Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hersenen

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door heeck »

“HierEnNu” schreef: Voor alle duidelijkheid:
hier ga ik daar dus sowieso niet diep op in en aan de voorbereiding[!] van dat nieuwe topic begin ik pas na serieuze belangstelling om te willen leren astraal te reizen. De inhoud van de OP van dat nieuwe topic schrijf ik dan uiteraard zelf en ik ga daarbij dan niet bij voorbaat rekening houden met allerlei voorbehoud welk jij kennelijk maakt
tegen wat je zoal gelezen hebt in de link die ik gaf:
daarvoor moet je bij de mensen zelf zijn die zulks schreven ... :mrgreen:
Een leerklasje “zelf astraal reizen” door een zelfbenoemde “bevoegde” anonieme forumdeelnemer genaamd “HierEnNu”, zonder de discussie eerst aan te gaan wat dat wel mag voorstellen ten aanzien van wat de verslaggeving na zo een uitstapje over wat het voorstelt of teweeg kan brengen?

Daar ga ik heel duidelijk niet in mee en ik ben er ook nog duidelijk op tegen.

Blijft er zodoende dan nog wat over om door nemen, want privé-getuigenissen en dergelijke moeten toch minstens wel wegwijzers naar iets opzienbarends nieuws zijn.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
MaartenV
Bevlogen

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door MaartenV »

@Bonifacius: ja, dat heb ik ook gelezen.

Ik las onder andere dat tgv psychedelica beide netwerken stil worden. Normaal anti-correleren de DMN en de TPN: wanneer het ene netwerk actief is, vermindert de activiteit van het andere netwerk en vice versa. Maar bij psilocybine intake bijvoorbeeld, valt die 'anticorrelatie' weg. Dan is er een sterke vermindering van het DMN, maar het TPN anticorreleert niet meer en blijft zelf ook stil.

Wat het onbewuste betreft: Ap Dijksterhuis schreef een boek 'Het Slimme Onbewuste'. Hij gaf aan dat het bewuste enkel maar achteraf vaststelt welke beslissingen onbewust al genomen zijn, maar heeft de illusie de beslisser te zijn. Zeer interessant boekje.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

MaartenV schreef: 15 jul 2024 10:49 Wat het onbewuste betreft: Ap Dijksterhuis schreef een boek 'Het Slimme Onbewuste'....
Heb de samenvatting en reviews net gelezen op bol.com.
De volledige titel is "Het slimme onbewuste denken met gevoel".

Aan denken met gevoel mogen veel vrijdenkers nog wat aan werken. :wink:
Stukje uit google's Artificiële-intelligentie erover...
Vrijdenken en denken met gevoel zijn twee belangrijke aspecten van het menselijk denken die elkaar aanvullen en versterken.

Vrijdenken is het vermogen om onafhankelijk en kritisch na te denken, zonder je te laten leiden door vooroordelen, dogma's of autoriteit. Het gaat om het stellen van vragen, het onderzoeken van bewijsmateriaal en het vormen van je eigen mening, ongeacht wat anderen vinden.

Denken met gevoel is het vermogen om je emoties te gebruiken om je begrip van de wereld te verdiepen. Het gaat om het herkennen van je eigen emoties en die van anderen, en om het gebruik van je emoties om je intuïtie en creativiteit te leiden.
...
Hiermee komen we bij het idee van de twee hersenenhelften die verschillende talen spreken.
Net als Bessel van der Kolk (zie onder) hoorde ik daar al van in de vroege jaren negentig. In tegenstelling tot hem gaf ik toen heel veel aandacht aan dat idee, heb ik me er enorm in verdiept en voor waar aangenomen. Inmiddels bevestigen scans het.
Zie...
Overschakelen naar één kant van de hersenen

Uit de scans bleek ook dat de hersenen van onze deelnemers tijdens de flashbacks alleen oplichtten aan de rechterkant. Tegenwoordig bestaat er een enorm arsenaal aan wetenschappelijke en populaire literatuur over het verschil tussen de linker- en rechterhersenhelft.

In de vroege jaren negentig had ik wel gehoord dat sommige mensen een tweedeling begonnen te maken tussen mensen met een dominante linkerhersenhelft (rationele, logische mensen) en mensen met een dominante rechterhersenhelft (intuïtieve, artistieke mensen), maar ik had niet veel aandacht besteed aan dit idee. Onze scans toonden echter duidelijk aan dat het oproepen van beelden van een trauma de rechterhersenhelft activeerde, terwijl het de linkerhersenhelft deactiveerde.

Inmiddels weten we dat de twee helften van onze hersenen inderdaad verschillende talen spreken. De rechterhersenhelft is intuïtief, emotioneel, visueel, ruimtelijk en tactiel ingesteld, en de linkerhersenhelft richt zich meer op taal, orde en analyse. Terwijl de linkerhelft van de hersenen verbaal communiceert, geeft de rechterhelft als het ware de melodie van de ervaring weer. Deze helft communiceert via gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal, door het voortbrengen van de klanken van liefde en droefenis, door te zingen, schelden, huilen, dansen of gebaren. De rechterhersenhelft wordt als eerste gevormd in de baarmoeder en is verantwoordelijk voor de non-verbale communicatie tussen moeders en hun jonge kinderen. De linkerhersenhelft komt in actie zodra kinderen taal beginnen te begrijpen en leren praten. Dit stelt hen in staat om dingen te benoemen en te vergelijken, om de onderlinge relaties tussen die dingen te begrijpen, en om een begin te maken met het delen van hun eigen, unieke, subjectieve ervaring met anderen.

De linker- en rechterhersenhelft verwerken ook ieder op geheel eigen wijze de sporen die het verleden heeft nagelaten. De linkerhelft onthoudt feiten, statistieken en de woorden die bij de gebeurtenissen horen. We doen een beroep op deze helft om onze ervaringen te verklaren en te ordenen. De rechterhelft slaat de herinneringen op aan geluiden, tastervaringen, geuren en de emoties die ze oproepen. Het reageert automatisch op stemmen, gezichtsuitdrukkingen, gebaren en plekken uit het verleden. Dat wat wordt herinnerd door de rechterhersenhelft voelt intuïtief aan als werkelijk: zoals het echt is. Natuurlijk kunnen we een opsomming geven van de goede eigenschappen van een dierbare vriendin, maar waarschijnlijk worden we het diepst geraakt door de blik op haar gezicht als zij terugdenkt aan de lievelingstante uit onze vroegste jeugd.

Onder normale omstandigheden werken de twee hersenhelften min of meer soepel samen, zelfs bij mensen van wie je zou kunnen zeggen dat ze een sterke voorkeur hebben voor één kant. Wanneer een van de twee helften (tijdelijk) wordt uitgeschakeld, of letterlijk afgesneden van de andere helft (zoals soms gebeurde bij vroegere hersenoperaties), werkt dat beperkend.

Deactivering van de linkerhersenhelft heeft onmiddellijke gevolgen voor het vermogen om een logische volgorde aan te brengen in onze ervaring en voor het verwoorden van onze veranderende gevoelens en verschuivende percepties. (Het centrum van Broca, dat stilvalt tijdens flashbacks, bevindt zich aan de linkerkant.) Zonder logische volgorde zijn we niet in staat om oorzaak en gevolg te identificeren, de langetermijneffecten van onze acties te begrijpen of duidelijke plannen te maken voor de toekomst. Als mensen erg van streek zijn, zeggen ze soms dat het voelt alsof ze ‘hun verstand verliezen’. Technisch gezien ervaren zij op dat moment het verlies van hun uitvoerende functies.

Wanneer getraumatiseerde mensen door iets herinnerd worden aan hun verleden, reageert hun rechterhersenhelft alsof de traumatische gebeurtenis in het heden plaatsvindt. Omdat de linkerhersenhelft op dat moment niet zo goed functioneert, is het heel goed mogelijk dat ze zich niet bewust zijn van het feit dat ze het verleden herbeleven en nabootsen. Ze weten alleen dat ze zich woedend, doodsbang, uitzinnig, beschaamd of verlamd voelen. Na afloop van de emotionele storm kunnen ze dan op zoek gaan naar iets of iemand om daar de schuld van te geven. Ze gedroegen zich zoals ze deden, omdat jij ‘tien minuten te laat was’, of omdat jij ‘de aardappels hebt laten aanbranden’, of omdat jij ‘nooit naar me luistert’. Anderen op die manier de schuld geven van ons gedrag is iets wat de meesten van ons natuurlijk wel eens doen in het vuur van een gesprek of conflict. Het is echter te hopen dat we ons bewust worden van die fout zodra we enigszins zijn afgekoeld. Trauma belemmert deze vorm van bewustwording en mettertijd toonde ons onderzoek ook aan waarom.

Fragment uit: Traumasporen in lichaam, brein en geest / Auteur: Bessel van der Kolk. Nederlandse editie: 2022

Originele titel: The Body Keeps the Score: Brain, Mind, and Body in the Healing of Trauma - 2014.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 15 jul 2024 10:34Een leerklasje “zelf astraal reizen” door een zelfbenoemde “bevoegde” anonieme forumdeelnemer genaamd “HierEnNu”, zonder de discussie eerst aan te gaan wat dat wel mag voorstellen ten aanzien van wat de verslaggeving na zo een uitstapje over wat het voorstelt of teweeg kan brengen?

Daar ga ik heel duidelijk niet in mee en ik ben er ook nog duidelijk op tegen.
Ik heb mij nooit 'een zelfbenoemde “bevoegde” ' genoemd,
die woorden zijn volledig voor jouw rekening. Wat bedoel je concreet met:
  • "zonder de discussie eerst aan te gaan wat dat wel mag voorstellen ten aanzien van wat de verslaggeving na zo een uitstapje over wat het voorstelt of teweeg kan brengen"
    :?: :?: :?:
heeck schreef:Daar ga ik heel duidelijk niet in mee en ik ben er ook nog duidelijk op tegen.
Waar ga je concreet niet in mee en wat heb je daar concreet op tegen?

Kennelijk was ik niet duidelijk toen ik schreef:
HierEnNu schreef: 13 jul 2024 13:48
Het is niet dat me jouw sarcasme ontgaat :wink: ,
maar ik ga toch ff serieus in op wat je daadwerkelijk schrijft!

heeck schreef: 13 jul 2024 10:51Of kan ik straks hier op een klasje leren astraal te reizen?
Om astraal te leren reizen hoeft niemand deel te nemen aan een klasje. Uiteraard is één en ander afhankelijk van wat onder 'astraal reizen' verstaan wordt, maar als jij [en/of anderen hier!] daar serieus op in wil gaan, dan wil ik graag een poging wagen om jou te leren astraal te reizen.

Voor alle duidelijkheidheid, hier sta ik achter:
Wikipedia schreef:Wetenschappelijke verklaringen

Hoewel zij die een uittreding ervaren hebben er vaak van overtuigd zijn dat hun ervaring 'echt' is, bestaat er geen algemeen aanvaard wetenschappelijk bewijs dat uittredingen ook daadwerkelijk plaatsvinden.
Hier is zulks uiteraard volledig OffTopic, maar dan open ik daartoe na de nodige voorbereiding een nieuw topic. Zelf ben ik vanuit mijn occulte hobbies in aanraking gekomen met astraal reizen, vandaar dat hoofdstuk 'Occultisme, Newage, Alpha-cursus en sektarisme'
mij daartoe het meest geschikt lijkt.
  • Geen belangstelling is ook prima hoor: scheelt mij tijd en moeite!
maar het ontgaat me volledig waar ik de onduidelijkheid heb gecreëerd:
welke verwachting schepte ik bij jou naar aanleiding van bovenstaand schrijfsel?
Dit doet me terug denken aan een voorstelling van Paul van Vliet die ik ooit bijwoonde:
  • "Ik heb je nooit een rozentuin beloofd
    Ik heb alleen gezegd dat er een tuin zou komen
    Maar jij, jij had alleen maar rozen in je hoofd
    En daar bleef je over malen en van dromen

... ...

Als je ook kan houden van het onkruid en de stenen
    En de schrammen en de blaren op mijn handen ook wilt zien
    En als alles mee wil zitten
    En wij blijven samen spitten
    Groeit er op een dag een roos
    Misschien..."

Zie eventueel het JoepTjoepje in topic 'YouTube Muziek':
    Paul van Vliet - Rozentuin

heeck schreef:Blijft er zodoende dan nog wat over om door nemen, want privé-getuigenissen en dergelijke moeten toch minstens wel wegwijzers naar iets opzienbarends nieuws zijn.

Roeland
Nadat jij hebt leren 'astraal te reizen' kun jij naar geheel eigen behoefte eventueel zelf getuigen van dat al dan niet opzienbarende nieuws. Bij echte belangstelling lukt zulks ook heus wel zonder mij hoor, ik bedoel, zulks is zelfs mij met de auto-didactische methode gelukt! :idea:

Mijn voorstel ging niet verder dan om bij echte belangstelling om te leren astraal te reizen,
samen een poging te doen om je te leren astraal te reizen en door middel van wederzijdse feedback via een topic op dit forum daar verslag van te doen ...
... verslag van het opgedane voortschrijdende inzicht of van de mislukte poging!

Even goede vrienden hoor, no hard feelings at all! Zoals ik reeds schreef:
  • "Geen belangstelling is ook prima hoor: scheelt mij tijd en moeite!"
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“HierEnNu” schreef: Nadat jij hebt leren 'astraal te reizen' kun jij naar geheel eigen behoefte eventueel zelf getuigen van dat al dan niet opzienbarende nieuws. Bij echte belangstelling lukt zulks ook heus wel zonder mij hoor, ik bedoel, zulks is zelfs mij met de auto-didactische methode gelukt! :idea:
Er lopen meer autodidacten rond en ik verbaas me wat omdat ik MaartenV zijn instelling over een veridiek getuigen na lijfloos reizen niet samen zie vallen met wat jij nu aangeeft en wij nu allebei lijken te kennen.

Dat veridieke aspect daar zeur ik MaartenV geloof ik al jaren over aan de kop zodat ik jou mooi dacht in te zetten als blikopener tot MaartenV’s onbeantwoorde vragen.

Roeland
bonifacius
Diehard

MaartenV schreef: 15 jul 2024 02:39 ... 5-MeO-dmt, de zogenaamde Godmolecule...
"de Godmolecule" klinkt wel bijzonder en mysterieus natuurlijk, en als ervaringsdeskundige met 5-Me0-DMT weet ik naar wat verwezen word, maar toch noem ik 5-Me0-DMT niet meer de godmolecule na onderstaande commentaar van Ralph Metzner te horen in een interview op YouTube.
Zie vanaf 25 minuten ongeveer uit het transcript van de Video...
...
I don't like terminology like the godmolecule and things like that. I think it's very misleading.
Or “the Spirit Molecule”… it's not spirit, it's like a mixing up of levels.

God is not in a molecule and there are molecules all around - and of course the creator is in everything, but not in one specific molecule as opposed to another molecule. It's a mixing up of levels.

And I also don't think that spiritual experiences can be categorised in a scientific framework.
Spirituality is a different thing than science, it's a different way of knowledge, and I think in many ways it's disrespectful - in a spiritual way - to talk about the God molecule.

These spiritual experiences are produced by these molecular substance, they're not produced by the substance.
The connection with spirit is connection with Spirit, it comes from Spirit, and it can occur with or without a substance.
Lots of people have mystical spiritual experiences without any substance whatsoever.

But it's kind of, like Aldus Huxley called it, a disgrace.
It's a gift given to us that sometimes within certain context - if the set, the setting are right and appropriate and the preparation and the person's karma, or whatever it is - there can be that kind of unexpected breakthrough to mystical experiences, which you can only talk about afterwards and can't really put in a bottle or categorise it like that. You can just be amazed and then you can talk about all the groundwork.

...

bron: https://www.youtube.com/watch?v=4Q0oq90 ... x=4&t=102s
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 15 jul 2024 17:17
“HierEnNu” schreef: Nadat jij hebt leren 'astraal te reizen' kun jij naar geheel eigen behoefte eventueel zelf getuigen van dat al dan niet opzienbarende nieuws. Bij echte belangstelling lukt zulks ook heus wel zonder mij hoor, ik bedoel, zulks is zelfs mij met de auto-didactische methode gelukt! :idea:
Er lopen meer autodidacten rond en ik verbaas me wat omdat ik MaartenV zijn instelling over een veridiek getuigen na lijfloos reizen niet samen zie vallen met wat jij nu aangeeft en wij nu allebei lijken te kennen.

Dat veridieke aspect daar zeur ik MaartenV geloof ik al jaren over aan de kop zodat ik jou mooi dacht in te zetten als blikopener tot MaartenV’s onbeantwoorde vragen.

Roeland
Lijfloos reizen?
Ergens zelf fysiek aanwezig zijn zonder dat men zelf fysiek aanwezig is? :lol:
Ik denk daarbij dan niet aan BDE en/of astraal reizen,
want daarbij moet men fysiek aanwezig zijn!

Bij lijfloos reizen denk ik eerder aan bijvoorbeeld dat jij je fysiek in België bevindt en ik in Nieuw Zeeland, dat we dan mekaar in fysiek Amsterdam de hand schudden en samen een astraal[?] reisje per fysieke rondvaartboot door de fysieke grachten maken om vervolgens 5 minuten na afloop daar fysiek verslag van doen op het fysieke Freethinker,
jij fysiek vanuit België en ik fysiek vanuit Nieuw Zeeland.

Zie eventueel in topic 'Muziek, films en TV':
.
.
bonifacius
Diehard

MaartenV schreef: 12 jul 2024 22:29 Voor diegenen die denken dat het geen wetenschap is te stellen dat hoge dosisinnames van psychedelica
vergelijkbaar is met een stervend brein, even dit filmpje waar een neurowetenschapper die ook experimenteert met 5-MeO-DMT hiervan getuigt:

(zie vanaf 6:29)
https://youtu.be/oXEETYB2v3E?si=sN9kEVgmmDqFGtQK&t=389
...
Ah, via die video kom ik op een New York Times bestseller boek door Brian C. Muraresku.
De samenvatting eindigt met ...
...
He breaches the secret archives of the Vatican to unearth manuscripts never before translated into English. And with leads from elite archaeological chemists, he unveils the first scientific data for the ritual use of psychedelic drugs in classical antiquity.

The Immortality Key - The Secret History of the Religion with No Name
"Wetenschappelijke gegevens voor het rituele gebruik van psychedelische drugs in de klassieke oudheid" maakt me wel nieuwsgierig. 8*)
Heb wat verder gegoogled...
The Immortality Key

A groundbreaking dive into the role psychedelics have played in the origins of Western civilization, and a real-life quest for the Holy Grail.
The most influential religious historian of the 20th century, Huston Smith, once referred to it as the "best-kept secret" in history. Did the Ancient Greeks use drugs to find God? And did the earliest Christians inherit the same, secret tradition? A profound knowledge of visionary plants, herbs and fungi passed from one generation to the next, ever since the Stone Age?

https://www.brianmuraresku.com
Mja, er zijn wel meer bronnen die wijzen op het verband tussen religies en drugs dewelke ik allemaal uitgespit heb in de voorbije vijf jaar, maar dat er "Wetenschappelijke gegevens" over zouden zijn volgens die Brian C. Muraresku vind ik wel een boude stelling.
Hier zo'n video dat ik vier jaar geleden bekeek....

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“HierEnNu” schreef: Bij lijfloos reizen denk ik eerder aan bijvoorbeeld dat jij je fysiek in België bevindt en ik in Nieuw Zeeland, dat we dan mekaar in fysiek Amsterdam de hand schudden en samen een astraal[?] reisje per fysieke rondvaartboot door de fysieke grachten maken om vervolgens 5 minuten na afloop daar fysiek verslag van doen op het fysieke Freethinker,
MaartenV zijn gedachtengang extrapolerende moet zulk “Synchroon Astraal Reizen” niet onmogelijk zijn.
We hebben zodoende de volgende catalogus;
1) De gewone OBE out-of-body-experience
Op afstanden van meters van het vleselijke lijf wordt verslag gedaan vanuit dat punt. Inclusief het waarnemen van het eigen ahw achtergelaten lijf.
2) de uitgebreide OBE met voornamelijk uitbreiding tot kilometers afstand en hoogte.
3) overgang naar astraal reizen dat ook naar voorbije en toekomstige tijden gaat. Soms inclusief gesprekken met toen levenden. Nauwelijks te onderscheiden van paragnosten, waarzeggers etc. hun werkterrein en exploitatie van goedgelovigheid.
4) Een van de opties 1-3 met de door jou besefte optie van synchrone uitstapjes.
Er schiet me nu te binnen dat die in de boekjes van Castaneda ook beschreven zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Carlos_Castaneda

Roeland
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 16 jul 2024 12:29
“HierEnNu” schreef: Bij lijfloos reizen denk ik eerder aan bijvoorbeeld dat jij je fysiek in België bevindt en ik in Nieuw Zeeland, dat we dan mekaar in fysiek Amsterdam de hand schudden en samen een astraal[?] reisje per fysieke rondvaartboot door de fysieke grachten maken om vervolgens 5 minuten na afloop daar fysiek verslag van doen op het fysieke Freethinker,
MaartenV zijn gedachtengang extrapolerende moet zulk “Synchroon Astraal Reizen” niet onmogelijk zijn.
We hebben zodoende de volgende catalogus;
1) De gewone OBE out-of-body-experience
Op afstanden van meters van het vleselijke lijf wordt verslag gedaan vanuit dat punt. Inclusief het waarnemen van het eigen ahw achtergelaten lijf.
2) de uitgebreide OBE met voornamelijk uitbreiding tot kilometers afstand en hoogte.
3) overgang naar astraal reizen dat ook naar voorbije en toekomstige tijden gaat. Soms inclusief gesprekken met toen levenden. Nauwelijks te onderscheiden van paragnosten, waarzeggers etc. hun werkterrein en exploitatie van goedgelovigheid.
4) Een van de opties 1-3 met de door jou besefte optie van synchrone uitstapjes.
Er schiet me nu te binnen dat die in de boekjes van Castaneda ook beschreven zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Carlos_Castaneda

Roeland
Prachtige serie, veel van genoten en ook veel van geleerd, ook al bleek hij achteraf een charlatan die veel van hetgeen hij schreef vermengde met informatie uit zijn dikke duim ...
... het belangrijkste inzicht voor mij was dat men vrijwel iedere mentale ervaring die niet direct veroorzaakt wordt door de materiële werkelijkheid zelf op afroep kan [re]creëren zonder daarbij gebruik te hoeven maken van materiële middelen:
  • zodra men weet hoe! :wink:
.
.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

HierEnNu,

Als jij dat allemaal beheerst dan zou ik ter demonstratie onmiddellijk contact opnemen met:
https://www.parapsy.nl/#1_2

Roeland
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 16 jul 2024 13:52 HierEnNu,

Als jij dat allemaal beheerst dan zou ik ter demonstratie onmiddellijk contact opnemen met:
https://www.parapsy.nl/#1_2

Roeland
Als jij mij was zou jij dat niet doen, want anders zou je mij niet zijn ... :wink:
Waarom zou jij dat wel doen als jij dat allemaal zou beheersen?
Misschien wil en kan je mij motiveren? Dan doe ik hier verslag van het verloop. :idea:

Om misverstanden te voorkomen:
Wat bedoel jij concreet met:
  • "Als jij dat allemaal beheerst"?
Ik schreef namelijk dat ik
  • het inzicht heb dat men [ik dus ook en jij dus ook] vrijwel iedere mentale ervaring
    die niet direct veroorzaakt wordt door de materiële werkelijkheid
    zelf op afroep kan [re]creëren zonder daarbij gebruik te hoeven maken van materiële middelen:
    • :idea: zodra men weet hoe! :idea:
.
.
bonifacius
Diehard

bonifacius schreef: 16 jul 2024 03:07 Ah, via die video kom ik op een New York Times bestseller boek door Brian C. Muraresku.
Wel potverdorie, heb ik de e-book versie van dat boek toch al wel zeker sinds aug. '22! :lol:
Het is een boekentip in Michiel van Elk's boek: "een nuchtere kijk op psychedelica" wat ik van begin tot einde in zijn papiervorm gelezen heb vorig jaar.

Wat Muraresku naar voren brengt als wetenschappelijke gegevens voor het rituele gebruik van psychedelische drugs in de klassieke oudheid, vind ik er echter niet meteen in.

@MaartenV, jij hebt het boek gelezen veronderstel ik, heb je een aanwijzing naar wat ik zoek?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

bonifacius schreef: 16 jul 2024 17:04
bonifacius schreef: 16 jul 2024 03:07 Ah, via die video kom ik op een New York Times bestseller boek door Brian C. Muraresku.
Wel potverdorie, heb ik de e-book versie van dat boek toch al wel zeker sinds aug. '22!
Samenvattende boekbespreking in hoofdstuk 'Boeken' lijkt me interessant en
moet een makkie zijn voor jou nou je als door-de-wol-geverfd copy/paster
vanuit AIChatBots naar hier voor je examen kopieïst met lof bent geslaagd!
  • Pas je wel op met letterlijk copy/pasten uit dat boek vanwege auteursrechten? :idea:
.
.
bonifacius
Diehard

bonifacius schreef: 16 jul 2024 17:04 ...
Wat Muraresku naar voren brengt als wetenschappelijke gegevens voor het rituele gebruik van psychedelische drugs in de klassieke oudheid, vind ik er echter niet meteen in.

@MaartenV, jij hebt het boek gelezen veronderstel ik, heb je een aanwijzing naar wat ik zoek?
Gevonden.
Het woord "scientific" komt 33 keer voor zie ik in het e-book.
Enkele pagina's na zo'n sleutelwoord las ik dit...
'We now know for a fact that mastery over the Paleolithic pharmacopeia transcended even our species. Our closest extinct relatives, the Neanderthals, lived from about 430,000 to 40,000 years ago. In 2012 the teeth of five such individuals, discovered at El Sidrón Cave in northwest Spain, were subjected to sequential thermal desorption-gas chromatography-mass spectrometry (TD-GC-MS) and pyrolysis-gas chromatography-mass spectrometry (Py-GC-MS). The teeth provided molecular data for cooking and smoke inhalation over a wood-burning fire, as well as “the first evidence for the use of medicinal plants by a Neanderthal.” The chemical signatures of yarrow and chamomile were dated to a stunning fifty thousand years ago.

This new dental calculus evidence tends to support earlier suppositions about the use of medicinal, or at least hygienic, if not spiritually motivated, psychoactive plants by Neanderthals well back into the Pleistocene [2.58 million years ago to 9,700 BC].… “It is extremely likely that, as practicing naturalists (and early-day ecologists?), the Neanderthals must have known and appreciated all of their environment, since their very existence depended on it” … and as such, positive and negative “experiences with various plants would have been passed down as part of Neanderthal ecological knowledge.”

Fragment uit: The Immortality Key: The Secret History of the Religion With No Name
Brian C. Muraresku
Neanderthalers die al medicinale planten rookten, vastgesteld in 2012 bij onderzoek van tandsteen van zulke individuen. Ok, dat kan wel doorgaan als een wetenschappelijk gegeven.
Plaats reactie