Is de tijd van een zinvol Freethinker forum voorbij?

Hier worden alle nieuwtjes omtrent het Freethinker Forum en de website gepost.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Is de tijd van een zinvol Freethinker forum voorbij?

Bericht door Rereformed »

Mus schreef: 12 nov 2024 17:20
Rereformed schreef: 12 nov 2024 14:42
Jij hebt het meest schandelijke onderschrift in de hele freethinker geschiedenis als motto:
"Waarschuwing: Mijn verbale diarree kan de fragieleren kotsmisselijk maken. Het zal me aan de reet roesten."
Iemand met zo'n instelling behoort niet hier op dit forum.
Ik wil hier toch wel even kort wat over zeggen Rereformed. Het onderschrift van dikkemick is tot stand gekomen vanwege het gegeven dat HierEnNu daar eerder een toespeling op heeft gedaan mbt dikkemick. Dit onderschrift is dus sarcastisch en/of cynisch bedoelt.
Wel, misschien is het een goed idee dat HierEnNu en dikkemick zich voor een tijdje, totdat ze alles met elkaar uitgepraat hebben, zeg maar tot hun vijfduizendste bijdrage daar, enkel in de Babbelbox gesprekken met elkaar voeren, maar daarbuiten niet op elkaar reageren.
Ik geef het de heren heel serieus ter overdenking. [-o<
Born OK the first time
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Rereformed,
Rereformed schreef: 12 nov 2024 15:21 Bedoelt Chromis dat Freethinker breder moet worden zoals Fok?
Dit forum zou mijn inziens zijn identiteit (en kader) moeten behouden, maar het zou (in een toekomst) deel kunnen uitmaken van (dus geborgen kunnen worden in) een overkoepelend "super-forum" (met een andere naam, toegankelijk via een ander/nieuw adres) dat de "zinvolle kern" (regels, doelstellingen) van dit forum overneemt (met als doel om een nieuw breder discussieforum te krijgen van dat niveau dat we eigenlijk willen). Dan stel je datgene garant waar Bonjour op doelt (want dit forum is inderdaad ook een archief). Dit forum blijft dan gewoon functioneren, moderniseert, terwijl de posts ook zichtbaar (kunnen) zijn op het super-forum (en eventueel maar niet noodzakelijkerwijs vice versa). Beide fora lijken op het eerste gezicht aparte fora te zijn, dat zijn ze technisch eigenlijk niet.

Rereformed schreef: 12 nov 2024 10:32 Zich verbeelden dat ”we” een tegenbeweging kunnen zijn en ”men” kan leren om ”waardevol” te reageren is echter bijzonder naief.
De tegenbeweging is expliciet bedoeld tegen de verrruwing, vervreemding van elkaar en die wereldellende. Soit, "een tegenbeweging willen zijn tegen die wereldellende" klinkt inderdaad naief. Hoe je zelf met die ellende omgaat is echter een kwestie van perceptie, en dat heb je mijn inziens redelijk in de hand. Hierbij kunnen helpen zou ik waardevol vinden. Een tegenbeweging tegen verrruwing en vervreemding is volgens mij goed mogelijk door dialoog (en een zeker niveau van begrip) te blijven cultiveren tussen andersdenkenden in een "gecontroleerde omstandigheid". Dit is de achterliggende gedachte van deze post.

Rereformed schreef: 12 nov 2024 10:32 Maar daar kan ik toch ook wel om lachen, want Rereformed kan men op dit forum net zo gemakkelijk missen als men Finland kan afstaan aan de Russen mocht het zover komen, maar een forum heeft tenslotte altijd de technologist nodig!
Een forum is een brok techniek inderdaad, met name als je kijkt naar moderne "custom-built" forums (zoals reddit, quora, stackoverflow, ...) waar weliswaar concrete bedrijven achter zitten. Maar zonder inhoud en een concreet doel heeft het geen betekenis. Beiden gaan hand in hand, en beiden zijn dus nodig.

Ik geloof dat jij ook de wil en wens hebt om gedachten goed te kunnen verwoorden zodat anderen het kunnen begrijpen en toetsen (even afgezien of iemand daar wel of niet in slaagt: het gaat mij om de ambitie dus "het willen leren"). Hiermee cultiveer je ook het denken. Dat allemaal goed kunnen leren is eigenlijk de taak van het onderwijs... maar is deze hierin tegenwoordig wel succesvol? Die naïeve tegenbeweging van mij vereist eigenlijk wel het diepgaander cultiveren hiervan. Dit kunnen en willen doen vanuit een "verkapt docentschap" — op een wijze die (hopelijk!) gewaardeerd wordt door anderen en inspireert — draagt volgens mij fundamenteel bij aan die tegenbeweging.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Freethinker bevat een schat aan informatie uit oudere topics.

Ik weet niet hoeveel mensen meelezen en in de jaren steun hebben gevonden aan dit forum. Mensen die zich met veel moeite ontworstelen uit een verstikkend gedachtegoed bijvoorbeeld.

Anderen vonden een plek waar ruimte was voor verdieping, om mensen met goed onderbouwde levensvisies tegen te komen, gespiegeld of uitgedaagd te worden.

Sommige mensen lezen mee met een glimlach bij overdenkingen, (Finse) gedachten of sterk opgezette betogen. Niet perse om overtuigd te raken of het ermee eens te zijn, maar vanwege de klasse van de teksten zelf.Om om aan het denken te worden gezet door mensen die ook denken over de dingen.

Sommigen zochten naar een plaats waar discussie op inhoud het won van de schreeuwerige oneliners op media als Facebook, waar mensen vooral een echoput zoeken om bevestigd te worden. Vrijdenkers hebben overeenkomsten in de wijze van redeneren, maar enorme verschillen in standpunten. Juist die diverse meningen maakten dit forum zo interessant. Totdat de Israel topic gingen domineren, ging zo'n gesprek in de meeste gevallen ook heel aardig. Waar de samenleving polariseert, bleef het gesprek hier gaande. De wereld kan zulke plekken goed gebruiken.

Sommige mensen zullen zich in de jaren hebben afgevraagd of ze eigenlijk wel Vrijdenker zijn, of zelf het gevoel hebben dat ze dat zijn, maar wellicht toch niet passen in de gangbare definitie. Kan een Vrijdenker tegelijkertijd in reincarnatie geloven, of uberhaupt ergens in geloven? Kun je geloven in de liefde- een niet te bewijzen verschijnsel- en vrijdenken?

Bijna al het bovenstaande is om mij van toepassing.
Ik hoop daarom persoonlijk dat Freethinker verder gaat.........
..... maar een stapje terug maakt naar hoe het het hier was tot de Israel polemieken gingen domineren. Dus een goed gesprek op de inhoud, ook als je het niet eens bent.
Ik zal in elk geval vanaf nu mijn best doen om uit de Israel topics weg te blijven.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Rereformed schreef: 12 nov 2024 17:33
Mus schreef: 12 nov 2024 17:20
Rereformed schreef: 12 nov 2024 14:42
Jij hebt het meest schandelijke onderschrift in de hele freethinker geschiedenis als motto:
"Waarschuwing: Mijn verbale diarree kan de fragieleren kotsmisselijk maken.
Het zal me aan de reet roesten."

Iemand met zo'n instelling behoort niet hier op dit forum.
Ik wil hier toch wel even kort wat over zeggen Rereformed. Het onderschrift van dikkemick is tot stand gekomen vanwege het gegeven dat HierEnNu daar eerder een toespeling op heeft gedaan mbt dikkemick. Dit onderschrift is dus sarcastisch en/of cynisch bedoelt.
Wel, misschien is het een goed idee dat HierEnNu en dikkemick zich voor een tijdje, totdat ze alles met elkaar uitgepraat hebben, zeg maar tot hun vijfduizendste bijdrage daar, enkel in de Babbelbox gesprekken met elkaar voeren, maar daarbuiten niet op elkaar reageren.
Ik geef het de heren heel serieus ter overdenking. [-o<
Kennelijk ben je inmiddels zo wanhopig dat je aan het bidden slaat? :wink:
Bidden is volstrekt niet nodig joh en bovendien:
  • als iemand weet dat bidden niet helpt ben jij het wel.
Die suggestie die jij heel serieus, zelfs biddend [smekend?] ter overdenking aanbiedt probeerde ik reeds sinds 28 okt 2024 23:00 in praktijk te brengen in de BabbelBox in topic: vanuit mijn uitgesproken motivatie om de interessantere discussies buiten de BabbelBox
niet verder te verstoren met OffTopic geBabbel en geKnabbel. Bovendien blijft zulks dan
ook buiten beeld van meelezende niet-leden die niet kunnen inloggen.

Ik vind zulks dus ook een goed idee om OffTopic geBabbel en geKnabbel niet in de
betreffende topics te doen, maar in de BabbelBox in plaats van met dat geBabbel en
geKnabbel de serieuzere topics te vervuilen. Waarbij ik er op wijs dat er mijns inziens
sowieso [te?] veel OffTopic wordt geslow-chat door dezen en genen, hetgeen over
het algemeen ook als je reinste :wink: topicvervuiling valt aan te merken lijkt mij.

Echter, daar het commitment en motivatie kennelijk ontbreekt en
ook jij zulks een goed idee vindt, zou je aan het Moderating team voor kunnen leggen
om zulks voortaan als maatregel op te leggen, zo van:
  • "Gaan jullie maar een weekje samen in de zankbak [in de Babbelbox] met elkaar leren spelen zonder zand in elkaars en andermans ogen te strooien, dan zien we na die week wel verder!".
De optie van tijdelijke BabbelBoxAccount is er al heb ik begrepen en
dan kunnen diegenen die een 'TimeOut' verdienden,
  • [zulks hoeft zich niet te beperken tot mij en dikkemick
    als er ook andere 'overtreders' zijn ... en die zijn er! :idea: ]
een weekje afkoelend 'oefenen' in vooral meelezen en eventueel reageren in de BabbelBox zandbak zodat ze in ieder geval de lopende wat serieuzere topics niet kunnen vervuilen.

Om een kort verhaal nog langer te maken:
deze maatregel werkt, althans, toen ik destijds op de basisschool in teamverband als overblijf'moeder' meewerkte tijdens de pauzes om het leerkrachtenteam wat te ontzien zodat ook zij hun boterhammetje konden eten, heb ik een dergelijke maatregel in iets andere vorm voorgesteld en na overleg en consensus met groot succes in mogen voeren. Wat dat betreft kan ik persoonlijk getuigen van de werkzaamheid van een dergelijke maatregel EN ook van de dankbaarheid[!] die mij uiteindelijk ten deel viel [toen bleek dat het werkte], niet alleen van de leerkrachten en het oppasteam, maar juist van die kids die het voor hun ontwikkeling
  • [en/of problematische thuissituatie en dergelijke?]
blijkbaar nodig hadden om wat meer duidelijke structuur aangeboden te krijgen.
Uiteraard was de mate van werkzaamheid tevens afhankelijk van
de mate van 'volwassenheid' van de betreffende kids! :idea:

Ik laat het hier ff bij, maar vraag bij deze wel toestemming hier, specifiek in dit topic,
die stellige en niet onderbouwde bewering van Mus aan mijn adres te weerleggen:
  • graag een helder antwoord?
    :?: :?: :?:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

HierEnNu schreef: 13 nov 2024 06:59
Ik laat het hier ff bij, maar vraag bij deze wel toestemming hier, specifiek in dit topic,
die stellige en niet onderbouwde bewering van Mus aan mijn adres te weerleggen:
  • graag een helder antwoord?
    :?: :?: :?:
Nu vooruit, omdat je zo kort van geheugen schijnt te zijn onderstaande post van jou hand in:

Niet forum specifieke onderwerpen < Ditjes en Datjes < Ik erger me groen en geel < pagina 29 < 17 oktober < 13:27u
dikkemick schreef: 17 okt 2024 13:00 ✂️
HierEnNu schreef: 17 okt 2024 13:27
Dat het jou aan jouw reet zal roesten dat anderen hun wenkbrouw een keer optrekken of de wat meer fragieleren vanwege jouw verbale diaree kotsend misselijk worden, zulks zou je als onderschrift moeten gaan gebruiken als een soort van bijsluiter en/of waarschuwing zoals ook op de door jou zo vermaledijde pakjes sigaretten staan vermeld,
zulks zou wel zo eerlijk zijn ten opzichte van onvoorbereide medeforummers!

.
Nou, nou, nou......... Mag het een beetje minder? Wat beschaafder zeg maar. indachtig, elementaire gedragsregels E3, E4. Maria
Laatst gewijzigd door Mus op 13 nov 2024 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mus schreef: 13 nov 2024 09:13:scissors:
Nu vooruit dan, omdat je kennelijk nogal kort van geheugen ben
Voor jouw duidelijkheid:
  • in dit topic ga ik ondanks en dankzij jouw [beledigend bedoelde?] opmerking
    vooralsnog niet met jou in discussie.
Los daarvan, mijn geheugen is uitstekend, laat ook dat duidelijk zijn!!

Mijn vraag was gericht aan degene waar ik mee in gesprek was
en dus niet aan jou, maar aan Rereformed.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik heb een tijd m niet zoveel met het forum bemoeid en schrik nu ik dit soort opmerkingen lees. Ik denk dat ik harder gereageerd had dan Maria.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

HierEnNu schreef: 13 nov 2024 09:28
Mus schreef: 13 nov 2024 09:13:scissors:
Nu vooruit dan, omdat je kennelijk nogal kort van geheugen ben
Voor jouw duidelijkheid:
  • in dit topic ga ik ondanks en dankzij jouw [beledigend bedoelde?] opmerking
    vooralsnog niet met jou in discussie.
Los daarvan, mijn geheugen is uitstekend, laat ook dat duidelijk zijn!!

Mijn vraag was gericht aan degene waar ik mee in gesprek was
en dus niet aan jou, maar aan Rereformed.
Die zgn stellige niet onderbouwde opmerking van mus die volgens jou beledigend zou zijn bedoeld is bij deze luid en duidelijk (helderder kan bijna niet) onderbouwd HierEnNu, veel valt er dus verder niet aan toe te voegen en/of te ontkennen.
Neem gewoon eens een keer je verantwoordelijk in zaken en laat het hier, in dit topic, bij.

Thanks
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Ik wil absoluut niet dat Rereformed van het forum vertrekt en zal me daarom - en ook om een aardig PB-berichtje dat ik van iemand anders heb ontvangen - een tijdje niet met de Israel forums bezighouden en me tijdelijk terugtrekken.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 13 nov 2024 12:21 Ik wil absoluut niet dat Rereformed van het forum vertrekt en zal me daarom - en ook om een aardig PB-berichtje dat ik van iemand anders heb ontvangen - een tijdje niet met de Israel forums bezighouden en me tijdelijk terugtrekken.
Dat zou dan weer jammer zijn. Alsof je je mening voor je moet houden.
Als iedereen die de schoen past, deze nu gewoon aantrekt en het gedrag aanpast, dus zonder op de persoon te reageren maar puur op inhoud inclusief motivatie?

P.s. ja....Hoor wie t zegt!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Dikkemick schreef: Dat zou dan weer jammer zijn. Alsof je je mening voor je moet houden.
Als iedereen die de schoen past, deze nu gewoon aantrekt en het gedrag aanpast, dus zonder op de persoon te reageren maar puur op inhoud inclusief motivatie?

P.s. ja....Hoor wie t zegt!
De Israel topics hebben niets meer met een discussie te maken. " Puur op inhoud" gebeurt allang niet meer en zie ik na honderden bladzijden ook niet meer gebeuren.
Het is slechts een eindeloze herhaling van dezelfde stokpaardjes en onderlinge beschuldigingen. Blijkbaar roept het thema te veel emoties op.

Dan kun je beter stoppen.
Het haalt de kwaliteit van dit forum dramatisch naar beneden.

Ter overdenking: volg het voorbeeld van ChaimNinsky en mij en stop er gewoon een tijdje mee. Hoe waarschijnlijk is het dat je na 500 bladzijden een forumdeelnemer zou overtuigen van jouw visie en hoe belangrijk is het? Het lijkt verdorie wel op een religieus debat op Freethinker.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik denk niet dat de oplossing voor Freethinker is dat nu tal van deelnemers een aantal vakantiedagen gaan opnemen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Bonjour schreef: 13 nov 2024 20:04 Ik denk niet dat de oplossing voor Freethinker is dat nu tal van deelnemers een aantal vakantiedagen gaan opnemen.
Het bovenstaande geldt alleen voor bemoeienis met oververhitte thema's (als je dat bedoelt).
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Bonjour schreef: 12 nov 2024 07:59 Het forum is meer als een plek waar gediscussieerd wordt. Net zo belangrijk is dat het een plek is waar gediscussieerd is. Misschien is niet alles goed toegankelijk , maar er staat een partij informatie op dit forum wat niet normaal is. Wat mij betreft blijft die informatie online.
Dan is het vervolgens de vraag wat we met het forum doen. Ik vind de meningen die ik hier lees over bepaalde onderwerpen zeker nuttig. Ik leer ervan.
Waarschijnlijk is niet elke politieke vraag geschikt voor Freethinker, maar dogma gerelateerd lijkt me dat zeker. Kunnen we dat in een forumregel vatten?

Daarnaast ben ik vaak bang dat dogma gerelateerd denken weer in opmars is. Dat is eng en geeft ook bestaansrecht voor Freethinker
Ik ben het buitengewoon met je eens!
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... **
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Bonjour schreef: 13 nov 2024 20:04 Ik denk niet dat de oplossing voor Freethinker is dat nu tal van deelnemers een aantal vakantiedagen gaan opnemen.
Okay, ik laat de Israel-topics geheel links liggen en ga me richten op andere zaken op het forum, en het verheugt me zeer dat anderen dat blijkbaar ook doen.
Zionist
Gesloten