Heropvoedingscursus voor volwassenen

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Heropvoedingscursus voor volwassenen

Bericht door Maria »

Medewerkers mediasector krijgen online cursus over respectvol samenwerken
Voor medewerkers in de mediasector wordt deze maand een online cursus gepresenteerd. De cursus wordt aangeboden bij alle bedrijven die zich hebben aangesloten bij Mediapact Respectvol Samenwerken.

Het initiatief is bedoeld om een gedeelde norm te creëren wat betreft (on)gewenst gedrag.

De cursus bestaat uit verschillende situaties gebaseerd op voorbeelden uit de praktijk en wordt door een diverse groep van onbekende acteurs nagespeeld. De situaties gaan onder meer over agressie en geweld, discriminatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Het is de bedoeling dat het voltooien van de online cursus ook een standaard onderdeel wordt in het aannamebeleid.
Vroeger kreeg je gewoon ontslag bij (vaak) ongewenst gedrag.

In de jaren 80 van de 20e eeuw werd de vrije opvoeding gepropageerd.
Iedereen moest kunnen zeggen wat hij/zij dacht.
Kon je dat niet hebben? Jouw probleem.
Ook kinderen.
Kinderen moest uitgelegd worden waarom ze de ander niet mochten slaan.
Schelden moest maar worden genegeerd.
Negatieve consequenties van hun gedrag zou dat niet verbeteren.
Ook op scholen moesten de kinderen vrijer zijn in hun uitingen.
Na 2000, eenmaal volwassen geworden, begon je de gevolgen ervan te zien.
Ook bij de volgende generatie.
"Moe kunne" werd een vleugelwoord.

Is het niet ten hemel schreiend, dat volwassen mensen heropvoedingscursussen zouden moeten krijgen?
En dat normen zo vervaagd lijken te zijn, dat ze opnieuw scherper moeten worden gesteld?
Of is dit alleen een probleem van mijn generatie en een teken dat ik oud begin te worden?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Re: Heropvoedingscursus voor volwassenen

Bericht door dikkemick »

Dat laatste natuurlijk ook :mrgreen: maar ik verbaas me dan ook al langer over de generatie die gekweekt wordt.
Al op de peuterschool word je geleerd je mond vooral open te trekken. Je MOET in het kringgesprek je mond opentrekken en je MOET presentaties geven.
M.a.w: Je mag niet meer bescheiden/verlegen zijn en pas op als je respect voor ouderen hebt.
Maar goed, dat is mijn ongefundeerde mening ben ik bang.
Het kweekt m.i dus volwassenen die aan alles en iedereen schijt hebben. Het motto tegenwoordig: Doe extravagant, wees vooral volledig jezelf en geef je bek een dauw.

En waar pak je de huidige problematiek aan? In de jeugd dus op de scholen. De scholen die kapot bezuinigd zijn. Want het hele curriculum moet op de schop, juist en vooral omdat de tijden veranderd zijn.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 04 mar 2024 13:59 De scholen die kapot bezuinigd zijn.
Dat valt best wel mee.
Veel erger is dat er nu management is wat een groot deel van het budget opvreet.

Vroeger werd de Lagere School geleid door een bovenmeester, die gewoon een eigen klas had.
Op de basisschool zit een hele staf van mensen die nog nooit onderwijs hebben gegeven.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 04 mar 2024 16:18
Dat valt best wel mee.
Veel erger is dat er nu management is wat een groot deel van het budget opvreet.

Vroeger werd de Lagere School geleid door een bovenmeester, die gewoon een eigen klas had.
Op de basisschool zit een hele staf van mensen die nog nooit onderwijs hebben gegeven.
Alle lesmateriaal is ook veranderd en hier wordt ook nogal negatief over geoordeeld. Rekenen kunnen ze niet meer, lezen ook niet.
Toch lastig!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 04 mar 2024 16:46
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 04 mar 2024 16:18
Dat valt best wel mee.

Alle lesmateriaal is ook veranderd en hier wordt ook nogal negatief over geoordeeld. Rekenen kunnen ze niet meer, lezen ook niet.
Toch lastig!
Ik ben de link helaas kwijt.

Maar daar bleek dat de meesten op het VMBO een sommetje als 4 maal anderhalf niet meer uit het hoofd kunnen uitrekenen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 04 mar 2024 16:50 ....daar bleek dat de meesten op het VMBO een sommetje als 4 maal anderhalf niet meer uit het hoofd kunnen uitrekenen.
Maar ze durven wel juf of meester op hun fouten te wijzen
Einstein/Mick
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

• Mijn vrouw vertelde een verhaal dat op de lagere school een moeder aan de lerares vroeg om geen nee tegen haar kind te zeggen
  • Ik heb een stukje van Matthijs van Nieuwkerk gezien, hoe erg hij wel niet tekeer ging, stiekum met de telefoon opgenomen. Het is maar goed dat ik met pensioen ben. Ik ging verbaal in voorkomende gevallen wel erger tekeer
  • Ik heb ooit, ergens begin deze eeuw een discussie gehad met een werkende moeder tijdens de lunch. Als haar peuter aan de stereo zat werd er een discussie gestart. Geen verbod of corrigerende tik op de vingers. Als er een knopje afbrak werd een popje van het kind gepakt en van een armpje ontdaan om het kind te laten voelen wat je als ouder voelde als de arm van je platenspeler gerukt was
Vooral dat laatste puntje heeft mijn zorg voor Nederland in de toekomst doen toenemen. Dat gesprek heeft echt plaatsgevonden!!! En als je nu de roddels over Omtzigt hoort (en waar rook is, is vuur) zit het in alle regionen van de Nederlandse samenleving.

NEDERLAND IS VERDOEMD
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Maria schreef: 04 mar 2024 12:56 Medewerkers mediasector krijgen online cursus over respectvol samenwerken
Voor medewerkers in de mediasector wordt deze maand een online cursus gepresenteerd. De cursus wordt aangeboden bij alle bedrijven die zich hebben aangesloten bij Mediapact Respectvol Samenwerken.

Het initiatief is bedoeld om een gedeelde norm te creëren wat betreft (on)gewenst gedrag.

De cursus bestaat uit verschillende situaties gebaseerd op voorbeelden uit de praktijk en wordt door een diverse groep van onbekende acteurs nagespeeld. De situaties gaan onder meer over agressie en geweld, discriminatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Het is de bedoeling dat het voltooien van de online cursus ook een standaard onderdeel wordt in het aannamebeleid.
Vroeger kreeg je gewoon ontslag bij (vaak) ongewenst gedrag.
Wanneer was dat dan, dat je gewoon ontslag kreeg bij ongewenst gedrag? Mijn werkzame leven begon op mijn 15e in 1972, maar ik kan me zulks niet herinneren.
Mijns inziens kan men tegenwoordig juist makkelijker ontslagen worden.

Maria schreef:In de jaren 80 van de 20e eeuw werd de vrije opvoeding gepropageerd.
Mijns inzien werd 'de vrije opvoeding' gepropageerd door verschillende pedagogen en denkers door de geschiedenis heen, in ieder geval al veel eerder dan pas in de jaren 80 van de 20e eeuw.
Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan:
  • Jean Piaget
  • Maria Montessori
  • Rudolf Steiner
  • A.S. Neill

Maria schreef:Iedereen moest kunnen zeggen wat hij/zij dacht.
Kon je dat niet hebben? Jouw probleem.
Ook kinderen.
Kinderen moest uitgelegd worden waarom ze de ander niet mochten slaan.
Schelden moest maar worden genegeerd.
Negatieve consequenties van hun gedrag zou dat niet verbeteren.
Ook op scholen moesten de kinderen vrijer zijn in hun uitingen.
Waar baseer je op dat
  • "Schelden moest maar worden genegeerd."?
Net als dat schelden 'klinkt' ook de rest van het bovenstaande ...
  • waarvan ik niets herken als onderdeel van 'vrije opvoeding'
... alsof je zulks als negatief beoordeeld, klopt mijn indruk?
Zo ja, waarom beschouw je zulks als negatief?

Maria schreef:Na 2000, eenmaal volwassen geworden, begon je de gevolgen ervan te zien.
Ook bij de volgende generatie.
"Moe kunne" werd een vleugelwoord.
Welke gevolgen bedoel je concreet?
Wat moest allemaal kunnen wat volgens jou niet door de beugel kan?

Maria schreef:Is het niet ten hemel schreiend,
dat volwassen mensen heropvoedingscursussen zouden moeten krijgen?
Dat zulks kennelijk nodig is vind ik ook ten Hemel schreiend, maar poneer je daarmee dat zulks voor 2000 niet nodig was, alsof volwassen mensen een dergelijke heropvoedingscursus toen niet nodig hadden, dat de volwassenen zich op gebied van [seksueel] grensoverschrijdend gedrag 'vroegâh toen alles beter was' zich voorbeeldig gedroegen?

Maria schreef:En dat normen zo vervaagd lijken te zijn, dat ze opnieuw scherper moeten worden gesteld?
Zijn die normen en waarden wel vervaagd, of zijn ze slechts veranderd en is er misschien bij jou en vele anderen een tendens aan het ontstaan naar een nostalgisch verlangen naar hoe het vroeger was?

Maria schreef:Of is dit alleen een probleem van mijn generatie en een teken dat ik oud begin te worden?
Dat weet ik niet, maar ik zie het probleem ook niet eerlijk gezegd.

Welk 'Ethisch Dilemma' stel je eigenlijk ter discussie? Ik krijg namelijk de indruk dat je o.a. de 'Vrijheid Van Meningsuiting' ter discussie stelt, maar dat is dan diametraal in tegenstelling met mijn indruk dat jij juist groot voorstander bent van Vrije Meningsuiting.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu

Je ziet het om je heen. Waar vroeger de jeugd (afgedwongen) respect had voor gezagsdragers en ouderen moet het nu soms andersom.
Brutaal doen tegen politie. Kwam dat in jouw hoofd op vroeger? Op scholen idem. Je haalde rottigheid uit, maar had respect voor juf en meester.
Als je nu jongelui aanspreekt op gedrag (roken bv) kun je acuut een grote BEK krijgen.
Ze laten zich niets meer zeggen want ze zijn immers gelijkwaardige individuen.
Laatste keer een aanrijding met een snotneus van 15. Beiden op de fiets dus ik wil zijn ID kaart om later alles recht te zetten. Hij was overduidelijk fout (lette niet op).

Reactie: "Je denkt toch niet dat ik mn kaart laat zien. Je kan wel een pedofiel zijn!"
Daar sta je dan als volwassenen vent, de politie te bellen om de zaak te beslechten.
Gelukkig kreeg het snotjong van de agent ook een reprimande maar ook daar was hij zeker niet van onder de indruk.

Een soort Trumpen die we aan t creëeren zijn. Als een stormram overal overheen walsen en vooral geen zwakte tonen.
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 05 mar 2024 09:32 HierEnNu

Je ziet het om je heen.

:scissors:

Een soort Trumpen die we aan t creëeren zijn.
Als een stormram overal overheen walsen en vooral geen zwakte tonen.
Je begint je betoog met "Je ziet het om je heen. " alsof ik zulks om me heen zou zien en somt vervolgens op wat jijzelf kennelijk om jou heen ziet en blijft volharden in 'je dit en je dat'
terwijl jij daar gewoon 'ik' zou moeten schrijven, want zulks is slechts jouw ervaring,
sowieso niet de mijne.
  • Sorry hoor, maar ik zie niet wat jij kennelijk wel ziet.

Wie is die 'we' die volgens jou Trumpen aan het creëren zijn?
Ik kan je verzekeren dat ik niet bij jouw 'we' hoor!
Ik kom af en toe wel naäpendpapagaaiende verWILDERSde mensen tegen,
maar ook dat zijn dan toch in meerderheid volwassenen.

Ik ervaar de jeugd van tegenwoordig als opener, eerlijker en mede daardoor als prettiger dan veel van de jeugd van vroeger toen ik nog jeugdig was. Veel hangouderen van tegenwoordig ervaar ik daarentegen als zeurouderen die een veel te rooskleurig beeld koesteren van hun eigen jeugd, waarbij sommigen zelfs de 'opvoedkundige' klappen die ze kregen goed blijven praten met:
  • "Die klappen hebben mij beslist niet slechter gemaakt,
    kijk maar wat ik allemaal bereikt heb!"
    #-o
Één en ander kan te maken hebben met dat ik jeugdigen
vanuit principe als gelijke benader zonder dat ik me inbeeld
dat ik omdat ik op leeftijd ben met meer respect
behandeld zou moeten worden dan een jeugdiger iemand.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dan verschillen we hierin diametraal van mening. Ga eens wandelen in Amsterdam en je ziet allemaal Joost Kleinen lopen. Van die exorbitant extravagante schijt -aan-alles-en-iedereen figuren. Je MOET je afzetten tegen de mainstream en je MOET vooral laten zien dat je NIET hetero bent. Want o wee!
Maar dit gaat weer off topic. Ik denk dat we vrije schaamteloze volwassenen creëren op die manier, want de jeugd smult ervan
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mullog schreef: 04 mar 2024 17:44
  • Ik heb ooit, ergens begin deze eeuw een discussie gehad met een werkende moeder tijdens de lunch. Als haar peuter aan de stereo zat werd er een discussie gestart. Geen verbod of corrigerende tik op de vingers. Als er een knopje afbrak werd een popje van het kind gepakt en van een armpje ontdaan om het kind te laten voelen wat je als ouder voelde als de arm van je platenspeler gerukt was
Vooral dat laatste puntje heeft mijn zorg voor Nederland in de toekomst doen toenemen. Dat gesprek heeft echt plaatsgevonden!!! En als je nu de roddels over Omtzigt hoort (en waar rook is, is vuur) zit het in alle regionen van de Nederlandse samenleving.

NEDERLAND IS VERDOEMD
Schreeuw je nou serieus uit
  • NEDERLAND IS VERDOEMD
vanwege een gesprek met een gestoorde moeder wiens pedagogische vaardigheid niet verder gaat dan het mentaal 'martelen' van haar eigen kind door een armpje van diens popje af te rukken?
Zijn/waren alle/vele ouders ergens begin deze eeuw zo volgens jou?

Wat bedoel je concreet met:
  • "En als je nu de roddels over Omtzigt hoort (en waar rook is, is vuur)
    zit het in alle regionen van de Nederlandse samenleving.
Heeft dat nog iets te maken met
  • Heropvoedingscursus voor volwassenen?
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 04 mar 2024 17:34Maar ze durven wel juf of meester op hun fouten te wijzen
:shock:
Durfde jij zulks niet op die leeftijd?
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 05 mar 2024 11:10
dikkemick schreef: 04 mar 2024 17:34Maar ze durven wel juf of meester op hun fouten te wijzen
:shock:
Durfde jij zulks niet op die leeftijd?
Mijn beste, ik had nog respect voor oudere mensen. En wil dat zeggen dat je altijd onvoorwaardelijk respect moet hebben voor ouderen en dat zij geen fouten maken?
Nee, maar enige beleefdheidsvormen kunnen m.i. ook vandaag de dag door de jeugd best gehanteerd worden.
En.....jong geleerd is oud gedaan.

Kijk naar Amerika met de leus: "America first". DE leus/HET motto van de egoïstische Amerikaan. Ikke-ikke-ikke.
En zoals alles, nemen we ook dat hier over.
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 05 mar 2024 10:59 Dan verschillen we hierin diametraal van mening. Ga eens wandelen in Amsterdam en je ziet allemaal Joost Kleinen lopen. Van die exorbitant extravagante schijt -aan-alles-en-iedereen figuren. Je MOET je afzetten tegen de mainstream en je MOET vooral laten zien dat je NIET hetero bent. Want o wee!
Maar dit gaat weer off topic. Ik denk dat we vrije schaamteloze volwassenen creëren op die manier, want de jeugd smult ervan
Ik snap het al, het ligt niet aan de jeugd:
.
Plaats reactie