Berjan schreef: ↑25 mar 2024 19:19
HierEnNu schreef: ↑25 mar 2024 17:20
Heeft de Israëlische overheid überhaupt het recht?
Mijn persoonlijke mening is dat de overheid de plicht heeft haar burgers te beschermen en dat als een overheid die plicht vanwege persoonlijke belangen naast zich neer legt zichzelf disqualificeert als overheid van die burgers en die burgers het recht hebben om die overheid al dan niet met geweld af te zetten, desnoods door middel van een grondwet schendende coup!
Vandaar mijn vraag:
- heeft de Israëlische overheid überhaupt het recht om de oorlog te beëindigen
alvorens ALLe gegijzelden zijn vrijgelaten door Hamas?
De overheid heeft de plicht om aan de lange termijn te denken.
De meeste
Democratische regeringen kiezen er voor om te scoren op de korte termijn,
want over 4 á 6 jaar of eerder zijn er weer verkiezingen.
'Onze' eigen Rutte maakte het zelfs zo bont dat hij trots op durfde te merken:
Dictators en regeringen die per decreet proberen te regeren zijn veel eerder geneigd om ten koste van het hier en nu van het volk vanuit hun geheel eigen visie aan de lange termijn te denken. Meestal ook vanwege de eigenbelangen zoals puur lijfsbehoud. Netanyahu&Co is daar mijns inziens een duidelijk voorbeeld van. Netanyahu's nickname/koosnaam was tot voor kort
'Mr. Security'
Zolang een groot deel van het gewone volk de indruk heeft dat hun sterke leider het meest aangewezen is om voor hun veiligheid te zorgen, dan zien ze vervolgens corruptie en
geweld ten koste van anderen door de vingers en bedekken zulks met de mantel der liefde.
Netanyahu&Co, de huidige regering van Israël, vult de plicht om aan de lange termijn te denken zo in, dat er vanwege Israëls veiligheid geen Palestijnse staat mag ontstaan. Gebrek aan visie op de langere termijn kan Netanyahu&Co dus niet verweten worden ...
Berjan schreef:En niet aan wraak, want dat is korte termijn denken.
Bij wraak denk ik eerder aan dogmatisch reageren dan aan korte termijn denken, want wraak heeft vrijwel altijd ook op de korte termijn desastreuze gevolgen voor degenen die wraak nemen.
Iedereen met een psychologisch inzicht van ietsje meer dan een vijfjarige

weet dat in die regio vrijwel iedereen van kinds af geïndoctrineerd wordt met religieus dogmatisch denken en één van de belangrijkste elementen daarbij waarmee medogenloos geweld wordt goed gepraat is het voorbeeld van de
'Omnipotente Schepper' die Zelf rücksichtlos meermaals genocide pleegde en/of voorschreef volgens hun
'Heilige Boeken'. Vader Abraham

, de
'voorganger' van de Abrahamitische religies die voortdurend met elkaar oorlog voeren, kreeg zelfs, om diens liefde voor God te bewijzen, de opdracht van God om diens eigen zoon te offeren!
Bijbel schreef: Genesis 22
Abrahams geloof op de proef gesteld
1Hierna gebeurde het, dat God Abraham op de proef stelde. Hij zeide tot hem: Abraham, en deze zeide: Hier ben ik. 2En Hij zeide: Neem toch uw zoon, uw enige, die gij liefhebt, Isaak, en ga naar het land Moria, en offer hem daar tot een brandoffer op een der bergen, die Ik u noemen zal.
De impact op de ontwikkeling van de Moraal van iemand die in die regio opgroeit moge duidelijk zijn. Bloedwraak wordt daar door menigeen als plicht beschouwd en niet voldoen aan die plicht levert in de praktijk ook op langere termijn naar verwachting niet veel goeds op ...
Berjan schreef:Iedereen met een psychologisch inzicht van een vijfjarige weet dat door het bombarderen van onschuldige mensen je enkel meer haat en nijd kweekt.
Iedereen met een psychologisch inzicht van een volwassene weet dat burgers misbruiken als Human Shield een oorlogsmisdaad is en als zulks sluw misbruikt wordt door middel van medogenloze propaganda PR-oorlog, dat leed van onschuldige mensen meer haat en nijd kweekt:
- in opdracht van Allah hun eigen kinderen offeren!
Berjan schreef:En een hamas2.0 laat ontstaan die zich over vijf-tien jaar manifesteert. Als je er dan vanuit gaat dat terreurorganisaties dan aan meer wapens kunnen komen dan houd ik mijn hart vast voor de inwoners van Israel op dat moment.. Ik zou Israel de komende jaren maar mijden als de pest.
Zulk soort gedachten zijn nu juist
DE voedingsbodem voor de lange termijn visie van Netanyahu&Co om Hamas te vernietigen! Mocht deze oorlog tot een voortijdig einde komen zonder de vernietiging van Hamas, dan lijkt me het advies om Gaza de komende jaren te mijden als de pest meer op zijn plaats, want Israël zal sowieso hun nationale veiligheid opschroeven tot misschien zelfs twee maal zo hoog budget voor defensie dan nu al het geval is!
Berjan schreef:En je kan je ook indenken dat de Hamas terroristen die er vandaag de dag zijn weer zijn ontstaan door oorlogen in het verleden die Israel heeft gevoerd dan weet je dat vrede veel belangrijker en sterker is dan welke oorlog dan ook.
Ik ben met jou eensch dat verzetsstrijders ontstaan tijdens oorlog,
maar terroristen zijn iets totaal anders dan verzetsstrijders:
- zoek zelf de verschillen!
Berjan schreef:Daarom ben ik blij dat NL een vredesland is dat handel als kenmerk heeft en niet oorlog en strijd. Israel daarentegen heeft enkel oorlog en strijd als handelsmerk..
'Onze' MP wordt binnenkort baas van de NAVO en onze geschiedenis staat bol van genocide plegen, uitbuiting door slavernij, Apartheid, en onschuldige burgers bombarderen beschouwen als Collateral Damage, boycot sancties steunen die met name onschuldige burgers tot de hongerdood aan toe treffen, inderdaad, vaak met als motivatie handeldrijven! Nog niet zo lang geleden, 2006, verklaarde
'onze' MP Balkenende:
"Ik wil weer een VOC-mentaliteit".
Dat Israel
enkel oorlog en strijd als handelsmerk heeft is makkelijk te weerleggen door te vergelijken hoe de regio welke nu Israël genoemd wordt er voorstond vóór Israël werd gesticht en hoe de situatie daar nu is. Vergelijk Israël tevens ff met alle omringende landen daar, met name op het gebied van het welvaartsniveau, maar tevens ook op gebied van Democratische vrijheden waarbij kenmerkend is dat zelfs de Islamieten in Israël
meer vrijheid van Godsdienst genieten dan in de omringende landen!
Berjan schreef:Tevens denk ik dat de mensen die menen dat Israel door moet gaan VANWEGE de gijzelaars niet snappen of weten dat de Mossad in gunstiger omstandigheden en tijden al met Hamas om de tafel wilde zitten maar dat ze zijn teruggefloten door het oorlogskabinet. Dus die lui geven niks om de gijzelaars. Wat in de omgeving van Netanyahu al over hem word gezegd overigens.
Dat Netanyahu&Co oorlog willen blijven voeren,
- ik verwacht ook na de eventuele totale vernietiging van Hamas,
uit eigen belang om hun eigen
[politieke] leven te redden is bekend, maar dat de voortdurende militaire druk op Hamas nodig is om Hamas te bewegen tot het vrijlaten van de gegijzelden zou iedereen met een psychologisch inzicht van ietsje meer dan een vijfjarige

in kunnen zien.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!