Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Berjan
Bevlogen

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa Storm: oorlog!

Bericht door Berjan »

HierEnNu schreef: 09 nov 2023 17:31
appelfflap schreef: 09 nov 2023 16:21
ChaimNimsky schreef: 09 nov 2023 15:07 Nogmaals, de reden dat er Palestijnse burgerslachtoffers vallen,
Jij mag dat nog 1000x herhalen

Je hongert 2 miljoen mensen uit om een paar duizend man te raken. dat is buiten alle proportie als je de Palestijnen als mens bekijkt.
jouw menselijk schild argument slaat hier nergens op. Israel hoeft in dit geval zelfs geen bommen te gooien, gewoon lang genoeg wachten, alles blijven blokkeren en alle 2 miljoen palestijnen creperen vanzelf
Jij mag dat nog 1000x herhalen,
maar het is een feit dat Hamas bulkt van de voorraden en vermogen die Hamas voor zichzelf gebruikt om in luxe te leven in hun tunnels terwijl de kopstukken elders in luxe vertoeven in verre vreemde landen, tewijl het Gazaanse volk onderdrukt wordt en zelfs standrechtelijk geëxecuteerd als men het gore lef heeft kritiek te uiten
of zelfs maar verdacht is van spionage of ander recalcitrant gedrag.

Het is Hamas die het Gazaanse volk laat verrekken door om moverende redenen te kiezen om al dat geld te besteden aan wapens en militaire opvoeding in plaats van te kiezen voor vreedzame coëxistentie en de Gazaanse jeugd uitzicht te bieden op een gezonde toekomst in plaats vanaf baby af aan de Jodenhaat met de paplepel in te gieten en diezelfde jeugd vervolgens psychisch te vernietigen door ze op slinkse wijze te dwingen te kiezen voor de militaire heropvoedingskampen zodat er een Hamasjeugd ontstaat die tot daden in staat is zoals we waar hebben kunnen nemen tijdens 'Operatie al-Aqsa Storm'

De omstandigheden waaronder de Gazaanse jeugd moet opgroeien, omstandigheden die veroorzaakt worden door Hamas, omstandigheden die door Hamas vervolgens gewetenloos worden uitgebuit zodat ze de Gazaanse jeugd op kunnen leiden tot kanonnenvlees en ontmenselijkte gehoorzame vechtmachines die Hamas dan daadwerkelijk kan en zal inzetten zoals we waar hebben kunnen nemen tijdens 'Operatie al-Aqsa Storm'.
Zulks is helder te zien in het volgende JoepTjoep filmke:

Inside the Hamas summer training camp for Gaza teens | ITV News:

VIDEO duurt 3 minuten:

Het is mijns inziens Hamas die om moverende redenen hun eigen 2 miljoen mensen uithongert en zulks is inderdaad buiten alle proportie aangezien de Gazanen mensen zijn, burgers! Helemaal totaal verwerpelijk en laf is het dat Hamas vanwege PR eerst de oorlog met Israël uitlokt door middel van 'Operatie al-Aqsa Storm' en vervolgens het eigen volk dehumaniseerd door die als menselijk schild te misbruiken, ook weer vanwege PR, maar ook vanwege hun laffe instelling die Hamas heeft doen besluiten om als ratten in tunnels te gaan leven met hoofdkwartieren bewust gebouwd onder ziekenhuizen,
onder scholen en zelfs onder hun Heilige Moskeeën!

Israel hoeft inderdaad geen bommen te gooien,
Israel kan inderdaad gewoon lang genoeg wachten
tot het de Islamisten eindelijk gelukt is
hun doel te bereiken en Israël vernietigd is ...
  • Heb jij dan ook eindelijk je zin?
Of had ik jou fout begrepen, dat jij van mening bent
  • dat de staat Israël daar niet thuishoort en
    daar beter kan verdwijnen
zo dat daar 'vrede' mogelijk wordt?

Weet je waarom ik vooral wil dat Hamas vernietigd wordt?
Omdat mijns inziens zulks de beste manier is om te voorkomen
dat alle Gazaanse burgers ander vanzelfs creperen ...
... nou ja, vanzelf? Voor alle duidelihjkheid:
  • anders zullen mijns inziens door toedoen van Hamas
    alle Gazaanse burgers als vanzelfs creperen!
Tuurlijk man, kies maar de makkelijke weg... Jij zou met hetzelfde gemak de Indonesische vrijheidsstrijders terrorist noemen.. Maar die worden nu, met terugwerkende kracht, vrijheidsstrijders genoemd..
Tevens heeft de oprichter van Hamas in zijn jeugd gezien hoe zijn halve dorp werd vermoord door Israelische troepen. Dat wakkerde de haat aan, die hij gebruikt heeft om Hamas op te richten.
De Hamas terroristen vandaag de dag hebben de oorlogen in 2014 en verder meegemaakt..

En dan heb je hier ene bijgoogem die DE Palestijnen verwijt dat ze in 2006(!) op Hamas hebben gestemd.

Mensen die psychologisch een beetje onderlegd zijn weten hoe het komt dat terroristen terroristen worden. En dat dit niet door geboorte of afkomst of religie komt. Maar door wat men meemaakt en meegemaakt heeft. Denk daar maar eens aan, voordat je heel makkelijk Israel op een voetstuk plaatst en heel makkelijk Hamas overal de schuld van geeft.
Hamas heeft geen schuld aan de reactie van Israel, ALS die reactie overtrokken is.
gerard_m
Superposter

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door gerard_m »

appelfflap schreef: 09 nov 2023 17:11
gerard_m schreef: 09 nov 2023 16:35 2 miljoen mensen zijn aan het verhongeren (Hamas zelf spreekt van 10.000 doden) en Israel wil vooral mensen laten creperen.
Demagogischer dan dit wordt het niet.
wat is er demagogisch aan?
alles wordt geblokkeerd en ondertussen worden hulpkonvooien ook al gebombardeerd. dan verhongeren mensen
een paar dagen geleden las ik iets dat er een paar bakkerijen tegelijk werden platgebombardeerd in de gaza. toeval of opzet en met welk doel?
honger?
bv https://www.oxfam.org/en/press-releases ... ians-oxfam

Zoals je al herhaaldelijk is uitgelegd: als je je burgers als schild gebruikt en je militaire apparaat inricht tussen scholen, ziekenhuizen en winkels, weet je 100% zeker dat die volop geraakt worden in een oorlog. Dit komt Hamas goed uit in de propaganda oorlog. En kennelijk werkt dat ook, zoals uit jouw reacties blijkt.

"alles geblokkeerd" .
Je weet (hopelijk) zelf ook wel dat dagelijks tientallen vrachtwagens met oa voedsel Gaza binnenrijden.

Ongetwijfeld is dat te weinig en is er schaarste, triest genoeg voor de bewoners.

Maar schaarste is echt wat anders dan wat jij ervan maakt.
Je mag er (voorzichtig gezegd) vanuit gaan dat Hamas het aantal slachtoffers niet naar beneden afrondt.
Als daar 2.000.000 mensen verhongeren, zou Hamas dat ongetwijfeld wel hebben gemeld in hun dagelijkse update van de aantallen slachtoffers, niet?

Wat Israel wil? kijk naar hun daden en trek je conclusies.
Je vergeet de daden van Hamas telkens. Waarom doe je dat? Hoe kun je burgerslachtoffers vermijden met de strategie van Hamas om burgers als schild in te zetten? De enige optie zou zijn: niets doen en een goed gesprek gaan voeren. Lijkt me best een lastige na de pogrom.
is het voor jou legale zelfverdediging idat volledig binnen het oorlogsrecht valt? be my guest
Er zit nog een enorm groot grijs gebied tussen "legale zelfverdediging binnen het oorlogsrecht" en de bizarre beweringen van jou, alsof 2.000.000 mensen bewust worden uitgehongerd en het doel is om hen zo veel mogelijk te laten creperen. Een klein beetje in de buurt van de feiten blijven, zou de enorm discussie helpen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Berjan schreef: Mensen die psychologisch een beetje onderlegd zijn weten hoe het komt dat terroristen terroristen worden. En dat dit niet door geboorte of afkomst of religie komt. Maar door wat men meemaakt en meegemaakt heeft.
Vanzelfsprekend, het terrorisme is volledig de schuld van Israel en heeft niets te maken met de Palestijnen zelf.

Ieder ander volk in zo'n situatie zou hetzelfde doen.
Kijk maar naar de voortdurende aanslagen die Tibetanen plegen op Chinezen. Of de uitingen van haat tegen Tsjechen, Polen en Hongaren van verdreven Duitsers na de 2e wereldoorlog. Of de eindeloze burgeroorlog die woedt in Baskenland. Vergeet ook niet dat Russen overal in West Europa te maken hebben met bedreigingen door Oekrainers.

De eerste oorlog tegen Israel die direct na haar oprichting begon, had ongetwijfeld ook te maken met de latere wandaden die Israel nog moest gaan plegen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

gerard_m schreef: 09 nov 2023 18:08
Berjan schreef: Mensen die psychologisch een beetje onderlegd zijn weten hoe het komt dat terroristen terroristen worden. En dat dit niet door geboorte of afkomst of religie komt. Maar door wat men meemaakt en meegemaakt heeft.
Vanzelfsprekend, het terrorisme is volledig de schuld van Israel en heeft niets te maken met de Palestijnen zelf.

Kijk maar naar de voortdurende aanslagen die Tibetanen plegen op Chinezen. Of de uitingen van haat tegen Tsjechen, Polen en Hongaren van verdreven Duitsers na de 2e wereldoorlog. Of de eindeloze burgeroorlog die woedt in Baskenland. Vergeet ook niet dat Russen overal in West Europa te maken hebben met bedreigingen door Oekrainers.

De eerste oorlog tegen Israel die direct na haar oprichting begon, had ongetwijfeld ook te maken met de latere wandaden die Israel nog moest gaan plegen.
Je kan je sarcasme wel achterwege laten pipo
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

ChaimNimsky schreef: 09 nov 2023 13:37 Nee, nee, nee! Ze jagen op degenen die opzettelijk Joodse baby's in hun wiegjes verbrandden, doelgericht Joodse kinderen doodmartelden in het bijzijn van hun ouders, met opzet Joodse vrouwen verkrachtten en hun levenloze lichamen door de straten paradeerden onder luid feestgedruis. De reden dat er Palestijnse burgerslachtoffers vallen, is simpel te wijten aan het feit dat de daders hun bevolking als schild gebruiken, zich onder ziekenhuizen en scholen verschansen en er dus onder hun eigen bevolking - waar ze zelf de verantwoordelijkheid voor dragen als regerende instantie in de Gazastrook - een veelvoud aan doden valt.
Wat ben jij ook een pipo :roll:

De mensen die dit deden zijn al kassie zes. Misschien dat je af en toe een commandant treft die de aanzet tot geweld heeft gegeven. Maar 95% van de getroffen mensen zijn gewone burgers. Maar het zijn geen Israëliërs dus dan telt het niet.

"all animals are equal but some animals are more equal"

Tevens moet je eens ophouden met "onder hun bevolking schuilen".. Wat wil je dan? Dat ze op een eilandje gaan staan en gaan zwaaien met de Hamas vlag? Zodat ze lekker kunnen worden neergemaaid zonder burgerslachtoffers? Terroristen verschuilen zich altijd onder de burgers. Net zoals verzetsstrijders. Het zijn namelijk burgers, met af en toe een taak.
Israel heeft de kracht van het leger en de militaire overwicht, Hamas heeft die van vermomming en dergelijke. Zo moeilijk is het niet.
Israel lijkt hier gewoon op Rusland, dat in Syrie huishield onder de Butcher of Syria.. Lekker burgers treffen, alles plat gooien. En met de overlevenden kijken of er te praten valt. Overlevenden die last krijgen en houden van PTSS en over vijf jaar een nieuwe Hamas oprichten (aangezien Hamas een gedachte is en niet enkel een organisatie).
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Berjan schreef: 09 nov 2023 18:09
gerard_m schreef: 09 nov 2023 18:08

Pipo is dacht ik met een hoofdletter. :lol:

Ik heb het hier een beetje opgegeven, de haat van een paar forumers is zo groot dat ik wel moet passen.

Maar ik wil er wel wat aan toevoegen:

Voor WOII toen het nog onder Britse overheersing stond was er al terrorisme van de Zionisten.

Meester G.B.J. Hilterman had het over Sadat en Begin als beide ex-terroristen in zijn lange commentaren op zondag 13.10.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

gerard_m schreef: 09 nov 2023 18:00 "alles geblokkeerd" .
Je weet (hopelijk) zelf ook wel dat dagelijks tientallen vrachtwagens met oa voedsel Gaza binnenrijden.
https://www.theguardian.com/global-deve ... lth-crisis
According to the UN, only 5% of Gaza’s water needs are now being met.

Ergens via een kraantje 5% binnenlaten voor de schone schijn is enkel goed voor propagandadoeleinden.

https://www.tijd.be/dossiers/oorlog-isr ... 04583.html
je kunt zelf lezen
Je mag er (voorzichtig gezegd) vanuit gaan dat Hamas het aantal slachtoffers niet naar beneden afrondt.
geen probleem en ik volg je, halveren? dan zijn er "maar" 2000 kinderen door Israleische bommen en granaten gestorven
door 4 delen?, 1000 kinderen?

ah ja, voor de zoveelste keer
Hamas zijn verwerpelijke terroristen die in gaza een dictatuur geïnstalleerd hebben en er alles aan zullen doen om vrede onmogelijk te maken.
HierEnNu
Superposter

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa Storm: oorlog!

Bericht door HierEnNu »

Berjan schreef: 09 nov 2023 17:57 :scissors:

Tuurlijk man, kies maar de makkelijke weg... Jij zou
etc ... etc ...
:scissors:
Ik zou etc ... etc ...?
Kennelijk volhard jij in die mening en
ik accepteer zulks als zijnde jouw mening. OK?

Wat ik niet begrijp is dat jij het nodig vindt om mijn schrijfsel in zijn geheel te quoten,
terwijl je telkens klaagt dat je mijn schrijfsel te lang vindt te meer daar je er verder niet op ingaat,
anders dan verder jouw stokpaardjes te berijden.
Verrassend is dat echter niet ...

Indonesische vrijheidsstrijders heb ik nergens terrorist genoemd, wellicht ben je in de WAR en verwissel je mij met mijn Pa die zo rabiaat racistisch was geworden door zijn belevenissen tijdens de Politionele Acties in Nederlands Indië dat hij sindsdien iedere iets donkerder getinte man Plopper noemde. Is de rest van jouw stal vol stokpaardjes inmiddels opgebruikt dat je er Indonesische vrijheidsstrijders bij sleept of zo? Wel een interessant onderwerp voor een ander topic overigens, ik zie uit naar jouw OP daarover ...

Één van de huidige kopstukken van Hamas is jaren geleden uit de Israëlische gevangenis kunnen 'ontsnappen' vanwege de deal destijds rondom Gilad Shalit in 2006.
  • Op 11 oktober 2011 maakte de Israëlische premier Benjamin Netanyahu bekend dat zijn regering en Hamas een overeenkomst hadden getekend voor de vrijlating van Shalit in ruil voor duizend Palestijnen die in Israël gevangen werden gehouden. Een lijst van 1027 gevangenen die zouden worden vrijgelaten werd op 16 oktober vrijgegeven.
    Op 18 oktober werd Shalit vrijgelaten, in ruil voor 1027 Palestijnse gevangenen.
Één van die 1027 Palestijnen was één van de huidige kopstukken van Hamas die de plannen voor 'Operatie al-Aqsa Storm' heeft helpen ontwikkelen en daar bere trots op is.Toen hij destijds nog in Israël gevangen zat moest men hem regelmatig in de isoleer plaatsen vanwege zijn gedrag jegens mede Palestijnen die naar zijn zin te gematigd waren, Hij ging daarbij soms zo ver dat hij het gezicht van een medegevangene vilde door de opperhuid eraf te schuren door het hoofd langs een muur te blijven wrijven.
  • Jammer dat men geen zelfmoord op hem gepleegd heeft destijds ...
Waarom heb je het over 'ene bijgoogem' [wie en/of wat is een bijgoogem?] Scheldt je mij daar uit voor bijgoogem of waar ben je mee bezig? Voor jouw duidelijkheid:
  • ik heb 'DE Palestijnen' [welke?] nooit verweten dat ze in 2006(?) op Hamas hebben gestemd. Integendeel zelfs, want ik had begepen dat slechts een kleine meerderheid van de Gazanen op Hamas had gestemd als proteststem vanwege de naar hun mening te gematigde houding van Mahmoud Abbas, de president van de Palestijnse Autoriteit
Ik plaats Israël niet heel makkelijk op een voetstuk, hoe kom je daarbij? Uit je grote duim?
Laat je onderbouwing maar achterwege zoals gewoonlijk,
anders haal je er Indonesië weer bij of zo ... #-o

Ik geef Hamas niet overal de schuld van:
  • ik houd Hamas verantwoordelijk voor 'Operatie al-Aqsa Storm' EN
    alle gevolgen van dien!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Berjan schreef: 09 nov 2023 18:09 :scissors:
En
Berjan schreef: 09 nov 2023 18:19 :scissors:
Wat ben jij ook een pipo :roll:
:scissors:
Waar ben jij nou mee bezig?

Zit je naar je favoriete progamma te kijken tijdens de discussie?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

ChaimNimsky schreef: 09 nov 2023 15:07
appelfflap schreef: 09 nov 2023 13:51 als jij dat op terroristen jagen noemt ...
Nogmaals, de reden dat er Palestijnse burgerslachtoffers vallen, is simpel te wijten aan het feit dat de terroristen hun bevolking als schild gebruiken, zich onder ziekenhuizen en scholen verschansen en er dus onder hun eigen bevolking - waar ze zelf de verantwoordelijkheid voor dragen als regerende instantie in de Gazastrook - een veelvoud aan doden valt.
Neen, dat is niet te wijten aan dat simpel feit. Het is te wijten aan het feit dat de Israëlische overheid het uitschakelen van die terroristen zo'n grote prioriteit heeft gegeven dat die gewoon geen enkel rekening houdt met het aantal burgerslachtoffers dat kan vallen door de militaire operaties die ze daarvoor inzetten.
ChaimNimsky schreef: 09 nov 2023 15:07 Het betreft terroristen en degenen die op hen jagen -- aantallen doen de ethische ongelijkheid nergens teniet.
Ook mensen die op terroristen jagen kunnen daarbij onethisch te werk gaan. Als het aantal slachtoffers dat bij het najagen van die terroristen ondertussen al vele malen hoger ligt dat het aantal slachtoffers van de terrorristen, dan mag men zich wel degelijk afvragen of er wel zo'n groot ethisch verschil is.

Iemand die bij de jacht op misdadigers zo medogenloos te werk gaat dat het aantal slachtoffers door zijn handelen bij die jacht het aantal slachtoffers van de misdadiger ruim overschreit, diens handelen verschilt ethisch gezien niet zoveel van de misdadigers waar die jacht opmaakt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

De werkelijke doelen van Hamas, zelfs op het NOS journaal van 20:00. Van 13:50 tot 16:15 :

https://npo.nl/start/serie/nos-journaal ... 2/afspelen
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
lost and not found yet!
Bevlogen

Re: HierEnNu

ChaimNimsky schreef: 08 nov 2023 22:41
lost and not found yet! schreef: 08 nov 2023 22:06
Er zijn maar weinig inwoners van Israel die de kolonisten mogen (heb het in dit topic zelf apartheid genoemd) en eveneens Netanjahoe (die ik hier een misdadiger heb genoemd). Staat los van het feit dat Hamas de oorlog is begonnen en vrede geen realistische optie is met een Hamas die zeer recentelijk nogmaals verklaard heeft 7 Oktober te blijven herhalen totdat ze heel Israel hebben. De oorlog winnen is de enige realistische optie.
Dan zijn we het in grote lijnen eens, kijk vooral naar de uitzending van de NOS die ik hierboven heb geplaatst. Het interview wat The New York Times had met Hamas leiders.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
lost and not found yet!
Bevlogen

Re: HierEnNu

lost and not found yet! schreef: 09 nov 2023 21:28
ChaimNimsky schreef: 08 nov 2023 22:41
lost and not found yet! schreef: 08 nov 2023 22:06
Er zijn maar weinig inwoners van Israel die de kolonisten mogen (heb het in dit topic zelf apartheid genoemd) en eveneens Netanjahoe (die ik hier een misdadiger heb genoemd). Staat los van het feit dat Hamas de oorlog is begonnen en vrede geen realistische optie is met een Hamas die zeer recentelijk nogmaals verklaard heeft 7 Oktober te blijven herhalen totdat ze heel Israel hebben. De oorlog winnen is de enige realistische optie.
Dan zijn we het in grote lijnen eens, kijk vooral naar de uitzending van de NOS die ik hierboven heb geplaatst. Het interview wat The New York Times had met Hamas leiders.
Ps, het IDF heeft het nog beter voor met de Palestijnen dan Hamas, ik plaats het hieronder.
We will dance again!
🔱
lost and not found yet!
Bevlogen

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1625792 ... ijn-handen
Zo probeert speciaal team Israëlisch leger burgerdoden te voorkomen: ’Leven van honderden mensen lag in mijn handen’

Door RALPH DEKKERS

TEL AVIV - Zes miljoen tekstberichten, vier miljoen telefoontjes en een kleine anderhalf miljoen flyers. Zo veel waarschuwingen heeft het Israëlische leger, naar eigen zeggen, de afgelopen weken gegeven aan de inwoners van het noorden van Gaza om naar het zuiden te trekken.

Er verblijven naar schatting nog altijd zo’n honderdduizend burgers in Gaza-Stad, waar hevig wordt gevochten. Israël heeft donderdag voor de vierde dag op rij een humanitaire corridor richting het zuiden ingesteld.

Speciaal team
Het leger heeft daarvoor een speciaal team, waarvan het personeel vloeiend Arabisch spreekt en dat de Palestijnse cultuur door en door kent. Zo zal het team bijvoorbeeld de boodschap, indien mogelijk, altijd aan de man des huizes overbrengen. Loopt een groter gebied gevaar, dan gaan er telefoontjes richting leiders van de lokale gemeenschap, die dan snel kunnen handelen.

Bekende tactiek is ook om een projectiel met een kleine explosieve lading op een dak te droppen, zodat de bewoners weten dat een grotere aanval nabij is. Een hoge Israëlische functionaris zei echter aan het begin van de oorlog dat deze tactiek dit keer minder zal worden gebruikt. Het gaat nu vooral om collectieve waarschuwingen, zoals aan de burgers in Noord-Gaza of aan bepaalde ziekenhuizen.

Commandocentrum
The New York Times kreeg onlangs toegang tot een commandocentrum op een legerbasis in het zuiden van Israël, waar soldaten op een gigantisch scherm kunnen zien hoeveel Gazanen gehoor geven aan de oproep om weg te trekken. Zij volgen daar de locatie van meer dan een miljoen mobiele telefoons.

Kleurt een gebied rood op het scherm, dan is de meerderheid van de bevolking nog aanwezig. Groen betekent dat meer dan driekwart van de inwoners het gebied heeft verlaten en dat het leger dus meer speelruimte heeft. „Als je een brigadecommandant bent en je ziet die kleuren, dan weet je hoeveel burgers er in een gebied zijn en of je een tank of infanterie kunt inzetten”, aldus generaal Uri Ben Muha.

Israël heeft volgens het internationale humanitaire recht de plicht om, indien mogelijk, burgers te waarschuwen voor een ophanden zijnde aanval. Al zijn daarop ook weer uitzonderingen.

Handlanger

Het leger kwam op 13 oktober voor het eerst met een waarschuwing dat de burgers in het noorden van Gaza weg moesten gaan. Het gaf hen 24 uur om dat te doen. De boodschappen werden daarna alleen maar krachtiger en dreigender. Zo waarschuwde het leger negen dagen later dat iedereen die niet naar het zuiden trekt, kan worden aangezien als handlanger van een terreurorganisatie. Vijf dagen later las de flyer: ’Gaza-Stad is een slagveld geworden. Schuilplekken in Noord-Gaza zijn niet veilig. Evacueer meteen.’

Hoewel minder specifieke waarschuwingen dan normaal, is er het opmerkelijke verhaal van Mahmoud Shaheen, opgetekend door de BBC. Hij kreeg twaalf dagen na het begin van de oorlog telefoon van de Israëlische inlichtingendienst met het verzoek om een groot gebied te evacueren omdat het leger van plan was drie torens te bombarderen. De 40-jarige tandarts geloofde het aanvankelijk niet en vroeg tot twee keer toe om bewijs. Twee keer volgde een waarschuwingsschot. „Ik had het leven van honderden mensen in mijn handen”, aldus Shaheen.

Toen iedereen was geëvacueerd, zag hij zijn buurt in vlammen opgaan. Aan de andere kant van de lijn: „We zijn klaar, je kunt teruggaan.” Het bleek slechts het begin. Hij werd later nog een keer gebeld vanuit Israël, waarna hij in allerijl 22 flatgebouwen moest ontruimen. Zijn eigen huis staat nog overeind, maar hij is met zijn familie naar een andere plek in Gaza getrokken.
We will dance again!
🔱
lost and not found yet!
Bevlogen

appelfflap schreef: 09 nov 2023 09:37
lost and not found yet! schreef: 08 nov 2023 22:00 Lekker makkelijk, alleen deze zin uit mijn uitgebreide post pakken. Waarom zou wat Hamas naar buiten brengt wel waar zijn? En waar baseer JIJ dat opdan?
de drogreden vd tegenvraag en uiteraard liegt Hamas dat ze zwart zien, Doen strijdende partijen altijd. Ik hecht wel waarde aan organisatie als HRW,VN, rode kruis, ...
Jij minimaliseert 4000 dode kinderen tem negationistisch ontkennen, ik vind dit bijzonder pijnlijk
Kijk het NOS journaal hierboven even, de paar minuten die ik aangaf, en je ziet dat het Hamas geen enkele flikker scheelt hoeveel onschuldige burgers er om komen! Het interesseert ze precies niets. Al zouden het 10.000 dode kinderen zijn, het interesseert ze nogmaals geen flikker. Daarmee bewijzen ze hoe hun ultieme doodscultuur in elkaar steekt. Zie het gewoon zo dat jou buurman het geen ene moer interesseert dat alle Belgen omgebracht worden terwijl hij zelf Belg is. Kun je je dat voorstellen?
We will dance again!
🔱
Gesloten