'Drag Queens' laten voorlezen aan kinderen

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: 'Drag Queens' laten voorlezen aan kinderen

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 12 sep 2023 12:38
dikkemick schreef: 12 sep 2023 09:17 Moet je uitgedost als soldaat (omdat dat JOUW persoonlijke voorkeur heeft) gaan voorlezen over elfjes?
Of verkleed als lief elfje een heftig horror verhaal voorlezen. Het schiet t doel voorbij.
In geval van de als soldaat uitgedoste is het doel voorbij schieten wel een voorwaarde, ik bedoel, er wordt al te veel geschoten door en op jongeren in schoolse situaties, maar alle gekheid op een stokje:
  • hoe dient een voorlezer in de bieb er volgens jou concreet WEL uit te zien?
dikkemick schreef:Zo ook seksuele of politieke voor-(of afkeur) van de verteller.
Welke "seksuele of politieke voor-(of afkeur) van de verteller"
  • [in het onderhavige geval die van die Drag Queen]
heb je het concreet over?
Waar ik het concreet over heb?
Neutraliteit van de voorlezer.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 12 sep 2023 12:57
  • Vroeger liep Opa samen met Opie mee met Pride-parades. Milly zou dit jaar maar wat graag met Opa willen meelopen, maar voor zo’n uitstapje is hij nu te oud. Dan heeft Milly een briljant idee: wat als ze de Pride nu eens in Opa’s eigen stad vieren? Opa is meteen enthousiast en samen gaan ze aan de slag. En nog leuker: iedereen helpt mee. Er worden spandoeken gemaakt, vlaggetjes opgehangen en liedjes geoefend. En op de dag zelf? Dan komt het hele dorp samen en viert iedereen zijn ware zelf. Opa’s Pride is een hartverwarmend prentenboek waarbij de prachtige kleuren van de pagina’s spatten! Een kleurrijk boek waarin diversiteit in al haar vormen wordt gevierd.
Er is mijns inziens terecht een Drag Queen uitgenodigd zodat de kinderen bij eventuele vragen waarom mensen die deelnemen aan de Pride zich meestal uitbundig verkleden daarmee direct terecht kunnen bij een ervaringsdeskundige. Ze hebben jouw ervaringsdeskundigheid als ouwe opa waarschijnlijk niet uitgenodigd
omdat jij minder expertise kunt bieden wat de Pride betreft.
Er was eens een met open TB en aids besmette dictator die dagelijks stonk naar rotte eieren. Deze dictator woonde in een tbs-kliniek en..... etc

Nu nodigen we dus een tbs-er uit die ruft en een soort van doodswens heeft?
Dit alles is thema voorlezen en dat is wat de doorsnee drag niet doet! Die wil gewoon drag zijn
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

appelfflap schreef: 12 sep 2023 13:06
dikkemick schreef: 12 sep 2023 09:17 Moet je uitgedost als soldaat (omdat dat JOUW persoonlijke voorkeur heeft) gaan voorlezen over elfjes?
en als het thema vd week het leger of elfjes is? waarom mag iemand dan geen uitleg komen verschaffen in passende kledij?
Of verkleed als lief elfje een heftig horror verhaal voorlezen.
begin je over het soort verhalen dat deze mensen zeker zullen voorlezen aan de kinderen
uiteraard kies je nu, of beeld je jezelf in, het soort verhalen dat volledig ongeschikt is voor kinderen.
ALS het voorleesthema 'drag' is (maar waarom zou dat voor kleuters???) dan leest de drag voor. Anders dus NIET.
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

HierEnNu schreef: 12 sep 2023 13:11 Dat punt mis ik inderdaad!
De bieb ondernam geen actie met een politiek thema waarbij men instrumenteel kinderen inzet. Dat deed die politicus! De bieb organiseerde gewoon een voorleesmiddag voor kleuters met als thema Opa's Pride omdat zulks actueel was vanwege de plaatselijke Pride.
Je probeert weer een belangrijk detail te negeren. Het was niet gewoon de organisatie van een voorleesmiddag. De voorleesmiddag was specifiek georganiseerd om Drag Queens als voorlezers te hebben.
HierEnNu schreef: 12 sep 2023 13:11
axxyanus schreef:Dat je steeds opnieuw terugkeert naar de vraag "Wat het probleem is met Drag Queens" illustreert voor mij hoe jij het punt steeds opnieuw mist.
Voor mij illustreert deze opmerking dat jij het punt mist dat dit hele gebeuren gepolitiseerd is door die politicus die wel degelijk als argument gebruikt dat het Draqg Queen zijn van de voorlezer het probleem is waarmee kids niet mogen worden opgezadeld.
En zulks is ook de teneur in dit topic!
Neen, het was al gepolitiseerd, door de specifieke keuze van de voorlezers. Je en de politicus is daar opgesprongen en heeft gedaan wat politici maar al te vaak doen, de zaak uitvergroten enz.

Maar de reactie van de polticus spreekt niet tegen dat er een actie met een politiek thema gepland was.
HierEnNu schreef: 12 sep 2023 13:11
Ik herhaal ff mijn antwoord aan Dickemick, want ik weet niet of je dat leest.
want ik vind zulks als anwoord nu op jou van toepassing

Het is wel zo dat er tijdens de Pride in de bieb wordt voorgelezen
uit het voorleesboek voor kinderen met de titel Opa's Pride
  • Vroeger liep Opa samen met Opie mee met Pride-parades. Milly zou dit jaar maar wat graag met Opa willen meelopen, maar voor zo’n uitstapje is hij nu te oud. Dan heeft Milly een briljant idee: wat als ze de Pride nu eens in Opa’s eigen stad vieren? Opa is meteen enthousiast en samen gaan ze aan de slag. En nog leuker: iedereen helpt mee. Er worden spandoeken gemaakt, vlaggetjes opgehangen en liedjes geoefend. En op de dag zelf? Dan komt het hele dorp samen en viert iedereen zijn ware zelf. Opa’s Pride is een hartverwarmend prentenboek waarbij de prachtige kleuren van de pagina’s spatten! Een kleurrijk boek waarin diversiteit in al haar vormen wordt gevierd.
Er is mijns inziens terecht een Drag Queen uitgenodigd zodat de kinderen bij eventuele vragen waarom mensen die deelnemen aan de Pride zich meestal uitbundig verkleden daarmee direct terecht kunnen bij een ervaringsdeskundige. Ze hebben jouw ervaringsdeskundigheid als ouwe opa waarschijnlijk niet uitgenodigd
omdat jij minder expertise kunt bieden wat de Pride betreft.
Wil je nu echt beweren dat van alle deelnemende groepen aan pride enkel en alleen Drag Queens dit soort vragen zouden kunnen beantwoorden?

En dat prentenboek, het kan best hartverwarmend zijn, maar het lijkt me ook een politieke boodschap te bevatten zoals jij het beschrijft en dat de bib hier aan meedeed lijkt mij nog steeds op de bib meedoen aan een actie met een politiek thema. Tenzij de bib systematisch een thema opzet rond allerlei andere acties heeft de bib er deze uitgekozen om te steunen. Dat is een politieke keuze. Heeft de bib bv een speciaal voorleesuurtje bij de internationale vrouwendag? Rond de dag van de arbeid?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

@axxyanus

Nee, ik wil niet beweren dat alleen Drag Queens dit soort vragen zouden kunnen beantwoorden en of de bieb er een dubbele agenda op na hield weet ik niet,
maar zulks zou ook mij niets verbazen.

Wat ik wel weet is dat er teveel waarde wordt gehecht aan de non-argumenten van opruiende en polariserende politici en dat zulks om moverende redenen blindelings wordt nagepapagaaid waardoor de samenleving daadwerkelijk steeds meer verdeeld raakt.

Het onderwerp had zich mijns inziens eigenlijk moeten richten op het fileren van die oproerkraaier en diens motivatie,
want het is een gevaarlijke intrieste sneue fascistoïde neoNazi:
  • Het Openbaar Ministerie vervolgt Tweede Kamerlid Gideon van Meijeren van Forum voor Democratie. In een persbericht laat het OM weten dat het een 35-jarige man uit Den Haag gaat vervolgen voor twee gevallen van opruiing.

Volgens het OM heeft Van Meijeren gesuggereerd dat geweld tegen de overheid geoorloofd en misschien zelfs noodzakelijk is. Daarmee maakt de FvD'er zich schuldig aan opruiing tot geweld aan de overheid, stelt justitie.

Het gebeurt niet vaak dat het OM een Kamerlid vervolgt, volgens justitie moet een politicus dan ook "zaken van algemeen belang aan de orde kunnen stellen, ook als hij daarmee andere kan kwetsen, choqueren of verontrusten." Maar justitie voegt eraan dat een politicus in het publieke debat "de verantwoordelijkheid draagt om te voorkomen dat hij uitlatingen verspreidt die strijdig zijn met de wet en met de grondbeginselen van de rechtstaat".

BRON: NOS Nieuws vandaag, 14:03
    OM vervolgt Tweede Kamerlid Gideon van Meijeren (FvD) voor opruiing

Het lijkt me derhalve beter dat ik me terugtrek uit dit topic en me verder niet bemoei met het bashen van andersdenkenden die hun andersdenken en zijn expressief willen uiten. Mijn mening heb ik duidelijk genoeg naar voren gebracht en ik heb geen behoefte om hier off-topic mijn politieke Stokpaardje te blijven berijden, maar als er nog vragen en/of opmerkingen zijn over wat ik geschreven heb zal ik die graag trachten te beantwoorden.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Het heeft lang geduurd alvorens men het verhaal noemde dat werd voorgelezen.
Zover ik weet organiseren veel bibliotheken wekelijks voorleesuurtjes. Nu ik weet wat er werd voorgelezen lijkt me de keuze om dit verhaal door een Drag-Queen te laten doen eigenlijk vrij geniaal.

Niemand zou er wakker van hebben gelegen, als niet het fabeltje uit de VS was overgewaaid, dat mannen die zich als vrouw verkleden en opmaken evenals homo's transsexuelen, en intersexuelen eigenlijk allemaal pedofielen, zijn net als leraren en leraressen die sexuele voorlichting geven.
Een voorleesuurtje is bestemd voor kinderen, en geen manifestatie waarbij kinderen worden gebruikt voor politieke doelen.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mooie conclusie van dit topic

Een voorleesuurtje is bestemd voor kinderen, en geen manifestatie waarbij kinderen worden gebruikt voor politieke doelen.
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: 12 sep 2023 14:42 Het heeft lang geduurd alvorens men het verhaal noemde dat werd voorgelezen.
Zover ik weet organiseren veel bibliotheken wekelijks voorleesuurtjes. Nu ik weet wat er werd voorgelezen lijkt me de keuze om dit verhaal door een Drag-Queen te laten doen eigenlijk vrij geniaal.

Niemand zou er wakker van hebben gelegen, als niet het fabeltje uit de VS was overgewaaid, dat mannen die zich als vrouw verkleden en opmaken evenals homo's transsexuelen, en intersexuelen eigenlijk allemaal pedofielen, zijn net als leraren en leraressen die sexuele voorlichting geven.
Dat er niemand van wakker gelegen zou hebben zegt op zich niets. Mensen hebben nu eenmaal de neiging om hun eigen moreel/ideologie/politiek standpunt niet als dusdanig te erkennen.

Kijk als de bib een traditie zou hebben om voorleesuurtjes te organiseren rond allerlei thema's, dan zou men gewoon naar die traditie kunnen verwijzen. Maar die is er blijkbaar niet want anders zou men daar al lang naar verwezen hebben. Door naar aanleiding van pride op deze manier specifiek eenmalig een bepaalde groep uit te nodigen maakt dit een politiek gekleurde beslissing. Iets waar een bin zich IMO ver van af moet houden, zeker als het publiek kinderen zijn.

Stel nu dat er een of andere actie-groep zou eisen dat zij ook uitgenodigd worden op een voorleesuurtje en dat er voorgelezen wordt uit een boek dat hun visie weergeeft. Moet de bib dat toelaten? Zo niet op welke basis kan zij weigeren?

Dat is waarom ik in het begin van dit topic vroeg naar maatstaven waarop de bib zich baseerde om hierin mee te gaan. Als de bib namelijk duidelijk maatstaven heeft, dan zou ze daar gewoon naar kunnen verwijzen en zouden we kunnen zien dat die voorwaarden niets met een bepaalde politieke voorkeur te maken hebben en dat dus ook andere groepen met een andere visie een dergelijk initiatief kunnen nemen.

Zonder traditie en zonder maatstaf is het moeilijk om uit te sluiten dat de bib meeging in dit initiatief omdat de medewerkers sympathie hadden met de normen en waarden die dit initiatief naar voor proberen te schuiven en dat een gelijkaardig initiatief met andere onderliggende waarden [waarden die wat moeilijke zouden liggen bij de medewerkers] geweigerd zou worden.

Dus misschien dat niemand er wakker van zou gelegen hebben als het fabeltje niet uit de VS was overgewaaid. Punt is dat eens mensen er wel van wakker gingen liggen, de organisators geen verdediging hebben tegen het idee dat meegaan met dit initiatieef een politiek gekleurde beslissing was van de bib medewerkers:

Geen traditie waarin deze actie kan geplaatst worden.
Geen duidelijke maatstaven waaraan een initiatief nemer moet voldoen om de medewerking van de bib te krijgen.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

HierEnNu: ik leg dragqueens en de suggestie dat die crimineel zijn helemaal niet speciaal op jouw bordje. Het draait hier hier niet allemaal om HierEnNu. Ik zeg dat in het algemeen. Andere reageerders opperen dit over een andere reageerder (laten we even rusten). Ik voelde mij genoodzaakt te zeggen 'mensen dat heb ik niet bedoeld met dit Topic.'
Verder begrijp ik de citaten-kwestie echt niet meer.
U bent heel goed in omdraaien - 'iets minder pretentieus zijn alstublieft' ' 'Nee Jij bent de pretentieuze hier."
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Dus het voorleesboek was ook nog speciaal voor het thema. Het is allemaal ideologie, het gaat niet om de kinderen, behalve dan dat die moeten worden geïndoctrineerd. 'Speels' maar duidelijk. En zo is het wel.
Peter van Velzen
Site Admin

axxyanus schreef: 12 sep 2023 16:37
Zonder traditie en zonder maatstaf is het moeilijk om uit te sluiten dat de bib meeging in dit initiatief omdat de medewerkers sympathie hadden met de normen en waarden die dit initiatief naar voor proberen te schuiven en dat een gelijkaardig initiatief met andere onderliggende waarden [waarden die wat moeilijke zouden liggen bij de medewerkers] geweigerd zou worden.

Dus misschien dat niemand er wakker van zou gelegen hebben als het fabeltje niet uit de VS was overgewaaid. Punt is dat eens mensen er wel van wakker gingen liggen, de organisators geen verdediging hebben tegen het idee dat meegaan met dit initiatieef een politiek gekleurde beslissing was van de bib medewerkers:

Geen duidelijke maatstaven waaraan een initiatief nemer moet voldoen om de medewerking van de bib te krijgen.
Het komt mij voor dat jij van mening bent dat men de kinderen niet mag leren om het mensen die "anders" zijn, maar verder niemand kwaad doen als medemens te accepteren, en dat je dat politieke indoctrinatie noemt, ook al wordt het handhaven van de betreffende waarden door de Nederlandse grondwet voorgeschreven. Inderdaad het bestrijden van irrationele vooroordelen is politiek gekleurd, omdat nazi's en andere haatgroepen daar bezwaar tegen hebben.

Wou jij hen hun zin geven? Ik niet!
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wanneer gaan we kinderen bewust confronteren met t feit dan mensen anders kunnen zijn? Vanaf 3?? 4??
En waarom drags en geen zelf mutulanten?
Want ik blijf vragen: Wat heeft dit met voorlezen voor deze zeer jonge doelgroep te maken? Peuters en misschien kleuters.
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: 13 sep 2023 02:24
axxyanus schreef: 12 sep 2023 16:37

Het komt mij voor dat jij van mening bent dat men de kinderen niet mag leren om het mensen die "anders" zijn, maar verder niemand kwaad doen als medemens te accepteren, en dat je dat politieke indoctrinatie noemt, ook al wordt het handhaven van de betreffende waarden door de Nederlandse grondwet voorgeschreven. Inderdaad het bestrijden van irrationele vooroordelen is politiek gekleurd, omdat nazi's en andere haatgroepen daar bezwaar tegen hebben.

Wou jij hen hun zin geven? Ik niet!
Waar haal jij dat vandaan? Als de bib een duidelijke maatstaf had gehad en het initiatief van het voorleesuurtje door Drag Queens zou daar aan voldaan hebben, zou het voor mij geen enkel probleem geweest zijn. Als er een traditie geweest zou zijn van voorleesuurtjes door steeds een andere groep, dan zou er voor mij weinig problemen geweest zijn. Maar toch komt het voor jou voor dat mijn probleem specifiek het anders zijn, is van Drag Queens.

En ja ook goede waarden kan men proberen via indoctrinatie over te brengen. Indoctrineren is niet beperkt tot slechte waarden. Dat is IMO het grote probleem, dat mensen geen probleem hebben met indoctrinatie als het goede waarden zijn. Daarmee niet beseffend dat ze daarmee gewoon indoctrinatie legitimeren. Ik ben dus tegen indoctrinatie ook als het om goede waarden zou gaan. Daarom vind ik het zo triestig dat de bib in kwestie blijkbaar aan mensen die het niet helemaal vertrouwen geen enkele indictatie kan geven waarmee ze dat vertrouwen kan herstellen, zoals een traditie waarin dit zou passen of een duidelijke maatstaf van wat ze aanvaarden en wat niet.

Wat de nazi's en andere haatgroepen betreft, die hebben de zelfde burgerrechten als iedereen. Als organisaties dus het recht hebben om voorlezers aan te bieden aan de bib, dan hebben die haatgroepen dat ook. Is dat wat je wil?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Een klein beetje in t verlengde van dit topic.

Mag je kleuters meenemen naar een protest van XR?

Zij erven de aarde tenslotte.
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

axxyanus schreef: 13 sep 2023 11:15 Waar haal jij dat vandaan? Als de bib een duidelijke maatstaf had gehad en het initiatief van het voorleesuurtje door Drag Queens zou daar aan voldaan hebben, zou het voor mij geen enkel probleem geweest zijn. Als er een traditie geweest zou zijn van voorleesuurtjes door steeds een andere groep, dan zou er voor mij weinig problemen geweest zijn. Maar toch komt het voor jou voor dat mijn probleem specifiek het anders zijn, is van Drag Queens

En ja ook goede waarden kan men proberen via indoctrinatie over te brengen. Indoctrineren is niet beperkt tot slechte waarden. Dat is IMO het grote probleem, dat mensen geen probleem hebben met indoctrinatie als het goede waarden zijn. Daarmee niet beseffend dat ze daarmee gewoon indoctrinatie legitimeren. Ik ben dus tegen indoctrinatie ook als het om goede waarden zou gaan. Daarom vind ik het zo triestig dat de bib in kwestie blijkbaar aan mensen die het niet helemaal vertrouwen geen enkele indictatie kan geven waarmee ze dat vertrouwen kan herstellen, zoals een traditie waarin dit zou passen of een duidelijke maatstaf van wat ze aanvaarden en wat niet.

Wat de nazi's en andere haatgroepen betreft, die hebben de zelfde burgerrechten als iedereen. Als organisaties dus het recht hebben om voorlezers aan te bieden aan de bib, dan hebben die haatgroepen dat ook. Is dat wat je wil?
Het komt mij voor dat er een duidelijke maatstaaf is (de grondwet) die de mogelijkheden van haatgroepen beperkt. Dus daar maak ik me niet zoveel zorgen over. Ik vind het prima als eenieder het recht om voorlezers, zowel als boeken aan te bieden, want als of het boek of de voorlezer niet deugt (grondwettelijk) dan zal de bieb die eenvoudig weigeren. Ik acht ze daar prima toe in staat.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie