Eigenlijk gewoon hetzelfde als in real life.
Je past in een groep of niet.
Je past je aan of niet.
Met controversioneel bedoel ik niet ongewone onderwerpen, want daar bestaan fora juist van.
Onderwerpen waarover je in je eigen omgeving niet kunt praten om wat voor reden dan ook.
Maar wel steeds polariserende opmerkingen maken waarvan je weet dat het anderen kan kwetsen.
Zoals schelden of iemand op zijn zwakke punten pakken, vaak in topics en berichten waar er geen aanleiding toe is.
Soms nog dagen daarna.
Je merkt vanzelf aan reacties of je woorden aankomen en hoe daarmee omgegaan wordt.
Maar meestal zul je de ander moeten leren kennen, voordat je dat door krijgt.
Sommigen vinden het prachtig om een saaie boel eens op te schudden en kijken hoe er wordt gereageerd.
Dat kun je dan agressief gedrag vinden en dan kun je er beter niet op in gaan.
Dat kan ook ironisch bedoeld zijn om iets uit te lokken (geen agressie) en dan lees je even verder en laat het even bezinken voor je op de kast gaat en gaat steigeren.
Sarcasme gaat wel over het randje.
En dat is bij voortdureing ongewenst omdat polarisatie aanwakkerd
Dat kan ook een steeds en voortdurend gedrag zijn en dan zeg je daar wat van.
Maar bedenk wel, dat je eigen denken en gedrag heel subjectief kan zijn en je innerlijk kan weerspiegelen.
Daar heb je dan alleen zelf last van.
Dit alles is gemakkelijk gezegd.
Dat weet iedereen wel, maar vaak niet op het juiste moment.
Ik kan je wel verklappen, dat op de fora waar ik kom, ik een hoger percentage mensen tegenkom met in minder of meerdere mate last van autische kenmerken dan gemiddeld in mijn eigen omgeving.
Ik heb dat nergens geschreven zien staan, maar dat is mijn eigen ervaring.
Deze mensen hebben extra last met het begrijpen van intonaties en woorden zonder lichaamstaal.
Opmerkingen met dubbele bodems worden niet of nauwelijks begrepen.
Grapjes ook heel moeilijk.
Dan is een forum vaak minder confronterend dan een rl. gesprek met twee of meer mensen.
Ik vermoed dat dit een reden kan zijn.