Mus schreef: ↑17 jun 2025 16:11
Voor hen die geen Palestijnse nationaliteit erkennen,
men zag zichzelf toch echt anders.
Voor hen die geen Limburgse nationaliteit erkennen:
- ik identificeer mijzelf als Limburger en met mij vele Limburgers.
Toch wordt mijn Limburgse nationaliteit door niemand wettelijk erkend.
Terecht: juridisch ben ik Nederlander.
In het buitenland krijg ik de vraag:
- Q.
"So, you are from Holland?"
- A.
"No I am from Limburg, Holland is a province in The Netherlands,
so my nationality is Dutch!"
Het is niet niks als je wortels in een voormalig conflictgebied liggen.
- 1795 Limburg komt onder Frans gezag
- 1815 Onderdeel van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden
- 1830 Belgische Revolutie
- 1839 Limburg wordt officieel Nederlands [Verdrag van Londen]
Dan was er ook nog het groothertogdom Limburg [1839–1866],
dat tijdelijk als semi-onafhankelijke entiteit binnen de Duitse Bond bestond.
Onze regio is vaak versplinterd, bezet of betwist geweest. En ja, ook hier zijn mensen afgeslacht om hun geloof. In het verre verleden heeft de voorvader van onze huidige koning hier in Limburg huisgehouden en vele Limburgers over de kling gejaagd en edelmannen onthoofd, omdat ze katholiek bleven in plaats van protestant te worden.
Het is niet niks als je wortels in een
[voormalig] conflictgebied liggen.
Transgenerationele trauma's en zo, jij weet daar alles van!
Maar ik ben blij dat mijn Limburgse voorouders op een gegeven moment wel voor vrede kozen, in plaats van tot hun laatste snik door te blijven vechten voor de idealen van anderen, want leven voor vrede doe ik liever dan sterven voor een illusie zoals nationalitiet. Ik leef liever in vrede als Limburger binnen Nederland met de Nederlandse nationaliteit, dan te sterven voor een abstractie zoals de
'Limburgse nationaliteit'. Mijn Limburgse identiteit koester ik toch wel!
Want de zin van mijn leven? Die schrijf ik zelf!
Natuurlijk erken ik dat de situatie in Gaza vele malen onmenselijker is dan het hier ooit geweest is, maar niemand kan ontkennen dat onder andere de hardnekkige fixatie op nationaliteit en
'terugvordering van zoals het ooit was' ten koste gaat van het leven zelf, van alle burgers. Wie blijft beweren dat de terroristen de zaak goed doen legitimeert daarmee zelf geweld tegen burgers en dan wordt geweld een legitiem middel tot ondermijning van erkenning.
Ik heb de Nederlandse nationaliteit, en kies ervoor hier in
'mijn' Limburg in vrede te leven met mijn identiteit als Limburger tussen allerlei mensen met andere identiteiten.
Jij hebt ook de Nederlandse nationaliteit en bent ook geboren en getogen in Nederland:
- waar kies jij voor: leven in vrede, of blijven vechten voor symbolen?