Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

lost and not found yet!
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door lost and not found yet! »

Gerard R. schreef: 06 jun 2025 23:04
lost and not found yet! schreef: 06 jun 2025 22:55
Gerard R. schreef: 06 jun 2025 22:39
Nou, dáar was ik al aan gewend. Vergelden deed Israël altijd heel uitgebreid, krachtig en meestal in mijn ogen terecht.
Alleen zou je daarbij kunnen opmerken, dat ze steeds rigoreuzer te werk gaan. Nog 2 miljoen te gaan in Gaza.
Waar zou dit alles eindigen, denk je?
Dat hangt denk ik volkomen af van wat de komende onderhandelingen gaan bieden. De onderhandelaars van Hamas die iets te zeggen hebben zitten in Quatar en daar zullen Israëlische en andere onderhandelaars naar toe moeten om wat te bewerkstelligen. Gaat niet makkelijk en zal zoals ik het kan overzien niet eind volgende week klaar zijn. Ik denk niet dat er iemand in het IDF denkt, er zijn er nog 2 miljoen te gaan. De eerlijkheid gebied mij te zeggen, zoals ik al zo vaak op dit forum gedaan heb, dat de rigoureuze aanpak van Netanyahu en zijn ultra rechtse regering ook mij totaal niet aanstaat. Maar ik kan eigenlijk steeds meer begrijpen waarom deze zich steeds harder opstellen. Kijk alleen een paar pagina’s terug dat iemand als oplossing stelt dat de staat Israël opgeheven dient te worden en dat daar samengeleefd moet worden met Arabieren, Joden, Druzen en wat er nog meer woont en als voorbeeld Libanon geeft. Libanon, al decennia verdeelt door stammenoorlogen. En dat gaat op dat stukje land wat nu Israël heet wél lukken? Come on, give me a break. Denk je echt dat de staat Israël gaat opgeven waar ze nu nog steeds voor moeten vechten? Serieus?
Ik snap de gedachtengang, maar dan eindigt het nooit, schat ik maar zo.
Ik zou dan dus zo graag willen dat Israël zó'n verhaal vertelt, dat is eerlijker.
"Het einidigt nooit", is waarachtiger dan al die kletskoek van 'decimeren van Hamas' en ondertussen de plaatselijke bevolking knoeien en afslachten onder het eeuwige motto, dat zij worden gebruikt als 'levend schild'.
Beste Gerard R,

Als je naar de geschiedenis kijkt in het Midden-Oosten is het al 3000 jaar kommer en kwel, daar gaat in de komende 100 jaar echt niets veranderen hoor. Neem het zoals het komt, en je kunt er niet eens je voordeel mee doen! Slaap lekker! 😴
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

lost and not found yet! schreef: 06 jun 2025 23:11

Dat hangt denk ik volkomen af van wat de komende onderhandelingen gaan bieden. De onderhandelaars van Hamas die iets te zeggen hebben zitten in Quatar en daar zullen Israëlische en andere onderhandelaars naar toe moeten om wat te bewerkstelligen. Gaat niet makkelijk en zal zoals ik het kan overzien niet eind volgende week klaar zijn. Ik denk niet dat er iemand in het IDF denkt, er zijn er nog 2 miljoen te gaan. De eerlijkheid gebied mij te zeggen, zoals ik al zo vaak op dit forum gedaan heb, dat de rigoureuze aanpak van Netanyahu en zijn ultra rechtse regering ook mij totaal niet aanstaat. Maar ik kan eigenlijk steeds meer begrijpen waarom deze zich steeds harder opstellen. Kijk alleen een paar pagina’s terug dat iemand als oplossing stelt dat de staat Israël opgeheven dient te worden en dat daar samengeleefd moet worden met Arabieren, Joden, Druzen en wat er nog meer woont en als voorbeeld Libanon geeft. Libanon, al decennia verdeelt door stammenoorlogen. En dat gaat op dat stukje land wat nu Israël heet wél lukken? Come on, give me a break. Denk je echt dat de staat Israël gaat opgeven waar ze nu nog steeds voor moeten vechten? Serieus?
Ik zou dan dus zo graag willen dat Israël zó'n verhaal vertelt, dat is eerlijker.
"Het einidigt nooit", is waarachtiger dan al die kletskoek van 'decimeren van Hamas' en ondertussen de plaatselijke bevolking knoeien en afslachten onder het eeuwige motto, dat zij worden gebruikt als 'levend schild'.
Beste Gerard R,

Als je naar de geschiedenis kijkt in het Midden-Oosten is het al 3000 jaar kommer en kwel, daar gaat in de komende 100 jaar echt niets veranderen hoor. Neem het zoals het komt, en je kunt er niet eens je voordeel mee doen! Slaap lekker! 😴
Maar daar moet Israël eerlijk over zijn.
Jij ook een goedenacht! 8*)
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
lost and not found yet!
Superposter

Gerard R. schreef: 06 jun 2025 23:12
lost and not found yet! schreef: 06 jun 2025 23:11

Beste Gerard R,

Maar daar moet Israël eerlijk over zijn.
Jij ook een goedenacht! 8*)
Daar zou iedereen eerlijk over moeten zijn. Voor jou hetzelfde.
We are dancing again!
🔱
lost and not found yet!
Superposter

@ Berjan,

Waarom vind je het eigenlijk jammer dat je niet Joods bent? Gewoon benieuwd naar.
We are dancing again!
🔱
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

dit is het probleem wat heel veel mensen hebben en ook op dit forum. Alhoewel, de meeste mensen dit expres zo framen.
lost and not found yet! schreef: 06 jun 2025 23:32 @ Berjan,

Waarom vind je het eigenlijk jammer dat je niet Joods bent? Gewoon benieuwd naar.
dat had me wel leuk geleken.. Dat ik zoveel procent Joods was..
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Gerard R. schreef: 06 jun 2025 22:39
lost and not found yet! schreef: 06 jun 2025 22:31

Klopt! Dat was Chaimnimsky die dat veronderstelde. Maar zou je er soms misschien ook wat naast kunnen zitten dat je niet voor 100% op de hoogte bent wat je vijand eigenlijk uitvoert? Redelijk toch?

Ik hang nog steeds de post aan van Rereformed op 7 oktober 2023:

Hoe waar, en vooruitziend!
Nou, dáar was ik al aan gewend. Vergelden deed Israël altijd heel uitgebreid, krachtig en meestal in mijn ogen terecht.
Alleen zou je daarbij kunnen opmerken, dat ze steeds rigoreuzer te werk gaan. Nog 2 miljoen te gaan in Gaza.
Waar zou dit alles eindigen, denk je?
ach man, stel je niet aan... Je trapt weer in het riedeltje "wij vechten voor ons bestaan!"...
Terwijl de enige mensen die echt voor hun bestaan moeten vechten zijn de Palestijnen.. Die hebben zelfs gehoord dat de machtigste man op Aarde zegt dat het "Parijs aan de Zee" moet worden of zo.. En dat de Palestijnen dan weg moeten naar verweggiestan..

Ghoe meer ik lees en zie gaat mij de Palestijnen juist aan het hart in plaats van de Israeliers. Zij zijn de bezetters, de gevechten worden gehouden op Gaza en de Westbank. Niet in Israel. Dus houd in godsnaam op met "Israel is voor zijn bestaan aan het vechten". Want dat zijn ze niet..

En dat partijen hen uit willen roeien zoals jullie denken, dat is propaganda. Geen enkele groep kan dit doen. Daar zijn ze met te weinig en te weinig bewapend. Israel daarentegen heeft de steun van alle rijke en bewapende landen..

Dat jij niet zo voor Netanyahu zijn aanpak bent is naar mijn inziens ook een leugen. Je vind het maar wat mooi dat er al 1,5 jaar wraak genomen word. Want in de Thora is het "oog om oog, tand om tand" maar bij Netanyahu en de zijnen is het "56000 voor 1 oog en 3000 voor een tand"..
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Berjan schreef: 06 jun 2025 23:52 Dat jij niet zo voor Netanyahu zijn aanpak bent is naar mijn inziens ook een leugen. Je vind het maar wat mooi dat er al 1,5 jaar wraak genomen word. Want in de Thora is het "oog om oog, tand om tand" maar bij Netanyahu en de zijnen is het "56000 voor 1 oog en 3000 voor een tand"..
volgens mij kun je niet rekenen: op 7 oktober 2023 doodden Hamas en de Islamitische Jihad, 1195 personen en ontvoerde er ongeveer 250. Dat is wel iets meer dan één.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik lees wederom heelveel
Hamas dit
Hamas dat
Hamas zus
Hamas zo
Dat heb je ondertussen nu vaak genoeg gezegd. Iik stel voor dat jij het woord Hamas niet meer gebruikt tenzij om iets over Hamas te zeggen.

Peter van velzen

Maar Hamas staat hier niet ter discussie, het gaat om de exorbitante vergeldingsdrang van Israël op BURGERS. Op de Palestijnse bevolking. En daar lijken de pro's nog steeds op te kwijlen. Deze hele vergelding heeft niets meer met 7 oktober te maken. Nu Gaza, straks Westbank. En wie weet: nog een stukje Libanon? Syrië?
Vergeet ik nog iets?
Burgers! Daar draait het nu om. Vrouwen en kinderen. Mensen zoals jij en ik.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Een bericht dat ik kreeg via linkedin. Niet een kennis, iemand die het de werled in gooit, dus ik denk dat ik het zonder bezwaar compleet kan kopieren. Er staat ook bij "Visible to anyone on or off LinkedIn"

Rosalie Ekstein
Sorry mensen, reacties zijn laat, maar ik ben kneiterdepressief. Als Joodse nazaat groeide ik op zonder familie aan mijn vaders kant. Want mijn familie is door genocide uitgestorven. Als laatste naamdrager van deze tak hebben mijn kinderen mijn naam gekregen. 4 mei is voor mij altijd janken. Om het onrecht, om het leed, om het gemis. Vorig jaar deze dag keek mijn 2 jarige jongste zichzelf aan in de spiegel en sprak diens volledige (behoorlijk Joodse) naam voor het eerst uit. Ik had toen echt zo'n gevoel van wrange trots. Ze hebben ons uitgemoord en nu zijn er toch nog kinderen die Ekstein heten.
En nu gaan we vandaag herdenken terwijl er een tweede holocaust plaatsvind door zionisten.
Mijn kindjes groeien op in vrede en voorspoed terwijl ze daar systematisch worden uitgeroeid.
En de Nederlanders kijken weg. Doen alsof het niet zo is. Roepen 7 oktober en jamaar Hamas. Vergeten voor het gemak even de Nakba, de Hannibal Directive, de Hasbara en de asymmetrische machtsverhouding, gijzelingen en dodentallen. Noemen het een 'conflict'. Noemen kritiek op zionisme antisemitische (wat een gotspe!).
Niet in mijn naam. Wegkijken en ontkennen is een middelvinger naar mijn vermoordde voorouders.
Nooit meer is nu.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 07 jun 2025 02:50
Berjan schreef: 06 jun 2025 23:52 Dat jij niet zo voor Netanyahu zijn aanpak bent is naar mijn inziens ook een leugen. Je vind het maar wat mooi dat er al 1,5 jaar wraak genomen word. Want in de Thora is het "oog om oog, tand om tand" maar bij Netanyahu en de zijnen is het "56000 voor 1 oog en 3000 voor een tand"..
volgens mij kun je niet rekenen: op 7 oktober 2023 doodden Hamas en de Islamitische Jihad, 1195 personen en ontvoerde er ongeveer 250. Dat is wel iets meer dan één.
Het aantal mensen dat door de Zionisten zonder vorm van proces werd vastgehouden was ook niet gering.
De Mossad pleegde (en pleegt) vel moorden, een docu van de NPO gaf een groot getal op zo groot dat ik het nauwelijks kon geloven.

Men kan dus de actie van Hams ook zien als een reactie daarop.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Humaan weggevaagd. Schitterende euforische beelden.
En.... Allemaal de schuld van Hamas!

https://app.nos.nl/shorthand/weggevaagd ... index.html
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 07 jun 2025 09:23 Men kan dus de actie van Hams ook zien als een reactie daarop.
Dat lijkt me wat te beperkt. Daar zitten wellicht ook moorden op nazi's bij.

Van rememberthesechildren.org haal ik dat er in de jaren 2000-2014 131 Israëlische kinderen om zijn gekomen, tegenover 1656 Palestijnse.

Ik heb nog niet kunnen vinden hoeveel burgerslachtoffer er zijn gevallen vanaf 1948.

En dan praten we alleen over doden. Wat te denken van aantallen verwoeste huizen, ontnomen bezit, doden door minder gezondheidszorg?
En volgens mij controleert Israël sinds 1967 wie er in en uit Gaza kan. Dat maakt alle vluchtelingen gevangenen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Bonjour schreef: 07 jun 2025 10:45
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 07 jun 2025 09:23 Men kan dus de actie van Hams ook zien als een reactie daarop.
Dat lijkt me wat te beperkt. Daar zitten wellicht ook moorden op nazi's bij.
Het blijven echter wel moorden die men in andere landen pleegt.
Dat is in principe altijd verwerpelijk, lijkt mij.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 07 jun 2025 09:23
Peter van Velzen schreef: 07 jun 2025 02:50
Het aantal mensen dat door de Zionisten zonder vorm van proces werd vastgehouden was ook niet gering.
De Mossad pleegde (en pleegt) vel moorden, een docu van de NPO gaf een groot getal op zo groot dat ik het nauwelijks kon geloven.

Men kan dus de actie van Hams ook zien als een reactie daarop.
Het is voortdurend reageren door beide partijen.
Steeds harder.. uiteindelijk is het niet meer te controleren. Hup, weer een scheepslading rottend vlees... Enz.. oog om oog, tand om tand, bekend werk.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Hoe bekijken van een you-tube filmpje toch weer bij volstrekt nieuwe inzichten kan brengen.

Rabbi humiliates Ben-Gvir at Israel Consulate.
Rabbi Yaakov Shapiro talks about his protest against Ben Gvir in front of the Israeli Consulate in New York and why he sees Zionism as the enemy

Ik heb zionisten altijd gezien als joodse extremisten. Maar nu — na het zien van dit filmpje van Rabbi Yaakov Shapiro en wat verder onderzoek — ben ik tot een heel andere conclusie gekomen.

Zionisten hebben eigenlijk niets met het jodendom te maken. Het jood-zijn waar zij zich op beroepen, is niet religieus, maar politiek-etnisch van aard. Terwijl het jodendom in oorsprong geen etniciteit is, maar een religie — met spirituele wetten, gebruiken en identiteit. Er bestaat dus ook niet zoiets als een “joodse etniciteit” in biologische zin, zoals zionisten het graag presenteren.

De religieuze joden die oorspronkelijk in het Midden-Oosten leefden — en onder wie de term “joden” ooit ontstond — waren gewoon onderdeel van de bredere Semitische bevolking, net als de huidige Palestijnen en Arabieren.

De term “antisemitisme” blijkt trouwens te zijn uitgevonden door de Duitse nationalist Wilhelm Marr, die “jodenhaat” te emotioneel vond klinken. Hij koos een pseudo-wetenschappelijke term die andere Semitische volkeren — zoals Arabieren — buiten beeld hield. Dat deze gekunstelde term later zo selectief gebruikt zou worden, en zelfs tegen andere Semieten ingezet zou worden, had hij wellicht niet voorzien.

Hoe dan ook: de zionisten zijn niet joods in religieuze zin — omdat ze het joodse geloof niet aanhangen. En ze zijn vaak ook niet Semitisch van oorsprong, zeker niet als we kijken naar de genetische en culturele afstand tot het Midden-Oosten. De meeste zionisten kwamen uit Europa en hadden daar weinig tot geen culturele band met de regio die zij later als “erfgoed” claimden.

Wat ik nu begrijp — en dat wist ik dus niet — is dat de zionisten het jodendom hebben omgevormd tot een etnisch-nationalistisch project, dat pretendeerde een “bevolkingsgroep” te zijn met recht op een stuk land. Ze hebben van een religie een natie gemaakt, en van geloof een politiek programma.

Het wrange is dat de term “antisemitisme” nu wordt gebruikt om deze ideologie te beschermen, terwijl hij veel toepasselijker zou zijn op de Palestijnen, die wél nog Semitisch zijn in taal, cultuur en oorsprong — en die al meer dan tachtig jaar worden onderdrukt, ontmenselijkt en verdreven.

Kort gezegd — en dat is voor mij een pijnlijke maar bevrijdende conclusie — zionisten hebben het jodendom misbruikt voor hun eigen gewin. En dat heeft diepe, verwoestende gevolgen gehad: voor religieuze joden, voor de Palestijnen, en voor het begrip “joods” zelf.

Ik wil Rabbi Yaakov Shapiro oprecht bedanken. Door zijn uitleg ben ik op een pad van onderzoek gekomen dat ik eerder nooit betreden had. En ik voel dat het me niet alleen iets leert over Israël of joden, maar ook over hoe ideologieën oude waarheden kunnen vervormen — en hoe belangrijk het is om terug te keren naar bronnen, in plaats van slogans.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Gesloten