Afvallige heiden

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: Afvallige heiden

Bericht door Petra »

Berjan schreef: 09 feb 2018 21:14
Ben je niet bekend met UG Krishnamurti? Dat is een naamgenoot van J.K Krishnamurti maar eentje met een totaal andere kijk op het leven. Schijnt erg interessant te zijn.
Ik heb me lang geleee nogal verdiept in Theosofie. Daar ken ik beide heren ook van.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Rereformed schreef: 08 feb 2018 16:43
Berjan schreef:Die depressie heeft blijkbaar een functie; geeft een inzicht, of een roer om of whatever, en ik denk dat je dat alleen kunt krijgen door het te 'beleven'; het is die ervaring die telt, kan geen boek tegenop.
Ik denk dat je gelijk hebt hier.
Ik zie nu pas dat je mij quote hier, niet Berjan.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Petra schreef: 20 jun 2018 01:19
Rereformed schreef: 08 feb 2018 16:43
Berjan schreef:Die depressie heeft blijkbaar een functie; geeft een inzicht, of een roer om of whatever, en ik denk dat je dat alleen kunt krijgen door het te 'beleven'; het is die ervaring die telt, kan geen boek tegenop.
Ik denk dat je gelijk hebt hier.
Ik zie nu pas dat je mij quote hier, niet Berjan.
Helemaal gelijk. Aan jou de eer. Heb de quote gerepareerd.
Born OK the first time
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

mensen, ik ben weer tijdelijk terug...

veel meegemaakt. Zoals een gokverslaving (maar sinds komende week ermee bezig), veel in de schulden gezeten etc. Ook wel veel geld gewonnen met gokken maar meteen weer opgemaakt.
Veel over de palestijnse zaak gehoord en gezien, daardoor meer Palestinaminded geworden..

Maar twee maanden geleden ben ik erachter gekomen dat ik van Joodse komaf ben. Tenminste, in de jaren stillekes had je de Kollumer oproer (in Friesland) en mijn overoveroverovergrootvader was Joods en is als een van de leiders gedood (Salomon Levy, staat zelfs op internet!)...
Ik weet niet in hoeverre ik dan zelf Joods ben. Want hij was Joods, maar zijn Frieze vrouw was Nederlands/Friezin..

Qua geloof ben ik nog steeds agnost, omdat ik ons als mensheid niet zo groot acht dat we iets kunnen zeggen over Goden/goden. Misschien wel aan de "andere kant van het universum"..

Dat was het ongeveer
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Hallo Berjan,

Welkom terug! :wink:
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

chromis schreef: 31 mei 2025 16:13 Hallo Berjan,

Welkom terug! :wink:
bedankt, jij ook
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Berjan schreef: 31 mei 2025 16:07 mensen, ik ben weer tijdelijk terug...

veel meegemaakt. .........
Welkom terug. :)
Het heeft wat voeten in aarde gehad voor we het zover hadden, dat je weer onder je eigen naam kon posten.
Ik heb je binnenkomst account najrebb1986 nu gedeactiveerd.
Maar we beginnen vol goede moed aan de volgende periode.

Je hebt nogal wat meegemaakt, als ik het goed begrijp.
Goed voor heel wat stress.
Aan felheid heb je niets ingeboet, als ik je laatste berichten lees.
Probeer zoveel mogelijk bij jezelf te blijven, dan hoop ik op een langer verblijf voor jou hier. :wink:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Maria schreef: 31 mei 2025 16:23

veel meegemaakt. .........
Welkom terug. :)
Het heeft wat voeten in aarde gehad voor we het zover hadden, dat je weer onder je eigen naam kon posten.
Ik heb je binnenkomst account najrebb1986 nu gedeactiveerd.
Maar we beginnen vol goede moed aan de volgende periode.

Je hebt nogal wat meegemaakt, als ik het goed begrijp.
Goed voor heel wat stress.
Aan felheid heb je niets ingeboet, als ik je laatste berichten lees.
Probeer zoveel mogelijk bij jezelf te blijven, dan hoop ik op een langer verblijf voor jou hier. :wink:
Hoi, ja het is gelukt..

En inderdaad, veel meegemaakt met stress. Ook al een poos post covid gerelateerde zaken, maar daar kom ik nu goed vanaf (fingers crossed)..

Die stress was vooral erg toen ik het in mijn eentje moest rooien. Naar buiten toe een lachwekkend gezicht, maar intern...
Nu heb ik veel hulp van alle kanten (familie, officiele instanties) en kan er met iedereen over praten. Vooral over dat gokprobleem.

Over hoe ik tegen Israel-Gaza aankijk helaas niet. Dan heb ik meteen ruzie met mensen die vanwege hun geloof denken Israel te moeten verdedigen. Omdat ze het Israel van nu verwarren met het Israel van de Bijbel.. Of andersom.

Daarom ook veel weggebleven van YT om zo de situatie in Gaza minder mijn humeur te laten bepalen.
Dus alles kwam bij elkaar en dan BOEM! heb je zo een gokverslaving (om alle slechte dingen te kunnen vergeten)..

Afbeelding
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Berjan schreef: 31 mei 2025 16:42 Afbeelding
.
:lol: :lol:
Dat mag ik wel.
Een beetje zelfspot.
Beter dan anderen belachelijk maken.

Zie mijn onderschrift.
"Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. "
Niet uitproberen op je gelovige omgeving. :wink:
Daarom ook veel weggebleven van YT om zo de situatie in Gaza minder mijn humeur te laten bepalen.
Denk je het nu wel aan te kunnen?
Want forumverslaving vwb. het Midden Oosten conflict kom je hier ook tegen.
Probeer het een beetje van een afstandje te bekijken en niet te diep en te persoonlijk op in te gaan. :wink:

Zonder dat zitten hier vooral heel geschikte mensen. :angel12:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

veel meegemaakt. Zoals een gokverslaving (maar sinds komende week ermee bezig), veel in de schulden gezeten etc. Ook wel veel geld gewonnen met gokken maar meteen weer opgemaakt.
Welcome back.
Je vertelt dat je ook veel geld ermee won. Dan zal het afkicken van gokverslaving des te moeilijker zijn. Wat een stress en emoties heb je doorgemaakt. Ik wens je sterkte en het allerbeste toe.
Born OK the first time
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Rereformed schreef: 31 mei 2025 18:49
Welcome back.
Je vertelt dat je ook veel geld ermee won. Dan zal het afkicken van gokverslaving des te moeilijker zijn. Wat een stress en emoties heb je doorgemaakt. Ik wens je sterkte en het allerbeste toe.
hoi, bedankt :D

ja klopt. Maar ik heb me expres ingeschreven bij cruks en heb op mijn pc een filter zitten.. Dat helpt ook tegen YT kijken in verband met Gaza.
Helaas kan je als je in cruks zit wel op illegale sites en daar heb ik het meest gewonnen en verloren.

Ik kan me nog de tijden herinneren dat ik een weekend moest doorkomen zonder geld om te eten. Gelukkig woont mijn familie in de buurt en die zijn christelijk, dus die doen aan goede daden :lol: en gaven mij eten of geld. Heel dankbaar voor, en je komt dichter bij elkaar is mijn ervaring..

Maria schreef: 31 mei 2025 17:42
Denk je het nu wel aan te kunnen?
Want forumverslaving vwb. het Midden Oosten conflict kom je hier ook tegen.
Probeer het een beetje van een afstandje te bekijken en niet te diep en te persoonlijk op in te gaan. :wink:

Zonder dat zitten hier vooral heel geschikte mensen. :angel12:
ik heb gelukkig een filter op mijn pc, en kan maar een bepaald aantal uur op de pc. Voor de rest ben ik allemaal offline, dus geen smartphone maar gewoon een domme telefoon.. Helpt veel tegen verslavingen, en raad ik iedereen aan. Kinderen op school, maar ook alle "volwassenen".
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Berjan schreef: 31 mei 2025 18:55 ik heb gelukkig een filter op mijn pc, en kan maar een bepaald aantal uur op de pc. Voor de rest ben ik allemaal offline, dus geen smartphone maar gewoon een domme telefoon.. Helpt veel tegen verslavingen, en raad ik iedereen aan. Kinderen op school, maar ook alle "volwassenen".
Dat geeft te denken. We lijden bijna allemaal aan smartphoneverslaving en het dat is zonder er zelf erg in te hebben een probleem geworden. Er is bijna geen leven meer zonder smartphone. Ik merkte onlangs mijn eigen smartphoneverslaving op. Altijd wanneer ik mijn honden uitlaat luister ik naar een podcast of wereldnieuws. Terwijl het mei/juni is, de mooiste tijd van het jaar, en het bos waarin ik altijd loop vol zingende vogels is en heerlijk geurt. Daar loop je dan, terwijl je niets van de natuur om je heen opmerkt, zelfs de honden die je uitlaat niet meer opmerkt, nooit je eigen gedachten meer tegenkomt... Opeens drong het tot me door hoezeer die verslaving zoveel het leven heeft verschraald.
Born OK the first time
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Rereformed schreef: 01 jun 2025 07:39
Berjan schreef: 31 mei 2025 18:55 ik heb gelukkig een filter op mijn pc, en kan maar een bepaald aantal uur op de pc. Voor de rest ben ik allemaal offline, dus geen smartphone maar gewoon een domme telefoon.. Helpt veel tegen verslavingen, en raad ik iedereen aan. Kinderen op school, maar ook alle "volwassenen".
Dat geeft te denken. We lijden bijna allemaal aan smartphoneverslaving en het dat is zonder er zelf erg in te hebben een probleem geworden. Er is bijna geen leven meer zonder smartphone. Ik merkte onlangs mijn eigen smartphoneverslaving op. Altijd wanneer ik mijn honden uitlaat luister ik naar een podcast of wereldnieuws. Terwijl het mei/juni is, de mooiste tijd van het jaar, en het bos waarin ik altijd loop vol zingende vogels is en heerlijk geurt. Daar loop je dan, terwijl je niets van de natuur om je heen opmerkt, zelfs de honden die je uitlaat niet meer opmerkt, nooit je eigen gedachten meer tegenkomt... Opeens drong het tot me door hoezeer die verslaving zoveel het leven heeft verschraald.
Ja dat klopt. Ik heb medelijden met kinderen die nu opgroeien. Die zijn verslaafd geboren aan hun telefoon en andere "slimme" apparaten..
ik ben blij nooit met die hype mee te hebben gedaan, en bijvoorbeeld ook niks slims in mijn huis. Mensen die alles aan google verbinden omdat ze dan hun koffiezetapparaat van afstand kunnen bedienen. Luiheid dient de mens. En straks gaan huilen als blijkt dat de Amerikanen en Chinezen alles van hen weten..

Ooit een boek gelezen "het is oorlog en niemand die het ziet" van ene Modderkolk en sinds die tijd weet ik zeker, geen smartdingen voor mij.
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

Rereformed schreef: 01 jun 2025 07:39

Klopt, smartphoneverslaving is één van de belangrijkste fenomenen van deze tijd. Ik heb er laatst nog een podcast over opgenomen. De hele maatschappij wordt door dit gebruik gevormd. Zoals men voorheen één keer per week naar de pastoor luisterde om de dagelijkse gebeurtenissen in een breder perspectief te plaatsen, zo doen we dat nu meerdere uren per dag, en is het onze smartphone die preekt, in een specifiek naar onze particuliere voorkeuren aangepaste boodschap.

En alsof dat nog niet verslavend genoeg is van zichzelf, als er hier en daar iemand zich nog verzet tegen dit dagelijkse gebruik van smartphones, dan wordt dat op allerlei manieren steeds moeilijker gemaakt. Steeds vaker heb je een mobiel nodig om in te kunnen loggen bij belangrijke systemen, bijvoorbeeld. Of denk aan de manier waarop kinderen er op zeer jonge leeftijd mee in aanraking worden gebracht, als het niet door de ouders is, dan wel door de scholen en opvang.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Rereformed schreef: 01 jun 2025 07:39 Dat geeft te denken. We lijden bijna allemaal aan smartphoneverslaving en het dat is zonder er zelf erg in te hebben een probleem geworden. Er is bijna geen leven meer zonder smartphone. Ik merkte onlangs mijn eigen smartphoneverslaving op. Altijd wanneer ik mijn honden uitlaat luister ik naar een podcast of wereldnieuws. Terwijl het mei/juni is, de mooiste tijd van het jaar, en het bos waarin ik altijd loop vol zingende vogels is en heerlijk geurt. Daar loop je dan, terwijl je niets van de natuur om je heen opmerkt, zelfs de honden die je uitlaat niet meer opmerkt, nooit je eigen gedachten meer tegenkomt... Opeens drong het tot me door hoezeer die verslaving zoveel het leven heeft verschraald.
Vanwege hier off-topic, antwoordde ik in topic 'Finse gedachten'.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
Plaats reactie