Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

ChaimNimsky
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door ChaimNimsky »

Al dat komplotgedenk: de Britten zagen de Palestijnen als een inferieur volk, wilde een westers speerpunt in het Arabische gebied en de zionisten hebben 7 oktober bewust laten plaatsvinden om genocide te plegen.

Wat een gezeur.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... uw-in-iran
Buitenlandminister Iran: aanval op kerncentrale is oorlogsmisdaad
De Iraanse minister van buitenlandse zaken, Abbas Araqchi, heeft in de mensenrechtenraad van de Verenigde Naties in Genève gezegd dat de Israëlische aanvallen op nucleaire installaties een ernstige oorlogsmisdaad vormen. Israël bombardeert die omdat het beweert dat Iran een kernwapen wil ontwikkelen. Iran bestrijdt dat al jaren en doet naar eigen zeggen enkel nucleair onderzoek en wil kernenergie benutten.

Iran had bijna een akkoord met de VS volgens de bewindsman toen de Israëli's een week terug aanvielen. Hij noemde dat 'een Israëlisch verraad' van de Amerikaanse diplomatie.

Araqchi is in Genève op bezoek en spreekt er vrijdag de ministers van Buitenlandse Zaken van Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië en met de buitenlandchef van de EU.
In oorlog wordt er uiteraard heel wat rondgetoeterd, wat kan je geloven, maar Iran is in dezen heel stabiel hetzelfde door de tijd heen. Iran heeft ook altijd geprobeerd conflikt met Israël uit de weg te gaan. Hun religie zou geen kernwapens toelaten. Zo is het altijd gesteld.

https://www.dagelijksestandaard.nl/buit ... -kijkt-weg
De baas van de IAEA, Rafael Grossi, zegt het keihard: er is geen bewijs dat Iran werkt aan een kernwapen. Toch heeft Israël Iran gebombardeerd. En Amerika staat aan de zijlijn te knikken, te zwijgen en te steunen. Waarom? Omdat we opnieuw een oorlog zien ontstaan die gebaseerd is op een leugen over massavernietigingswapens.
Het is Irak 2003 all over again.
Er is geen atoomprogramma voor militaire doeleinden. Geen verrijking tot 90%. Geen wapenonderdelen. Geen raketkoppen. Geen ondergrondse testlocaties. Alleen: propaganda van Israël en ideologische fixatie in Washington.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
ChaimNimsky
Superposter

Volgens het laatste rapport van het Internationaal Atoomenergieagentschap van 31 mei 2025 is Iran gevaarlijk dicht genaderd tot het vermogen om kernwapens te produceren. Het land beschikt inmiddels over ruim 400 kilogram uranium dat verrijkt is tot 60 procent. Dat is technisch gezien geen wapenmateriaal, maar het is wel een cruciale tussenstap. Met dat materiaal zou Iran binnen enkele dagen voldoende uranium kunnen verrijken tot 90 procent -- het niveau dat nodig is voor kernwapens. In de nucleaire faciliteiten in Fordow en Natanz zou Iran in theorie binnen een maand genoeg materiaal kunnen produceren voor elf bommen, en binnen vijf maanden voor 22.

Er is volgens het IAEA geen enkele civiele rechtvaardiging voor het produceren van zulke hoeveelheden uranium op dit hoge verrijkingsniveau. Iran heeft geen nucleaire energiecentrales die dit materiaal nodig hebben. Het feit dat het land inmiddels duizenden geavanceerde centrifuges heeft geïnstalleerd, en ook nog eens in hoog tempo uranium van 20 procent naar 60 procent verrijkt, wijst er sterk op dat het doel niet vreedzaam is.

Bovendien heeft Iran het werk van de IAEA-inspecteurs actief bemoeilijkt. Inspecteurs zijn het land uitgezet, bewakingsapparatuur is verwijderd en Iran werkt niet meer mee aan aanvullende afspraken uit het atoomakkoord. De IAEA geeft zelf aan dat het de controle over belangrijke delen van het Iraanse nucleaire programma is kwijtgeraakt en niet langer kan verifiëren of er geen geheime installaties of voorraden zijn. Dat alles wijst op één ding: Iran houdt alle opties open om snel door te breken naar een volwaardig kernwapen, zodra het regime daartoe besluit.

Het feit dat Iran als enige niet-kernwapenstaat ter wereld zulke grote hoeveelheden hoogverrijkt uranium produceert, is volgens het IAEA "zeer zorgwekkend". En dat is bepaald geen overstatement (Bron: het daadwerkelijke rapport van het IAEA).
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

@ChaimNimsky
Wees toch eerlijk. Israël heeft ze toch ook? De VS ook, De Russen, China, Britten, Noord-Korea, de Fransen.
Ik snap best dat het akelig zou zijn als een lastig land op de oliekraan van de wereld een kernwapen zou hebben, maar dit is toch wel een heel raar veiligheids-dansje, vind ik. Zo lijkt het in ieder geval. En wat is de zin?? Een kernwapen van hun tegen een kernwapenstaat of een groot energiebelang en weg is Iran.
Verder wilden ze binnenkort een verdrag overeenkomen om die dingen niet te hebben. En hup, daar komen de Israëlische bommen. Nou ja.. dan gooien ze bommen terug. :schouderophaalsmiley:

https://www.youtube.com/shorts/YgHm7vN90QY
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 20 jun 2025 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 20 jun 2025 23:04 @ChaimNimsky
Wees toch eerlijk. Israël heeft ze toch ook? De VS ook, De Russen, China, Britten, Noord-Korea, de Fransen.
Dit is het verschil (met dank aan Holog):
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 20 jun 2025 23:10
https://www.jns.org/non-jewish-iranian- ... nd-israel/
(March 19, 2025 / JNS)
Elica Le Bon has lost friends and associates and seen family members’ lives put at risk because of her views. But the non-Jewish, Iranian American lawyer and activist says that she continues to defend Israel out of “a sense of responsibility.”

“If I don’t say it, who will?” she told JNS.
Nou, als jij het doorziet vind ik het knap. Voor mij is het een gordiaanse knoop als ze 'uitlegt' hoe het zit.

Volgens mij is het eenvoudiger:
https://www.youtube.com/shorts/YgHm7vN90QY
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 20 jun 2025 23:26
(March 19, 2025 / JNS)
Elica Le Bon has lost friends and associates and seen family members’ lives put at risk because of her views. But the non-Jewish, Iranian American lawyer and activist says that she continues to defend Israel out of “a sense of responsibility.”

Nou, als jij het doorziet vind ik het knap. Voor mij is het een gordiaanse knoop als ze 'uitlegt' hoe het zit.
Het stuk is razend positief over haar. En je kunt gewoon zelf checken of het klopt wat ze zegt. Het Mahdisme is een eschatologische stroming binnen het sjiisme die gelooft in de terugkeer van de verborgen twaalfde imam, Imam Mahdi, die zal verschijnen om rechtvaardigheid te brengen. Bij de Ajatollahs van Iran wordt deze overtuiging versterkt door het idee dat de terugkeer van de Mahdi afhankelijk is van het elimineren van obstakels, waaronder de staat Israel. En de Iraanse leiders hebben uitspraken gedaan die deze ideologie weerspiegelen. Zo verklaarde Ali Khamenei in 2015 dat Israel "niet meer zal bestaan in de komende 25 jaar", een uitspraak die werd geïnterpreteerd als een religieus gemotiveerde voorspelling. De voormalige president van Iran, Mahmoud Ahmadinejad, sprak herhaaldelijk over de "wissing van Israel van de kaart", wat werd gezien als een uiting van messianistische overtuigingen. Daarnaast suggereerde ook de invloedrijke geestelijke Hossein Noori Hamedani in 2005 dat het "verslaan van de Joden" noodzakelijk zou zijn om de komst van de verborgen imam te bespoedigen. Wordt wakker man.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 20 jun 2025 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

Gerard R. schreef: 20 jun 2025 22:13
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 20 jun 2025 22:11
dikkemick schreef: 20 jun 2025 21:58 De voorbeelden die ik lees waren landen die EERST grondgebied veroverden als agressor en het later vanwege vredesverdragen weer af stonden.

Israël doet dit dus diametraal anders. Die blijft veroveren en geeft niets terug voor de lieve vrede.

En wat betreft 7 oktober. Ik begin steeds meer te geloven dat Israël wist dat dit eraan zat te komen. Ze weten zelfs wat Khamenei voor ontbijt had en hoeveel klontjes in de thee
Ook ik denk dat de Zionisten van de aanval wisten.
Ze hebben het laten gebeuren, om zo tot genocide over te kunnen gaan.
Ja. Zo ziet het er uit.
Bedankt om me bewust te maken van hoe moreel pervers er is afgedaald.

een complot theorie van het zuiverste water, inhoudelijk geen wezelijk verschil met "Bush knew (9/11)" of zelfs "vaccins zijn een depopulatie plan", de waanzin van een kritisch postkoloniaal bewustzijn. een epistemisch en moraal verval waarbij de werkelijkheid ideologisch wordt herschreven.

een complot theorie die dus blijkbaar ruim de ronde doet. ik kan me nauwelijks bedwingen om te zien wie er hier verder nog in mee gaat.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 20 jun 2025 23:39
Gerard R. schreef: 20 jun 2025 23:26
(March 19, 2025 / JNS)

Het stuk is razend positief over haar. En je kunt gewoon zelf checken of het klopt wat ze zegt. Het Mahdisme is een eschatologische stroming binnen het sjiisme die gelooft in de terugkeer van de verborgen twaalfde imam, Imam Mahdi, die zal verschijnen om rechtvaardigheid te brengen. Binnen bepaalde kringen in Iran wordt deze overtuiging versterkt door het idee dat de terugkeer van de Mahdi afhankelijk is van het elimineren van obstakels, waaronder de staat Israel. En de Iraanse leiders hebben uitspraken gedaan die deze ideologie weerspiegelen. Zo verklaarde Ali Khamenei in 2015 dat Israel "niet meer zal bestaan in de komende 25 jaar", een uitspraak die werd geïnterpreteerd als een religieus gemotiveerde voorspelling. De voormalige president van Iran, Mahmoud Ahmadinejad, sprak herhaaldelijk over de "wissing van Israel van de kaart", wat werd gezien als een uiting van messianistische overtuigingen. Daarnaast suggereerde ook de invloedrijke geestelijke Hossein Noori Hamedani in 2005 dat het "verslaan van de Joden" noodzakelijk zou zijn om de komst van de verborgen imam te bespoedigen. Wordt wakker man.
Ik ben nog wakker, hoewel ik overweeg maar eens te gaan slapen.
Verder: wat je schrijft is mogelijk keihard, maar voor mij is het allemaal behoorlijk symbolisch hoor.
Heeft het land kernwapens. Nee. Werkte het land er aantoonbaar aan? Volgens IAEA hoogst waarschijnlijk niet hoewel er wel opgewerkte splijtstof was 40%. Van de religie mag het land geen kernwapens bezitten.
Ik hoor van Netanyahu nu al van +-20 jaar geleden dat ze op een haar na een kernbom hebben, 20 jaar.. bijna... :lol:
Wat heeft Israël? Zeer waarschijnlijk een honderdtal kernwapens en een iron dome.
Wat bombardeert Israël? Ook andere zaken dan kern-dingen. Wat doet Israël nog meer? Gaza..... Westbank, Libanon, Syrië zelfs. Ook de VS proberen ze voor het karretje te krijgen. De wereld samen met Ukraine enz. weer in rep en roer.. met dank. Ik vind dit een zwakke case.
Maar ik kan het natuurlik niet weten... en ik maak me druk om mensenlevens en ik haat vanuit mijn merg oorlog. Hoe krijg ik het in mijn hoofd... :roll:

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... uw-in-iran
Irak: Israëlische gevechtsvliegtuigen schenden luchtruim
Volgens de Iraakse vertegenwoordiger bij de VN hebben 50 Israëlische gevechtsvliegtuigen kort voor een VN-vergadering over het conflict met Iran het Iraakse luchtruim geschonden. De toestellen zouden zijn opgestegen vanuit het grensgebied tussen Syrië en Jordanië en vlogen over onder meer Basra, Najaf en Karbala.

Volgens Irak is dat een schending van het internationaal recht en het VN-Handvest.
Hupatee... maakt het uit..
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 20 jun 2025 20:46:scissors:
Er is een radicale stroming -vaak aangeduid als maximalisme-
die het grondgebied van de staat verder wil uitbreiden
met de bezette Palestijnse gebieden.

En we leven heden ten dagen
We? Ik leef hier en nu! Maar weet je grote vriend?
IK bevestig wat jij daar schrijft EN ook onderbouwd hebt!
Volgens mij is ook ChaimNimsky, LANFY, B,S. en Gerard_M dat met jou eens,
maar laat ik toch maar voor mezelf schrijven:
  • Er IS daadwerkelijk een radicale stroming -vaak aangeduid als maximalisme- die het grondgebied van de staat verder wil uitbreiden met de bezette Palestijnse gebieden.
Wie ontkent dat volgens jou?

Ik zal het sterker uitdrukken dan jij doet en de consequenties accepteren, want ik besef ten volle dat om één of andere reden dit soort van uitspraken dit forum onwaardig zijn:
  • van mij[!] mag ieder lid van die radicale stroming, maximalisme, die het grondgebied van de staat verder wil uitbreiden TEN KOSTE VAN DE DAAR AL WOONACHTIGEN, nu ter plekke sterven aan een hartinfarct ... of aan iets anders: wat jij wil!
Niet omdat het meteen iets op zou lossen, tenzij ze gezamenlijk met de diehard Hamas&Co
leden/fans zouden gaan Hemelen, maar ik ben vuilnisman geweest, ophaler chemisch afval en chauffeur vervoer gevaarlijke stoffen. Ook potentieel besmetelijk afval! Zulks ging in luchtdichtverpakte containers en werd afgevoerd naar de afvalverbandingsovens waar milieuvriendelijke filters er voor zorgden dat eventuele residu niet in het milieu terecht kwam.

Nee! Ik ging niet off-topic! Ik was eerlijk, gewoon ff mezelf EN
schreef vol overtuiging iets wat dit forum onwaardig is!
Afval? Opruimen! Zo niet? Dan verziekt EN verrot het ALLes!
Bijlagen
Sorry.jpg
Sorry.jpg (10.8 KiB) 451 keer bekeken
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Er zijn momenten waarop niets doen
grotere gevolgen heeft dan ingrijpen.
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

holog schreef: 20 jun 2025 23:42
Gerard R. schreef: 20 jun 2025 22:13
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 20 jun 2025 22:11
Ook ik denk dat de Zionisten van de aanval wisten.
Ze hebben het laten gebeuren, om zo tot genocide over te kunnen gaan.
Ja. Zo ziet het er uit.

een complot theorie van het zuiverste water, inhoudelijk geen wezelijk verschil met "Bush knew (9/11)" of zelfs "vaccins zijn een depopulatie plan", de waanzin van een kritisch postkoloniaal bewustzijn. een epistemisch en moraal verval waarbij de werkelijkheid ideologisch wordt herschreven.

een complot theorie die dus blijkbaar ruim de ronde doet. ik kan me nauwelijks bedwingen om te zien wie er hier verder nog in mee gaat.
Tsja.. met dié zeer uitstekende inlichtingendiensten... Ik kan het niet pas krijgen en als ik zie wat er voor een ongelooflijke operatie (oorlog) loopt en een vrijwel genocide, dan kan ik niet anders dan denken in bepaalde richting. Niét in ieder geval van "Och ja, we hadden even niet opgelet (ook niet de vele maanden daarvóór)... " En 9/11 was ook een nog altijd betrekkelijk vaag verhaal voor mij.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.rt.com/news/620053-where-ch ... mpaign=RSS
Israel is once again redefining the rules of engagement. Under Prime Minister Benjamin Netanyahu, Tel Aviv has carried out attacks on Iran with little regard for international law or global opinion. Framing these strikes as preemptive measures against Iran’s alleged nuclear ambitions, the Israeli government is echoing the same kind of narrative Washington used to justify the 2003 invasion of Iraq – claims of weapons of mass destruction that turned out to be unfounded.

Beijing sees this ongoing vilification of Iran – driven by both the US and Israel – as dangerous narrative warfare that could lay the groundwork for a broader military conflict.

In response, China has taken a clear and firm stance. The Foreign Ministry condemned repeated violations of Iran’s sovereignty and territorial integrity, as well as actions that risk inflaming tensions across the region. Chinese officials have voiced deep concern about the fallout from the Israeli military operations, calling instead for diplomatic and political solutions. Escalation, they warn, serves no one. Beijing has also expressed a willingness to help de-escalate the situation.
Hebben ze ook steeds gezegd bij de Russische inval in Ukraine. Geen invallen in een soevereine staat. Geen aantasting van de territoriale integriteit. Escalatie dient niemand. En ze willen best helpen met de-escaleren.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

holog schreef: 20 jun 2025 23:42:scissors:

En ik bedwing me niet: dankjewel voor dit heldere klokkengeluid!
Je hebt namelijk groot gelijk, want vallen er bij in het niet!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Er zijn momenten waarop niets doen
grotere gevolgen heeft dan ingrijpen.
.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Er is een verschil tussen de theorie dat Israël de aanslag van 7 oktober 2023 bewust heeft laten gebeuren en de complot-theoriën over 11 september en vaccinaties. En dat is het feit dat de Israëlische inlichtingendiensten wel degelijk op de hoogte waren van de plannen van Hamas en Islamitische Jihad. Men nam echter geen maatregelen, omdat men niet dacht dat die organizaties tot zo'n operatie in staat waren.
Ik wens u alle goeds
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Kanaal Enforcer: Iran heeft de VS laten weten nooit te zullen stoppen met de verrijking van uranium en de ontmanteling van de nucleaire infrastructuur niet te zullen accepteren.
Dat laat de VS eigenlijk nog maar één optie - of de risee van de eerste decennia van 21ste eeuw worden.
Onkruid vergaat niet: Khamenei leeft nog, maar is gedwongen tot absolute radiostilte. Dus koeriers (of in het belachelijke - postduiven of zo). Dit kan de commandostructuur niet ten goede komen.
Gesloten