Maria schreef: ↑04 mar 2024 12:56
Medewerkers mediasector krijgen online cursus over respectvol samenwerken
Voor medewerkers in de mediasector wordt deze maand een online cursus gepresenteerd. De cursus wordt aangeboden bij alle bedrijven die zich hebben aangesloten bij Mediapact Respectvol Samenwerken.
Het initiatief is bedoeld om een gedeelde norm te creëren wat betreft (on)gewenst gedrag.
De cursus bestaat uit verschillende situaties gebaseerd op voorbeelden uit de praktijk en wordt door een diverse groep van onbekende acteurs nagespeeld. De situaties gaan onder meer over agressie en geweld, discriminatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Het is de bedoeling dat het voltooien van de online cursus ook een standaard onderdeel wordt in het aannamebeleid.
Vroeger kreeg je gewoon ontslag bij (vaak) ongewenst gedrag.
Wanneer was dat dan, dat je gewoon ontslag kreeg bij ongewenst gedrag? Mijn werkzame leven begon op mijn 15e in 1972, maar ik kan me zulks niet herinneren.
Mijns inziens kan men tegenwoordig juist makkelijker ontslagen worden.
Maria schreef:In de jaren 80 van de 20e eeuw werd de vrije opvoeding gepropageerd.
Mijns inzien werd
'de vrije opvoeding' gepropageerd door verschillende pedagogen en denkers door de geschiedenis heen, in ieder geval al veel eerder dan pas in de jaren 80 van de 20e eeuw.
Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan:
- Jean Piaget
- Maria Montessori
- Rudolf Steiner
- A.S. Neill
Maria schreef:Iedereen moest kunnen zeggen wat hij/zij dacht.
Kon je dat niet hebben? Jouw probleem.
Ook kinderen.
Kinderen moest uitgelegd worden waarom ze de ander niet mochten slaan.
Schelden moest maar worden genegeerd.
Negatieve consequenties van hun gedrag zou dat niet verbeteren.
Ook op scholen moesten de kinderen vrijer zijn in hun uitingen.
Waar baseer je op dat
- "Schelden moest maar worden genegeerd."?
Net als dat schelden
'klinkt' ook de rest van het bovenstaande ...
- waarvan ik niets herken als onderdeel van 'vrije opvoeding'
... alsof je zulks als negatief beoordeeld, klopt mijn indruk?
Zo ja, waarom beschouw je zulks als negatief?
Maria schreef:Na 2000, eenmaal volwassen geworden, begon je de gevolgen ervan te zien.
Ook bij de volgende generatie.
"Moe kunne" werd een vleugelwoord.
Welke gevolgen bedoel je concreet?
Wat moest allemaal kunnen wat volgens jou niet door de beugel kan?
Maria schreef:Is het niet ten hemel schreiend,
dat volwassen mensen heropvoedingscursussen zouden moeten krijgen?
Dat zulks kennelijk nodig is vind ik ook ten Hemel schreiend, maar poneer je daarmee dat zulks voor 2000 niet nodig was, alsof volwassen mensen een dergelijke heropvoedingscursus toen niet nodig hadden, dat de volwassenen zich op gebied van
[seksueel] grensoverschrijdend gedrag
'vroegâh toen alles beter was' zich voorbeeldig gedroegen?
Maria schreef:En dat normen zo vervaagd lijken te zijn, dat ze opnieuw scherper moeten worden gesteld?
Zijn die normen en waarden wel vervaagd, of zijn ze slechts veranderd en is er misschien bij jou en vele anderen een tendens aan het ontstaan naar een nostalgisch verlangen naar hoe het vroeger was?
Maria schreef:Of is dit alleen een probleem van mijn generatie en een teken dat ik oud begin te worden?
Dat weet ik niet, maar ik zie het probleem ook niet eerlijk gezegd.
Welk
'Ethisch Dilemma' stel je eigenlijk ter discussie? Ik krijg namelijk de indruk dat je o.a. de
'Vrijheid Van Meningsuiting' ter discussie stelt, maar dat is dan diametraal in tegenstelling met mijn indruk dat jij juist groot voorstander bent van Vrije Meningsuiting.