Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Berjan
Bevlogen

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door Berjan »

ChaimNimsky schreef: 24 mar 2024 13:13 Komt omdat je duidelijk teveel complotdenkers-sites volgt. Ben blij dat je je mening hebt bijgesteld.
ik volg geen sites. Sterker nog, ik heb geen enkele site bezocht van complotdenkers over dit onderwerp..

Wel veel youtube kanalen. Maar ik ben denk ik in een tunnel terecht gekomen, zoals veel mensen die even een paar anti-zionistische kanalen opzoeken..
Daarom is Youtube ook een verderfelijk goedje.

Ten eerste heb ik het steeds over gemartelde en afgeslachte kinderen in het bijzijn van hun ouders en vice versa, hetgeen je documentaire nergens ontkent; over verkrachte en daarna vermoorde vrouwen, hetgeen is vastgesteld door de VN en alom bekend is ("Women have been raped at the area of the rave next to their friends' dead bodies. Several of these rape victims appear to have been later executed. Others were taken to Gaza...paraded through the city’s streets, blood gushing from between their legs", zoals de journalist van de Wall Street Journal schrijft) en je documentaire eveneens bevestigt (ze stellen slechts dat het niet is vastgesteld dat het als systematisch wapen werd gebruikt) en over het paraderen ervan door de straten van Gaza (waarvan zelfs beelden zijn); over vermoorde baby's, hetgeen je documentaire eveneens bevestigt (al beperken ze zich daaromtrent slechts tot 1 kibboets)
Er zijn maar weinig kinderen gedood die dag. En maar een paar baby's. Die gedood zijn door kogels, niet door verbranding..

-- notabene een zeer pro-Palestijnse Al Jazeera journalist die berucht is geworden door de samenzwerings-gedachte dat de Israel Lobby aan de basis staat van de val van Jeremy Corbyn, de leider van de Labour Partij. Over de baby's die in hun wieg zijn doorzeefd met kogels - hetgeen eveneens is vastgesteld - zwijgen ze en van de afgeslachte vrouw die gevonden is met de baby uit haar buik gesneden die vervolgens met een mes in het hoofd is gestoken, maakt deze man doodleuk een "keizersnede", alsof die op dat moment in haar huis zou hebben plaatsgevonden, en nog wel zonder medisch personeel. Van de baby die verbrand in de oven is gevonden en wiens doodsoorzaak door forensisch pathologen is onderzocht, bestaat gewoon het beeldmateriaal,[/quote]

Natuurlijk joh, dat kindje is in een oven gevonden..

Ten eerste, het heeft een baby vorm maar is het dat ook? En ten tweede, er zijn aanvallen geweest met raketten. Is het kindje daar geen slachtoffer van geworden?

Prime Minister of Israel twitter is ook niet het meest objectieve kanaal.
omdat het niet bij de meest afzichtelijke beelden behoort die slechts aan een select aantal journalisten en anderen, zoals minister Blinken, werden getoond (zoals de doodgemrtelde kinderen, het meisje waarvan levend een been werd afgezaagd en de moeder levend de borsten werden afgesneden, een kind het oog werd uitgehaald, etc). Er zijn tevens mensen onthoofd, maar de Israelische overheid heeft nooit gezegd dat veertig kinderen onthoofd zijn -- dat is een stropop, gebaseerd op journalistieke geruchten uit die tijd.
Die journalisten ontkennen dit. Ook de Amerikanen ontkennen dit..

Israel heeft veel geroepen maar weinig bewijzen geleverd. Ook omtrent UHWRA zijn ze beschuldigend doch weinig bewijzend opgetreden.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

HierEnNu schreef: 25 mar 2024 17:20
Heeft de Israëlische overheid überhaupt het recht?

Mijn persoonlijke mening is dat de overheid de plicht heeft haar burgers te beschermen en dat als een overheid die plicht vanwege persoonlijke belangen naast zich neer legt zichzelf disqualificeert als overheid van die burgers en die burgers het recht hebben om die overheid al dan niet met geweld af te zetten, desnoods door middel van een grondwet schendende coup!

Vandaar mijn vraag:
  • heeft de Israëlische overheid überhaupt het recht om de oorlog te beëindigen
    alvorens ALLe gegijzelden zijn vrijgelaten door Hamas?
De overheid heeft de plicht om aan de lange termijn te denken. En niet aan wraak, want dat is korte termijn denken.
Iedereen met een psychologisch inzicht van een vijfjarige weet dat door het bombarderen van onschuldige mensen je enkel meer haat en nijd kweekt. En een hamas2.0 laat ontstaan die zich over vijf-tien jaar manifesteert. Als je er dan vanuit gaat dat terreurorganisaties dan aan meer wapens kunnen komen dan houd ik mijn hart vast voor de inwoners van Israel op dat moment.. Ik zou Israel de komende jaren maar mijden als de pest.

En je kan je ook indenken dat de Hamas terroristen die er vandaag de dag zijn weer zijn ontstaan door oorlogen in het verleden die Israel heeft gevoerd dan weet je dat vrede veel belangrijker en sterker is dan welke oorlog dan ook.
Daarom ben ik blij dat NL een vredesland is dat handel als kenmerk heeft en niet oorlog en strijd. Israel daarentegen heeft enkel oorlog en strijd als handelsmerk..

Tevens denk ik dat de mensen die menen dat Israel door moet gaan VANWEGE de gijzelaars niet snappen of weten dat de Mossad in gunstiger omstandigheden en tijden al met Hamas om de tafel wilde zitten maar dat ze zijn teruggefloten door het oorlogskabinet. Dus die lui geven niks om de gijzelaars. Wat in de omgeving van Netanyahu al over hem word gezegd overigens.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En ook dit doet aan de hele situatie geen goed. Welk signaal geef je af als regering? De ene bezetting/genocide is nog niet beëindigd of de volgende staat op punt van beginnen.

Minstens zeven mensen zouden zijn omgekomen bij een Israëlische aanval in Zuid-Libanon. Dat meldt de Islamitische Groep, een militante beweging die banden met Hamas heeft. De Israëlische krijgsmacht heeft de aanval bevestigd. Hezbollah heeft daarna raketten afgevuurd op Israël.

Bron: nu.nl
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Berjan schreef: 25 mar 2024 19:19
HierEnNu schreef: 25 mar 2024 17:20
Heeft de Israëlische overheid überhaupt het recht?

Mijn persoonlijke mening is dat de overheid de plicht heeft haar burgers te beschermen en dat als een overheid die plicht vanwege persoonlijke belangen naast zich neer legt zichzelf disqualificeert als overheid van die burgers en die burgers het recht hebben om die overheid al dan niet met geweld af te zetten, desnoods door middel van een grondwet schendende coup!

Vandaar mijn vraag:
  • heeft de Israëlische overheid überhaupt het recht om de oorlog te beëindigen
    alvorens ALLe gegijzelden zijn vrijgelaten door Hamas?
De overheid heeft de plicht om aan de lange termijn te denken.
De meeste Democratische regeringen kiezen er voor om te scoren op de korte termijn,
want over 4 á 6 jaar of eerder zijn er weer verkiezingen.
'Onze' eigen Rutte maakte het zelfs zo bont dat hij trots op durfde te merken: Dictators en regeringen die per decreet proberen te regeren zijn veel eerder geneigd om ten koste van het hier en nu van het volk vanuit hun geheel eigen visie aan de lange termijn te denken. Meestal ook vanwege de eigenbelangen zoals puur lijfsbehoud. Netanyahu&Co is daar mijns inziens een duidelijk voorbeeld van. Netanyahu's nickname/koosnaam was tot voor kort 'Mr. Security'

Zolang een groot deel van het gewone volk de indruk heeft dat hun sterke leider het meest aangewezen is om voor hun veiligheid te zorgen, dan zien ze vervolgens corruptie en geweld ten koste van anderen door de vingers en bedekken zulks met de mantel der liefde.

Netanyahu&Co, de huidige regering van Israël, vult de plicht om aan de lange termijn te denken zo in, dat er vanwege Israëls veiligheid geen Palestijnse staat mag ontstaan. Gebrek aan visie op de langere termijn kan Netanyahu&Co dus niet verweten worden ...

Berjan schreef:En niet aan wraak, want dat is korte termijn denken.
Bij wraak denk ik eerder aan dogmatisch reageren dan aan korte termijn denken, want wraak heeft vrijwel altijd ook op de korte termijn desastreuze gevolgen voor degenen die wraak nemen.

Iedereen met een psychologisch inzicht van ietsje meer dan een vijfjarige :mrgreen: weet dat in die regio vrijwel iedereen van kinds af geïndoctrineerd wordt met religieus dogmatisch denken en één van de belangrijkste elementen daarbij waarmee medogenloos geweld wordt goed gepraat is het voorbeeld van de 'Omnipotente Schepper' die Zelf rücksichtlos meermaals genocide pleegde en/of voorschreef volgens hun 'Heilige Boeken'. Vader Abraham :mrgreen: , de 'voorganger' van de Abrahamitische religies die voortdurend met elkaar oorlog voeren, kreeg zelfs, om diens liefde voor God te bewijzen, de opdracht van God om diens eigen zoon te offeren! :idea:
  • Bijbel schreef: Genesis 22
    Abrahams geloof op de proef gesteld

1Hierna gebeurde het, dat God Abraham op de proef stelde. Hij zeide tot hem: Abraham, en deze zeide: Hier ben ik. 2En Hij zeide: Neem toch uw zoon, uw enige, die gij liefhebt, Isaak, en ga naar het land Moria, en offer hem daar tot een brandoffer op een der bergen, die Ik u noemen zal.
De impact op de ontwikkeling van de Moraal van iemand die in die regio opgroeit moge duidelijk zijn. Bloedwraak wordt daar door menigeen als plicht beschouwd en niet voldoen aan die plicht levert in de praktijk ook op langere termijn naar verwachting niet veel goeds op ...

Berjan schreef:Iedereen met een psychologisch inzicht van een vijfjarige weet dat door het bombarderen van onschuldige mensen je enkel meer haat en nijd kweekt.
Iedereen met een psychologisch inzicht van een volwassene weet dat burgers misbruiken als Human Shield een oorlogsmisdaad is en als zulks sluw misbruikt wordt door middel van medogenloze propaganda PR-oorlog, dat leed van onschuldige mensen meer haat en nijd kweekt:
  • in opdracht van Allah hun eigen kinderen offeren!

Berjan schreef:En een hamas2.0 laat ontstaan die zich over vijf-tien jaar manifesteert. Als je er dan vanuit gaat dat terreurorganisaties dan aan meer wapens kunnen komen dan houd ik mijn hart vast voor de inwoners van Israel op dat moment.. Ik zou Israel de komende jaren maar mijden als de pest.
Zulk soort gedachten zijn nu juist DE voedingsbodem voor de lange termijn visie van Netanyahu&Co om Hamas te vernietigen! Mocht deze oorlog tot een voortijdig einde komen zonder de vernietiging van Hamas, dan lijkt me het advies om Gaza de komende jaren te mijden als de pest meer op zijn plaats, want Israël zal sowieso hun nationale veiligheid opschroeven tot misschien zelfs twee maal zo hoog budget voor defensie dan nu al het geval is!

Berjan schreef:En je kan je ook indenken dat de Hamas terroristen die er vandaag de dag zijn weer zijn ontstaan door oorlogen in het verleden die Israel heeft gevoerd dan weet je dat vrede veel belangrijker en sterker is dan welke oorlog dan ook.
Ik ben met jou eensch dat verzetsstrijders ontstaan tijdens oorlog,
maar terroristen zijn iets totaal anders dan verzetsstrijders:
  • zoek zelf de verschillen!

Berjan schreef:Daarom ben ik blij dat NL een vredesland is dat handel als kenmerk heeft en niet oorlog en strijd. Israel daarentegen heeft enkel oorlog en strijd als handelsmerk..
'Onze' MP wordt binnenkort baas van de NAVO en onze geschiedenis staat bol van genocide plegen, uitbuiting door slavernij, Apartheid, en onschuldige burgers bombarderen beschouwen als Collateral Damage, boycot sancties steunen die met name onschuldige burgers tot de hongerdood aan toe treffen, inderdaad, vaak met als motivatie handeldrijven! Nog niet zo lang geleden, 2006, verklaarde 'onze' MP Balkenende: "Ik wil weer een VOC-mentaliteit".

Dat Israel enkel oorlog en strijd als handelsmerk heeft is makkelijk te weerleggen door te vergelijken hoe de regio welke nu Israël genoemd wordt er voorstond vóór Israël werd gesticht en hoe de situatie daar nu is. Vergelijk Israël tevens ff met alle omringende landen daar, met name op het gebied van het welvaartsniveau, maar tevens ook op gebied van Democratische vrijheden waarbij kenmerkend is dat zelfs de Islamieten in Israël
meer vrijheid van Godsdienst genieten dan in de omringende landen!

Berjan schreef:Tevens denk ik dat de mensen die menen dat Israel door moet gaan VANWEGE de gijzelaars niet snappen of weten dat de Mossad in gunstiger omstandigheden en tijden al met Hamas om de tafel wilde zitten maar dat ze zijn teruggefloten door het oorlogskabinet. Dus die lui geven niks om de gijzelaars. Wat in de omgeving van Netanyahu al over hem word gezegd overigens.
Dat Netanyahu&Co oorlog willen blijven voeren,
  • ik verwacht ook na de eventuele totale vernietiging van Hamas,
uit eigen belang om hun eigen [politieke] leven te redden is bekend, maar dat de voortdurende militaire druk op Hamas nodig is om Hamas te bewegen tot het vrijlaten van de gegijzelden zou iedereen met een psychologisch inzicht van ietsje meer dan een vijfjarige :mrgreen: in kunnen zien.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 27 mar 2024 09:47 En ook dit doet aan de hele situatie geen goed. Welk signaal geef je af als regering? De ene bezetting/genocide is nog niet beëindigd of de volgende staat op punt van beginnen.

Minstens zeven mensen zouden zijn omgekomen bij een Israëlische aanval in Zuid-Libanon. Dat meldt de Islamitische Groep, een militante beweging die banden met Hamas heeft. De Israëlische krijgsmacht heeft de aanval bevestigd. Hezbollah heeft daarna raketten afgevuurd op Israël.

Eensch: ook dit doet aan de hele situatie geen goed!

Het signaal wat de [schaduw] regering van Libanon, HezboAllah, daarmee afgeeft is dat zij schijt hebben aan Israëlische burger levens en tevens aan de eventuele voorspelbare reactie van Israël op de betreffende HezboAllahs aanvallen met raketten en drones op Noord-Israël.

Saillant detail:
  • HezboAllahs aanvallen zijn gericht op de burgerbevolking en
    de aanvallen van Israël zijn gericht op Hezbollah-leiders en militaire doelwitten.
    • Zoek zelf de verschillen!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 27 mar 2024 13:47
dikkemick schreef: 27 mar 2024 09:47 En ook dit doet aan de hele situatie geen goed. Welk signaal geef je af als regering? De ene bezetting/genocide is nog niet beëindigd of de volgende staat op punt van beginnen.

Eensch: ook dit doet aan de hele situatie geen goed!

Het signaal wat de [schaduw] regering van Libanon, HezboAllah, daarmee afgeeft is dat zij schijt hebben aan Israëlische burger levens en tevens aan de eventuele voorspelbare reactie van Israël op de betreffende HezboAllahs aanvallen met raketten en drones op Noord-Israël.

Saillant detail:
  • HezboAllahs aanvallen zijn gericht op de burgerbevolking en
    de aanvallen van Israël zijn gericht op Hezbollah-leiders en militaire doelwitten.
    • Zoek zelf de verschillen!
Nogmaals, dit is geen spel/quiz.

Weet je wat een oplossing zou kunnen zijn? Israël opheffen en het door de heethoofden onderling laten uitvechten. Hezbollah, Hamas, IS, alle Palestijnen en Alloeha Akbar roepers etc. 1 Groot strijdveld en de winnaar krijgt t grondgebied. Israëliërs worden verspreid in Europa en USA opgevangen.
Weg broeinest!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 27 mar 2024 15:15Nogmaals, dit is geen spel/quiz.
Wat jij wil!
dikkemick schreef:Weet je wat een oplossing zou kunnen zijn?
Zoals jezelf al terecht opmerkte: dit is geen spel/quiz.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Dag allemaal, ik ben even weggeweest en heb de discussie hier verder niet gevolgd. En nee, ik ga deze ook niet terug lezen. Dat heb ik voor de laatste 3 pagina’s gedaan en er is blijkbaar niet echt veel in de verschillende standpunten verandert. Niet erg, dat houd de discussie levendig. Ik zal af en toe een bijdrage plaatsen en ben gewoon benieuwd naar de reacties daarop.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Ik ben wel benieuwd naar reacties op deze post:
Door Leon de Winter.

Waarom leidt de dood van een Gazaanse moslim tot slapeloosheid en die van een Jemenitische moslim niet?

De bekende Marokkaans-Nederlandse schrijver Abdelkader Benali zei kortgeleden in een radio-interview dat de relatie tussen moslims en Nederland ’op scherp’ is gezet door o.a. ’7 oktober’. Ik heb Benali een paar keer ontmoet. Hij is een intelligente en sympathieke man. En hij identificeert zich hevig met het lot van de moslims in Gaza.

Op 6 oktober heerste er een wapenstilstand tussen Israël en Hamas (ondanks de duizenden raketten die Israël jarenlang troffen). Hamas verbrak die op 7 oktober. Gaza was een stadsstaat met een tiranniek bewind van uiterst religieuze mannen vol razernij over het bestaan van de joodse buurstaat. Vrij Palestina is daar tot stand gekomen.

Het verhaal ging dat de stadsstaat van de buitenwereld was afgesloten, misschien dacht Benali dat ook. Hij kende de video’s niet die Gazanen zelf online plaatsten: wie het zich kon veroorloven, ging op vakantie naar een resort aan de Rode Zee of een Golfstaat. Er heerste armoede en een bovenlaag genoot enorme rijkdom, zoals in bijvoorbeeld Egypte. En alles, van drugs en explosieven tot onderdelen voor raketten, werd de stadsstaat binnengesmokkeld. Niks ’hermetisch afgesloten’. Niks ’grootste gevangenis op aarde’. De tirannieke manier waarop Gaza werd bestuurd, was de uitdrukking van de wil van de meerderheid van de met jodenhaat geïndoctrineerde bevolking.

Tussen 5 en 10 maart voerde het in Ramallah gevestigde ’Palestinian Center for Policy and Survey Research’ (PSR) een opinieonderzoek uit op de West Bank en in de Gaza Strip. 71% van de bevolking in Gaza steunt de aanval van 7 oktober. 91% denkt dat Hamas geen oorlogsmisdaden heeft begaan. 64% verwelkomt na de huidige oorlog de voortzetting van het bewind van Hamas. Ofwel: tweederde van de bevolking steunt het idee van Gaza als een islamitische terreurstaat. Dit is het Vrije Palestina dat Benali’s hart heeft gestolen.

Ramp

Wat gebeurt er in Gaza waardoor westerse moslims het treurige lot van Gazanen verheffen tot de grootste ramp van onze tijd? Dat zich daar een ramp voltrekt, staat buiten kijf. Maar het zijn Gazanen zelf die op 7 oktober de ramp hebben geforceerd, en zij kunnen vandaag de ramp beëindigen door het vrijlaten van de gegijzelden en het neerleggen van de wapens.

Je kunt niet over Gaza spreken zonder Jemen te vermelden: vanuit Jemen worden langeafstandsraketten op Israël afgevuurd. Sinds 2014 woedt er in Jemen een sektarische burgeroorlog waarbij naar schatting 400.000 moslims zijn gedood, onder wie 85.000 kinderen door honger en ziektes. 4 miljoen mensen raakten ontheemd zonder dat woedende demonstranten de voorstellingen van zangeres Lenny Kuhr verstoorden.

Volgens de in Londen uitgegeven Saoedische krant Asharq Al-Awsat hebben de Houthi’s, die het meest extreme Jemenitische stammenverbond vormen, de slavernij hersteld omdat die nu eenmaal onderdeel is van de klassieke islamitische samenleving: ’Moderne slavernij komt veel voor in Jemenitische gebieden onder de controle van de door Iran gesteunde Houthi-milities.’ Dit zijn de officiële kernwaarden van de Houthi’s: „God is de grootste, dood aan Amerika, dood aan Israël, de joden zijn vervloekt, de zege is aan de islam.’ De meeste moslims zwijgen over deze premoderne waanzin.

Verontwaardiging
In 2023 veroordeelde de Algemene Vergadering van de VN (aldus een bericht van de NGO-organisatie UN Watch) de volgende landen met één resolutie: Iran, Syrië, Noord-Korea, Myanmar, Rusland, en de VS (ten aanzien van de boycot van Cuba). Israël werd 15 keer veroordeeld, en de EU-landen deden daar driftig aan mee. Er waren geen resoluties over de situatie in China, Venezuela, Cuba, Pakistan, Vietnam, Afghanistan, waar ook wel het een en ander gebeurt. Benali staat dus niet alleen in zijn huiver ten aanzien van Israëls optreden in Gaza, in tegendeel, de meeste media en veel leden van het internationale politieke establishment delen zijn verontwaardiging.

Alleen al in Marokko, waar Benali werd geboren, leven 37 miljoen moslims, trotse leden van de islamitische wereldgemeenschap van minimaal anderhalf miljard gelovigen. De diepste obsessie van die gigantische gemeenschap betreft Israël, ook al zijn er sinds 1945 minimaal twaalf miljoen moslims door onderlinge oorlogen om het leven gekomen. Ik heb ook een obsessie met Israël, maar anders: ik ben een jood, en er is maar één joods land. In de hele wereld leven vijftien miljoen joden, minder dan er Nederlanders zijn, veel minder dan er Marokkanen zijn, en ongeveer de helft van die vijftien miljoen leeft in Israël. Nog steeds is het aantal van vóór de holocaust niet hersteld.

Recent hebben moslims elkaar in Jemen massaal uitgemoord, op een schaal die de ellende in Gaza doet verbleken. En toch heb ik nooit gehoord dat Benali wakker ligt van Jemen; dat land is ver-van-zijn-bed. Ik kan me niet voorstellen dat hij anti-joodse sentimenten koestert, want hij is een intelligente en sympathieke man. Dus blijf ik zitten met de vraag: waarom leidt de dood van een verre Gazaanse moslim bij Benali tot slapeloosheid en de dood van een verre Jemenitische moslim niet? Wat is het verschil tussen die twee? Benali kent het antwoord.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik denk dat De Winter het wel weet. Het is moeilijker op de balk in je "eigen" groep waar te nemen, dan de splinter in die van "anderen". In Jemen zijn er vrijwel geen niet-moslims die je het onheil kunt verwijten. Dat is de meest simpele verklaring. Ook is het veel gemakkelijker, om empathie te verwerven in een Democratische maatschappij, dan in een autocratische. Noch in Jemen, noch in Soedan, noch in Syrië zijn veel democraten, wier mening je kunt beïnvloeden.

In Israel zijn er wel veel, maar de door hen gekozen politici hebben tot nu toe geweigerd, om met de vertegenwoordigers te praten, die de Palestijnen zelf hadden gekozen. Helaas. andersom is het al niet anders.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat ik eerder al opmerkte. Israël is een mislukt project in deze regio. En of ze er volgens de heilige boeken wel of geen recht op hadden/hebben, het gebied ligt in een kruitvat van religies en heethoofden. De klok terugdraaien kan niet, maar er moet vooruit worden gekeken.
Hoe bereik je vrede? Met nog meer militaire overmacht en precisie bommen? Met nog meer annexatie? Een nog rechtser beleid? Ondanks alle steun vanuit t Westen lukt t Israël maar niet in vrede met de buurlanden te leven. En de landen die elkaar met rust laten, die vrede hangt aan een zijden draadje.
De schuldvraag is leuk, leuker is zoeken naar een oplossing.
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En Israël isoleert zich dus inderdaad steeds verder. Volkskrant vandaag

Keer op keer heeft Israël de VS in hun hemd gezet en president Biden in verlegenheid gebracht. Als Israël niet bijdraait, verdient het ook alleen gelaten te worden.
PETER GIESEN
Zelfs het geduld van de Verenigde Staten met Israël begint op te raken. In de VN-Veiligheidsraad onthielden de VS zich van stemming, waardoor een resolutie werd aangenomen die Israël (en Hamas) opriep tot een onmiddellijk staakt-het-vuren. De opstelling van de VS laat zien hoezeer Israël zich politiek heeft geïsoleerd van de rest van de wereld.

Vanaf de Hamas-aanslag op 7 oktober hebben de Verenigde Staten Israël onvoorwaardelijk gesteund. Israël heeft daar bijzonder weinig voor teruggegeven. Het negeerde Amerikaanse oproepen om de Palestijnse burgerbevolking te sparen in de oorlog tegen Hamas. Pleidooien voor een politieke regeling van het conflict, zoals de tweestatenoplossing, werden hooghartig van de hand gewezen. En passant nam Israël op de bezette Westelijke Jordaanoever 800 hectare Palestijnse grond in beslag.

Zo zette de regering van premier Benyamin Netanyahu de VS keer op keer in hun hemd. President Joe Biden is er ernstig door in verlegenheid gebracht. Hij dreigt kiezers te verliezen, die vinden dat hij te slap optreedt tegen Israël. Maar als hij Israël afvalt, dreigt hij het pro-Israëlische deel van de Democratische achterban kwijt te raken. Wat hij ook doet, hij verliest stemmen bij de presidentsverkiezingen, die waarschijnlijk een nek-aan-nekrace met Donald Trump zullen worden.

Biden betaalt hiermee de prijs voor het falende Midden-Oostenbeleid van de VS. Al decennia weet Israël dat het zich vrijwel alles kan permitteren, omdat het uiteindelijk verzekerd is van Amerikaanse steun. Hierdoor is de Israëlische arrogantie aangemoedigd.

In het geval van Benyamin Netanyahu was daar overigens weinig voor nodig. Vanaf 1996 saboteert hij de hoop op vrede en een politieke regeling van het conflict, vooral door de illegale bouw van nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever.

Na de gruwelijke Hamas-aanslag van 7 oktober had Israël het recht om zichzelf te verdedigen. Het heeft echter niet het recht om de Palestijnse burgerbevolking buitenproportioneel te treffen, met ongerichte bombardementen en een blokkade van voedsel, brandstof, medicijnen en andere hulp. Israël dreigt nu met een aanval op Rafah, waardoor de humanitaire catastrofe nog groter zal worden. Biden vroeg Israël hiervan af te zien, maar Netanyahu reageerde met adembenemende arrogantie: 'Ik hoop dat we het zullen doen met de steun van de VS, maar als het moet, dan doen we het alleen.'

Als Israël niet bijdraait, verdient het ook alleen gelaten te worden; niet alleen politiek, maar ook materieel geïsoleerd. In dat geval moeten de VS stoppen met het sturen van wapens en munitie, en moet de EU het Associatieverdrag met Israël opschorten, waardoor het handelsvoordelen misloopt.

De rampzalige koers van Israël moet gestopt worden. Voor het Westen, dat zijn geloofwaardigheid in de wereld verliest als het Israël blijft steunen. Voor Israël zelf: terecht zei de Democratische senator Chuck Schumer - de hoogst geplaatste Joodse politicus in de VS - dat Netanyahu's beleid gevaarlijk is voor Israël zelf, dat een pariastaat dreigt te worden. Maar vooral voor de burgers in de Gazastrook. Het Westen kan niet blijven toekijken als het voedseltekort omslaat in een regelrechte hongersnood en een nieuwe humanitaire catastrofe wordt ontketend in Rafah.

Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Israël verdient juist alle steun!

Zonder steun aan Israël zal op korte termijn in de Levant regio een genocide
van ongekende omvang plaats gaan vinden met wereldwijde gevolgen.

NB: Dat er een ander beleid moet komen dan Netanyahu&Co's beleid ben ik het mee eens!
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 28 mar 2024 12:34 Zo zette de regering van premier Benyamin Netanyahu de VS keer op keer in hun hemd. President Joe Biden is er ernstig door in verlegenheid gebracht. Hij dreigt kiezers te verliezen, die vinden dat hij te slap optreedt tegen Israël. Maar als hij Israël afvalt, dreigt hij het pro-Israëlische deel van de Democratische achterban kwijt te raken. Wat hij ook doet, hij verliest stemmen bij de presidentsverkiezingen, die waarschijnlijk een nek-aan-nekrace met Donald Trump zullen worden.

Biden betaalt hiermee de prijs voor het falende Midden-Oostenbeleid van de VS. Al decennia weet Israël dat het zich vrijwel alles kan permitteren, omdat het uiteindelijk verzekerd is van Amerikaanse steun.
Exact. En niet alleen vanwege de verkiezingen. Zoals reeds eerder gezegd, kan Netanjahoe Biden de verkiezingen eenvooudig laten verliezen. De VS wil geen inval in ziekenhuizen, waarna Israel gewoon de ziekenhuizen binnenvalt; de VS wilde een wapenstilstand, waarna Israel meteen aanviel. Israel luistert niet naar de VS als het daar geen zin in heeft. Nu wil de VS weer dat ze Rafah niet binnen gaan vallen, maar dat doet Israel toch wel nadat ze de burgers elders hebben geplaatst. Groot gelijk! Netanjahoe's lot ligt in handen van de Israelische kiezers. De overgrote meerderheid staat achter Netanjahoe aangaande deze oorlog en wil Hamas vernietigd zien, maar ze zullen Netanjahoe nadien afzetten vanwege zijn falende binnenlandse beleid.

De VS heeft aanzienlijk minder invloed op Israel dan Israel op de VS; zeker nu Israel's wapen-industrie tot de beste ter wereld behoort, Israel qua voedsel en recentelijk eveneens qua energie (na de vondst van het Leviathan-gasveld - een van de grootste aardgasvelden in de Middellandse Zee - en het Tamar-gasveld, plus olievelden, zoals de Meged-5, plus de ontwikkeling van hernieuwbare energiebronnen) zelfvoorzienend kan zijn, (vooropgesteld dat deze niet met de Palestijnen hoeven worden gedeeld), vrijwel in niets meer van de VS afhankelijk si, met de modernste Merkava-tanks die de huidige Merkava-tanks zullen vervangen, de Iron Beam die grotendeels de plaats innemen van de Iron Dome gaat innemen, David's Sling om middellange tot langeafstandsraketten en kruisraketten te onderscheppen, Arrow-raketverdedigingssysteem - een geavanceerd raketverdedigingssysteem ontwikkeld door Israel Aerospace Industries (IAI) - om ballistische raketten te onderscheppen en te vernietigen, het draagbare Spike antitankraketsysteem ontwikkeld door Rafael Advanced Defense Systems, de IAI Kfir straaljagers ontwikkeld door Israel Aerospace Industries (IAI), de IAI straaljagers, het Gabriel antischeepsrakettensysteem ontwikkeld door Israel Aerospace Industries (IAI), het Lahat-antitankraketsysteem ontwikkeld door Israel Military Industries (IMI), de Popeye-kruisraketten ontwikkeld door Israel Aerospace Industries (IAI), het Barak-luchtverdedigingsraketsysteem ontwikkeld door Rafael Advanced Defense Systems voor gebruik door marineschepen, de Delilah-kruisraket ontwikkeld door Israel Aerospace Industries (IAI), de Gil-luchtraket ontwikkeld door Rafael Advanced Defense Systems, de Python-luchtraketten ontwikkeld door Rafael Advanced Defense Systems, de ballistische Jericho-raketten ontwikkeld om strategische doelen op lange afstand aan te vallen, de precisiegeleide Spice-bommen ontwikkeld door Rafael Advanced Defense Systems, etc., etc., etc.

De politiek in de VS kan daarentegen niet om de American Israel Public Affairs Committee (AIPAC) heen. AIPAC is Amerika's grootste pro-Israël lobby en samen met de AARP is het de machtigste in de gehele VS -- officieel en geheel wetmatig. Alleen daarmee heeft de lobby van Israël al een beslissende invloed op het buitenland-beleid van de VS in het Midden-Oosten. Bovendien hebben Joden tevens het hoogste percentage daadwerkelijke kiezers die echt naar de stembus gaan van elke etnische groep en ongeveer 94 procent daarvan woont in dertien belangrijke kiescollege-staten die alleen genoeg kiesmannen waard zijn om de president te kiezen en zijn goed georganiseerd en politiek zeer actief.

Daarnaast hebben de VS en het westen de machtige Israëlische inlichtingendiensten hard nodig met hun invloed in het Midden Oosten en de MOSSAD, Sjin Bet (Sjabak) en AMAN helpen de CIA en andere westerse inlichtingendiensten bij het verzamelen van inlichtingen, projecten en operaties.

Israël ligt bovendien strategisch op de perfecte plaats om volledig te profiteren van het conflict van de VS & de NAVO met Rusland & China, en houdt buurland Syrië, een bondgenoot van Rusland, onder controle. Israël heeft een nucleair arsenaal en de Israëlische luchtmacht overheerst in de hele regio. Door de veelvuldige oorlogen van Israël worden bovendien Amerikaanse wapens in de praktijk getest op een echt slagveld; dat is goud waard voor de wapen-industrie.

Biden zit nu dus in een lastig parket: enerzijds kan hij zich niet te erg tegen Israel uitspreken, anderzijds moet hij zich er wel enigszins tegen uitspreken, omdat anders sommige Democratische kiezers zich van stemmen onthouden. Dat probleem heeft Trump niet -- die heeft gewoon gezegd dat Israel het karwei af moet maken, Rafah moet binnentrekken en vindt Israelische nederzettingen ook prima en geheel legaal.
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

HierEnNu schreef: 28 mar 2024 16:21
Israël verdient juist alle steun!

Zonder steun aan Israël zal op korte termijn in de Levant regio een genocide
van ongekende omvang plaats gaan vinden met wereldwijde gevolgen.

NB: Dat er een ander beleid moet komen dan Netanyahu&Co's beleid ben ik het mee eens!
Mee eens. Nog maar 15% van de Israeli's wil dat Netenjahoe na de oorlog aanblijft. Hij wilde het juridische systeem aanpassen, waarvoor hij (ver voor 7 oktober) al veel mensen tegen zich kreeg. Daarnaast neemt de meerderheid het hem eveneens kwalijk dat hij 7 oktober niet heeft voorkomen, hoewel de Mossad voldoende informatie had. Natuurlijk, vrijwel iedere Israeli steunt hem in deze oorlog en wil dat het IDF Rafah binnentrekt na de burgers de kans te hebben gegeven zich in veiligheid te brengen (hoewel een deel van de Israeli's daarbij graag wil dat hij gijzelaars ruilt voor een tijdelijk staakt het vuren), maar na de oorlog heeft hij geen schijn van kans aan te blijven en is zowel Hamas gedecimeerd als Netanjahoe geen president meer -- twee vliegen in 1 klap!
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 28 mar 2024 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
Gesloten