Is de tijd van een zinvol Freethinker forum voorbij?

Hier worden alle nieuwtjes omtrent het Freethinker Forum en de website gepost.

Moderator: Moderators

VseslavBotkin
Diehard

Re: Is de tijd van een zinvol Freethinker forum voorbij?

Bericht door VseslavBotkin »

chromis schreef: 11 nov 2024 11:57 (...) het emotionele, herhalende en FoK!kerige gedram (...)
lol
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

appelfflap schreef: 11 nov 2024 18:33 begin met de basis en speel de bal
viewtopic.php?t=15426
dat is de moderators hun job en daarna zien we wel verder
Helaas, vereenzelfigen sommigen zich met een partij in een conflict en totaal niet met de andere partij.
Neutrale toeschouwers, moderators ja zelfs rechters worden ook niet serieus genomen.
zolang de mens fysiek oorlog voert, moet je niet verwachten dat hij onder alle omstandigheden een beschaafde discussie wil voeren.

Hij probeert het soms, maar dan wordt een denkbeeld dat hem dierbaar is anders bekeken en hij verandert voor de volgende 60 minuten in een zeloot die het dierbare idee, als een dogma tracht in stand te houden. Soms kun je zelfs de Spaanse Inquisitie verwachten.

NB Moderators zijn een soort scheidsrechters. Als je die functie uitoefend, dan mag je de bal helemaal niet spelen!
Maar in tegenstelling tot de voetbal-arbiters, worden ze helemaal niet betaald.
Ik wens u alle goeds
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Het forum is meer als een plek waar gediscussieerd wordt. Net zo belangrijk is dat het een plek is waar gediscussieerd is. Misschien is niet alles goed toegankelijk , maar er staat een partij informatie op dit forum wat niet normaal is. Wat mij betreft blijft die informatie online.
Dan is het vervolgens de vraag wat we met het forum doen. Ik vind de meningen die ik hier lees over bepaalde onderwerpen zeker nuttig. Ik leer ervan.
Waarschijnlijk is niet elke politieke vraag geschikt voor Freethinker, maar dogma gerelateerd lijkt me dat zeker. Kunnen we dat in een forumregel vatten?

Daarnaast ben ik vaak bang dat dogma gerelateerd denken weer in opmars is. Dat is eng en geeft ook bestaansrecht voor Freethinker
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Peter van Velzen schreef: 12 nov 2024 01:42 Helaas, vereenzelfigen sommigen zich met een partij in een conflict en totaal niet met de andere partij.
Neutrale toeschouwers, moderators ja zelfs rechters worden ook niet serieus genomen.
als je effectief niet bereid bent leden te sanctioneren die slachtoffers van een massamoord zielige losers noemt waar ben je dan mee bezig?

bonjour
dit schreef een moderator een jaar geleden, de moderator die dit topic geopend heeft
toen ik opmerkte dat de Israleiche aanpak om 2 miljoen mensen op te slutien en uit te hongeren gruwelijk zou zijn.
Rereformed schreef: 12 okt 2023 14:35
appelfflap schreef: 12 okt 2023 14:07 zij zitten ook opgesloten, worden zonder eten ed gezet. ALs je echt niet inziet dat dit een verschrikkelijk gruwelijke en barbaarse oorlogsmisdaad is dan is het hopeloos.
Onzin, het is juist het enige en allerslimste wat Israel kon doen om die 200 onschuldige burgers vrij te krijgen.
Wat valt er hier over te discussiËren? gebrek inleving, gebrek empathie, het totale falen om Palestijnen als mensen te zien, compassie, ...

een jaar later?
hoeveel gijzelaars heeft op deze manier teruggekeregen? in welke staat is gaza nu?
17 000 afgeslachte kinderen krijgen van iemand anders hier de benaming hamasjeugd mee
volgens nimsky moeten we stoppen met zeuren over zielige palestijnen
nog iemand anders meent dat Israel heel goed bezig is want ze hadden al veel meer Palestijnen kunnen afslachten

is dit echt de basis van dit forum?
sommige zullen dit topic negeren en vermijden omdat het te gruwelijk is
anderen zijn gewoon weg omdat ze met dit forum en deze rioolput niets te maken willen hebben
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik wil hier geen Israël topic van maken.
Maar we zien wel dat we hier tegen een dogma aanlopen dat dwars door onze gelederen heen loopt. Dat is interessant.

De manier waarop we er hier over gediscussieerd hebben niet.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Bonjour schreef: 12 nov 2024 09:11 we zien wel dat we hier tegen een dogma aanlopen dat dwars door onze gelederen heen loopt. Dat is interessant.
mensenrechten, humaniteit en gelijkheid tussen mensen is inderdaad een onbetwistbaar dogma, er is nu eenmaal een absolute ondergrens in waarden en normen die je niet ter discussie mag stellen maar op dit forum al een jaar lang compleet over boord zijn gegaan.
2 miljoen mensen uithongeren een slim idee vinden is racistisch tot op het bot. Het maakt niet uit tot welk volk die 2 miljoen mensen behoren
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Bedankt forummers voor de reakties. Een hoop om te overdenken! Ik zal jullie reakties één voor één becommentariëren. En voel zowaar enig plezier terugkomen: Commentaren schrijven is tenslotte altijd een lievelingsbezigheid van me geweest. :)

Ik mis reakties van oudgedienden Maria en Lanfy. Maar waarschijnlijk zijn zij de wijsten: hebben wel wat beters te doen dan hun tijd op het huidige forum te verspillen.

HierEnNu krijgt van mij een compliment een keer niet te reageren! Als het geen toeval is dan begrijpt hij iets wezenlijks!
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Ik geef hier voor forummers die allang niet meer in staat zijn om langere teksten te lezen dan men in tekstberichten schrijft even een beknopte weergave van de oogst:

1 Reaktie van Spuit elf.

Commentaar: Het hoogste woord, maar geen oplossing. Begrijpt zelfs niet wat het probleem van de openingspost is.

2 Reaktie van De Technologist: Het Freethinker gezicht loslaten en opgeven, vervolgens het forum verbreden.

Commentaar: Dat is spijkers met koppen slaan!

Zich verbeelden dat ”we” een tegenbeweging kunnen zijn en ”men” kan leren om ”waardevol” te reageren is echter bijzonder naief. Maar daar kan ik toch ook wel om lachen, want Rereformed kan men op dit forum net zo gemakkelijk missen als men Finland kan afstaan aan de Russen mocht het zover komen, maar een forum heeft tenslotte altijd de technologist nodig!

3 Reaktie van forummer die duidelijk oud begint te worden: Stelt voor terug te gaan naar de tijd dat we nog brieven schreven en per post opstuurden.

Commentaar: Wel, ik houd al zolang ik hem ken van deze forummer. Voor zover ik de jaren door zijn cryptische teksten natuurlijk heb kunnen verstaan.

4 Reaktie van forummer die blijkbaar niet ervan op de hoogte is dat er meer wordt gemodereerd dan sinds jaren: Extremisme krijgt vrij spel. Legt later uit (inmiddels voor de derde of vierde keer) dat de extremist Rereformed is!

Commentaar: Tsja, wat anders kun je verwachten van iemand die vrijwillig in Finland is gaan wonen!

5 Reaktie van forummer die toegeeft dat zijn forumgedrag en opinies geheel door emoties wordt bepaald en het forummen nodig heeft om die emoties te kunnen uiten.

Commentaar: Eindelijk iemand die eerlijk is!
Ik ga graag nog wat uitgebreider op je in, en met je in gesprek hierover.

6 Reaktie van forummer die voorstelt om vaker niet te reageren.

Commentaar: Jammergenoeg besefte deze forummer niet dat hij had kunnen beginnen met het achterwege laten van zijn eigen nietszeggende bijdrage.

7 Reaktie van forummer die iets heel belangrijks geeft om te overdenken: ”Sommigen zouden zich misschien eens deze vraag moeten stellen: "Heb ik met mijn stortvloed aan bijdragen dit forum mogelijk niet gekaapt?”

Commentaar: Jammergenoeg betreft deze kritiek personen die niet in staat zijn hier iets aan te doen.

8 Reaktie van de eerste forummer die beseft dat dit topic geopend is door de persoon die lange tijd het gezicht van Freethinker heeft bepaald. Hij beseft dat hier sprake is van een persoonlijke crisis.

Commentaar: Het advies wat hij geeft beschouw ik als het meest zinvolle tot nu toe. Thanks!

9 Reaktie van een forummer die het zowaar klaarspeelt om ”lol” te schrijven.

Commentaar: Wel, dat wordt een kort hoofdstuk.

10 Reaktie van de Admin die beaamt dat er nu eenmaal problemen zijn: ”Helaas”.

Commentaar: Wel, dat schept een stuk duidelijkheid!

11 Reaktie van Eigenaar van forum: ”Er staat een partij informatie op dit forum wat niet normaal is. Wat mij betreft blijft die informatie online.”

Commentaar: Fijn!

Hierna probeert een extremist dit topic te veranderen in een volgend Israel-topic. Nota bene nadat de Eigenaar van dit forum de hint geeft er geen Israel-topic van te willen maken.

Zucht. Het is een hopeloze zaak, mensen.
Born OK the first time
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Ik heb er ook nog eentje voor je Rereformed, want is vrijdenken dan precies voor jou?
Want ik zie op freethinker vooral mensen die helemaal die veel minder vrijdenkend zijn dan zij zelf mogelijk denken (ik ben namelijk zo’n, wat jij elegant noemt - ‘kwakgelovige’ of iets in die geest en/of pseudo-mens :) ) Ik zie hier dan ook vanuit mijn perceptie mensen vastgeklonken zitten een materialistisch van daaruit wetenschappelijk bewijs eisende denkwijze die sterk doet denken aan het (volgende) dogmatische denken waar men zich mogelijk eerder tegen heeft afgezet.

En verder toevoegend: tijden veranderen dus ook het freethinkerforum. En dan, ja, voor jou kan het zinvolle er vanaf zijn geraakt waar het voor de andere juist zinvol wordt…. De vraag is dan of je daar bij kan en/of wil aansluiten of niet, en dat gaan we dan zien.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Mus schreef: 12 nov 2024 10:38 Ik heb er ook nog eentje voor je Rereformed, want is vrijdenken dan precies voor jou?
Want ik zie op freethinker vooral mensen die helemaal die veel minder vrijdenkend zijn dan zij zelf mogelijk denken (ik ben namelijk zo’n, wat jij elegant noemt - ‘kwakgelovige’ of iets in die geest en/of pseudo-mens :) ) Ik zie hier dan ook vanuit mijn perceptie mensen vastgeklonken zitten een materialistisch van daaruit wetenschappelijk bewijs eisende denkwijze die sterk doet denken aan het (volgende) dogmatische denken waar men zich mogelijk tegen heeft afgezet.
Hier maak je een grote denkfout.
Vrijdenken is niet dat alle gedachten gelijkwaardig zijn. Er wordt bekeken of gedachten vrij zijn van dogma's en dus goed onderbouwd kunnen worden. En dan dogma in de betekenis "Niet te bewijzen leerstelling".
In het christendom zien we tal van dogma's. Nee de 3-eenheid. Maar ook in de politiek zien we allerlei dogma's terug. De stelling "Als het slecht gaat met de economie moeten we bezuinigen" kan denk ik wel als dogma gezien worden.
Als je dan met de vrijdenkers pet op naar het bewustzijn gaat kijken en je neemt als 2 alternatieven een ziel of een chemisch-electrisch proces dan is er met de ziel niets te bewijzen, met het andere wel. Dus kom je als vrijdenker snel uit bij het materialistische.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Rereformed schreef: 12 nov 2024 10:21:scissors:
HierEnNu krijgt van mij een compliment een keer niet te reageren!
Als het geen toeval is dan begrijpt hij iets wezenlijks!
Bedankt voor je compliment.
Het is geen toeval dat ik niet reageer, want ik volg alert en met veel aandacht. Als ik nu inhoudelijk zou moeten reageren dan zou ik me beperken tot algemeen probleemgericht analyseren en vervolgens met oplossingsgerichte voorstellen komen, uiteraard op mijn geheel eigen manier.

Mijn geheel eigen manier, hetgeen misschien wel één van de [mede] veroorzakers zou kunnen zijn van dit topic en daarmee mogelijk/waarschijnlijk [te] veel afleiden van de essentie van hetgeen jij aankaart in jouw TO. Ik beperk me derhalve tot aandachtig meelezen.

Ook al lijkt zulks niet zo in andermans ogen:
  • ik ken mijn plaats!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
alpha Scorpii

Bericht door alpha Scorpii »

Freethinker is wat mij betreft vooral zinvol op het gebied van religiekritiek. Op dat gebied kent zij haar gelijke niet in het Nederlandse taalgebied. De onderwerpen over de huidige politiek geven hooguit een aardig inkijkje in de denkwereld van sommige forummers. Waar het de Israël topics betreft is meteen duidelijk dat deelnemen aan de discussie zinloos is. Daarvoor zijn de standpunten teveel gekleurd door emotie.

Zo kunnen we bijvoorbeeld nu, 80 jaar na dato een redelijke discussie voeren, op basis van argumenten, over de vraag of het bombardement op Dresden een oorlogsmisdaad was. Dat was het wat mij betreft. Een zinloze oorlogsmisdaad ook nog. Maar ik denk dat ik, wonende in bezet NL in 40-45, van mening zou zijn geweest dat de bewoners elke bom dubbel en dwars verdienden.

Het wachten is wat mij betreft tot er weer eens een apologeet een boek uitbrengt dat Rereformed het fileren waard vindt. Maar het lijkt momenteel vrij rustig in creationisten- en apologetenland.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Rereformed schreef: 12 nov 2024 10:32 Ik geef hier voor forummers die allang niet meer in staat zijn om langere teksten te lezen dan men in tekstberichten schrijft even een beknopte weergave van de oogst:

1 Reaktie van Spuit elf.

Commentaar: Het hoogste woord, maar geen oplossing. Begrijpt zelfs niet wat het probleem van de openingspost is.
Forummers die allang niet meer in staat zijn langere teksten te lezen....
Lekker minderwaardig. Zo werk je zelf niet bepaald mee aan het zinvolle respectvolle forum.
i]Reactie van Spuit elf:
Idem. Wat een nare manier van verwijzen naar een mede-forummer. Is dit het goede voorbeeld dat je (als moderator ook) voorstaat?
i]Het hoogste woord, maar geen oplossing. Begrijpt zelfs niet wat het probleem ...
Spuit elf geeft dat nb aan! En komt ondanks zijn tekortkoming toch met een mogelijke oplossing. Maar dat vergt respect van alle deelnemers.
Er zijn blijkbaar onderwerpen waarbij onderbuik en emotie de overhand krijgen. De kunst blijft om mensen (dus geen Spuit elf of forummers-die-geen-langere-teksten-kunnen-lezen) hierop te wijzen en ze gericht op het topic te houden middels vragen of opmerkingen.

Niet reageren is ook altijd nog een mogelijkheid!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Mus schreef: 12 nov 2024 10:38 Ik heb er ook nog eentje voor je Rereformed, want is vrijdenken dan precies voor jou?
Bedankt voor deze zeer goede reaktie! Voor een uitvoerige uiteenzetting zie de discussie hier, van 12 jaar geleden toen mensen nog konden discussiëren met elkaar en langere teksten nog konden lezen. Je krijgt daar ook nog een link die je beslist moet aanklikken om er nog meer informatie over te krijgen. 8*)

Vrijdenken is een term die komt uit de 19e eeuw. Mensen als (in de eeerste plaats) Nietzsche en (in Nederland) Multatuli hebben daar gezicht aan gegeven. Vrijdenken is de worsteling die mensen doormaken om religieus geloof kritisch te bekijken en te verwerpen daar waar voor geloofsopvattingen geen redelijk bewijs te geven is. Ik zeg worsteling omdat die eerste vrijdenkers vaak hun eigen diepgewortelde geloof, hun eigen menselijkheid, moesten ontmaskeren, en dit niet gemakkelijk is. Waar men zich onderwerpt aan een autoriteit (bijbel, koran, ideologie) daar kijkt een vrijdenker altijd met argwaan naar. Vrijdenken is het je niet willen onderwerpen aan een autoriteit buiten jezelf.
Dit houdt bijgevolg ook in dat een vrijdenker ernaar streeft een autoriteit voor zichzelf te zijn, oftewel met eigen meningen aankomt. Dat betekent automatisch ook dat vrijdenken niet uitkomt op één en dezelfde zienswijze. Er is weliswaar een regel dat je je als vrijdenker wil onderwerpen aan logica, rationaliteit en feiten, maar ook over díe dingen kunnen mensen van mening verschillen. Denk maar eens aan de rassenleer, dat men ooit als "wetenschappelijk" beschouwde, maar later toch weer niet steek bleek te houden.

Voor mij is het volgende de meest kenmerkende karakteristiek van een vrijdenker: altijd met argwaan kijken naar opvattingen, vooral ook naar die waarvan je weet dat ze je heel dierbaar zijn. Een vrijdenker is altijd op weg. Op elk moment in je leven ben je bezig met het bepalen welke waarden je na wil streven, wat is waar. Voor mij betekent dat ook dat een vrijdenker niet noodzakelijkerwijs atheïst hoeft te zijn. Vaak is het ontgroeien aan bijgeloof en religie een proces van vele jaren. En gedurende dit hele lange proces is men al vrijdenker. Zonder vrijdenken is er geen ontsnappen aan het geloof waaraan men zich ooit heeft overgegeven. In gesprekken op dit forum met christenen heb ik ze vaak voor het blok gezet: Kun je, al zou het maar op één punt zijn, het wel eens helemaal oneens zijn met wat de bijbel/Jezus ons leert? Zo nee, dan heb je nog geen begin met vrijdenken gemaakt.
Want ik zie op freethinker vooral mensen die helemaal die veel minder vrijdenkend zijn dan zij zelf mogelijk denken (ik ben namelijk zo’n, wat jij elegant noemt - ‘kwakgelovige’ of iets in die geest en/of pseudo-mens :) ) Ik zie hier dan ook vanuit mijn perceptie mensen vastgeklonken zitten een materialistisch van daaruit wetenschappelijk bewijs eisende denkwijze die sterk doet denken aan het (volgende) dogmatische denken waar men zich mogelijk eerder tegen heeft afgezet.
Vergeef me voor het gebruik van de term 'kwakgelovige'. Voor een redelijk gesprek met een andersdenkende moet men nooit zo'n term gebruiken! Ik merk op dat ik gisteren zeer moedeloos was, teleurgesteld en geïrriteerd, en het bijltje erbij neer wilde gooien.

Als ik het goed heb wil je in reeïncarnatie geloven. Dit is bij uitstek een religieus geloof en als onderwerp zeer geschikt voor dit forum! Aangezien ik mijn woordje over religie de afgelopen jaren wel gezegd heb doe ik daar niet meer aan mee. Ik ben immuun voor en uitgekeken op alles wat met 'geloven' te maken heeft. Dus of de tijd van zinvol Freethinker forum voorbij is kan zeer goed voor mij persoonlijk "ja" betekenen, zonder dat het dat ook voor anderen dat antwoord moet krijgen.

Voor pseudo-mens heb ik echter niemand uitgemaakt! Integendeel, hoe dwazer de mens, des te menselijker men is!
Ik gebruikte de term "pseudo-wetenschap" en doelde op de nooit ophoudende topics van MaartenV. op dit forum.
En verder toevoegend: tijden veranderen dus ook het freethinkerforum. En dan, ja, voor jou kan het zinvolle er vanaf zijn geraakt waar het voor de andere juist zinvol wordt…. De vraag is dan of je daar bij kan en/of wil aansluiten of niet, en dat gaan we dan zien.
Precies. Oftewel, wanneer zelfs ik, jarenlang de motor van talloze discussies over religie, die discussies niet meer kan voeren, en er niemand voor in de plaats komt, is het duidelijk dat het forum niet meer is en nooit meer zal zijn wat het vroeger was.

Het becommentariëren van de actualiteit van het wereldgebeuren (Covid, Trump, Oekraïne/Rusland en Israel) is al sinds jaren het leeuwendeel van dit forum.
Dit moge zinvol voor jou en anderen zijn, maar actualiteit heeft met levensbeschouwing niets te maken. Het kan best ook entertainment zijn, maar honderd maal zeggen, erger nog, van jaar tot jaar zeggen dat Trump of Netanjahoe een crimineel is, of je uitspreken tegen wat Poetin doet, is naar mijn mening volkomen zinloos en verspillen van je leven. Het verandert namelijk totaal niets aan de gang van zaken in de wereld. Wellicht is het een therapie voor hen die gekweld worden door hoogoplopende emoties, zoals ChaimNimsky al liet weten, maar je krijgt er op de koop toe nu ook aartsvijanden bij, iets waar men tevoren nooit onder te lijden heeft gehad. Tel uit je winst.

In ieder geval is het nu geen forum meer dat van mij de naam Freethinker verdient.
Born OK the first time
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

Het is ergens ook wel treurig dat er schijnbaar minder behoefte is aan levensbeschouwelijke debatten, want dat gaat tenminste ergens over, en men het in plaats daarvan liever heeft over ditjes en datjes uit de actualiteit, die er welbeschouwd een stuk minder toe doen.

Is dat een probleem van de site of van de samenleving in het algemeen? Ik vrees het laatste, misschien is hier iets aan het uitdoven.

Rereformed schreef: 12 nov 2024 10:32
Commentaar: Het advies wat hij geeft beschouw ik als het meest zinvolle tot nu toe. Thanks!

Mooi dat het je kunt waarderen.
Gesloten