Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

B.S.
Bevlogen

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door B.S. »

Dit is sarcastisch bedoelt.

Ach 'Europa'...
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Gerard R. schreef: 18 feb 2025 14:25 @Rereformed

😆
Ik hoop dat je het juist ziet, maar geloven kan ik je nog niet.
Haha, het is uiteraard een verhaaltje dat iemand die het omgekeerde ziet aankomen voor zichzelf verzint om die donkere toekomst maar niet te hoeven onder ogen zien.

Ik leef sterk met de gedachte dat Trump ervoor zal zorgen dat het spoedig afgelopen is met mijn heerlijke hobbitleventje in een vredig en harmonisch en welvarend hobbitlandje.
NAVO heeft inmiddels niets meer te betekenen. Trump zal spoedig alle Amerikaanse troepen in Europa naar huis sturen en bijgevolg Poetin carte blanche geven om daarna de Baltische staten te veroveren. Dat zal een kwestie van één tot drie dagen zijn, oftewel Europa eenvoudig voor een feit stellen.
De legers van Finland en Polen kunnen zich niet veroorloven om ergens anders mee bezig te zijn dan de verdediging van eigen land te organiseren, en de VS en de rest van Europa zullen niet bereid zijn om een oorlog met Rusland aan te gaan vanwege het verlies van landjes die vroeger ook al tot de Sovjet-Unie behoorden en waarvan een gedeelte van de bevolking nog steeds Russisch is.

Finland zal vervolgens door Rusland aangevallen worden, want dat is gemakkelijker dan Polen aanvallen. Om Finland geven enkel de kleine landjes Zweden en Noorwegen, terwijl het de rest van Europa niet kan schelen. Poetins leger moge dan een aanfluiting zijn, het is voor hem nog steeds een koud kunstje om de spaarzame bevolking van de Noordelijke landen met een overweldigende hoeveelheid soldaten, zelfs één of zelfs twee miljoen, aan te vallen. Als het meezit en, net zoals in de Winteroorlog, één Fin die sneuvelt nog steeds goed is voor tien gesneuvelden aan de andere kant, zal Rusland genoegen nemen met het veroveren van enkel noord en oost Finland en het gehele noorden van Skandinavië. Mijn huis zal dan vol zitten met vluchtelingen en de electriciteitsvoorziening zal wel uitgeschakeld zijn zodat we hier zeven maanden van het jaar verkleumen. De VS vindt dit alles best, want Trump heeft Groenland ingepikt en begrijpt dat Poetin ook enkel doet wat hij bijgevolg nodig heeft.

Iedere Fin weet dat we enkel kunnen hopen dat Oekraïeners hun oorlog zo lang mogelijk voortzetten, zodat Poetin zijn aandacht niet op iets anders kan gaan richten. Zij voeren de oorlog ten behoeve van ons.
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Die Trump toch...
https://www.bbc.com/news/articles/cd0n5e1pdz9o
Saying he was "disappointed" by Ukraine's reaction, he appeared to blame Ukraine for starting the war, saying the country "could have made a deal" earlier.
Achteraf allemaal, wie doet 'm wat...?
Als het aan Trump ligt gaan we in de EU en Ukraine Russisch praten, zo lijkt het in ieder geval.
Ik heb dat een poosje een beetje gestudeerd tot ik er zat van was, dus dat scheelt :lol:
простите, где красный квадрат? Neemt u me niet kwalijk, waar is het Rode Plein?

Groenland, Canada en wellicht uitsluitend Engels-Amerikaans enz. Je weet maar nooit met zo'n typ. Anything goes, als hij maar rijker wordt. Want hij is heel afgenstig op Elon Musk e.a..

:roll:
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 19 feb 2025 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Gerard R. schreef: 19 feb 2025 11:19 Als het aan Trump ligt gaan we in de EU en Ukraine Russisch praten, zo lijkt het in ieder geval.
Ik heb dat een poosje een beetje gestudeerd tot ik er zat van was, dus dat scheelt :lol:
простите, где красный квадрат? Neemt u me niet kwalijk, waar is het Rode Plein?
:lol:
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Gerard R. schreef: 19 feb 2025 11:19 Die Trump toch...
"You should have never started it. You could have made a deal," he later added. #-o
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Zou het ooit te repareren zijn wat hij nu massaal vernielt?
Wel even 4 jaar wachten...
Tussentijdse verkiezingen misschien voor het congres. Hoop doet leven. Twee jaar.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Maar ik wil nog een dingetje kwijt.

We zien nu live wat zogenaamde machtsblokken of supermachten zijn.
We zien wat een onstabiele Amerikaan, die in een complottersomgeving leeft, is.

Marshallhulp na WO2 was maar matig een idealistitch fenomeen. Het was geld verdienen (bv. herbewapening) en daarna een
regio vooral economisch onder de duitm hóuden zolang als nodig tegen bv. een ander machtsblok en om te voorkomen
dat Nazi-Duitsland nóg eens zou gebeuren. En het kán zomaar gebeuren, ook en zeker met Democratie... Wat ze deden hoorde ook bij de Trumandoctrine, die een hoefijzer van 'veiligheid' (Navo) Veiliigheid rond Rusland behalve China voorschreef. En al die andere wapenfeiten van de VS horen daarbij. (Denk bv. aan het drama Afhhanistan of vroeger
Vietnam. Wat allemaal de mist indraaide overigens.)

Ik heb een forummer gekend die altijd schreef "Europa doet dít.., doet dát... omdat de bezetter sinds WO2 het wel of niet goed vindt". Beetje overdreven dacht ik dan, maar dat was niet helder nagedacht en niet helder gezien van mij., weet ik nu.
(Wat winst voor mij is. :D )

En als je dus wat anders wil, zijnde de VS..... met een soort Godfather of Zonnekoning zoals nu, dan doe je even wat anders.
Dag Europa en misschien ook wel iets Riviera-achtigs in het MO en god mag weten wat en waar.. The sky is the limit. De rijksten zullen hem helpen...
Kijken wat er in het Congres gebeurt. Maar zoals we al bij de vorige periode Trump hebben gezien, ik weet niet meer
waarmee.. dan 'gaat hij nuclear'. En dan krijgt hij zijn zin, zelfs tegen de zin van het Congres.

Europa zal echt, waarlijk op eigen benen dienen te gaan staan, militair, economisch, etc.. Hou je rug recht... en groei, groei, groei! En dan worden wij misschien ook zo'n plurk. :(

Dit kwam ik nog tegen:
https://www.blikopnieuws.nl/nieuws/3052 ... stend.html
“We moeten nu in actie komen. Europa heeft nog maar 1 kans om dit goed te doen.” Deze waarschuwing kwam gisteravond van minister van Defensie Ruben Brekelmans. In Maastricht benadrukte hij tijdens zijn Europalezing dat het continent niet kan rekenen op bescherming van de Verenigde Staten. Europa moet die volgens hem verdienen. “En daarvoor hebben we niet veel tijd.”
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Gerard R. schreef: 19 feb 2025 13:37 Europa zal echt, waarlijk op eigen benen dienen te gaan staan, militair, economisch, etc.. Hou je rug recht...
Ik kan me enkel troosten met de gedachte dat de inwoners van mijn land, op het ene jaar na dat ze bij NAVO mogen horen, altijd hebben geleefd met de gedachte dat ze er alleen voor zouden staan, de volgende keer dat Rusland aanvalt. Het land heeft zich op alle mogelijke manieren erop voorbereid de oorlog alleen te moeten voeren. Ook in de tijd na het ineenstorten van de Sovjet-Unie heeft men de algemene dienstplicht niet opgeheven, noch bespaard op militaire uitgaven, noch is men opgehouden met het ondergronds bouwen. Vrijwel iedereen is bereid zich voor de verdediging van het land in te zetten, zelfs leven ervoor te geven, en bijna één miljoen onder de 60 jaar hebben een militaire opleiding gehad.

Ha, en ik heb tien jaar in Oost-Finland gewoond en krijg een glimlach. Arme Russen: Oost-Finland is niets anders dan dichte ondoordringbare bossen met metershoge keien, meren en rivieren waarvan alle bruggen opgeblazen zullen zijn, uitgestrekte moerassen waar niets doorheen komt, enorme rotswanden en heuvels van waarboven een onzichtbare vijand de oorlog zal voeren. Het is eenvoudig onmogelijk om daar met tanks te rijden of met iets dat wielen of rupsbanden heeft. En wanneer ze het proberen over die paar wegen die men er aantreft zal men opmerken dat de verdediger dat al geraden had en zowel van voren, om ze op te vangen, als van achteren, wanneer ze in paniek de aftocht blazen, klaarstaan. Finland is de enige wildernis die Europa nog heeft. Perfect voor de verdediger en een nachtmerrie voor de aanvaller. Sneeuw, vorst, muggen, elandvliegen, wolven, beren, in de zomer nooit donker in de winter nauwelijks licht, zweet en bloed zullen de finishing touch geven.

Ik hoop maar dat de Russen deze video aanhoren voordat ze een noodlottige beslissing nemen. In feite is de artillerie sinds de oorlog in Oekraïne begon gestegen tot 2000 stuks.

"No other European nation is as well prepared".
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ik vind het echt fijn dat jullie het zo hebben.
Maar als zo'n agressor iets wil dan doen ze dat, kosten noch moeite noch mensenlevens ten spijt. En kan het niet over land dan doen ze bv. via water of door de lucht of via de ruimte. En is het niet met de bommenwerper, dan met de raket. Enz.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Trump betekent niet enkel dat de VS zich terugtrekt uit Europa. Het gaat allemaal veel verder. Hij heeft Oekraïne nu tot vijand gemaakt en treedt op als een verlengstuk van Poetin. Hij maakt daarmee Europa tot vijand.
Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

In die ondoordringbare bossen en valleien probeerde de Sovjet-Unie het in 1939-40 evengoed toch.
Wat dat aangaat, Rereformed, op een duidingskanaal kwam ik laatst tegen dat Stalin de Winteroorlog al grotendeels had verprutst voor deze begonnen was. Toen in het najaar van 1939 oorlog de optie leek, kwam Molotov (op dat moment Voorzitter van de Raad van Volkscommisarissen, dus premier) eerst met een recht-toe-recht-aan-plan van meteen oprukken naar Helsinki. Echter, Stalin zelf zou zeer onder de indruk van de net gevoerde Duitse operatie tegen Polen zijn geweest, met het optrekken in een soort meervoudige tangbeweging. Het leek hem goed zoiets ook in Finland uit te voeren. Hij kreeg uiteraard zijn zin en dus werden tienduizenden manschappen en veel materieel vergooid in onmogelijk terrein.

Een snelle beslissing viel zo dus niet. Maat laten we niet vergeten, de Sovjets leerden en wonnen uiteindelijk (Finland moest meer gebied afstaan dan waarom in de herfst van 1939 was gevraagd door de SU. Wel kwam het niet tot een echte overname zoals bij de Baltische staten. Een jaar (1941) later begon Finland als 'Wapenbroeder' van Duitsland een revanche-oorlog, vanaf 1944 begon de 'Finlandisering.'

Trump kan alleen maar in 'Deals' denken. Het is verschrikkelijk. Maar het zat er dik in.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Het is vrijwel niet meer te begrijpen, hoewel ik Trump al jaren vond lijken op een Russisch agent. Ik heb dat hier en elders ook meedere keren geschreven. Gevaarlijker dan Isis.

Het enig zinnige dat IK nog kan bedenken is dat hij Putin bedondert.
Doe alsof de VS een soort geallieerde van Rusland is geworden in twee dagen.. haha.. en maak vrede over Ukraine, wat dat kost maakt niet uit, want het is geen belang van de VS. Wat een belang is is de delfstoffen van Ukraine voor de VS.
Maar die zitten nu onder de reet van Putin in het Oosten van Ukraine???!

Wat daarná, dus na die 'vrede' vervolgens onverwacht voor Putin gebeurt zou dan wellicht iets heel anders kunnen zijn...

Maar ik geef toe, dat dit gewoon maar een klap in de lucht is van mij. Ja, ik probeer het zinnig te maken wat gebeurd :D

En waarom, dat is mij niet duidelijk, maar de EU wordt uitgefaseerd. Misschien omdat hij Ursula niet leuk vindt. #-o
Of te verdeeld en te traag, wat natuulijk ook wel zo is. Als hij hier consekwent mee doorgaat zou de VS wel eens een grote afzetmarkt kunnen verliezen waar b.v. China gemakkelijk in zou kunnen stappen. Dat willen zij al lang en veel meer dan nu al het geval is. Zomaar een gedachte. Of India, geloof het of niet. :D
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Ik luisterde net naar de Finse president Stubb die verslag deed van de vergadering die Europese leiders vandaag hadden onder leiding van Macron.

Hij had eerder gezegd dat er nu een stemming heerst die men bijna als hysterisch kan kenschetsen. Iedere uitspraak uit de VS wordt besproken en becommentarieerd, totdat de volgende adembenemende uitspraak er al weer op volgt, die dan weer nog ernstiger is of weer een heel andere richting op gaat, een diplomatieke kakofonie. De situatie is chaotisch, maar dat zag hij als een kans om nu op dit moment vanuit Europa zoveel mogelijk nog te proberen om Trump op andere gedachten te brengen. De president beklemtoonde dat voor Europa het lot van Oekraïne van ultiem belang is, een kohtalonkysymys, (Finse uitdrukking dat letterlijk "kwestie van het lot, lotsbestemming" betekent), niet alleen voor de toekomst van Oekraïne, maar ook voor de toekomst en veiligheid van heel Europa, het hele internationale rechtssysteem en ook voor de status van de VS als grootmacht.

- We móeten de Verenigde Staten ervan overtuigen dat Oekraïne deze oorlog niet kan verliezen, zei hij, en liet horen dat er nu ontzettend veel Europese communicatie richting de VS gaat, oa. via Macron om deze boodschap over te brengen.
En hij gaf tegelijkertijd ook toe dat Europa heel zwak staat.

Uit de vragen die de journalisten hem vroegen kwam naar voren dat de Finse bevolking vreselijk ongerust is. Uit commentaren die mensen schrijven op de speech merk ik dat iedereen in Finland woest is over dat Trump zich nu laat zien als een lakei van Poetin en zijn westerse bondgenoten geheel verraadt.
De president probeerde de Finse bevolking te kalmeren door te zeggen dat Finland al lange tijd bezig is geweest om op alles voorbereid te zijn en dat het hoofd koel houden nu van het grootste belang is.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Het is een totaal absurde rollercoaster waar we in een paar maanden tijd in terecht zijn gekomen.
Een paar alfa mannetjes die hele continenten in hun greep houden.
Cuba 2.0?
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Zelensky denkt het te weten...

https://nos.nl/l/2556488
De Oekraïense president Zelensky heeft op een persconferentie hard uitgehaald naar Donald Trump. De Amerikaanse president zei gisteravond in zijn buitenverblijf in Mar-a-Lago in Florida dat Oekraïne nieuwe verkiezingen moet houden en dat Zelensky nog maar populair is onder 4 procent van zijn eigen bevolking.

Trump leeft in een "desinformatiebubbel", reageerde Zelensky. "Wij hebben die desinformatie ook gezien. We begrijpen dat die uit Rusland komt." [..]
En dit is uiteraard maar 1 van de vreemde zaken met 'de president'.
Wie of wat zou daarachter kunnen zitten?? Wie in Trump's buurt heeft de regie over de informatiemiddelen?...
Of is de man ziek? Hoe dan ook, wat we nu zien lijkt het meeste op het omzetten van een schakelaartje.
Je zou zeggen, dat het niet iets serieus is. Maar daar ben ik niet van overtuigd.

Zo vond ik vandaag het volgende Russia Today verhaaltje (op mijn pc en phone alleen met VPN te zien):

https://www.rt.com/russia/613033-putin- ... mpaign=RSS
Trump ‘restrained’ towards West European leaders – Putin
EU leaders essentially interfered in the 2024 US elections with their statements, Vladimir Putin has said
Trump ‘restrained’ towards West European leaders – Putin
US President Donald Trump on the White House lawn, Washington, DC, US February 14, 2025. © Getty Images / Andrew Harnik
US President Donald Trump has shown remarkable restraint in dealing with EU leaders who spoke out against him during the course of the 2024 presidential election, Russian President Vladimir Putin told media on Wednesday.

During the campaign last year, a number of EU officials spoke out in favor of Trump’s Democrat rival for the White House, Kamala Harris, although most stopped short of endorsing her outright. (..)
De Russen proberen ons (wie?) van iets te overtuigen, schat ik in.

Of met deze gewoon zichtbaar:
Trump 200% right to call Zelensky ‘dictator without elections’ — Medvedev
Medvedev also called Zelensky a "bankrupt clown"
MOSCOW, February 19. /TASS/. US President Donald Trump is 200% right to call Vladimir Zelensky a "dictator without elections," Security Council Deputy Chairman Dmitry Medvedev said.
https://tass.com/politics/1916157
Heeft Putin ook gezegd.
Wat Trump ook letterlijk heeft herhaald.

Deze is ook boeiend:
https://tass.com/politics/1916157
Comedian Zelensky talked US into spending $350 billion on war that can't be won — Trump
"The United States has spent $200 billion more than Europe, and Europe’s money is guaranteed, while the United States will get nothing back," he emphasized
Het werkelijke bedrag is volgens diverse bronnen w.o. de Nos ongeveer $120 miljard. Nóg een redelijk bedrag,
maar heel wat anders dan 350 miljard.

Vreemd.
:idea:
Plaats reactie