Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Socratoteles
Diehard

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door Socratoteles »

HierEnNu schreef: 20 okt 2023 18:57Israël zou in een dergelijk geval niet overgaan tot het tot puin bombarderen van Amsterdam omdat in een dergelijk geval Nederland dat zou oplossen en de Hamasleden zou uitzetten. Indien de Gazanen Hamas uitzetten stopt meteen die hele oorlog!
Ja, toegegeven, Hamas in Amsterdam is geen erg realistisch scenario. Maar mijn morele intuïtie is: ook indien Nederland de Hamasleden in Amsterdam zou tolereren, zou het misdadig zijn om onschuldige Amsterdammers te bombarderen. Als je die intuïtie deelt, zou ik je willen uitnodigen om het ook toe te passen op mensen van kleur in verre landen.

In het geval van de Gaza komt er nog bij dat Israël zélf Hamas aan de macht heeft geholpen en gehouden. Een strategische meesterzet, want apartheidspolitiek is beter aan het Westen te verkopen als de gewelddadig onderdrukte inheemse bevolking wordt gerepresenteerd door radicale islamisten.

Het is een hartverscheurende situatie. De recente aanval van Hamas was gruwelijk. Maar de gretigheid waarmee sommigen fantaseren over honderdduizenden dode Gazanen, dat stemt me evenzeer treurig.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Mogen Rijksambtenaren überhaupt zo'n oproep doen als Rijksambtenaren zijnde? Blijkbaar.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Voor wat hier zoal geroepen wordt: 'Israël opgericht door de koloniale machten' - nee. Israël heeft zich in 1948 zelf uitgeroepen, nadat pogingen, het laatst nog door de VN in november 1947, om tot een regeling te komen voor het (Volkenbond) Mandaatgebied Palestina, dat juist was opgericht om Joodse vestiging te faciliciteren en waarmee Groot-Brittannië belast was, op niets waren uitgelopen en de Britten hun handen van het mandaatgebied aftrokken en waarna vervolgens de Arabische buurlanden binnenvielen, hetgeen Israël wist te overleven.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 20 okt 2023 20:54 Voor wat hier zoal geroepen wordt: 'Israël opgericht door de koloniale machten' - nee. Israël heeft zich in 1948 zelf uitgeroepen, nadat pogingen, het laatst nog door de VN in november 1947, om tot een regeling te komen voor het (Volkenbond) Mandaatgebied Palestina, dat juist was opgericht om Joodse vestiging te faciliciteren en waarmee Groot-Brittannië belast was, op niets waren uitgelopen en de Britten hun handen van het mandaatgebied aftrokken en waarna vervolgens de Arabische buurlanden binnenvielen, hetgeen Israël wist te overleven.
Dus door geknoei van 'Westerse machten', vooral door Britten.
https://mondoweiss.net/wp-content/uploa ... x1024.jpeg
Minacht de onzin, het kwaad. het vuil, de dood. En onthecht van de gruwel, maar blijf menselijk..
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Socratoteles schreef: 20 okt 2023 20:07
HierEnNu schreef: 20 okt 2023 18:57Israël zou in een dergelijk geval niet overgaan tot het tot puin bombarderen van Amsterdam omdat in een dergelijk geval Nederland dat zou oplossen en de Hamasleden zou uitzetten. Indien de Gazanen Hamas uitzetten stopt meteen die hele oorlog!
Ja, toegegeven, Hamas in Amsterdam is geen erg realistisch scenario. Maar mijn morele intuïtie is: ook indien Nederland de Hamasleden in Amsterdam zou tolereren, zou het misdadig zijn om onschuldige Amsterdammers te bombarderen. Als je die intuïtie deelt, zou ik je willen uitnodigen om het ook toe te passen op mensen van kleur in verre landen.
Thanks but no thanks:
ik 'beperk' mijzelf hier bij voorkeur om on-topic in het hier en nu te zijn:
  • in dat eeuwig durende moment, het hier en nu, kan ik enigszins mezelf en helder blijven. Net zoals in het oog van de wervelstorm alles betrekkelijk rustig blijft, terwijl ALLes als een dolle daar omheen vernietigend rondtolt ...
Socratoteles schreef:In het geval van de Gaza komt er nog bij dat Israël zélf Hamas aan de macht heeft geholpen en gehouden. Een strategische meesterzet, want apartheidspolitiek is beter aan het Westen te verkopen als de gewelddadig onderdrukte inheemse bevolking wordt gerepresenteerd door radicale islamisten.

Het is een hartverscheurende situatie. De recente aanval van Hamas was gruwelijk. Maar de gretigheid waarmee sommigen fantaseren over honderdduizenden dode Gazanen, dat stemt me evenzeer treurig.
Laten we hopen dat Hamas zo snel mogelijk met wortel en tak is uitgeroeid en ALLe gegijzelden weer thuis zijn, dood of levend, maar liefst gezond en wel, maar in ieder geval thuis weer verenigd met hun geliefden, dood of levend ...

Pas daarna kan een einde komen aan deze hartverscheurende situatie, DAAR staat het verleden los van, en pas DAARNA ontstaat er [op termijn!] eventueel weer ruimte voor de betrokken partijen om in dat 'nieuwe hier en nu' te praten over het verleden en toekomst.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Gerard R. - dus Israël is niet door 'koloniale machten' opgericht maar heeft zichzelf op de kaart moeten zetten.

Net als Nederland, ooit...
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Socratoteles schreef: 20 okt 2023 12:32 Zou je ook achter Israël staan indien het Amsterdam tot puin zou bombarderen, wanneer de Hamas zich daar tussen de Amsterdammers zou schuilhouden? Of is het gemakkelijker voor je om Palestijnen te ontmenselijken?
Dit is gewoon een debiele vergelijking waar geen antwoord op te geven is omdat het nooit zal gebeuren!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 20 okt 2023 13:11
gerard_m schreef: 20 okt 2023 12:57
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 20 okt 2023 11:41
Dat heb ik.
Vandaar dat ik de oprichting van Israël een onrechtmatige daad ven de oude koloniale machten vindt.
De oprichting van de USA op Indiaans gebied, de kolonisatie van Siberië door de Russen, de staat Australië op het gebied van de Aboriginals, de verovering van Arabië door de moslims.... De geschiedenis zit vol onrecht. Als dat een reden is om staten te vernietigen, kunnen we wel even doorgaan.
Dat is veel langer geleden.
Wat de Zionisten doen is trouwens dit onrecht verder doorzetten om zo de Palestijnen uiteindelijk te vernietigen en ze alles voor zich alleen hebben.

PS.
Het zou een stap naar vrede kunnen zijn als men toegaf dat Zionisme in zich verkeerd en kwaadaardig is.
Hamas niet? Die steun jij? Hamas wil uiteindelijk de vernietiging van de staat van Israel en wil de Islam verspreiden over de gehele wereld! Dus als zij hun zin krijgen ben jij ook de lul Tiberius Claudius!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

Ik had twee dagen geleden een link geplaatst die denk ik door niemand gezien is! Vandaar al de reacties hier. Ik plaats hem nog een keer met het vriendelijke verzoek om 30 minuten van je leven te spenderen aan iemand die iets duidelijk uitlegt maar ook vraagt om er tegen in te gaan als het niet klopt! Komt tie:

https://youtu.be/XNf40sBcvKk?si=VsffUJp_mKeQEAQE
We will dance again!
lost and not found yet!
Bevlogen

Socratoteles schreef: 20 okt 2023 20:07
Ja, toegegeven, Hamas in Amsterdam is geen erg realistisch scenario. Maar mijn morele intuïtie is: ook indien Nederland de Hamasleden in Amsterdam zou tolereren, zou het misdadig zijn om onschuldige Amsterdammers te bombarderen.
Ook deze situatie kun je absoluut niet vergelijken! De mensen in Amsterdam zouden moeten toleren dat de Hamasleden zich onder hun huizen zouden verschuilen! Dat is wat Hamas in Gaza doet! Kortom, je vergelijking gaat volkomen mank! Amsterdammers komen tenminste voor zichzelf op, iets wat Palestijnen die zich verzetten tegen Hamas niet kunnen, of ze tekenen hun eigen doods vonnis!
We will dance again!
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

B.S. schreef: 20 okt 2023 21:49 Gerard R. - dus Israël is niet door 'koloniale machten' opgericht maar heeft zichzelf op de kaart moeten zetten.

Net als Nederland, ooit...
De Nederlanders gingen nog een stapje verder, want
  • “God schiep de aarde, maar de Nederlanders schiepen Nederland”, zo luidt een buitenlandse uitspraak over ons Nederlanders. Deze metafoor typeert het gevecht van de Nederlander tegen het water om landwinning. De strijd die daarop volgt, duurt voort tot op de dag van vandaag: het behoud van dat gewonnen land.
.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

lost and not found yet! schreef: 20 okt 2023 22:15 Ik had twee dagen geleden een link geplaatst die denk ik door niemand gezien is!

Denk je dat? Je vergist je!
Och ja, het is weekend ... proost en pas op voor Korsakov! :wink:
HierEnNu schreef: 18 okt 2023 23:18
Veel belangwekkende info en sterk onderbouwd en
ik ben benieuwd of er een zinvol weerwoord op komt!
lost and not found yet! schreef:Vandaar al de reacties hier. Ik plaats hem nog een keer met het vriendelijke verzoek om 30 minuten van je leven te spenderen aan iemand die iets duidelijk uitlegt maar ook vraagt om er tegen in te gaan als het niet klopt! Komt tie:

OK, dan val ik ook in herhaling:
  • Veel belangwekkende info en sterk onderbouwd en
    ik ben benieuwd of er een zinvol weerwoord op komt!
.
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

lost and not found yet! schreef: 20 okt 2023 22:15 Ik had twee dagen geleden een link geplaatst die denk ik door niemand gezien is! Vandaar al de reacties hier. Ik plaats hem nog een keer met het vriendelijke verzoek om 30 minuten van je leven te spenderen aan iemand die iets duidelijk uitlegt maar ook vraagt om er tegen in te gaan als het niet klopt! Komt tie:

Ik had er een stukje van gezien.
Nu nog een Arabier die ook zo'n prima emotieloos verhaal vertelt en dat zonder dreigende taal.
Dan heb je in aanleg een soort dialoog, wat eens zal moeten, want anders blijft het altijd oorlog, wat heel onproductief is.
Vrome droom die ik daar heb.

Edit lettertje
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 20 okt 2023 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
https://mondoweiss.net/wp-content/uploa ... x1024.jpeg
Minacht de onzin, het kwaad. het vuil, de dood. En onthecht van de gruwel, maar blijf menselijk..
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

lost and not found yet! schreef: 20 okt 2023 22:15 Ik had twee dagen geleden een link geplaatst die denk ik door niemand gezien is!
dan heb je de reacties blijkbaar gemist

als die brave mens na 1 minuut zegt dat er in de 18e eeuw geen Palestijnen waren dan vraag ik mij af wie er toen in dat gebied woonde.

heb nog ff verder gekeken
na 2 minuten zegt die brave mens dan dat er blijkbaar 7 miljoen palestijnen in het land of Israel wonen ...
heb eht een paar keer beluisterd want ik heb geen idee waar hij het over heeft.
nu ja, geen idee wat voor hem de grenzen vd staat Israel zijn natuurlijk.

na 3 minuten beweert hij dat de moslims in eht midden oosten alle minderheden hebben uitgeroeid (wiped out).
https://www.aljazeera.com/news/2023/10/ ... christians

Moet ik echt elke minuut afgaan of mag ik hier stoppen?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Nog altijd toont men in dit onderwerp niet al te veel begrip voor andermans standpunt.
De vechtersbazen in de levant doen dat uiteraard ook. Zo geeft men daar DE Joden of DE Palestijnen de schuld van alles (vanaf het begin uiteraard!), maar daarmee komen we er niet. Zolang men dat doet is elk gesprek bij voorbaat onmogelijk. In plaats van de oorzaak te duiden, zoekt men slechts naar argumenten om de overdreven visie van de ene partij op de motieven van de andere partij te rationaliseren. En vergis je niet, die visie bevat een kern van waarheid, maar is écht overdreven, in zoverre het de gehele bevolking van die andere zijde betreft(er zijn vast wel een hoop individuen die wel zo'n motivatie hebben.

Ik probeer wel eens op de meest overdreven beweringen, met links naar neutrale feiten (in zoverre die er zijn) maar het probleem is, dat als je dat doen, je tóch ergens de indruk wekt, de andere partij te kiezen. Dat wil ik niet. Ik wil slechts zoveel mogelijk barmhartige mensen beschermen. Maar dat kan ik helaas niet echt. De gebeurtenissen trekken zich weinig aan van ons debat. En mensen lijden, schuldig of onschuldig. . .
Ik wens u alle goeds
Gesloten