Ik denk slechts op de manier van Carl Popper. De eis is niet dat de theorie dat iemand een atheist is, gefalcificeerd wordt (in tegendeel), maar dat het in principe gefalcificeerd zou kunnen worden als het niet waar zou zijn. En nogmaals, met geloven heeft mijn definitie van "Atheist" in theorie niets te maken. Ook wie in de historische Jezus gelooft maar hem niet aanbidt of vereerd (bijvoorbeeld Bart Ehrman) is in mijn ogen een atheist.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑24 jun 2025 14:58Je lijkt te denken als een theïst die graag wil dat atheïsme ook een soort geloof is en daarom eist dat de ander bewijst het niet te zijn.Peter van Velzen schreef: ↑24 jun 2025 14:43 MIjns inziens is het alleen zinvol om iemand een atheist te noemen als er een waarneming mogelijk is die de bewering: "Hij is een Atheist" zou falsificeren.
Volgens mij zit je hiermee dan ook op het verkeerde spoor.
Daar komt nog bij dat ook de claim voor theïst ook niet falsifieerbaar is.
Iedereen wordt geboren als Atheïst
Moderator: Moderators
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Iedereen wordt geboren als Atheïst
Ik wens u alle goeds
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
In bepaalde gebieden kan een Atheïst maar beter doen of hij een Theïst is.Peter van Velzen schreef: ↑24 jun 2025 15:04 Ik vermoed ook dat lange tijd op een onbewoond eiland verkeren, iemand geen Alfabeet maakt. Maar je kunt eenmaal thuisgekomen nog altijd een leestest afleggen.
Ook mijn definitie van een atheist heeft theoretisch niets met geloof te maken. (praktisch uiteraard wel, want wie aanbidt er nou een god waaraan hij niet gelooft?) Maar kan iemand die eer bewijst aan - of bidt tot - een god, serieus een atheist worden genoemd?
Dan zijn er veel meer atheisten op de wereld dan men gewoonlijk denkt!
Overigens kan een pasgeborene doorgaans niet uit beleefdheid aan hoed of pet tikken.
Verder nogmaals:
Het is nogal moeilijk mensen op hun eerlijkheid te testen,
ik denk dat je naar een soort ,'Steen der Wijzen', zoekt..
Dat een baby dat niet doet komt doordat ze die niet dragen.
Ze zijn geboren als: A-hoed en A- pet.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat is echter niet zeker, je vergeet dat iemand aan jouw toets niet hoeft mee te werken.Peter van Velzen schreef: ↑24 jun 2025 15:22 Ik denk slechts op de manier van Carl Popper. De eis is niet dat de theorie dat iemand een atheist is, gefalcificeerd wordt (in tegendeel), maar dat het in principe gefalcificeerd zou kunnen worden als het niet waar zou zijn.
Wie niet mee werkt wil je die tot Theïst uitroepen?
Ook blijf ik erbij dat je benadering van het begrip uit het Theïsme komt.
Die willen graag een groep een naam geven, wat eigenlijk overbodig is.
Maar sommigen niet als A-Helm, sommige kinderen worden met de helm geboren:TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑24 jun 2025 15:22
Dat een baby dat niet doet komt doordat ze die niet dragen.![]()
Ze zijn geboren als: A-hoed en A- pet.
Historiek - 5 november 2023 - 1 minuut leestijd schreef:
Met de helm geboren worden – Betekenis & herkomst
De uitdrukking ‘met de helm op geboren worden’ of ‘met de helm op geboren zijn’ is bij veel mensen niet zo bekend. Wat heeft de geboorte van een kind te maken met een helm? In dit artikel een korte uitleg van de betekenis en herkomst van dit bijzondere gezegde.
Betekenis van met de helm geboren worden of zijn
De uitdrukking met de helm geboren worden, betekent zoveel als geboren worden met bijzondere, paranormale krachten. Soms worden kinderen namelijk geboren terwijl de vruchtvliezen (de helm) nog niet gebroken zijn. Bij de geboorte zit het vlies dan nog rond het babyhoofdje.
![]()
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Ik ga er vanuit dat atheïsme een stellingname is.axxyanus schreef: ↑24 jun 2025 10:30Sorry maar nu lijk je het omgekeerde te zeggen.Maria schreef: ↑24 jun 2025 09:04Dat kan diegene, die dat begrip wel kent, heel goed voor de pasgeborene invullen.axxyanus schreef: ↑23 jun 2025 21:46
Sorry maar kan je even verduidelijken welk punt je hier probeert te maken? Kan een concept alleen op iemand van toepassing zijn als die persoon begrip heeft over dat concept? Dat lijkt me niet in zijn algemeenheid het geval te zijn. Is dat nodig voor atheïsme? Moet een mens een begrip hebben van theïsme en atheïsme om een atheïst te zijn? Indien jij denkt van wel, kan jij dan uitleggen waarom?
Met je uitspraak: "Geen begrip hebbend van theïsme, dan ook geen atheïsme.", leek je te stellen dat aangezien een boreling geen begrip heeft van theïsme, er bij de boreling geen sprake kan zijn van atheïsme en dat een boreling dus geen atheïst is.
Met je uitspraak: "Dat kan diegene, die dat begrip wel kent, heel goed voor de pasgeborene invullen." lijk je te stellen dat aangezien anderen het begrip theïsme en atheïsme kennen, zij kunnen nagaan in hoeverre dat begrip toepasbaar is op een boreling en eventueel aan de hand van gehanteerde definities tot de vaststelling kunnen komen dat een boreling wel degelijk een atheïst is.
Niet van het pasgeboren kind, want dat kent het begrip niet eens, maar van degene, die daar een mening over wil geven.
Ik vind het weinig zinvol de ander atheïst te noemen, als die niet eens weet wat dat inhoudt.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Klopt.HierEnNu schreef: ↑24 jun 2025 16:46Maar sommigen niet als A-Helm, sommige kinderen worden met de helm geboren:TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑24 jun 2025 15:22
Dat een baby dat niet doet komt doordat ze die niet dragen.![]()
Ze zijn geboren als: A-hoed en A- pet.Historiek - 5 november 2023 - 1 minuut leestijd schreef:
Met de helm geboren worden – Betekenis & herkomst
De uitdrukking ‘met de helm op geboren worden’ of ‘met de helm op geboren zijn’ is bij veel mensen niet zo bekend. Wat heeft de geboorte van een kind te maken met een helm? In dit artikel een korte uitleg van de betekenis en herkomst van dit bijzondere gezegde.
Betekenis van met de helm geboren worden of zijn
De uitdrukking met de helm geboren worden, betekent zoveel als geboren worden met bijzondere, paranormale krachten. Soms worden kinderen namelijk geboren terwijl de vruchtvliezen (de helm) nog niet gebroken zijn. Bij de geboorte zit het vlies dan nog rond het babyhoofdje.
![]()
Julius Caesar zou zo zijn geboren.
Voor de echtheid van het verhaal kan ik echter niet instaan.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Het is juist geen stellingname, terwijl Theïsme dat nu juist wel is.
Is iemand niet dom als hij te dom is om te begrijpen wat dom is?
De "a" in atheïst komt uit het Grieks en betekent "niet" of "zonder".TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑24 jun 2025 14:49 Deze zou misschien ook wel kunnen.
Een Atheïst is iemand die geen Theïst is geworden.
Ik vraag me af wie het woord heeft bedacht want Niet-Theïst dekt de lading beter.
Zoals zoveel woorden vanuit het grieks zijn ontstaan is dat ook met het voorvoegsel "a" wat vaak gekoppeld wordt aan een basiswoord met of zonder streepje.
Maar dit is toch bekende kost?
De meeste van kinds af aan gelovigen hebben theïsme nooit bewust als een stelling aangenomen.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑24 jun 2025 16:59Het is juist geen stellingname, terwijl Theïsme dat nu juist wel is.
Ze zijn er als het ware "ingegroeid".
Men noemt zich meestal pas atheïst, als hij zich bewust is geen gelovige te zijn.
Zo ook met het benoemen van anderen.
Ik noem iemand atheïst als tegenstelling van godgelovige.
Buiten die context gebruik ik het of hoor ik het nooit.
Ik gebruik zelden dit soort vergelijkingen, maar soms ontkom je er niet aan.Is iemand niet dom als hij te dom is om te begrijpen wat dom is?
Met dit soort redenaties is een niet-in-sprookjes-gelover ook aangeboren.
Zie je nu hoe idioot dit soort discussie uit kan pakken?
Ik ben hier blijkbaar te dom voor.
Kan jij me uitleggen waarom je daarvan uitgaat? En welk woord zouden we dan moeten gebruiken om uit te drukken dat borelingen geen geloof in een god hebben?
Moet de betekenis van woorden dan op die manier zinvol zijn? Ik heb er geen probleem mee om een boreling partijloos te noemen, ook al heeft een boreling geen idee wat een politieke partij is. Ik heb er ook geen probleem mee om een boreling ongeletterd te noemen ook al heeft een boreling geen idee van wat geletterdheid is. Zou jij daar een probleem mee hebben?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Ik zou een boreling atheïst en infantiel willen noemen.axxyanus schreef: ↑24 jun 2025 17:35Kan jij me uitleggen waarom je daarvan uitgaat? En welk woord zouden we dan moeten gebruiken om uit te drukken dat borelingen geen geloof in een god hebben?
Moet de betekenis van woorden dan op die manier zinvol zijn? Ik heb er geen probleem mee om een boreling partijloos te noemen, ook al heeft een boreling geen idee wat een politieke partij is. Ik heb er ook geen probleem mee om een boreling ongeletterd te noemen ook al heeft een boreling geen idee van wat geletterdheid is. Zou jij daar een probleem mee hebben?
Misschien…
Nee, ik blijk het niet zodanig te kunnen schrijven, dat jij daar genoegen mee neemt.axxyanus schreef: ↑24 jun 2025 17:35Kan jij me uitleggen waarom je daarvan uitgaat? En welk woord zouden we dan moeten gebruiken om uit te drukken dat borelingen geen geloof in een god hebben?
Prima als jij wel alles wil benoemen en indelen, maar ik heb geen behoefte om wat voor kennis dan ook van een baby die nog tot ontwikkeling moet komen, een naam te geven.
Ook naar de ouders toe als bijvoorbeeld ter sprake komt of de baby gedoopt zal worden?
okay okay laat maar, eerlijke verhaal van mij is 'geboren met leegte'. dat is heel wat anders dan atheist en infantiel, maar ik vond het wel grappig om die begrippen naast elkaar te zetten.
Misschien…
Deze omschrijving kan ik volgen.
Ook al heeft de baby al wat geleerd in de baarmoeder...........religie en filosofie zal het niet zijn.