Goedheid en wijsheid

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Goedheid en wijsheid

Bericht door Peter van Velzen »

axxyanus schreef: 29 feb 2024 11:04
Peter van Velzen schreef: 29 feb 2024 01:33 Je bent goed in het bekritiseren van mijn pogingen, maar heb niet de minste pogingen van jou kant gezien om zelf tot met een antwoord te komen. Ik kan wel zeggen wat goed is, en daarbij de evolutie, zowel als het feit dat mensen sociale dieren zijn volstrekt negeren.
Inderdaad heb ik geen poging gedaan omdat het IMO weinig zin heeft een poging te doen als mensen de vraag niet eens lijken te begrijpen. En jouw bovenstaande paragraaf lijkt daar nog steeds op te wijzen. Tiberius vraagt geen opsomming van wat goed is, Tiberius vraagt een maatstaf. Het is alsof iemand zou vragen hoe je kan nagaan of iets van goud is en jij daarop antwoord dat jij kan zeggen wat van goud is en ons een aantal voorwerpen toont waarvan jij beweert dat ze van goud zijn.
Het is duidelijk. dat de vraag te complex is voor een eenvoudige maatstaf. Er dienen meerdere dimensies te worden gemeten. Ik dacht dat dat helemaal niet te dienen te worden uitgelegd. Maar jij tracht als een Socrates jezelf als onwetend voor te doen.

Uiteraard is de dood van je moeder niet waar of onwaar. Alleen een bewering kan waar of onwaar zijn. Maar alleen een ware bewering bevat informatie en is daardoor (door die informatie) nuttig of niet. Troostrijke woorden behoeven niet waar te zijn want die dienen niet ter informatie, maar om te troosten. Het is dus maar welk(e) doel(en) je voor ogen hebt. Ander doelen, andere maatstaven!'

Dat trachtte ik ook in mijn eerdere reacties aan te geven, maar ik mocht van jou het voortbestaan van de genen, niet als "doel" gebruiken. Terwijl het waarschijnlijk ten grondslag ligt aan al onze maatstaven. (niet als doel, maar gevolg, maar dat is in dit verband bijzaak).

Ik blijf erbij dat in morele zaken niet alleen de individuen van belang zijn, maar ook de samenleving. Je kunt niet om genen en memen heen als je een maatstaf voor goedheid (of voor wijsheid) wilt. Want ze zijn de maatstaf waarmee goed en wijs ontstaan zijn. (en de samenleving). En als we enkele maatstaven hebben gevonden, blijken ze altijd imperfect te zijn. In de meeste (tot Hier en nu toe) gevallen vormen ze een goede vuistregel, maar in sommige (en verdere en latere) gevallen moeten ze wellicht wijken voor passender metingen Dan sterven sommige maatstaven uit en ontstaan er nieuwe.

En uitzonderingen te over. Vaccinatie is onprettig, maar voorkomt wel dat COVID-patiënten de capaciteit van de IC overstijgen. Het is maar wat je belangrijk vindt. 8 miljard pijnlijke bovenarmen of 8 miljoen mensen op de Intensive care.

De maatstaven verschillen naar mate je doel verschilt. Dat is ook onoverkomelijk. Maar meestal beseffen we prima dat een blunder van de doelman van de bezoekers wel “goed” is voor de thuisploeg, maar dat het desondanks niet “goed” keepen is.

Een vraag had ik wel verwacht. En dat was “Wat is de maatstaf voor rechtvaardigheid”. En daar had ik dus ook al over nagedacht. Ook voor dit deelconcept zijn meerdere maatstaven. Die ook nog eens tegenstrijdig kunnen zijn: Zoals : Eerlijk delen, en loon naar werken. Dat kan niet allebei. En wat denk je van “bijdragen naar vermogen”, wat rechtse rakkers oneerlijk vinden? Gelijke behandeling (van wie en door wie?) De regels kunnen nu eenmaal niet voor de hele wereld gelden, want hoe kan een inwoner van Singapore leven van het gemiddeld inkomen in de wereld (ongeveer 52 Euro in de week) En je kunt van ouders niet verwachten dat ze alle kinderen van de school hetzelfde behandelen als hun eigen kroost.

We kunnen dus slechts enkele aanbevelingen doen, die per tijd en plaats en naar vermogen zullen verschillen.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 29 feb 2024 01:33
  1. Goed is wat waar is.
  2. Goed is wat ons dichter bij ons doel brengt
  3. Goed is wat rechtvaardig is
  4. Goed is wat wij prettig vinden
  5. Goed is wat ons gezond houdt
  6. Goed is wat een ontijdige dood voorkomt
  7. Goed is wat ook goed is (zie boven) voor andere mensen
  8. Goed is wat ook goed is (zie boven) voor de nog niet bestaande nakomelingen van alle mensen.
Echt opschieten doet dit niet vrees ik.
Het is slechts doorschuiven van het probleem.

Bij de eerste komt al snel de vraag: Wat is ""waar"" om de hoek kijken en dan zijn we weer bij af.
(Bij de andere punten treden soortgelijke vragen op.)

Ik denk dat het ongeveer zo zit:

`Goed` is een gevoelsmatig waarde oordeel van een collectief.
Verandert de samenstelling van dit collectief dan verandert dat 'Goed` mee.

Dat impliceert dat het begrip zich niet goed laat vast leggen.
Wel is het een interessant begrip om studie te maken waardoor het tot stand komt en waardoor het kan veranderen.

PS.
Het is net zo ongrijpbaar als het begrip 'kunst waardering'.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Tiberius,

Dank, zeker vanwege de optie nu ook een grafische weergave aan te kunnen bieden:
https://synoniemen.net/grafisch.php?zoekterm=goed

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: 01 mar 2024 01:33 Dat trachtte ik ook in mijn eerdere reacties aan te geven, maar ik mocht van jou het voortbestaan van de genen, niet als "doel" gebruiken. Terwijl het waarschijnlijk ten grondslag ligt aan al onze maatstaven. (niet als doel, maar gevolg, maar dat is in dit verband bijzaak).
Omdat als het om het voortbestaan van de genen gaat, veel individuen die in ellende leven, te verkiezen is boven minder individuen met heel wat minder ellende. Als het om het voortbestaan van de genen gaat, zijn voorbehoedsmiddelen het ergste wat had kunnen gebeuren.

De huidige overbevolking met een aarde die dreigt onleefbaar te worden, is o.a het resultaat van onze genen die zich zoveel mogelijk willen reproduceren.
Peter van Velzen schreef: 01 mar 2024 01:33 Ik blijf erbij dat in morele zaken niet alleen de individuen van belang zijn, maar ook de samenleving. Je kunt niet om genen en memen heen als je een maatstaf voor goedheid (of voor wijsheid) wilt. Want ze zijn de maatstaf waarmee goed en wijs ontstaan zijn.
Neen, dat is twee zaken door elkaar halen. Namelijk hoe we iets beoordelen en hoe iets tot stand komt.

Misschien dat we tot het besluit moeten komen dat het goed zou zijn als de mens zou uitsterven omdat de mens zoveel andere levensvormen in de verdrukking brengt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 01 mar 2024 11:22 Tiberius,

Dank, zeker vanwege de optie nu ook een grafische weergave aan te kunnen bieden:
https://synoniemen.net/grafisch.php?zoekterm=goed

Roeland
Prachtigmooi! Traantjes in mijn ogen ...

Whatever goed ook moge betekenen: het is waarlijk een goed :mrgreen: woord!
Althans, zolang het [die grafische weergave!] goed in beweging blijft, want
nadat de grafische weergave van jouw[?] 'goed' goed tot stilstand was gekomen,
ervoer ik zulks als minder goed en dat was goed balen!

Maar ff goed klikkend op goed verscheen beter ... etc ...
  • Prachtigmooi! Ikkie is goed ontroerd ...
    • ... nog meer traantjes in mijn ogen1
Zoooo goed ontroerd zelfs dat ik het ff gebruik in topic
  • 'Litanie 'Verminking der Nederlandse taal'
want daar komt het me goed van pas in de betekenis van goed als:
  • 'all right' :lol: Kennelijk is 'all right' een goed Nederlands synoniem voor 'goed'? :lol:
Zie eventueel: het woordje 'queen' spreek ik ook uit als 'kwien'
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

axxyanus schreef: 01 mar 2024 13:26Omdat als het om het voortbestaan van de genen gaat, veel individuen die in ellende leven, te verkiezen is boven minder individuen met heel wat minder ellende. Als het om het voortbestaan van de genen gaat, zijn voorbehoedsmiddelen het ergste wat had kunnen gebeuren.

De huidige overbevolking met een aarde die dreigt onleefbaar te worden, is o.a het resultaat van onze genen die zich zoveel mogelijk willen reproduceren.
Mijns inziens is het bovenstaande inherent tegenstrijdig.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

axxyanus schreef: 01 mar 2024 13:26Misschien dat we tot het besluit moeten komen dat het goed zou zijn als de mens zou uitsterven omdat de mens zoveel andere levensvormen in de verdrukking brengt.
Dan breng ik als vergrotende trap van goed in,
dat het beter zou zijn als de mensheid de ruimte koloniseert en
vervolgens de mensheid de aarde volledig verlaat,
zodat al die andere levensvormen ongestoord verder kunnen gaan
met evolueren en elkaar goed in de verdrukking brengen.
Als overtreffende trap van goed: zulks is mij best!

Goed ---> Beter ---> Best! Hoewel? :?: :?: :?:
  • In Best schijnt het ook niet goed te gaan ...
Peter van Velzen
Site Admin

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 mar 2024 10:25
Peter van Velzen schreef: 29 feb 2024 01:33
  1. Goed is wat waar is.
  2. Goed is wat ons dichter bij ons doel brengt
  3. Goed is wat rechtvaardig is
  4. Goed is wat wij prettig vinden
  5. Goed is wat ons gezond houdt
  6. Goed is wat een ontijdige dood voorkomt
  7. Goed is wat ook goed is (zie boven) voor andere mensen
  8. Goed is wat ook goed is (zie boven) voor de nog niet bestaande nakomelingen van alle mensen.
Echt opschieten doet dit niet vrees ik.
Het is slechts doorschuiven van het probleem.

Bij de eerste komt al snel de vraag: Wat is ""waar"" om de hoek kijken en dan zijn we weer bij af.
(Bij de andere punten treden soortgelijke vragen op.)

Ik denk dat het ongeveer zo zit:

`Goed` is een gevoelsmatig waarde oordeel van een collectief.
Verandert de samenstelling van dit collectief dan verandert dat 'Goed` mee.

Dat impliceert dat het begrip zich niet goed laat vast leggen.
Wel is het een interessant begrip om studie te maken waardoor het tot stand komt en waardoor het kan veranderen.

PS.
Het is net zo ongrijpbaar als het begrip 'kunst waardering'.
Het is minder ongrijpbaar dan je denkt, maar voor het overige zit je op de goede weg.

We weten ongeveer wat waar is, of hoe we kunnen uitzoeken wat waar is
We weten ongeveer wat rechtvaardig is
We weten uit voorgaande ervaringen vrij goed wat we prettig vinden'
We weten zelfs beter wat ons gezond houdt en wat niet, dan uit ons gedrag valt af te lezen
We weten soms ook hoe we een ontijdige dood kunnen voorkomen

daardoor weten we ook ongeveer wat goed is, en wat niet.
Maar het verschilt qua plaats en tijd,'
en we weten het nooit precies.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

axxyanus schreef: 01 mar 2024 13:26
Peter van Velzen schreef: 01 mar 2024 01:33 Dat trachtte ik ook in mijn eerdere reacties aan te geven, maar ik mocht van jou het voortbestaan van de genen, niet als "doel" gebruiken. Terwijl het waarschijnlijk ten grondslag ligt aan al onze maatstaven. (niet als doel, maar gevolg, maar dat is in dit verband bijzaak).
Omdat als het om het voortbestaan van de genen gaat, veel individuen die in ellende leven, te verkiezen is boven minder individuen met heel wat minder ellende. Als het om het voortbestaan van de genen gaat, zijn voorbehoedsmiddelen het ergste wat had kunnen gebeuren.

Peter van Velzen schreef: 01 mar 2024 01:33 Ik blijf erbij dat in morele zaken niet alleen de individuen van belang zijn, maar ook de samenleving. Je kunt niet om genen en memen heen als je een maatstaf voor goedheid (of voor wijsheid) wilt. Want ze zijn de maatstaf waarmee goed en wijs ontstaan zijn.
Neen, dat is twee zaken door elkaar halen. Namelijk hoe we iets beoordelen en hoe iets tot stand komt.

Misschien dat we tot het besluit moeten komen dat het goed zou zijn als de mens zou uitsterven omdat de mens zoveel andere levensvormen in de verdrukking brengt.
Beoordelen wat goed is en wat niet, is altijd twee dingen door elkaar halen. Er is namelijk niet één enkele maatstaf. Er zijn er meerdere die zo nu en dan met elkaar in conflict komen. Ik heb getracht er een aantal op te sommen, en jij hebt er zojuist één (of twee) aan toe gevoegd. Overigens zouden anderen ze wellicht beide afwijzen. Verder is het ook niet onbelangrijk hoe onze manier van beoordelen tot stand komt. Jouw stelling dat zulks er niet toe doet lijkt mij een vorm van oogkleppen voor doen. Ipv "don't look up" (de film) zeg jij "don't look back", maar in beide gevallen mist men mogelijk belangrijke informatie, als men aan die aanbeveling gehoor geeft.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 02 mar 2024 02:45
Het is minder ongrijpbaar dan je denkt, maar voor het overige zit je op de goede weg.
Voor mij blijft het ongrijpbaar ondanks je voorbeelden.
Peter van Velzen schreef: 02 mar 2024 02:45We weten ongeveer wat waar is, of hoe we kunnen uitzoeken wat waar is.
Waar en niet waar is voor veel zaken ongrijpbaar, dat het min of meer lijkt vast te liggen is een schijnbeeld.
Zelf in de wiskunde is waar of niet waar minder eenvoudig dan je het voorstelt,laat staan als het om abstractere zaken gaat.
In de wiskunde is iets alleen waar binnen een begrensd gebied en soms is niet eens een een uitspraak mogelijk

Peter van Velzen schreef: 02 mar 2024 02:45We weten ongeveer wat rechtvaardig is.
Dat weten we helemaal niet.
Wat de een heel rechtvaardig vindt is de ander een ware gruwel, kijk maar eens nar de geschiedenis.
De een vindt een onbeperkt recht op eigendom een goed recht een ander vindt het misdadig.
Veel mensen vonden de koloniale oorlog van Nederland in Indonesië een rechtvaardige (dus goede zaak) anderen vonden deze oorlog misdadig.
Deze rij kan gemakkelijk worden aangevuld.
Peter van Velzen schreef: 02 mar 2024 02:45We weten uit voorgaande ervaringen vrij goed wat we prettig vinden'.
Dat geldt alleen binnen het gebied van onze eigen ervaringen, daarbuiten is het gewoon gokken.
Daarnaast komen mensen hier nog al eens op terug.

Peter van Velzen schreef: 02 mar 2024 02:45We weten zelfs beter wat ons gezond houdt en wat niet, dan uit ons gedrag valt af te lezen,
Dan hadden er nooit zoveel rokers geweest.

Peter van Velzen schreef: 02 mar 2024 02:45We weten soms ook hoe we een ontijdige dood kunnen voorkomen.
Dat is afhankelijk van het begrip ontijdige dood.
Moord lijkt me daar onder te vallen, maar meestal kan die niet verhinderd worden om nog maar niet te spreken van het uitvoeren van een ten onrechte uitgesproken doodstraf.
Peter van Velzen schreef: 02 mar 2024 02:45aardoor weten we ook ongeveer wat goed is, en wat niet.
Ik blijf er bij dat dat niet kan omdat wat 'goed' wordt bevonden aan plaats en tijd is gebonden.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: 02 mar 2024 03:13 Beoordelen wat goed is en wat niet, is altijd twee dingen door elkaar halen. Er is namelijk niet één enkele maatstaf. Er zijn er meerdere die zo nu en dan met elkaar in conflict komen.
Dat hangt er maar af hoe je het begrip maatstaf invult. Als je het begrip metaforisch gebruikt, kan je bv een algoritme dat verschillende aspecten tegen elkaar afweegt om tot een eindbeoordeling te komen als één maatstaf zien. Hoe een universiteit aan het einde van een schooljaar tot een eindbeoordeling komt is zo'n maatstaf.

Maar hoe die universiet een student beoordeelt en wat een student moet doen om een goede beoordeling te krijgen zijn twee verschillende zaken.

Evolutie er bij halen om te bepalen wat goed is, is zoals nagaan hoe vlijtig een student aan zijn projecten heeft gewerkt i.p.v. enkel het eindresultaat te beoordelen. Maar als we bevoorbeeld een toekomstig chirurg willen beoordelen, dan gaat het er niet om hoe vaak hij is komen oefenen, het gaat erom dat hij de technieken voldoende onder de knie heeft en weet wat hij doet.
Peter van Velzen schreef: 02 mar 2024 03:13 Ik heb getracht er een aantal op te sommen, en jij hebt er zojuist één (of twee) aan toe gevoegd. Overigens zouden anderen ze wellicht beide afwijzen. Verder is het ook niet onbelangrijk hoe onze manier van beoordelen tot stand komt. Jouw stelling dat zulks er niet toe doet lijkt mij een vorm van oogkleppen voor doen. Ipv "don't look up" (de film) zeg jij "don't look back", maar in beide gevallen mist men mogelijk belangrijke informatie, als men aan die aanbeveling gehoor geeft.
Hoe onze manier van beoordelen tot stand komt helpt ons niet verder. De oorspronkelijke observatie van Tiberius blijft een groot struikelblok. Namelijk dat mensen in het verleden zaken gedaan hebben, die we nu als misdadig zouden beschouwen maar die zijzelf beschouwden als goed --- en dat was toen ook de kijk in hun maatschappij. Hun manier om tot een oordeel te komen en onze manier om tot een oordeel te komen zijn op een zelfde manier tot stand gekomen.

Als die twee manier op de zelfde manier tot stand kwamen, hoe ga je dat feit dan gebruiken om een onderscheid te maken tussen die twee.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Peter van Velzen
Site Admin

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 mar 2024 09:43
Peter van Velzen schreef: 02 mar 2024 02:45Daardoor weten we ook ongeveer wat goed is, en wat niet.
Ik blijf er bij dat dat niet kan omdat wat 'goed' wordt bevonden aan plaats en tijd is gebonden.
Er zijn waarschijnlijk geen exacte antwoorden die in alle omstandigheden altijd en overal waar zijn, maar dat is niet hetzelfde als beweren dat je niet in de buurt kunt komen van wat meestal en in de meeste omstandigheden goed is. Je moet er alleen op bedacht zijn dat je niet altijd dezelfde maatstaf kunt toepassen. En uiteraard zullen we het nooit over alles eens zijn. Maar "dat het niet kan" lijkt me wat overdreven. Dat er optische illusies zijn en dat er golflengtes zijn die we niet kunnen zien of onderscheiden, wil immers ook niet zeggen dat we blind zijn.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

axxyanus schreef: 02 mar 2024 09:53
Peter van Velzen schreef: 02 mar 2024 03:13 Beoordelen wat goed is en wat niet, is altijd twee dingen door elkaar halen. Er is namelijk niet één enkele maatstaf. Er zijn er meerdere die zo nu en dan met elkaar in conflict komen.
Dat hangt er maar af hoe je het begrip maatstaf invult. Als je het begrip metaforisch gebruikt, kan je bv een algoritme dat verschillende aspecten tegen elkaar afweegt om tot een eindbeoordeling te komen als één maatstaf zien. Hoe een universiteit aan het einde van een schooljaar tot een eindbeoordeling komt is zo'n maatstaf.

Maar hoe die universiet een student beoordeelt en wat een student moet doen om een goede beoordeling te krijgen zijn twee verschillende zaken.

Evolutie er bij halen om te bepalen wat goed is, is zoals nagaan hoe vlijtig een student aan zijn projecten heeft gewerkt i.p.v. enkel het eindresultaat te beoordelen. Maar als we bevoorbeeld een toekomstig chirurg willen beoordelen, dan gaat het er niet om hoe vaak hij is komen oefenen, het gaat erom dat hij de technieken voldoende onder de knie heeft en weet wat hij doet.
Denk jij serieus dat er geen minimale eisen zijn aan de ervaring van iemand, voordat hij als zelfstandig chirurg mag optreden?

Hoe onze manier van beoordelen tot stand komt helpt ons niet verder. De oorspronkelijke observatie van Tiberius blijft een groot struikelblok. Namelijk dat mensen in het verleden zaken gedaan hebben, die we nu als misdadig zouden beschouwen maar die zijzelf beschouwden als goed --- en dat was toen ook de kijk in hun maatschappij. Hun manier om tot een oordeel te komen en onze manier om tot een oordeel te komen zijn op een zelfde manier tot stand gekomen.

Als die twee manier op de zelfde manier tot stand kwamen, hoe ga je dat feit dan gebruiken om een onderscheid te maken tussen die twee.
Ik ga niet het feit gebruiken, dat de manier hetzelfde is, maar dat de omstandigheden altijd veranderen.
Neem het advies aan behandelende artsen om hun handen te wassen
Het verschil tussen het oordeel in 1840 en nu berust op de inmiddels opgedane ervaring, en op de culturele evolutie die er toe heeft geleid dat men meer belang hecht aan meetbare gevolgen en minder aan meningen van "deskundige autoriteiten".

Er is een reden waarom we nu een andere maatstaf hanteren dan toen.

Overigens blijkt het handen wassen weinig effect te hebben op de verspreiding van covid-19. Het grootste gevaar bleek het met veel mensen samenkomen in kleine en/of slecht geventileerde ruimten. Men moet altijd weer zijn kennis updaten, met behulp van nieuwe ervaringen. Ook de wetenschap evolueert.
Ik wens u alle goeds
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“Peter van Velzen” schreef: Ook de wetenschap evolueert.
Foei!
Dit is niet de Darwinistiche evolutie waar je mee bent begonnen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 03 mar 2024 01:31
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 mar 2024 09:43
Peter van Velzen schreef: 02 mar 2024 02:45Daardoor weten we ook ongeveer wat goed is, en wat niet.
Er zijn waarschijnlijk geen exacte antwoorden die in alle omstandigheden altijd en overal waar zijn, maar dat is niet hetzelfde als beweren dat je niet in de buurt kunt komen van wat meestal en in de meeste omstandigheden goed is. Je moet er alleen op bedacht zijn dat je niet altijd dezelfde maatstaf kunt toepassen. En uiteraard zullen we het nooit over alles eens zijn. Maar "dat het niet kan" lijkt me wat overdreven. Dat er optische illusies zijn en dat er golflengtes zijn die we niet kunnen zien of onderscheiden, wil immers ook niet zeggen dat we blind zijn.
Als je toestaat dat per geval er een ander maatstaf kan zijn is het einde zoek.

Verder dan constateren dat men er verschillend over denkt/dacht al naar plaats en tijd kom je niet.
Plaats reactie