Peter van Velzen schreef: ↑24 dec 2023 07:23
...Net als vrijwel alles wat zich voor het derde levensjaar afspeelt, heeft men er dan ook geen bewuste herinnering aan. Uiteraard bewijst zulks niet dat er geen nutteloze, onbewuste herinneringen zijn, die in een toestand van beperkt bewustzijn een rol zouden kunnen spelen.
Hier moet ik weer erg nadenken over je voor mij erg ingewikkelde zinnen en redenatie hoor.
Wat zeg je hier nu eigenlijk?
"Een mens zou onbewuste herinneringen kunnen hebben aan alles wat zich voor zijn derde levensjaar afspeelt maar is zich er niet bewust van en wat hij / hij zich bewust zou herinneren is sowieso toch nutteloos".
Is dat wat je zegt?
Peter van Velzen schreef: ↑24 dec 2023 07:23
We kunnen het niet met zekerheid uitsluiten, maar evenmin aantonen. Dat is overigens het geval met alle speculaties over dit onderwerp. Zowel die van Maarten als die van mij.
Dus alle herinneringen aan wat zich voor het derde levensjaar afspeelt, en verder teruggaand naar het geboorteproces - wat volgens Stanislav Grof een trauma is voor veel mensen - en herinneringen aan vorige levens zijn nutteloos, tenzij er wetenschappelijk bewijs voor komt (dat het wel nuttig is).
Herinneringen vanaf het derde levensjaar zijn niet per definitie nutteloos meer.
Is dat wat je zegt, voor waarheid aanneemt?
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
axxyanus schreef: ↑24 dec 2023 10:02
.... Ik heb het over rationele gevolgtrekkingen.
Ah, rationele gevolgtrekkingen.
Ben benieuwd wat jij van Newton's wereldbeeld denkt dan.
Trok hij rationele gevolgen, bakte hij er wat, of vind je zijn wereldbeeld waarin de wereld kon worden beschreven als een grote machine toch wel achterhaald?
Sinds Descartes (1596-1650) is de gedachte ingeburgerd geraakt dat het menselijk lichaam een machine is. Denk jij er ook nog zo over?
bonifacius schreef: ↑24 dec 2023 17:10 Sinds Descartes (1596-1650) is de gedachte ingeburgerd geraakt dat het menselijk lichaam een machine is. Denk jij er ook nog zo over?
De mens is overduidelijk een zeer hoog ontwikkeld eiwit.
Er is geen enkele wetenschappelijk waarneming die op iets anders wijst.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
van Newton en Descartes (weer) naar gedegen zelfonderzoek, waarheidvinding en Advaitaaaah!
De weg van ontluikende zelfkennis.
René Descartes:
Ik had allang beseft dat men, bij het handelen, zich vaak moet houden aan meningen waarvan men weet dat ze onzeker zijn, hoewel men moet doen alsof ze ontwijfelbaar zijn.
Maar omdat ik mij uitsluitend wilde wijden aan het zoeken van de waarheid, meende ik nu juist het tegenovergestelde te moeten doen en al datgene, waarin ik mij iets twijfelachtigs kon voorstellen als volstrekt onwaar te moeten verwerpen, teneinde na te gaan of daarna nog iets zou overblijven, waarvan ik mocht geloven dat het absoluut onbetwijfelbaar zou zijn.
(zie hier de basis van gedegen zelfonderzoek)
Zo besloot ik, omdat onze zintuigen ons soms bedriegen, te veronderstellen dat niets is zoals het ons door de zintuigen wordt voorgespiegeld. En omdat sommigen zich vergissen bij het redeneren, zelfs als het gaat om de meest eenvoudige meetkundige problemen, en fouten maken, en ik meende dat ook ik mij kon vergissen, verwierp ik - als onwaar - alle redeneringen die ik daarvoor als geldige bewijzen had beschouwd.
En tenslotte, overwegend dat alle gedachten, die wij hebben als wij wakker zijn, ons op dezelfde wijze ook kunnen overkomen wanneer wij slapen, zonder dat er dan één bij is die waar kan zijn, nam ik het besluit, te doen alsof alles waarvan ik mij ooit bewust was geweest, niet meer waarheid bevatte dan wat ik op bedrieglijke wijze droom.
Maar onmiddellijk daarop besefte ik dat, terwijl ik aldus wilde menen dat alles onwaar is, het noodzakelijk was dat ik die dat dacht, iets was. En beseffend dat deze waarheid - Ik denk, dus ik ben - zo sterk en zo zeker was dat zelfs de meest buitensporige veronderstellingen van de sceptici niet bij machte waren haar aan te tasten, meende ik dat ik haar zonder enig bezwaar kon beschouwen als het eerste uitgangspunt van de filosofie dat ik zocht."
René Descartes, Discours de la méthode
Soms is men teveden of zelfs blij met wat men heeft gevonden, Descartes zocht en vond een uitgangspunt en is daar in blijven hangen. Wat wij zoeken heeft in aanleg een open einde.
Komaan skepp / vrijdenkers, leg dat koude harnas is af.
Het is tijd om te ontwaken!
Newton is passé, Descartes is Passé, en het skepp / vrijdenkers tijdperk ook.
"Awareness/Consciousness is done sleeping. Humanity is waking up to its true nature, and no one is left behind!"
Op naar een nieuw paradigma!
Awakening Mind
Part 1, Know Thyself (2023)
Awakening Mind Part 1, Know Thyself, was released for free June 5th, 2023 on YouTube for the benefit of humanity and the awakening of human consciousness. With over 1.7 million views (in over 16 languages) on YouTube, the film is now also offered on Gaia. This is a very exciting time for both the filmmakers and humanity. Awareness/Consciousness is done sleeping. Humanity is waking up to its true nature, and no one is left behind!
The Awakening Mind Film Series is a collaboration between Awakening Mind Films, LLC, the Awaken the World Initiative, and the Center for Awakening f/k/a Teachers of God Foundation.
bonifacius schreef: ↑18 dec 2023 15:44
Ik zat net nog te lachen met dit...
Waaruit vanaf: 1:14
Sean Carroll: Deepak found me on Twitter. so whenever I tweet something about quantum mechanics, he retweets it with something "but it's all in your mind, it's all consciousness bringing the world into existence”..
Joe Rogan: He loves word salad, that guy is the biggest like dealer of worlds word salad ...
Ja, die Deepak kan er nogal een woord-salade van maken!
Maar ik vind dat Deepak wel recht op antwoord heeft...
.... Ik heb het over rationele gevolgtrekkingen.
Ah, rationele gevolgtrekkingen.
Ben benieuwd wat jij van Newton's wereldbeeld denkt dan.
Trok hij rationele gevolgen, bakte hij er wat, of vind je zijn wereldbeeld waarin de wereld kon worden beschreven als een grote machine toch wel achterhaald?
Ik denk niets van Newton's wereldbeeld, ik weet daar niets van. Ik beoordeel geen ideeën enkel op basis van wie ze komen.
bonifacius schreef: ↑24 dec 2023 17:10
Sinds Descartes (1596-1650) is de gedachte ingeburgerd geraakt dat het menselijk lichaam een machine is. Denk jij er ook nog zo over
Op welke manier is dat van belang?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
bonifacius schreef: ↑18 dec 2023 15:44
Ik zat net nog te lachen met dit...
Waaruit vanaf: 1:14
Sean Carroll: Deepak found me on Twitter. so whenever I tweet something about quantum mechanics, he retweets it with something "but it's all in your mind, it's all consciousness bringing the world into existence”..
Joe Rogan: He loves word salad, that guy is the biggest like dealer of worlds word salad ...
Ja, die Deepak kan er nogal een woord-salade van maken!
Maar ik vind dat Deepak wel recht op antwoord heeft...
Heb je eigenlijk wel iets wat je zelf onder woorden kan brengen?
Voorlopig kom je niet verder dan eindeloze verwijzingen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
bonifacius schreef: ↑24 dec 2023 17:46
Onzin, het zijn juist de vrijdenkers die ons behoeden voor alle soort dromerige ongefundeerde ideeën waar jij mee komt.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
bonifacius schreef: ↑23 dec 2023 20:12
Beschouw je William A. Richards en Stanislav Grof ook als bedriegers?
Ik beschouw ze als potentiële bedrieger....
Ok, kous af dan.
Nu het helder is dat jij William A. (Bill) Richards en Stanislav Grof als potentiële bedriegers beschouwt zal ik ook maar ineens aangeven dat Deepak Chopra een voorwoord mocht schrijven in Stanislav Grof's boek.
Zie...
“The scientific revolution that started 500 years ago and led to our current civilization and modern technologies has made tremendous progress in the last 100 years. Today we take for granted exploration of outer space, digital technologies, virtual reality, artificial intelligence, and communication at the speed of light. Despite all this progress the nature of fundamental reality eludes us. If you do an internet search on the open questions in science you will discover that the two most important questions regarding the nature of reality remain unanswered—What is the universe made of? What is the biological basis of consciousness? It is obvious that these questions are related. To know existence we must be aware of existence!
More than any person I can think of Stan Grof has pioneered our understanding of inner reality and its relationship to the experience of so called outer reality over the last sixty years. These volumes systematically explore his journey from personal to transpersonal to transcendent domains of existence. If anyone wanted to delve into the mysteries of existence and experience then ignoring this monumental work would be reckless.
What is the meaning of life and death? How does birth trauma influence our experience of life? Do other realms of experience beyond our waking “dream” exist? Why do we need to know them in order to alleviate our personal and collective suffering? How does humanity heal itself from its self-inflicted trauma? How do we overcome our fear of death? What is our true nature beyond the experience of mind body and universe?
Stan Grof is a giant amongst us and we are fortunate to stand on his shoulders. To call him the Einstein of consciousness would be an understatement. I am deeply personally indebted to him for leading the way. Future generations will forever acknowledge him for helping us wake up from our collective hypnosis that we call everyday reality.
I stayed up all night to read Stan Grof’s magnificent magnum opus.”
Onzin, het zijn juist de vrijdenkers die ons behoeden voor alle soort dromerige ongefundeerde ideeën waar jij mee komt.
Ja, waar gaat het naar toe met de wereld als potentiële bedriegers als ik, Deepak Chopra, Bernardo Kastrup, Rupert Spira, William A. (Bill) Richards , Stanislav Grof, Eckhart Tolle en nog zo andere dromers dromerige ongefundeerde ideeën spuien.
Algoed dat er nog vrijdenkers zijn die de mensheid behoeden daarvoor!
Ik beschouw je als een trol nu hoor.
Als je zulke statements lanceert .....
En de officiele tik op de mijn vingers van de moderator neem ik er wel bij.
Ik beschouw ze als potentiële bedrieger....
Ok, kous af dan.
Nu het helder is dat jij William A. (Bill) Richards en Stanislav Grof als potentiële bedriegers beschouwt zal ik ook maar ineens aangeven dat Deepak Chopra een voorwoord mocht schrijven in Stanislav Grof's boek.
Zie...
Zo? Een charlatan heeft een voorwoord geschreven in zijn boek. Niet direct iets wat vertrouwen inboezemt.
heeck schreef: ↑17 apr 2023 17:10
Zag tot mijn ontnuchtering dat we ook in 2014 al eens tegen elkaar opboksten.
Zag je dat nu pas.
Ik heb toen niet alleen tegen jou maar ook rondjes gebokst tegen andere advocaten van de,... - verdorie, ben nu echt even zijn naam, vergeten, jullie grote boegbeeld daar, effe googlen..., zie hem voor ogen maar naam kwijt wegens zeer grote interesse in hem - oh ja,... de Dawkins balie.
Vrolijke kerst en een gelukkig nieuwjaar met een groeiend aantal vrijdenkers voor jou gewenst!