maar mag het? Je bent niet geinteresseerd in of ik het kan, maar of ik het mag. Dus je moet spreken van 'mogen' in plaats van 'kunnen'.
Hoe jij jouw reglement in elkaar steekt is op geen enkele manier beperkt door wat in mijn reglement steek.
Het gaat niet om hoe ik mijn reglement in elkaar steek, maar over hoe ik het in elkaar mag steken. We hebben het hier over mogen.
Er zijn geen logische connectors tussen de twee reglementen.
die kunnen we wel invoeren. En we moeten die invoeren. Anders ga ik alles met jou mogen doen.
Op dezelfde manier zijn er geen logische connectors tussen mijn ethisch systeem en het jouwe.
behalve die ene: geen ongewenste willekeur. Dat is wat alle toegelaten ethische systemen met elkaar gemeen hebben.
waarom spreek je altijd over kunnen in plaats van mogen? Ethiek gaat over wat mag, niet over wat kan. Natuurkunde gaat over wat kan;Als jij in jou systeem mij de pineut wil maken, dan kan je dat.
Om in de analogie van de gezelfschapspelen te blijven, lijkt het erop dat we elk onze eigen reglement mogen ontwerpen maar toch op een of andere manier hetzelfde spel spelen.
ah, hier spreek je over 'mogen'.
Ja en? Ik heb geen invloed over wat jij in je reglement zet.Earthheart schreef: ↑02 apr 2025 21:08 Deze willekeur is ook ongewenst, want jij kunt de gevolgen ervan, de uitsluiting, niet willen. Jij maakt dan de keuze dat jouw gekozen ongewenste willekeur tussen mensen en dieren wel is toegelaten en mijn gekozen ongewenste willekeur tussen axxyanus en de rest niet.
maar je moet wel zeggen dat mijn reglement geen ongewenste willekeur mag bevatten.
dat meen je niet.Wat ik wil of niet heeft dus geen enkel belang.
Jij probeert een of andere logische verbinding te maken tussen jouw reglement en het mijne maar die is er niet.
voer ze dan in!
maar mag ik ervan af stappen? Nee, dat kun jij niet willen. Dus het mag niet volgens jou. Ik kan het wel maar ik mag het niet.Jij kan natuurlijk de keuze maken om jouw reglement zo op te bouwen alsof die logische connectie er is. Maar niemand kan je daar aan houden en je kan daar vanaf stappen wanneer je maar wil.
ik voer allereerst de regel in om ongewenste willekeur te vermijden. Ben je het eens met die regel? Absoluut. Jij wil ook ongewenste willekeur vermijden in jouw spel. Want als je het toelaat, dan voer ik naar willekeur de regel in dat ik je meteen schaakmat mag zetten.Ik ontwerp een gezelschapspel met regels dat je in het spel wel "dieren" mag doden en geen "mensen". Of dat "vrouwen" niet op jacht mogen maar "mannen" wel. Of dat "witte mensen" soldaat mogen worden maar "zwarte" niet.
Zoals ik je begrijp zijn dergelijke regels gebaseerd op ongewenste willekeur. Hoe leidt dat er toe, dat jij je in dit spel als het ware je gewoon tot winnaar kan uitroepen.
Om het duidelijker te maken: je hebt regels die gelden binnen het spel, en je hebt regels die gaan over hoe je spelregels opstelt. Beiden zijn regels, keuzes die we maken. Beide keuzes vallen onder ethiek. Willekeur is gedefinieerd als het maken van keuzes zonder regel te volgen. Die definitie geldt voor alle keuzes, dus niet enkel voor de keuze die je maakt binnen een spel (welke schaakzetten je maakt), maar ook over de keuzes van spelregels. In een schaakspel moet je regels volgen, dus je mag niet je paard naar willekeur ergens zetten, want als dat wel mocht, dan kun je iemand meteen schaak zetten. Maar je hebt dus ook de keuzes van spelregels. Je kunt zeggen dat dat opnieuw tot een spel behoort, een metaschaakspel. En je hebt een metametaschaakspel van keuze van spelregels voor het bepalen van spelregels. Enzovoort. Al die keuzes en metakeuzes vallen onder het Spel, waarbij het Spel dus de ethiek is. Ethiek gaat over alle keuzes, dus ook over metakeuzes, zoals de keuze van ethische systemen. In het Spel is nergens ongewenste willekeur toegelaten. Als op metaniveau in het Spel geen ongewenste willekeur is toegelaten, dan wil dat zeggen dat er voorwaarden liggen op de spelregels. Je mag een schaakspel bedenken met andere spelregels, maar geen enkel van die andere bedachte schaakspelen bevat de mogelijkheid om naar willekeur zetten te doen zonder regels. Alle zetten in alle toegelaten schaakspelen zijn onderworpen aan spelregels. Dat is wat alle toegelaten schaakspelen met elkaar gemeen hebben. Kies jij een niet-toegelaten schaakspel waar willekeur toegelaten is, prima, maar dan zet ik je meteen schaak. Bevat je schaakspel de regel dat enkel axxyanus willekeurige zetten mag maken en ik niet, dan kies ik een schaakspel met andere regels, namelijk een met de regel dat ik willekeurige zetten mag maken en jij niet. Wil jij mijn schaakspel niet spelen? Wel, je gaat wel moeten, want anders kan ik zeggen dat ik jouw schaakspel niet wil en dus niet moet spelen. Dus we moeten een schaakspel kiezen dat we beiden bereid zijn te spelen. Zo doen we aan ethiek. Merk op: we mogen een schaakspel kiezen waarbij ik (met zwart) andere spelregels volg dan jij (met wit). Bijvoorbeeld ik volg de regel dat ik mijn zwart paard in een L-beweging mag verplaatsen en mijn toren in een I, jij volgt de regel dat je je wit paard in een I-beweging en je toren in een L-beweging mag verplaatsen. Zoiets kunnen we afspreken. Dan kunnen we ook afspreken wie met wit speelt. Je mag ook regels formuleren zoals "paard beweegt in I-vorm indien op linkerhelft van het bord tussen 5 en 7 uur 's avonds". Maar willekeurige zetten, en ook willekeurige veranderingen van spelregels, zijn nooit toegelaten, want dat is ongewenst en we moeten ongewenste willekeur vermijden. We mogen wel willekeurige spelregels kiezen, zoals wie wat mag doen met welke schaakstukken op welk moment, maar dat mag geen ongewenste willekeur zijn, dus alvorens we aan het spel beginnen moeten we het eens zijn over en akkoord gaan met die willekeurig gekozen spelregels (waarbij we dus verschillende spelregels mogen volgen en we elkaars spelregels moeten tolereren). Wat jij doet, is zoiets als zeggen: "ik speel met wit, jij speelt met zwart. Witte schaakstukken mogen zich verplaatsen, zwarte niet. Akkoord?" Dergelijk willekeurig gekozen schaakspel wil ik niet spelen, dus ongewenste willekeur.