Peter van Velzen schreef: ↑12 sep 2023 14:42
Het heeft lang geduurd alvorens men het verhaal noemde dat werd voorgelezen.
Zover ik weet organiseren veel bibliotheken wekelijks voorleesuurtjes. Nu ik weet wat er werd voorgelezen lijkt me de keuze om dit verhaal door een Drag-Queen te laten doen eigenlijk vrij geniaal.
Niemand zou er wakker van hebben gelegen, als niet het fabeltje uit de VS was overgewaaid, dat mannen die zich als vrouw verkleden en opmaken evenals homo's transsexuelen, en intersexuelen eigenlijk allemaal pedofielen, zijn net als leraren en leraressen die sexuele voorlichting geven.
Een voorleesuurtje is bestemd voor kinderen, en geen manifestatie waarbij kinderen worden gebruikt voor politieke doelen.
Dat er niemand van wakker gelegen zou hebben zegt op zich niets. Mensen hebben nu eenmaal de neiging om hun eigen moreel/ideologie/politiek standpunt niet als dusdanig te erkennen.
Kijk als de bib een traditie zou hebben om voorleesuurtjes te organiseren rond allerlei thema's, dan zou men gewoon naar die traditie kunnen verwijzen. Maar die is er blijkbaar niet want anders zou men daar al lang naar verwezen hebben. Door naar aanleiding van pride op deze manier specifiek eenmalig een bepaalde groep uit te nodigen maakt dit een politiek gekleurde beslissing. Iets waar een bin zich IMO ver van af moet houden, zeker als het publiek kinderen zijn.
Stel nu dat er een of andere actie-groep zou eisen dat zij ook uitgenodigd worden op een voorleesuurtje en dat er voorgelezen wordt uit een boek dat hun visie weergeeft. Moet de bib dat toelaten? Zo niet op welke basis kan zij weigeren?
Dat is waarom ik in het begin van dit topic vroeg naar maatstaven waarop de bib zich baseerde om hierin mee te gaan. Als de bib namelijk duidelijk maatstaven heeft, dan zou ze daar gewoon naar kunnen verwijzen en zouden we kunnen zien dat die voorwaarden niets met een bepaalde politieke voorkeur te maken hebben en dat dus ook andere groepen met een andere visie een dergelijk initiatief kunnen nemen.
Zonder traditie en zonder maatstaf is het moeilijk om uit te sluiten dat de bib meeging in dit initiatief omdat de medewerkers sympathie hadden met de normen en waarden die dit initiatief naar voor proberen te schuiven en dat een gelijkaardig initiatief met andere onderliggende waarden [waarden die wat moeilijke zouden liggen bij de medewerkers] geweigerd zou worden.
Dus misschien dat niemand er wakker van zou gelegen hebben als het fabeltje niet uit de VS was overgewaaid. Punt is dat eens mensen er wel van wakker gingen liggen, de organisators geen verdediging hebben tegen het idee dat meegaan met dit initiatieef een politiek gekleurde beslissing was van de bib medewerkers:
Geen traditie waarin deze actie kan geplaatst worden.
Geen duidelijke maatstaven waaraan een initiatief nemer moet voldoen om de medewerking van de bib te krijgen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman