CAK lijkt vatbaar voor islamisering

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Re: CAK lijkt vatbaar voor islamisering

Bericht door Bonjour »

axxyanus schreef: 17 mar 2025 21:02
Bonjour schreef: 17 mar 2025 20:07 Heeft iemand al eens een moslim aan de deur gehad die wou bekeren? Of op de markt, het station iemand gesproken met dat doel?
Wat is het punt van deze vraag? Wat zou een ja of neen antwoord op deze vraag aantonen?
W hebben nu 5% moslims. 25% van de jongeren voelt zich seculier. Ze zullen ergens dus nog 45% van de Nederlanders moeten ronselen om serieuze wijzigingen te realiseren. Lijkt me een onmogelijke opgave. De instroom via vluchtelingen valt ook behoorlijk tegen. In ieder geval niet genoeg om hele grote aantallen te bereiken. Dus ze moeten de straat op als een bende op hol geslagen jehova's. Anders wordt het niets.

Ik merk daar niets van. Ik heb al verschillende moslim collega's gehad. Ze hebben niets geprobeerd.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 mar 2025 08:43 Dat heel veel mensen jou ideale samenleving helemaal niet zien zitten.
verdraagzaamheid, tolerantie, ...
feit blijft dat men mensen bang maakt of bang zijn. ook dit topic bewijst die angst.
een simpele maaltijd aanbieden is al een probleem hier en zorgt voor een topic van 10 blz. Dat zou te denken meoten geven
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

HierEnNu schreef: 18 mar 2025 01:53
Bonjour schreef: 17 mar 2025 20:07 Heeft iemand al eens een moslim aan de deur gehad die wou bekeren?
Of op de markt, het station iemand gesproken met dat doel?
Schrijfster en Islam-critica Lale Gül ken ik wel:
  • ZIJ zegt geen kinderen te willen omdat ze deze niet zou willen opzadelen
    met een moeder die leeft onder permanente (doods-)bedreigingen.
Islamisering is ook dat uitwassen van de Islam gebagatelliseerd worden:
zie eventueel topic:
Dit is alleen maar de mening van één persoon. Hoe serieus moeten we die nemen?

Jan Wolkers, Maarten 't Hart, Jan Siebelink, Inge Bosscha, Franca Treur…
Zomaar uit het blote hoofd een paar christendom-critici. Inge Bosscha heeft niet alleen een boek geschreven zij heeft ook een veelbezochte zelfhulp-website voor kerkverlaters en twijfelaars.
Dina-Perla Portnaar jodendom-critica.
Van hun allemaal wordt de literaire kwaliteit van hun werk geprezen. Hun kritiek op hun geloof wordt voor kennisgeving aangenomen.
Waarom dan zoveel ophef over Güls islamkritiek?
Vanwege die doodsbedreigingen?

Inge Bosscha's moeder zei, toen zij vertelde dat ze de kerk verliet: "Ik had liever gezien dat je dood was"
Het zal je maar gezegd worden door je eigen moeder.
Zij en veel van de bezoekers van haar site en haar lotgenoten-groep hebben psychische hulp nodig (gehad) om het leven weer aan te kunnen. Er worden dan wel niet expliciet doodsbedreigingen geuit, maar de druk vanuit de gemeenschap en de eenzaamheid zijn verschrikkelijk.
Dus…

Wat ik maar zeggen wil: Ook op dit punt is de islam niet anders dan het christendom of het jodendom.
Alleen maar niet "Eigen", maar "Anders"
Daarom: Waar het CAK mee bezig is is een mooie eerste stap naar normalisering van de islam in onze samenleving.
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 mar 2025 08:42
Bonjour schreef: 17 mar 2025 20:07 Heeft iemand al eens een moslim aan de deur gehad die wou bekeren? Of op de markt, het station iemand gesproken met dat doel?
Dat hebben ze nog nooit gedaan.

Wel ging het te vuur en ter zwaard, tot dat ze een halt werd toegeroepen.

Het zou kunnen dat ze de tactiek van Khadaffi volgen.
Ook hier: Niets nieuws onder de zon.
In de vroege middeleeuwen werd de Germaanse wereld op nogal gewlddadige manier "gekerstend". In de eeuwen daarna de rest van de wereld: Noord en Zuid Amerika. Afrika, Azië. Denk ook aan de kruistochten,, de ketterverbrandingen, heksenvervolgingen, genocides en het vernietigen van hele culturen.
Nog tot 1998: de katholieken tegen de protestanten in Noord Ierland. Wordt eufemistisch een "etnisch-nationalistisch conflict" genoemd, maar is natuurlijk gewoon een godsdienstoorlog.
Ook hier: de islam is in de kern niet anders dan de andere abrahamitische geloofsstromingen.
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 mar 2025 08:43
Georgie schreef: 17 mar 2025 23:25 Ik zit hier een beetje te grinniken, maar eigenlijk is het diep bedroevend:
Elke reactie tot nu toe, zelfs de "grappig" bedoelde bevestigt mijn indruk:
Ook Freethinkers, ook al noemen ze zich agnost, atheïst of seculier, kunnen zich niet losmaken van de vooroordelen en de discriminerende denkbeelden die de samenleving vergiftigen.
Alleen Bonjour laat met zijn vraag blijken dat hij er iets van begrijpt.

Er is nog een lange lange, hele lange weg te gaan voordat onze samenleving echt een seculiere, veelkleurige, multi-etnische en multi-culturele samenleving is waar iedereen, ongeacht huidskleur, culturel of religieuze achtergrond, geaardheid, geslacht, gender of leeftijd zich veilig kan voelen.
Wat jij niet begrijpt is:

Dat heel veel mensen jou ideale samenleving helemaal niet zien zitten.
Ik begrijp meer dan jij denkt.
Alleen ben ik ook een optimist. Voor mij geldt het motto van Harrods: "Het mogelijke wordt direct geleverd. Het onmogelijke vergt een paar dagen"
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

gerard_m schreef: 17 mar 2025 19:52
Georgie schreef: 17 mar 2025 17:55 Daarom is wat het CAK doet in mijn ogen een goede eerste stap in de richting van acceptatie van de islamitische religieus-culturele tradities en normalisatie van de islam als religie in Nederland. Van daar uit kunnen we werken aan het seculariseren van het islamitische volksdeel van onze samenleving.
We gaan eerst islamiseren, om dan vervolgens alsnog te gaan seculariseren.

Ik weet niet of dat gaat werken.
Nee.
We gaan eerst normaliseren. Dan seculariseren.
Zolang we de islam als "Niet Eigen" beschouwen en blijven afwijzen komen we geen stap verder.
De islam maakt, of je het leuk vindt of niet (En ik vind het niet leuk!) deel uit van het cultureel/religieuze landschap van Nederland en de meeste Nederlandse moslims zijn brave goedwillende Nederlanders die niets liever willen dan gewoon deel uitmaken van de Nederlandse samenleving.
Pas als we dat inzien en accepteren kunnen we verder komen.
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

gerard_m schreef: 18 mar 2025 20:55
Georgie schreef: 17 mar 2025 23:25
Er is nog een lange lange, hele lange weg te gaan voordat onze samenleving echt een seculiere, veelkleurige, multi-etnische en multi-culturele samenleving is waar iedereen, ongeacht huidskleur, culturel of religieuze achtergrond, geaardheid, geslacht, gender of leeftijd zich veilig kan voelen.
Jouw ideaal bereiken we niet als we een van de religies moeten uitsluiten van kritiek uit angst, bijvoorbeeld om iemand te discrimineren.
Jij verwijt mij dat ik een van de religies wil uitsluiten?!
Lees jij wel wat ik schrijf?
Begrijp jij niet waar ik al pagina's lang op zit te hameren?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

appelfflap schreef: 18 mar 2025 23:16
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 mar 2025 08:43 Dat heel veel mensen jou ideale samenleving helemaal niet zien zitten.
feit blijft dat men mensen bang maakt of bang zijn. ook dit topic bewijst die angst.
een simpele maaltijd aanbieden is al een probleem hier en zorgt voor een topic van 10 blz. Dat zou te denken meoten geven
Waarom ze het niet willen maakt niet zo veel uit.
Het is de kern van de democratie dat ze het recht hebben iets niet te willen.
Een recht wat jij ze kennelijk wilt ontzeggen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Georgie schreef: 19 mar 2025 00:38

In de vroege middeleeuwen werd de Germaanse wereld op nogal gewlddadige manier "gekerstend". In de eeuwen daarna de rest van de wereld: Noord en Zuid Amerika. Afrika, Azië. Denk ook aan de kruistochten,, de ketterverbrandingen, heksenvervolgingen, genocides en het vernietigen van hele culturen.
Nog tot 1998: de katholieken tegen de protestanten in Noord Ierland. Wordt eufemistisch een "etnisch-nationalistisch conflict" genoemd, maar is natuurlijk gewoon een godsdienstoorlog.
Ook hier: de islam is in de kern niet anders dan de andere abrahamitische geloofsstromingen.
De islam van nu is wel degelijk anders, als de waarden en normen die wij hebben bevochten.
Ik laat me echt geen knollen voor citroenen verkopen.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Georgie schreef: 19 mar 2025 00:42
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 mar 2025 08:43
Georgie schreef: 17 mar 2025 23:25 Ik zit hier een beetje te grinniken, maar eigenlijk is het diep bedroevend:
Elke reactie tot nu toe, zelfs de "grappig" bedoelde bevestigt mijn indruk:
Ook Freethinkers, ook al noemen ze zich agnost, atheïst of seculier, kunnen zich niet losmaken van de vooroordelen en de discriminerende denkbeelden die de samenleving vergiftigen.
Alleen Bonjour laat met zijn vraag blijken dat hij er iets van begrijpt.

Wat jij niet begrijpt is:

Dat heel veel mensen jou ideale samenleving helemaal niet zien zitten.
Ik begrijp meer dan jij denkt.
Alleen ben ik ook een optimist. Voor mij geldt het motto van Harrods: "Het mogelijke wordt direct geleverd. Het onmogelijke vergt een paar dagen"
De meeste blinde optimisten belanden voortijdig in het graf.
Waarom moeten anderen die het niet willen van jou grote risico's aangaan.

PS.
Je citaat is onvolledig.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Bonjour schreef: 18 mar 2025 22:18
axxyanus schreef: 17 mar 2025 21:02
Wat is het punt van deze vraag? Wat zou een ja of neen antwoord op deze vraag aantonen?
W hebben nu 5% moslims. 25% van de jongeren voelt zich seculier. Ze zullen ergens dus nog 45% van de Nederlanders moeten ronselen om serieuze wijzigingen te realiseren. Lijkt me een onmogelijke opgave. De instroom via vluchtelingen valt ook behoorlijk tegen. In ieder geval niet genoeg om hele grote aantallen te bereiken. Dus ze moeten de straat op als een bende op hol geslagen jehova's. Anders wordt het niets.

Ik merk daar niets van. Ik heb al verschillende moslim collega's gehad. Ze hebben niets geprobeerd.
Ja en? Ik zie daarin geen enkele reden om moslims toe te laten reglementen te overtreden. Of voor moslims de reglementen zo laks mogelijke te interpretereren.

Naar dit soort zaken kijken van uit het standpunt dat aan de moslims iets dergelijks toelaten geen risico oplevert omdat moslime zo'n kleine minderheid zijn, is uit het oog verliezen dat als we dit aan moslims toelaten, dat andere religies dat ook zullen opeisen. En dat al die bekeringsijverige sectes dat ook gaan willen.

Je kan geen reglement opstellen dat toelaat dat agenten in uniform die moslim zijn voorganger mogen zijn in het gebed maar agenten in uniform die getuigen van jehova, niet.

Agenten in uniform, horen niet als (gebeds)voorganger te functioneren. Voor geen enkele religie of levensbeschouwing.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: 18 mar 2025 23:16
Dit is een oneerlijke voorstelling van zaken. Het is niet het simpel aanbieden van een maaltijd. Het is een uitnodiging tot een islamietische rite. En dat een simpele maaltijd een rol speelt in deze rite maakt het niet minder een rite.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

axxyanus schreef: 19 mar 2025 10:31 Je kan geen reglement opstellen dat toelaat dat agenten in uniform die moslim zijn voorganger mogen zijn in het gebed maar agenten in uniform die getuigen van jehova, niet.
Je overdrijft hier enorm. Het voorval was op een politiebureau, te midden van andere agenten. Daar zou een Jehova-agent ook mogen zingen wat mij betreft, zolang ze het maar niet buiten doen.

We hoeven toch geen communistische staat te worden die alle religie bestrijdt.
axxyanus schreef: 19 mar 2025 10:39 Dit is een oneerlijke voorstelling van zaken. Het is niet het simpel aanbieden van een maaltijd. Het is een uitnodiging tot een islamietische rite. En dat een simpele maaltijd een rol speelt in deze rite maakt het niet minder een rite.
Het is een uitnodiging om een islamietische rite mee te maken. Je maakt er niet echt deel van uit.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Georgie schreef: 19 mar 2025 00:38

Ja en, hier in België althans, hebben we met veel moeite die religie uit de overheid geband. Geen kruistekens meer in rechtzalen, agenten en overheidsambtenaren die geen aanhang mogen tonen enz. En dat wil jij op de helling zetten, want je wil dat we dat aan moslims wel toelaten o.a. door toe te laten dat een agent in uniform als voorganger functioneert, terwijl we dat van andere religies niet aanvaarden, ook niet van de eigen religie.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Bonjour schreef: 19 mar 2025 10:41
axxyanus schreef: 19 mar 2025 10:31 Je kan geen reglement opstellen dat toelaat dat agenten in uniform die moslim zijn voorganger mogen zijn in het gebed maar agenten in uniform die getuigen van jehova, niet.
Je overdrijft hier enorm. Het voorval was op een politiebureau, te midden van andere agenten. Daar zou een Jehova-agent ook mogen zingen wat mij betreft, zolang ze het maar niet buiten doen.
Maar waarom kom je daar dan nu pas mee af? Dit is je eerste bijdrage waarin je de zaak wat ruimer bekijkt dan moslims.
Bonjour schreef: 19 mar 2025 10:41We hoeven toch geen communistische staat te worden die alle religie bestrijdt.
Wat mij betreft worden we wel een strenge seculiere staat, die elke mengeling tussen overheid en religie zoveel mogelijk weert. Een agent in uniform kan een stil persoonlijk gebed houden voor de maaltijd. Al de rest doet die maar in zijn vrije tijd.
Bonjour schreef: 19 mar 2025 10:41
axxyanus schreef: 19 mar 2025 10:39 Dit is een oneerlijke voorstelling van zaken. Het is niet het simpel aanbieden van een maaltijd. Het is een uitnodiging tot een islamietische rite. En dat een simpele maaltijd een rol speelt in deze rite maakt het niet minder een rite.
Het is een uitnodiging om een islamietische rite mee te maken. Je maakt er niet echt deel van uit.
Deze verduidelijking maakt het niet minder oneerlijk om de zaak voor te stellen als slechts een uitnodiging tot een simpele maaltijd.
Plaats reactie