze stoffen. De farmaci isoleert deze stoffen en probeerd de werkzaamheid te optimaliseren. Maar nogmaals fytotherapie is niet bovennatuurlijks of geheimzinnigs wel vaak onzinnig en soms gevaarlijkRaven schreef:kruiden leer heeft ALLES met hekserij te maken.Sararje schreef:Kruidenleer is fytologie en heeft niets met hekserij te maken, hoeveel duidelijker wil je het hebben?
wandel eens bij een willekeurige heks naar binnen
En NOGMAALS er is geen enkele heks die in "boven natuurlijk" gelooft
Het feit dat je heks bent sluit dat uit (zou trouwens voor alle pagans moeten gelden)
Gevaarlijk.. tja aan een televisie prutsen is ook gevaarlijk als je niet weet wat je doet
overigens is fytotherapie alleen de geneeskrachtige werking van kruiden kruidenleer is veel breder. van wierook tot wat je in de sla kan mikken
Nogmaals jullie beeld / definitie van hekserij klopt niet. Vergeet Eucalyptra enzo
raven schreef
Hekserij bestaat niet en werkt derhalve niet beter dan placebo of willekeurige andere verzonnen rituelen met dezelfde inhoud
stelling staat nog stevig overeindKruidenleer heeft nogmaals weldegelijk met hekserij te maken, ik zou zeggen vraag het een willekeurige heks als je mij niet gelooft.
Volgens mij is er geen magie in de zin van acradabra en wat toverspreuken. Sommige
mensen gebruiken bestaande materialen die onze natuur ons geeft voor een bepaald doel. Dat daar een cultus 'hekserij' uit geboren is heeft niets met magie te maken.
Heksenrij en heksen zijn kruidenmengers, biololgen en extremere natuurliefhebbers die hun denkbeelden (liefde voor de natuur) wat intressanter maken met wat rituelen erbij. En hopsekee we hebben de hekserij. Een nieuwe religie erbij.
mensen gebruiken bestaande materialen die onze natuur ons geeft voor een bepaald doel. Dat daar een cultus 'hekserij' uit geboren is heeft niets met magie te maken.
Heksenrij en heksen zijn kruidenmengers, biololgen en extremere natuurliefhebbers die hun denkbeelden (liefde voor de natuur) wat intressanter maken met wat rituelen erbij. En hopsekee we hebben de hekserij. Een nieuwe religie erbij.
Raven,
Wat me hier vooral erg tegenvalt is dat je je blijkbaar niet echt goed hebt verdiept in de mythologie en de oudheid aangezien je met verkeerde voorstellingen komt, je roept eigenlijk in meeste gevallen maar wat en hier zitten mensen die wel degelijk kennis hebben van de oudheid en de mythologie, dus misschien moet je voor je iets roept gewoon je huiswerk eerst wat beter doen, aan loze, los uit de mouw geklopte beweringen kom je hier echt niet ver.
En De Stichting Skepsis bestempelen als een organisatie van pubers geeft wederom heel erg je onkunde over deze Stichting aan. Ik zou willen voorstellen om, voor je iets roept, je documentatie eerst eens goed op orde te brengen anders kom je niet bepaald deskundig over, maar behoorlijk onkundig. Ik denk ook dat je bepaald geen reclame bent voor de paganisten op deze manier.
Wat dacht je trouwens van deze organisatie?
http://www.skepp.be/
Ook een stelletje pubers volgens jou???
Wat me hier vooral erg tegenvalt is dat je je blijkbaar niet echt goed hebt verdiept in de mythologie en de oudheid aangezien je met verkeerde voorstellingen komt, je roept eigenlijk in meeste gevallen maar wat en hier zitten mensen die wel degelijk kennis hebben van de oudheid en de mythologie, dus misschien moet je voor je iets roept gewoon je huiswerk eerst wat beter doen, aan loze, los uit de mouw geklopte beweringen kom je hier echt niet ver.
En De Stichting Skepsis bestempelen als een organisatie van pubers geeft wederom heel erg je onkunde over deze Stichting aan. Ik zou willen voorstellen om, voor je iets roept, je documentatie eerst eens goed op orde te brengen anders kom je niet bepaald deskundig over, maar behoorlijk onkundig. Ik denk ook dat je bepaald geen reclame bent voor de paganisten op deze manier.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Tja als je een gerennomeerd bedrijf als TNO voor achterlijk verslijt dan VRAAG je er wel om, Bovendien bevalt me de jollige en "uit de hoogte" komende toon van skepsis me niet zo.Kitty schreef:Raven,
Die andere site ken ik niet maar ik zal het eens lezen
raven schreef
Er is wel eens sprake geweest van een claim van een kwakzalver die TNO aanvoerde als bewijs werkzaamheid maar na navraag van skepsis bij TNO snel met juridische stappen door TNO gedwongen werd hier mee te stoppen.
Dit wist ik nog niet. Is dit de mening die skepsis over het TNO uitdraagt? Zo ja hoe waar en in welke context. Kortom tekst en bronvermelding.Tja als je een gerennomeerd bedrijf als TNO voor achterlijk verslijt dan VRAAG je er wel om, Bovendien bevalt me de jollige en "uit de hoogte" komende toon van skepsis me niet zo.
Er is wel eens sprake geweest van een claim van een kwakzalver die TNO aanvoerde als bewijs werkzaamheid maar na navraag van skepsis bij TNO snel met juridische stappen door TNO gedwongen werd hier mee te stoppen.
- RavenVrouw
Raven schreef:
Wat je mening over Skepsis betreft, daar blijkt 'wederom' uit dat je niet weet waar je over praat. Gezien ik zelf lid ben van o.a. Skepsis, verzoek ik je vriendelijk edoch dringend om jou bewering te onderbouwen, zijnde dat onze stichting zou bestaan uit een stelletje pubers? Even ter informatie, ten tijde dat ik mijzelf al bezig hield met zowel hekserij alsook de magische sector, zat jij 'hoogstwaarschijnlijk' nog vloeibaar in de verrekijker van je vader!
RavenVrouw.
Beste Raven, na het doorlezen van deze topic en meerdere, is het mijn conclusie dat jou beeld en definitie van wat hekserij is, niet klopt. Je hebt duidelijk klokken horen luiden, maar de goede klepels nog niet gevonden. In deze deel ik Kitty's mening en herhaal wat ik je al eerder zegde, maak eerst maar eens je huiswerk, lezen, lezen en nog eens lezen.Nogmaals jullie beeld / definitie van hekserij klopt niet. Vergeet Eucalyptra enzo![]()
Wat je mening over Skepsis betreft, daar blijkt 'wederom' uit dat je niet weet waar je over praat. Gezien ik zelf lid ben van o.a. Skepsis, verzoek ik je vriendelijk edoch dringend om jou bewering te onderbouwen, zijnde dat onze stichting zou bestaan uit een stelletje pubers? Even ter informatie, ten tijde dat ik mijzelf al bezig hield met zowel hekserij alsook de magische sector, zat jij 'hoogstwaarschijnlijk' nog vloeibaar in de verrekijker van je vader!
RavenVrouw.
Dat de raven van kommer en kwel over je hoofd vliegen, kun je niet beletten. Dat ze zich in je haar nestelen dat kun je voorkomen.
RavenVrouw schreef:zat jij 'hoogstwaarschijnlijk' nog vloeibaar in de verrekijker van je vader!
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)