De reden waarom ik het een coup noem

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Gesloten
Mullog
Bevlogen

Re: De reden waarom ik het een coup noem

Bericht door Mullog »

HierEnNu schreef: 25 jul 2023 13:15
dikkemick schreef: 25 jul 2023 13:04
HierEnNu schreef: 25 jul 2023 12:51

Waarom benoem je zulks als coup? Ik lees namelijk in jouw link:
  • "Het parlement van Israël heeft ingestemd met omstreden hervormingen. "
Het is het extreem rechtse gedachtegoed dat hier welig tiert. Op dit moment is er weinig democratisch meer aan. Rechts draait de democratie de nek om.
Het woord coup is daarbij niet op zijn plaats want
het parlement van Israël heeft ingestemd met die omstreden hervormingen!
De Knesset kent 120 leden en de huidige regering Netanyahu (tegen wie nog wat over corruptie loopt, geloof ik) bestaat uit Likoed (32 zetels), Shas (11 zetels), Verenigd Thora-Jodendom (7 zetels), Religieus-Zionistische Partij (7 zetels), Otzma Yehudit (6 zetels) en Noam (1 zetel) waarmee het land praktisch geregeerd wordt door fundamentalistische religieuzen (feitelijk niet anders dan Iran of Saoedi Arabië, alleen een ander geloof). En die fundamentalistische religieuzen hebben maar een doel en dat is het beloofde land, dus de bouw van de tempel zal binnenkort wel starten. Wat, even een zijsprongetje, dan weer voer is voor fundamentalistische apocalyptische christenen die daar allerlei tekenen in zien voor de wederkomst van Jezus. Maar dit dus terzijde.

Netanyahu wil dit diep in zijn hart natuurlijk ook niet maar hij wil nog minder de bak indraaien voor corruptie en het bevredigd mooi zijn machtshonger. Dus, als opportunist ... zal het zijn tijd wel duren.

Israël heeft geen grondwet en daarom lijkt het mij geen coup want voor een coup moet je een grondwet buiten werking kunnen stellen en iets wat er niet is kan niet buiten werking gesteld worden.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 jul 2023 12:56
HierEnNu schreef: 25 jul 2023 12:46
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 jul 2023 12:06Het Zionisme is een Joodse variant van het Duitse Nazisme.
[-X
Nee, het Zionisme is niet een Joodse variant van het Duitse Nazisme. Het zijn mijns inziens dermate verschillende ideologieën dat ze niet met elkaar op één lijn gesteld en/of verward dienen te worden.

Zionisme is aan het einde van de 19e eeuw ontstaan als reactie op de verspreiding van het antisemitisme en de wens om een veilige thuisbasis voor het Joodse volk in de vorm van een Joodse staat te creëren in de Levant. Het streven naar een eigen soevereine staat voor het Joodse volk is het kernidee van het Zionisme.
Het streven naar Lebensraum was een der doelen van het Nazisme.
Voor beide gold dat de bewoners die er al eeuwen woonden het veld moesten ruimen.
De nazi's vonden zich Ubermenschen de Zionisten het uitverkoren volk.
Dat maakt het logische om Zionisme te vergelijken met hardline islamitische groepen aan de andere kant, zoals Hamas: Israel van de kaart vegen om een islamitische staat te vestigen waarin de niet-moslims onderworpen zijn aan de sharia, het systeem dat een hoop omringende landen rond Israel al kennen.

Nazi's wilden onder meer het Joodse volk volkomen vernietigen, dat gaat echt een paar stappen verder.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

gerard_m schreef: 25 jul 2023 17:58
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 jul 2023 12:56
HierEnNu schreef: 25 jul 2023 12:46
[-X
Nee, het Zionisme is niet een Joodse variant van het Duitse Nazisme. Het zijn mijns inziens dermate verschillende ideologieën dat ze niet met elkaar op één lijn gesteld en/of verward dienen te worden.

Zionisme is aan het einde van de 19e eeuw ontstaan als reactie op de verspreiding van het antisemitisme en de wens om een veilige thuisbasis voor het Joodse volk in de vorm van een Joodse staat te creëren in de Levant. Het streven naar een eigen soevereine staat voor het Joodse volk is het kernidee van het Zionisme.
Het streven naar Lebensraum was een der doelen van het Nazisme.
Voor beide gold dat de bewoners die er al eeuwen woonden het veld moesten ruimen.
De nazi's vonden zich Ubermenschen de Zionisten het uitverkoren volk.
Dat maakt het logische om Zionisme te vergelijken met hardline islamitische groepen aan de andere kant, zoals Hamas: Israel van de kaart vegen om een islamitische staat te vestigen waarin de niet-moslims onderworpen zijn aan de sharia, het systeem dat een hoop omringende landen rond Israel al kennen.

Nazi's wilden onder meer het Joodse volk volkomen vernietigen, dat gaat echt een paar stappen verder.
De meeste Zionisten willen de Palestijnen vernietigen en een rijk vestigen van de Nijl tot aan de Eufraat.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 25 jul 2023 13:15
dikkemick schreef: 25 jul 2023 13:04
HierEnNu schreef: 25 jul 2023 12:51

Waarom benoem je zulks als coup? Ik lees namelijk in jouw link:
  • "Het parlement van Israël heeft ingestemd met omstreden hervormingen. "
Het is het extreem rechtse gedachtegoed dat hier welig tiert. Op dit moment is er weinig democratisch meer aan. Rechts draait de democratie de nek om.
Het woord coup is daarbij niet op zijn plaats want
Het riekt naar coup, ik noem t coup. Het is even asociaal als de doorsnee coup.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

dikkemick schreef: 25 jul 2023 18:24 Het riekt naar coup, ik noem t coup. Het is even asociaal als de doorsnee coup.
het is gewoon een beslissing vh Israëlische parlement en regering. meerderheid tegen minderheid
niets ondemocratisch aan
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Als de meerderheid over alles kan beslissen (ook over zaken die alleen een minderheid aangaan) dan is dat wel degelijk ondemocratisch. Democratie houdt op te bestaan als je de mensen geen rechten toekent, die zelfs de meerderheid niet mag schenden. (ook een 2/3 meerderheid niet!).
Ik wens u alle goeds
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Als iedereen weer even klaar is met spuien van alle Israël-haat -en frustraties,
het is niet uniek. Alle zgn liberale democratieën lijken richting polarisatie en erger te drijven Er is iets fundamenteel aan het knappen lijkt het, de bereidheid om nog een midden te vinden wordt kleiner kleiner.
'Misschien het grootste verlies van vertrouwen in instituties sinds 1848' zoals een commentator het uitdrukte.' Het kon weleens slecht aflopen...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

appelfflap schreef: 26 jul 2023 01:37
dikkemick schreef: 25 jul 2023 18:24 Het riekt naar coup, ik noem t coup. Het is even asociaal als de doorsnee coup.
het is gewoon een beslissing vh Israëlische parlement en regering. meerderheid tegen minderheid
niets ondemocratisch aan
In de tijd van Stalin werd in de duma/doema democratisch beslist dat er quota behaald moesten worden om mensen te arresteren (martelen en doden!)
Netanyahu beslist ook geheel in die gedachtegang dat er meer en meer land geannexeerd moet worden.
Dus ja, de Palestijnen mogen niet klagen. Het wordt immers democratisch beslist. Nu nog even kijken hoe de protesten binnenkort beëindigd gaan worden.
Quota?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

B.S. schreef: 26 jul 2023 02:32 Als iedereen weer even klaar is met spuien van alle Israël-haat -en frustraties,
het is niet uniek. Alle zgn liberale democratieën lijken richting polarisatie en erger te drijven Er is iets fundamenteel aan het knappen lijkt het, de bereidheid om nog een midden te vinden wordt kleiner kleiner.
'Misschien het grootste verlies van vertrouwen in instituties sinds 1848' zoals een commentator het uitdrukte.' Het kon weleens slecht aflopen...
Klopt
Ook de EU is bezig met het censureren van het internet, dit doen ze stapje voor stapje en dit is niet de laatste stap.

https://stichtingvaccinvrij.nl/nieuwe-e ... -omzeilen/
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 26 jul 2023 02:03 Als de meerderheid over alles kan beslissen (ook over zaken die alleen een minderheid aangaan) dan is dat wel degelijk ondemocratisch. Democratie houdt op te bestaan als je de mensen geen rechten toekent, die zelfs de meerderheid niet mag schenden. (ook een 2/3 meerderheid niet!).
Dat wordt dan wel lastig.
Wil je wetten maken die niet meer gewijzigd kunnen worden?
Dat lijkt dan wel of die wetten wat goddelijks krijgen en ook dat er mensen zijn die over het graf heen willen regeren.

Daarbij denk ik dat een echt kwaadwillende meerderheid altijd wel iets bedenkt om er toch om heen te gaan.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

We zien volgens mij allemaal wel dat t in Israël al jaren niet fatsoenlijk er aan toe gaat.
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 26 jul 2023 10:26
Klopt
Ook de EU is bezig met het censureren van het internet, dit doen ze stapje voor stapje en dit is niet de laatste stap.

https://stichtingvaccinvrij.nl/nieuwe-e ... -omzeilen/
Interessant hoe sommige organisaties zoals antivax clubs en Viruswaarheid al een paar jaar roepen dat ze op internet gecensureerd (gaan) worden, die gedachte kunnen ze vrijuit op internet kunnen verspreiden. Vooralsnog is echter helemaal niets van censuur te merken. Het wemelt van de websites en social media accounts die vrijuit de meest bizarre complottheorieen kunnen verspreiden.

Hooguit hebben diezelfde clubs de neiging elke gebruiker die kritische vragen stelt, zelf direct te blokken.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 26 jul 2023 11:23 We zien volgens mij allemaal wel dat t in Israël al jaren niet fatsoenlijk er aan toe gaat.
Eensch!
Aan de andere kant, wie zijn wij Nederlanders om een ander land op hun fatsoen aan te spreken? Vanuit het buitenland wordt Nederland bekritiseerd omdat men daar vindt dat het er hier in Nederland al jaren niet fatsoenlijk er aan toe gaat, juist vanwege allerlei verworven vrijheden hier! Hoe 'fatsoenlijk' is Nederland eigenlijhk als we zulks langs de lat van de Mensenrechten leggen?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Peter van Velzen schreef: 26 jul 2023 02:03 Als de meerderheid over alles kan beslissen (ook over zaken die alleen een minderheid aangaan) dan is dat wel degelijk ondemocratisch.
dan is er geen enkel land democratisch aangezien wetten enkel per meerderheid beslist kunnen worden.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 25 jul 2023 18:24
HierEnNu schreef: 25 jul 2023 13:15Het woord coup is daarbij niet op zijn plaats want
Het riekt naar coup, ik noem t coup. Het is even asociaal als de doorsnee coup.
[-X
Een soort van rigide vasthouden aan wat nou eenmaal jouw mening is en zulks persé willen uitkramen ook al is zulks BS?
Met Asociaal en/of doorsnee coups heeft zulks uiteraard al helemaal niets van doen!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Gesloten