Israël en het internationaal recht
Moderator: Moderators
Re: Israël en het internationaal recht
Hoe kun je iemand, die zo ontzettend veel burgerslachtoffers op zijn geweten heeft blijven verdedigen???
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
In principe ben ik het daar wel mee eens,Bonjour schreef: ↑22 nov 2024 15:38 Ik weet niet hoe de procedures lopen en hele groepen achter veroordeelt krijgen wordt natuurlijk ook lastig, maar als we een opmerking als "De Holocaust nooit weer" serieus nemen zal er via internationaal recht wel iets moeten gebeuren. Er is een aanklacht binnen gekomen die tot deze arrestatiebevelen heeft geleid. Ik zie geen enkele reden om deze aanklacht niet serieus te nemen. Dart er andere schurken rondlopen (inclusief Trump) doet daar niets aan af. Een verdediging die stelt "Aanklacht is ongeldig want er loopt nog een groetere schurk vrij rond" wordt denk ik niet zo serieus genomen.
Israël kan zich trouwens aansluiten bij het ICC en ook aanklachten indienen. Niet aangesloten landen gaan ervan uit dat hun burgers wel eens over de streep kunnen gaan en dat ze dan liever geen inmenging van het ICC willen. Dat is iets als "Nooit meer een Holocaust, behalve wanneer wij het doen."
maar het tijdstip van uitvaardiging vind ik fout!
Fout, omdat het enkel symbolische waarde heeft en Netanahu hooguit een beetje in diens bewegingsvrijheid belemmert. Wat die uitvaardiging wel bewerkstelligt is dat het Netanyahu precies die handvatten geeft om het Israëlische volk op te jutten zodat ook de gematigder Israëliërs hun verzet laten varen en zich meer en meer achter de plannen van Netanyahu&Co zullen scharen.
- Netanyahu kan nou roepen:
"Zie je wel, zowel de VN alsook de ICC zijn antiSemitisch want zij verbieden ons op straffe van veroordeling om onze Joodse staat en dus ons zelf te verdedigen, terwijl die terroristen van Hamas&Co en HezboAllaH&Co beschermd en gefinancierd worden via de VN door UNRWA en UNIFIL en dergelijke, waardoor die ons blijvend proberen te vernietigen!"
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Er zijn momenten waarop niets doen
grotere gevolgen heeft dan ingrijpen.
.
.
Wel een punt, maar dan is pas na iemands pensioen een moment om de aanklacht in te dienen en elke dag vallen er nieuwe slachtoffers. Het heeft ook impact op andere vlakken. Straks een rechtszaak tegen de staat voor steunen Israël. Daar kan het ook gebruikt worden. De stemming op het wereldtoneel slaat om en over een tijdje wordt prosemitisch een scheldwoord.
Poetin komt niet meer in het buitenland. Het schaadt hem wel. Anders kon ie weer ergens de mooie sier maken.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Wishful thinking gaat niet helpen: Putin komt WEL nog in het buitenland,Bonjour schreef: ↑24 nov 2024 09:04Wel een punt, maar dan is pas na iemands pensioen een moment om de aanklacht in te dienen en elke dag vallen er nieuwe slachtoffers. Het heeft ook impact op andere vlakken. Straks een rechtszaak tegen de staat voor steunen Israël. Daar kan het ook gebruikt worden. De stemming op het wereldtoneel slaat om en over een tijdje wordt prosemitisch een scheldwoord.
Poetin komt niet meer in het buitenland. Het schaadt hem wel.
Anders kon ie weer ergens de mooie sier maken.
maar nu eerst ff Netanyahu. MP Schoof heeft met andere woorden tijdens een persconferentie
duidelijk gemaakt dat als Netanyahu 'met de juiste smoes' [mijn woorden!]
Nederland bezoekt hij NIET gearresteerd zal worden:
Zie video omstreeks na 1 minuut:
Wishful thinking gaat niet helpen, Putin komt wel nog in het buitenland:
NOS Nieuws - vrijdag 11 oktober, 23:27
Rondreizende Poetin wil onderstrepen dat Rusland verre van geïsoleerd is
en
NOS Nieuws - dinsdag 3 september, 14:19
Poetin feestelijk ontvangen in Mongolië, ondanks arrestatiebevel
en
HLN - 20-06-24, 15:29
Poetin maakt buitenlandse reis in Sovjetvliegtuig,
Kremlin verzekert dat het “zeer betrouwbaar” is
en
HLN - 30-05-23, 13:38
Poetin volgens Zuid-Afrika “diplomatiek onschendbaar” als hij naar BRICS-top gaat
Je haalt zelf Putin als voorbeeld aan, maar die
bouwt rustig verder in eigen land en daarbuiten aan diens internationale betrekkeningen,
nota bene pas nog met Indonesië:
NOS Nieuws - zondag 3 november, 13:17
Indonesië en Rusland houden gezamenlijke marineoefening
en
NOS - donderdag 24 oktober, 14:58
Bezoek VN-baas Guterres aan Poetin zet kwaad bloed
en
NOS Nieuws - dinsdag 22 oktober, 06:58
Poetin wil bij BRICS-top macht tonen, maar moet ook dompers verwerken
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
.
ALS iemand het oorlogsrecht schendt
DAN moet er een signaal afgegeven worden.
en
DAN moeten er (straf)maatregelen genomen worden.
Hoe simpel kunnen oorlogs-spelregels zijn?
DAN moet er een signaal afgegeven worden.
en
DAN moeten er (straf)maatregelen genomen worden.
Hoe simpel kunnen oorlogs-spelregels zijn?
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Niet zo simpel. Oorlogsrecht betekent dat het normale recht deels wordt genegeerd. Dat wringt altijd.
Of je nu oorlog voert tegen staten tegen producten (drugs) of handelingen (terrorisme) het leidt er toe dat men moord accepteert als middel om ze te "verslaan", wat men buiten een oorlog, nooit zou acccepteren. In zekere zin is "oorlogsrecht "gearbitreerd onrecht. Zij die het schenden zullen ook de arbiter desnoods vermoorden. Zij die zich er aan houden laten de arbiter zijn werk doen. Oorlog is dus een vechtsport, waarin ook doden wordt
geaccepteerd.
Ik wens u alle goeds
Maar iedere vechtsport heeft ook regels en restricties/conventies. Doden worden geaccepteerd, martelingen (waaronder wat mij betreft onthouden van water, electriciteit en hulp) niet.
En dan moeten de verantwoordelijken gestraft worden.
Want zeg eerlijk: Hoe ver mag je gaan om 1 Hezbollah kopstuk (Mohammad Haidar) te vermoorden?
Bij een grootschalige Israëlische luchtaanval op een woonflat, in de nacht van vrijdag op zaterdag, zijn minstens twintig mensen gedood. Ruim 66 anderen raakten gewond. Reddingswerkers waren zondag nog op zoek naar vermisten onder het puin.
Dit alles om 1 man om te brengen! Is dat sport mbv bunker busters bommen? Mag dit bestraft worden of zitten we dan weer in dat grijze gebied van collateral damage?
Bij een afzetlint staat de 26-jarige Ali ('geen achternaam') zondag toe te kijken. Ali's oom woonde met zijn kinderen in de flat. 'Dit is een bloedbad', zegt hij hoofdschuddend. 'Waarom zou je een pand met zoveel burgers raken als je één man wilt uitschakelen?' Er zijn nog vier vermisten, zegt hij. Naar hen werd zondagavond nog steeds gezocht.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/vi ... ~be8d643c/
En dan moeten de verantwoordelijken gestraft worden.
Want zeg eerlijk: Hoe ver mag je gaan om 1 Hezbollah kopstuk (Mohammad Haidar) te vermoorden?
Bij een grootschalige Israëlische luchtaanval op een woonflat, in de nacht van vrijdag op zaterdag, zijn minstens twintig mensen gedood. Ruim 66 anderen raakten gewond. Reddingswerkers waren zondag nog op zoek naar vermisten onder het puin.
Dit alles om 1 man om te brengen! Is dat sport mbv bunker busters bommen? Mag dit bestraft worden of zitten we dan weer in dat grijze gebied van collateral damage?
Bij een afzetlint staat de 26-jarige Ali ('geen achternaam') zondag toe te kijken. Ali's oom woonde met zijn kinderen in de flat. 'Dit is een bloedbad', zegt hij hoofdschuddend. 'Waarom zou je een pand met zoveel burgers raken als je één man wilt uitschakelen?' Er zijn nog vier vermisten, zegt hij. Naar hen werd zondagavond nog steeds gezocht.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/vi ... ~be8d643c/
Laatst gewijzigd door dikkemick op 25 nov 2024 08:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Het probleem zijn niet de regels op zich. Het probleem is dat heel de zaak voornamelijk door een politieke bril bekeken wordt en niet door een gerechtelijk. Het gaat om bondgenootschappen e.d. Israël hoort tot "ons" kamp en wij zijn de goeden, en dus is Israël een van de goeden en dus is wat Israël doet gerechtvaardigd.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Maar als mijn eigen zoon iemand vermoord (drugsdeal oid) moet ik dan achter hem blijven staan? Moet je je eigen kind, familie, buren, stadsgenoten, land altijd onvoorwaardelijk steunen? Wat is dat voor politiek?axxyanus schreef: ↑25 nov 2024 08:42Het probleem zijn niet de regels op zich. Het probleem is dat heel de zaak voornamelijk door een politieke bril bekeken wordt en niet door een gerechtelijk. Het gaat om bondgenootschappen e.d. Israël hoort tot "ons" kamp en wij zijn de goeden, en dus is Israël een van de goeden en dus is wat Israël doet gerechtvaardigd.
Maar nog even, dan is Israël een dictatuur.
De Israëlische regering heeft nl alle banden met de Israëlische krant Haaretz per direct verbroken.
Het is een volgende stap in Netanyahu's bewuste plan om de Israëlische democratie af te breken.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 25 nov 2024 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is inderdaad hoe sommigen denken. Als ik mijn geheugen kan vertrouwen, is er rond dat punt zelfs een gedachtewisseling geweest in een van de Israël topics.dikkemick schreef: ↑25 nov 2024 08:45Maar als mijn eigen zoon iemand vermoord (drugsdeal oid) moet ik dan achter hem blijven staan? Moet je je eigen kind, familie, buren, stadsgenoten, land altijd onvoorwaardelijk steunen? Wat is dat voor politiek?axxyanus schreef: ↑25 nov 2024 08:42 Het probleem zijn niet de regels op zich. Het probleem is dat heel de zaak voornamelijk door een politieke bril bekeken wordt en niet door een gerechtelijk. Het gaat om bondgenootschappen e.d. Israël hoort tot "ons" kamp en wij zijn de goeden, en dus is Israël een van de goeden en dus is wat Israël doet gerechtvaardigd.
Eén van de problemen ook is dat men vaak in een spiraal van rechtvaardiging terecht komt. Men kijkt iets door de vingers omdat het om een bondgenoot gaat. Dan gaat die bondgenoot een stap verder. Aangezien je de eerdere transgressie verdedigd hebt en dit maar een stap verder is, verdedig je dit ook. Voor je het weet verdedig je dus de grootste wandaden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Neem Wilders.
De nederzettingen zijn volgens het internationaal recht in alle opzichten illegaal. De EU en de VN beschouwen ze als obstakels voor enige vorm van vrede. Zelfs volgens de VS, Israëls trouwste bondgenoot, is de laatste maanden sprake van extremistisch kolonistengeweld waarmee Palestijnse burgers worden verdreven.
Voor iedereen die de 'rechtsstaatsverklaring' van de Nederlandse regeringspartijen heeft ondertekend - waarin staat dat internationale rechtsbeginselen worden gerespecteerd - is het, kortom, volstrekt onmogelijk om de nederzettingen te vereren met een beleefdheidsbezoek.
Maar Wilders gaat en het wordt toegestaan!
Nu het Internationaal Strafhof een arrestatiebevel tegen Israëlische leiders heeft uitgevaardigd, zou de Nederlandse staat navolging moeten geven aan het oordeel van het Hof om de export van wapenonderdelen naar Israël te staken. Maar de levering van F35 onderdelen gaat gewoon door!
De nederzettingen zijn volgens het internationaal recht in alle opzichten illegaal. De EU en de VN beschouwen ze als obstakels voor enige vorm van vrede. Zelfs volgens de VS, Israëls trouwste bondgenoot, is de laatste maanden sprake van extremistisch kolonistengeweld waarmee Palestijnse burgers worden verdreven.
Voor iedereen die de 'rechtsstaatsverklaring' van de Nederlandse regeringspartijen heeft ondertekend - waarin staat dat internationale rechtsbeginselen worden gerespecteerd - is het, kortom, volstrekt onmogelijk om de nederzettingen te vereren met een beleefdheidsbezoek.
Maar Wilders gaat en het wordt toegestaan!
Nu het Internationaal Strafhof een arrestatiebevel tegen Israëlische leiders heeft uitgevaardigd, zou de Nederlandse staat navolging moeten geven aan het oordeel van het Hof om de export van wapenonderdelen naar Israël te staken. Maar de levering van F35 onderdelen gaat gewoon door!
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Het in alle tijden een lijn trekken (zelfs als men weet dat men dan ongelijk heeft) wanneer een conflict van iemand binnen de groep met iemand van buiten de groep is iets wat primitief, maar nog steeds aanwezig is.dikkemick schreef: ↑25 nov 2024 08:45 Maar als mijn eigen zoon iemand vermoord (drugsdeal oid) moet ik dan achter hem blijven staan? Moet je je eigen kind, familie, buren, stadsgenoten, land altijd onvoorwaardelijk steunen? Wat is dat voor politiek?
Maar nog even, dan is Israël een dictatuur.
De Israëlische regering heeft nl alle banden met de Israëlische krant Haaretz per direct verbroken.
Het is een volgende stap in Netanyahu's bewuste plan om de Israëlische democratie af te breken.
Machthebbers wier positie binnenlands hachelijk wordt beginnen dan nog al eens een oorlog om iedereen achter zich te krijgen.
Napoleon III is daar een goed voorbeeld van, hij had wel pech want hij verloor die oorlog.
De Zionistische leder zit in een veel moeilijker parket dan het lijkt.
Binnenlands willen velen (misschien de meerderheid?) van hem af, lukt dat dan zal hij waarschijnlijk de cel in moeten.
In Asiel gaan zal wel niet lukken want hij is net als destijds de Shah waarschijnlijk nergens welkom.
Dat hij hoopt de wet te kunnen verzetten lijkt me geenszins uitgeloten.
Een volgende stap zou kunnen zijn de pers volledig onder zijn controle te brengen, met als argument de oorlogstoestand.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Hoogleraar holocaust geschiedenis, Amos Goldberg, vindt het arrestatiebevel tegen Netanyahu volkomen terecht.
"Mijn samenleving is genocidaal geworden" zei hij tijdens een interview.
"Mijn samenleving is genocidaal geworden" zei hij tijdens een interview.
- lost and not found yet!
- Superposter
Klopt! Ik ben het helemaal met je eensch! Wanneer verwacht jij het arrestatiebevel voor Hezbollah, Hamas, Syrië en Iran? Gewoon wegens hun burgerslachtoffers?
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
🔱
- lost and not found yet!
- Superposter
Dat kun jij lekker verkondigen! Neemt niet weg dat jou zogenaamde bondgenoten, Hamas, Hezbollah, Iran de genocide van de Israelische staat aanhangen! Wat is je punt? En mijn god, hoogleraar holocaust geschiedenis! Dus wat?
We are dancing again!
🔱
🔱