Dag van de vrijheid

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dat beloof ik
Bevlogen

Dag van de vrijheid

Bericht door Dat beloof ik »

Op 5 mei vieren we dat we in Nederland in vrijheid leven. We vieren dat we in 1945 bevrijd zijn van de Duitse bezetting in Europa en de Japanse bezetting in Azië. Dat er een eind kwam aan de Tweede Wereldoorlog vol geweld en onderdrukking. 5 mei is ook een dag om ons te bezinnen op het belang van vrijheid en ons te realiseren dat vrijheid kwetsbaar is. Voor de vrijheid in Nederland hebben velen gevochten en zelfs hun leven gegeven
Helaas is er anno 2017 (nog) niet voor elke inwoner van Nederland vrijheid.
Veel Nederlanders worden dom en onwetend gehouden door mensen die zich opwerpen als hun 'geestelijk leider' of 'voorganger'.
Ze mogen niet denken of zeggen wat ze willen.
Hen wordt niet toegestaan om met andersdenkenden om te gaan.
Ze mogen alleen naar scholen waar wetenschappelijke kennis niet of nauwelijks wordt gedoceerd. Toegang tot kennis (internet) wordt voor hen gefilterd of zelfs tegengehouden.
Ze worden gedwongen om bepaalde (bedekkende) kleding te dragen.
In Nederland is het toegestaan om kinderen te mishandelen onder het mom van 'besnijdenis'.
In Nederland is het toegestaan om kinderen onnodig vrij te stellen aan allerlei besmettelijke ziekten door ze niet te laten inenten.
In Nederland is het toegestaan om vrouwen als minderwaardig te zien, maar alleen als dat je religie is.

Het gaat hier niet om een marginale minderheid, maar om miljoenen mensen.
Eigenlijk zouden we ons best wel moeten schamen dat we massaal vieren dat 'we' in Nederland in vrijheid leven.
Een heel groot deel van 'we' doet dat niet.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Atheo
Geregelde verschijning

Re: Dag van de vrijheid

Bericht door Atheo »

Er zijn ideeën om van 5 mei Bevrijdingsdag een nationale feestdag te maken. En dan Tweede Pinksterdag te schrappen als officiële feestdag.

Als ik bovenstaand verhaal van Dat Beloof Ik lees, dan zou dat een nationale dag van de schande worden. En dat terwijl Nederland een van de meest vrije landen ter wereld is en het de enige feestdag in Nederland zou worden die ergens over gaat. Christelijke feestdagen zijn slechts een interne aangelegenheid van gelovigen en om Koningsdag te waarderen moet je monarchist zijn. Verjaardagen vind ik overigens sowieso niet de moeite waard om te vieren, of dat nou die van Jezus, Willem-Alexander of mijzelf is.

Ondanks het bestaan van veel onvrijheid in godsdienstige kringen in Nederland en de onvoorstelbare omvang van de aanhang van de PVV en geestverwanten, vind ik een Dag van de Vrijheid toch wel een goed idee. Juist omdat het ergens over gaat. Het kan stemmen tot nadenken en wie weet gaan gelovigen en PVV-ers zich ooit nog eens schamen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Dat beloof ik: Maar wat is je stelling? Dat we kritisch moeten gaan kijken naar deze 2 dagen in het jaar? Ik denk dat voor ieder feest/traditie dat we vieren wel een groep is die daar van buitengesloten wordt (of wil zijn!). We zullen niet snel "1" worden in dit land (of in welk ander land dan ook). Zoveel mensen, zoveel ideeën en overtuigingen. Wat betreft dodenherdenking en bevrijdingsdag: Misschien dat dit gaat verschuiven (je ziet nu de signalen al) maar ik denk dat het overgrote deel van de Nederlandse bevolking deze traditie nog wel in ere zou willen houden. De oorlog ligt bij de meesten toch nog wel vers in het geheugen. Al is het maar van verhalen van (groot)ouders. Dat er (religieuze) excessen zijn in dit land, is iedereen wel bekend maar zal niet snel verdwijnen zolang we deze religies serieus moeten blijven nemen. Elders word ik al verketterd omdat ik het fenomeen 'geloof/faith' aanval en niet serieus wens te nemen. Dat ligt dus ZEER gevoelig.

Anyway. Bij ons hangt de vlag vandaag uit.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Zaken, die DBI aanhaalt en vallen onder religie, worden nu eenmaal geaccepteerd en zijn ook een vorm van vrijheid.
Vrijheid is vaak een individueel gevoel. Ik lees vaak van vrouwen in boerka, dat ze zich daarin juist vrij voelen, in tegenstelling tot te koop lopen in korte rok en losse haren.
De islam bijvoorbeeld, beschouwt zich als de meest vrouwvriendelijke religie. Besnijdenis is het meest ultieme offer aan Allah en garandeert bijna een plaats in de hemel. Elke moslima kan je vertellen, waarom ze zich dankzij de islam juist vrij voelt. Hetzelfde geldt denk ik voor andere religieuze richtingen. Of dat nu de zwarte kousen of JG zijn.
Onvrijheid begint, als je anderen die er niet van gediend zijn jouw vrijheid wilt opdringen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Vilaine schreef: Onvrijheid begint, als je anderen die er niet van gediend zijn jouw vrijheid wilt opdringen.
Dat geloof ik niet.
Dat heeft niets te maken met mijn gevoel van vrijheid of niet.
Dat is wat anderen jou willen laten geloven vlg. hun inzichten, maar niet wat je zelf voelt.

Ik wil best aannemen, dat veel vrouwen zich vrij voelen in Islam.
Wie ben ik om te zeggen dat zij liegen?
Ze voelen dat zo, omdat zij ook onvrijheid kennen.
En weten van anderen, die niet zo vrij zijn, of ook zich verplicht voelen aan wat anderen van hen verwachten.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

De ervaring 'vrijheid' is volgens mij een geestesgesteldheid.

Zelfs binnen zeer nauwe kaders kan men zich vrij voelen.
Verder is alles dat er is onderhevig aan de wetten van het universum.
Sommigen willen dat universum in al zijn hoedanigheden b.v. 'God' noemen, Allah of ...
Hóe in detail men die vrijheid interpreteert heeft ook veel te maken met cultuur en/of religie.

Vrijheid is in mijn ogen derhalve betrekkelijk, relatief.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Nee, vrijheid is geen geestesgesteldheid.
Niet opgesloten zijn, niet vastgebonden zijn, niet de mond worden gesnoerd, kunne gaan en staan waar je wilt, zijn geen van allen geestesgesteldheden. Het zijn alle vormen van het ontbreken fysieke hindernissen.

Uiteraard kan men ook geestelijk vrij zijn, maar dat is niet wat gisteren gevierd is.
Ik wens u alle goeds
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ja, een mens is kwetsbaar, met een beetje macht en kracht kan men de ergste dingen
met een mens doen...

Maar wat is 'verplichting', iets dat iedereen kent? Dat begint al met school.
Dat kan een kind ervaren als leuk, gezellig en ook als dwang met alles dat daartussen is.

Jouw baan.. Fijn, levensvervulling of... sleur, dwang, hels e.d.. Angst dat je hem kwijt zal
raken, wat tegenwoordig frekwent zo kan zijn.

Velen ervaren politieke systemen als knellend. Veel mensen zien ook de vrijheid hier met de onderdrukking daar. Misschien dat zij daar óns systeem als dwang ervaren.

De ervaring vrijheid is wat je er zelf van maakt naar mijn idee.
(In meer collectieve zin: hoe men een en ander als samenleving 'ervaart'.

En wat gisteren is gevierd is de 'drive' tegen het kwaad, de destructie, de pijn, de dood.
Dat is universeel. De praktijk stelt ons altijd weer teleur.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

dikkemick schreef:@Dat beloof ik: Maar wat is je stelling? .....
...Elders word ik al verketterd omdat ik het fenomeen 'geloof/faith' aanval en niet serieus wens te nemen. Dat ligt dus ZEER gevoelig.
Mijn stelling is dat we er niet zomaar van moeten uitgaan dat 'we' in dit land allemaal in vrijheid leven. Vrijheid is niet vanzelfsprekend.
Want waarom ligt een gesprek daarover ZEER gevoelig ligt als je een spade dieper gaat.

Vilaine schreef:Besnijdenis is het meest ultieme offer aan Allah en garandeert bijna een plaats in de hemel. Elke moslima kan je vertellen, waarom ze zich dankzij de islam juist vrij voelt. Hetzelfde geldt denk ik voor andere religieuze richtingen. Of dat nu de zwarte kousen of JG zijn.
Onvrijheid begint, als je anderen die er niet van gediend zijn jouw vrijheid wilt opdringen
Daarom is besnijdenis ook onvrijheid: het wordt baby's opgedrongen.
Peter van Velzen schreef:Nee, vrijheid is geen geestesgesteldheid.
Niet opgesloten zijn, niet vastgebonden zijn, niet de mond worden gesnoerd, kunne gaan en staan waar je wilt, zijn geen van allen geestesgesteldheden. Het zijn alle vormen van het ontbreken fysieke hindernissen.
Uiteraard kan men ook geestelijk vrij zijn, maar dat is niet wat gisteren gevierd is.
Vrijheid is niet te definiëren als wel of geen geestesgesteldheid. Vrijheid is een verzamelwoord, en soms kan het te maken hebben met geestesgesteldheid. het comité 4 en 5 mei stelt: "5 mei is ook een dag om ons te bezinnen op het belang van vrijheid en ons te realiseren dat vrijheid kwetsbaar is", dus zonder onderscheid te maken tussen fysieke vrijheid of vrijheid als geestesgesteldheid.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Sorry maar om, geestelijk vrij te zijn. hoef je niet door geallieerde legers bevrijd te worden.
Dat sommigen denken dat vrijheid inhoudt dat je anderen ergens toe kunt dwingen, doet niets af aan de waarheid: Vrijheid is de afwezigheid van dwang.
Ik wens u alle goeds
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Dat beloof ik schreef: Het gaat hier niet om een marginale minderheid, maar om miljoenen mensen.
Eigenlijk zouden we ons best wel moeten schamen dat we massaal vieren dat 'we' in Nederland in vrijheid leven.
Een heel groot deel van 'we' doet dat niet.
Je hebt het over de zeeer behoudende protestantse kring, de joden en de behoudende moslims.
Volgens zij zijn dat er geen "miljoenen".

In Nederland hebben we vrijheid van godsdienst, je mag dus vrijelijk je geloof belijden.
Dat jij dat niet prettig vindt, doet niets aan die vrijheid af.

Ik ken geen katholieken die niet met andersdenkenden om mogen gaan, internetfilters hebben, kinderen niet inenten etcetera.
Als je het hebt over wetenschappelijk onderwijs, dan zal het met name gaan over de evolutie-theorie die op een beperkt aantal scholen niet aan de orde zal komen.
Maar we hebben de vrijheid om onderwijs te kiezen dat aan kinderen wordt gegeven.
Op dit forum kom ik ook tegen dat men wel wil dat godsdienst onderwijs niet meer zou moeten mogen. Dat is ook inperking van de vrijheid, maar dan de andere kant op.
Mensen maken gebruik van hun vrijheid, maar doen dat op een andere manier dan die jou aanstaat.
Het staat je vrij om daar tegen in te gaan.

Ik ben het helemaal met je eens als het gaat over inenten en besnijdenis.
Er wordt ingegrepen in het leven van kinderen waar ze zelf niets over te zeggen hebben. Dan wordt het inderdaad zeer discutabel.

En vrouwen als minderwaardig zien, tja......die viel wel even op.
In Nederland ben je geheel vrij om allerlei verkrachtingsscenes op internet te zetten. En dat zijn bepaald scenes waarbij vrouwen puur als lustobject en dus als minderwaardig worden gezien.
Je hebt dus geen religie nodig om vrouwen als minderwaardig te behandelen.

In Nederland hebben we vrijheid en die mogen we koesteren.
Ook als het niet jouw vorm van vrijheid is.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HJW schreef:
Ook als het niet jouw vorm van vrijheid is.
Juist.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Vrij waarvan?
Wat kan mij dat nou schelen!

Vrij waartoe, dat wil ik horen!
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Topickaping door dikkemick naar de prullenbak.
Sorry, we zien ons genoodzaakt steeds strenger te worden en niet het hele forum te laten overspoelen door Israel haat.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

.........reden is opgegeven.....knip...............
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie