Gerard R. schreef: ↑18 apr 2025 09:25
HierEnNu schreef: ↑18 apr 2025 00:38
Gerard R. schreef: ↑17 apr 2025 20:46
Ja. er wordt maar 'gedaan' met ons.....
Wat bedoel je?
Je bent er op die manier aan onderworpen.
Dat gevoel van overgeleverd zijn aan oorzaak en gevolg zonder vrije wil om te sturen, heb ik juist sterker als ik vanuit materialistisch denken het leven en de dood beschouw. Voor mij is zulks veel makkelijker te accepteren, dan toen ik nog een gelovige Katholiek was met een door God geschonken vrije wil en dus ook zelf verantwoordelijk voor hoe mijn leven verliep, zou eindigen en dus uiteraard ook zelf verantwoordelijk voor de eeuwigheid daarna ...
Toen het geloof in God bij mij plaatsmaakte voor een geloof in reïncarnatie, voelde de last van persoonlijke verantwoordelijkheid meteen een stuk lichter. Onderdeel zijn van een centraal Universeel Bewustzijn voelt toch echt heel anders dan
'eigendom' zijn van een ALLmachtige God waaraan je na je leven verantwoording af moet leggen en die dan tijdens het Eindoordeel voor eeuwig over je lot beslist.
Reïncarnatie, zonder ALLmachtige veroordelende God, maar met een centraal Bewustzijn dat Zichzelf ervaart via mij en al die andere bewustzijnsvormen. Ik, als onderdeel van de leerschool waar dat centrale Bewustzijn voor kiest om de werkelijkheid te leren kennen. Te leren kennen vanuit wat het is en voelt om mens te zijn. Ik voelde me niet meer overgeleverd aan
- "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, dus nou maar vanuit de door
God geschonken vrije wil datgene uitvoeren wat moet zoals het hoort
volgens de Bijbel&Co, dan komt het wel goed met dat eindoordeel."
Dankzij reïncarnatie en karmaprincipes voldoe ik tenslotte sowieso aan de bedoeling, om de werkelijkheid te leren kennen vanuit wat het is en voelt om mens te zijn. Of nou dat centrale Bewustzijn heeft gekozen om een tijdje als mij de werkelijkheid te leren kennen, of dat ik dat zelf was die er voor koos om in dat lichaam te incarneren, dat is voor mij geen issue meer, want na het huidige leven vloei ik sowieso terug in dat centrale Bewustzijn en volgt er
- 'verlicht vertoeven als onderdeel van dat centrale Bewustzijn'
tot de volgende reïncarnatie.
Het op die manier geloven in reïncarnatie bezorgde mij geen gevoel dat er maar wat gedaan wordt met ons en/of dat ik ergens aan onderworpen was, hoogstens tijdelijk, zoals men ook het basisonderwijs moet volgen alvorens men klaar is voor hoger onderwijs, maar dat men wel naar vermogen kan kiezen welke school en richting men wil volgen.
Helaas, of juist gelukkig, ben ik nieuwsgierig en wilde ik weten hoe dat te rijmen valt met het Materialisme en de Wetenschap. Het menselijk bewustzijn lijkt tenslotte afhankelijk te zijn van het bestaan van een levend lichaam waar het in kan incarneren en zich verder ontwikkelen. Want als een mens sterft, dan sterft ook dat lichaam en vergaat. Hoe kan dat
'zelfbewust deel' dan zonder materiële drager voortbestaan, overgaan in een centraal Bewustzijn en opnieuw incarneren in een nieuw lichaam? Is dat een kwestie van iets wat Wetenschappelijk nog niet meetbaar is en dus ook nog niet Wetenschappelijk onderzocht kan worden? Of zou het bewustzijn fundamenteler dan, of even fundamenteel zijn als materie?
Ik vind het wel OK om hier en nu tijdens mijn huidige leven in die leerschool terecht te zijn gekomen. Inmiddels hoop ik dat ik zal ontdekken dat het Materialisme het bij het rechte eind heeft en materie het meest fundamenteel is. Ik begin inmiddels namelijk op gevorderde leeftijd te belanden en de finish begint in zicht te komen. Ik vind het een hoogst aantrekkelijk vooruitzicht dat ik nadat ik die finish over ben, nooit meer iets hoef en eeuwig diep zal slapen zonder dromen.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.