Vertrouwen lijkt me niet iets van achteraf. Achteraf weet je of je vertrouwen beschaamd is of niet.Mcmadtasty schreef: ↑29 nov 2023 13:28Ik ga er van uit dat er mensen zijn die langs de kant staan omdat niemand ze wil of kan betalen. Dan heb ik het over mensen die wel willen werken. Ik zeg niet dat alle mensen die langs de kant staan zo zijn. Ik zeg met nadruk kunnen omdat deze mensen dan niet afhankelijk zijn van wie hen betaald maar een ander van hen in wat ze kunnen doen. Maar die beslissing ligt geheel bij die mensen.Mullog schreef: ↑29 nov 2023 12:50Ik ben het hier niet met je eens. Linksom of rechtsom draait de samenleving, ook die jij voor ogen hebt, om wederzijds vertrouwen. Dat spreek je zelf al uit in je laatste zin . Je vertrouwt erop dat mensen die nu aan de kant staan een commitment af zullen geven. Je gaat er daarbij vanuit dat ze langs de kant staan omdat ze niet betaald worden. Wat maar zeer de vraag is.Mcmadtasty schreef: ↑28 nov 2023 21:18
Er hoeft geen onderling vertrouwen te zijn, want de wereld zoals die is, met dat er van alles is waarvan wij leven en genieten komt tot stand door werk, datgene wat mensen doen. Op het moment dat we dat niet meer doen, zal dat allemaal verdwijnen en krijg je een wereld heel anders dan deze en afhankelijk zijn wat men doet. Dus als men er voor kiest verder te gaan leven zonder geld onder de huidige condities, moet een ieder wel dienstbaar zijn. Voordeel is dat de mensen die nu aan de kant staan omdat niemand ze wil of kan betalen eveneens dat commitment kunnen afsluiten en dienstbaar kunnen zijn.
Onderling vertrouwen. Vertrouwen is iets wat je achteraf hebt. Er is niemand die kan garanderen dat iedereen dat zal doen wat nodig is. Je kunt wel vertrouwen hebben in dat iets mogelijk is. Als dat wat we al doen wat we zouden moeten doen is er vertrouwen in dat het kan. Als we dat niet doen ontstaat er iets anders, maar het zal altijd gerelateerd zijn aan wat we doen.
Om terug te gaan naar het begin van het topic. Geld wordt gedragen door vertrouwen. Geen vertrouwen in de munt betekent een failliet land. Uiteindelijk komt iedere vorm van samenleving neer op wederzijds vertrouwen.