Timmermans gaat als Kok II??

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Timmermans gaat als Kok II??

Bericht door HierEnNu »

PvdA en kiezersbedrog

Er was 's ochtends door PvdA prominenten een motie ingediend om de motie in te trekken dat men mogelijkheden tot zelfverdediging van Israël gaat boycotten. Timmermans bedacht dat hij die motie beter door kon schuiven naar 's middags als GroenLinks mee kon stemmen, zodat die motie die voor PvdA bestemd was met grotere meerderheid weggestemd zou worden:
  • demagogisch en anti-democratisch kiezersbedrog!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 25 jun 2025 23:45
PvdA en kiezersbedrog

Er was 's ochtends door PvdA prominenten een motie ingediend om de motie in te trekken dat men mogelijkheden tot zelfverdediging van Israël gaat boycotten. Timmermans bedacht dat hij die motie beter door kon schuiven naar 's middags als GroenLinks mee kon stemmen, zodat die motie die voor PvdA bestemd was met grotere meerderheid weggestemd zou worden:
Kiezersbedrog is als je na de verkiezingen iets doet dat in tegenstelling is met wat je voor de verkiezingen belooft hebt.
Als zodanig is het gebruik van dat woord in dit geval volslagen Bullshit. De verkiezingen zijn pas op 29 oktober en ik heb noch van B.S. noch van jou enige belofte vernomen van GL/PvdA van voor de vorige verkiezingen, welke in strijd is met de motie Piri.
De motie schreef: De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat Israël zich schuldig maakt aan etnische zuivering en genocide in Gaza;

constaterende dat Netanyahu met de roekeloze aanval op Iran het internationaal recht schendt, diplomatieke onderhandelingen saboteert en het risico op een grootschalige regionale oorlog aanzienlijk heeft vergroot;

constaterende dat het raketschild door Netanyahu niet langer puur defensief, maar als onderdeel van de aanvalsstrategie wordt ingezet;

overwegende dat het van essentieel belang is dat het geweld stopt en er niet nog meer onschuldige burgerslachtoffers vallen;

verzoekt het kabinet om tijdelijk een volledig wapenembargo tegen Israël in te stellen om het geweld te stoppen,

en gaat over tot de orde van de dag.
Ik ben het overigens eens met Maarten van Rossum. dat het een vrij nutteloze motie was. Er verandert op zich niets door. Maar het vestigt wel de aandacht op de wens van de partij(en) om het geweld te beëindigen.

Ik ben het niet eens met Berjan, dat Israël zich in de zesdaagse oorlog alleen verdedigde. Ook toen was de aanval preëmptief. Wel was toendertijd vrijwel iedereen van mening dat Israël in acuut gevaar verkeerde van een op hande zijnde aanval van haar buurlanden, terwijl daar m.b.t. Iran weinig geloof aan wordt gehecht. Als gevolg daarvan was er vrijwel niemand die er tegen protesteerde.
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Waarom ik de Piri-overwinning van Timmermans
demagogisch en anti-democratisch kiezersbedrog noem.

Populisme is een stijl van politiek bedrijven waarin men beweert 'de wil van het volk' te vertegenwoordigen tegenover een corrupte of wereldvreemde elite. De retoriek is daarbij vaak vereenvoudigend, polariserend en emotioneel geladen. Demagogie is het bespelen van emoties om steun te winnen, vaak ten koste van nuance en redelijkheid. Populisten maken hier standaard gebruik van, en in dit geval maakte Timmermans daar gebruik van.

Populisme is formeel niet noodzakelijk anti-democratisch, maar materieel vaak wel. Populisten beroepen zich op verkiezingsuitslagen, referenda en 'de wil van het volk'. Ze opereren keurig binnen het parlementaire systeem, maar ondermijnen in de praktijk pluralisme, checks and balances, en grondrechten van minderheden, stuk voor stuk pijlers van een volwassen democratie.
De manier waarop deze motie werd behandeld, past exact in dat patroon:
  • formeel correct, materieel ondermijnend.
De populistische framing rond deze motie doet het voorkomen alsof, wanneer Nederland Israël beperkingen oplegt in zijn zelfverdediging, er vervolgens vrede zal ontstaan. Dat is mijns inziens hallucinant gebrabbel. Zulke overbelofte is een vorm van kiezersbedrog:
  • men wekt bewust verwachtingen die men weet dat niet waargemaakt zullen worden, in dit geval omdat men weet dat de rest van de Kamer zich hier in grote meerderheid tegen keert.
Het is een vorm van misleiding uit electorale berekening en bovendien is het
een extreem standpunt om een volk het recht op zelfverdediging te ondermijnen.

Ik zou dit een 'Wilderske' willen noemen: puur populistisch, misleidend kiezersbedrog
dat zich presenteert als morele helderheid, maar in feite een retorisch rookgordijn is.
NOS - maandag, 22:48 schreef:
Scheidend PvdA'er Verbeet noemt motie-Piri 'links populisme'

Gerdi Verbeet vindt haar vertrek bij de PvdA "heel pijnlijk". De partijprominent uit felle kritiek op de huidige Kamerleden van GroenLinks-PvdA: ze bedrijven in haar ogen "cynische politiek".

De oud-Tweede Kamer-voorzitter zegt na 52 jaar haar PvdA-lidmaatschap op vanwege het Israëlstandpunt van de partij. Ze had gehoopt daarover te discussiëren afgelopen zaterdag op het partijcongres. "Maar die kans hebben we niet gehad. Het is een verschrikkelijke joelpartij geworden, respectloos richting oud-partijleiders."
Gerdi Verbeet schreef:Populisme hoort thuis bij de PVV. die doen altijd dit soort moties. Wij niet.
:scissors:

Verbeet noemt de motie-Piri "puur symbolisch" en "links populisme" omdat van tevoren duidelijk was dat die geen meerderheid zou halen in de Tweede Kamer. "Als je moties indient gewoon voor het beeld, om dan wat meer applaus te krijgen van het GroenLinks-deel op het congres, dat vind ik cynische politiek. Populisme hoort thuis bij de PVV, die doen altijd dit soort moties. Wij niet en daar ben ik trots op."

Gerdi Verbeet legt het zelf veel beter uit!

NOS - Met het Oog op Morgen - 23 juni 2025 schreef:
Gerdi Verbeet verlaat PvdA na 52 jaar en noemt motie-Piri 'links populisme'

Nadat ze maar liefst 52 jaar lid was van de PvdA, heeft oud-Tweede Kamervoorzitter Gerdi Verbeet besloten haar lidmaatschap op te zeggen. In een brief aan het partijbestuur schrijft ze zich niet langer thuis te voelen in de partij, vooral na het congres van afgelopen zaterdag. In Met het Oog op Morgen vertelt ze wat voor haar de druppel was.

Embedded VIDEO duurt 12 minuten
.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 26 jun 2025 03:09

Ik ben het niet eens met Berjan, dat Israël zich in de zesdaagse oorlog alleen verdedigde.
Ik dus niet.

De Zionisten hadden verschillende invallen gedaan in Cis-Jordanië en daarbij onder andere scholen opgeblazen.
Dit leidde tot een verbond omdat men zich bedreigd voelde.
De VN troepen moesten weg uit de Sinaï waarop de Zionisten de aanval inzette

In mijn ogen hadden ze de boel zo opgejut om de aanval in te kunnen zetten.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Peter van Velzen
Site Admin

HierEnNu schreef: 26 jun 2025 10:46
Waarom ik de Piri-overwinning van Timmermans
demagogisch en anti-democratisch kiezersbedrog noem.
Volgens mij weiger je woorden in hun gebruikelijke betekenis te gebruiken.
Zie het woordenboek
en ook wikipedia

Ik vindt daarentegen de term piri-overwinning erg leuk gevonden.
Ik betwijfel wel of de partij na nog zo'n overwinning inderdaad verloren is.
Maar men bedriegt waarschijnlijk zichzelf als men denkt dat de motie meer was dan een loos gebaar.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 26 jun 2025 11:15

Ik ben het niet eens met Berjan, dat Israël zich in de zesdaagse oorlog alleen verdedigde.
Ik dus niet.
Volgens mij bedoel je "ik ook"
De Zionisten hadden verschillende invallen gedaan in Cis-Jordanië en daarbij onder andere scholen opgeblazen.

Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 26 jun 2025 14:16
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 26 jun 2025 11:15

Ik dus niet.
Volgens mij bedoel je "ik ook"

Je hebt helemaal gelijk, misschien wordt ik te oud voor en forum.

Verleden week mijn wagen verkocht en nu dit weer. :lol:
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Ik ben het niet eens met Berjan, dat Israël zich in de zesdaagse oorlog alleen verdedigde. Ook toen was de aanval preëmptief. Wel was toendertijd vrijwel iedereen van mening dat Israël in acuut gevaar verkeerde van een op hande zijnde aanval van haar buurlanden, terwijl daar m.b.t. Iran weinig geloof aan wordt gehecht. Als gevolg daarvan was er vrijwel niemand die er tegen protesteerde.
Oke, dan valt het me weer tegen van Israel..

O ja, ik herinner het me weer. Was dit niet met een aanval op Egyptische vliegvelden, voordat er uberhaupt sprake was van oorlog?

Hoe meer ik lees over Israel hoe agressiever dat land word. Ook met de Mossad die expres Joodse doelen uitkoos om de Joden in Irak te overtuigen dat ze in Israel veiliger waren..

https://www.middleeasteye.net/news/avi- ... ws-attacks
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

PvdA en kiezersbedrog

Dat is geen kiezersbedrog. De kiezers weten dat PVDA en GL samen gaan. Dus dat ze samen gaan stemmen lijkt me logischer dan wanneer PVDA alleen zou stemmen.
Prima gedaan door Franske.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Berjan schreef: 26 jun 2025 14:53
PvdA en kiezersbedrog

Dat is geen kiezersbedrog. De kiezers weten dat PVDA en GL samen gaan. Dus dat ze samen gaan stemmen lijkt me logischer dan wanneer PVDA alleen zou stemmen.
Prima gedaan door Franske.
Ik heb het niet op de club.

Maar kiezersbedrog is het zeker niet, dat zou het zijn als ze nu met de PVV zouden zijn gaan regeren.

Vroeger waren er trouwens wel afspraken over wel of niet meestemmen, of dat nog zo is weet ik niet.

PS.
Kok was sociaal gezien een ramp voor Nederland.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 26 jun 2025 16:16:scissors:
Wel zijn we nu Off Topic denk ik.
Wel een klein beetje, maar ja, MP Rutte ging iedere dag met de fiets. :wink:

Maar na deze actie van Timmermans&Co
is zelfs de topictitel off-topic geworden! :lol:

VVD gaat never nooit niet een coalitie vormen met een partij die een land
het recht op zelfverdediging wil ontzeggen: no way!
.
Peter van Velzen
Site Admin

HierEnNu schreef: 26 jun 2025 20:37 VVD gaat never nooit niet een coalitie vormen met een partij die een land
Ik vermoed dat als een partij Iran het recht op zelfverdediging wil ontzeggen, de VVD daar in het geheel geen bezwaar tegen zal hebben.
Weet jij ook maar één partij die aan Iran dezelfde verdedigingsmiddelen wil leveren als aan Israël?
Ik vraag je niet om zomaar iets te verzinnen, maar om moties te citeren, die dat aantonen.
Ik denk niet dat je er ook maar één kunt vinden.
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 27 jun 2025 03:46
HierEnNu schreef: 26 jun 2025 20:37 VVD gaat never nooit niet een coalitie vormen met een partij die een land
Ik vermoed dat als een partij Iran het recht op zelfverdediging wil ontzeggen, de VVD daar in het geheel geen bezwaar tegen zal hebben.
Weet jij ook maar één partij die aan Iran dezelfde verdedigingsmiddelen wil leveren als aan Israël?
Ik vraag je niet om zomaar iets te verzinnen, maar om moties te citeren, die dat aantonen.
Ik denk niet dat je er ook maar één kunt vinden.
Je hebt gelijk! Wat ik daar schreef klopt niet, ik had moeten schrijven:
  • "VVD gaat never nooit niet een coalitie vormen met een partij
    die Israël het recht op zelfverdediging wil ontzeggen: no way!"
Wat Iran betreft zie ik wel het tegendeel. Een politiek breed streven om Iran te beknotten en te isoleren. En daar sta ik wel achter, en wat Rusland betreft sta ik ook achter de sancties.

Mijn verontwaardiging ten aanzien van de Piri motie is dus selectief.
Dankjewel voor dat inzicht waardoor ik mezelf weer een beetje beter heb leren kennen.
.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 26 jun 2025 14:48 Je hebt helemaal gelijk, misschien wordt ik te oud voor en forum.

Verleden week mijn wagen verkocht en nu dit weer. :lol:
Reacties hierop naar Zonder auto en terug naar af. verplaatst.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie