B.S. schreef: ↑11 mei 2023 21:35
Tekenend is misschien dat 'het offensief' maar uitblijft.
(Maar misschien is dat steeds uitstellen onderdeel van een plan?)
Het lijkt me haast vanzelfsprekend dat de woorden van Zelensky bedoeld zijn om de verrassingsaanval maximaal effect te laten hebben. Als een "dreigend tegenoffensief" herhaaldelijk wordt uitgesteld, neemt de paraatheid, waakzaamheid en energie van de Russische soldaten af.
Het lijkt me ook haast vanzelfsprekend dat het offensief tot doel zal hebben de Krim te veroveren, aangezien zoals gezegd Oekraïne niet alle verloren gebieden in één klap kan terugveroveren. Men moet dus kiezen tussen Donbas en de Krim, en dan valt de keuze naar het mij toeschijnt vanzelfsprekend op verovering van de Krim, omdat een offensief in en verovering van de Donbas een situatie tot gevolg zou kunnen hebben dat Oekraïne daarna door het westen misschien/wellicht gedwongen zou worden om te moeten gaan onderhandelen en genoegen nemen met een compromis de Krim aan Rusland af te staan in ruil voor vrede. En dat wil Oekraïne niet. Ook kan de bevoorrading van de Russische troepen in de Donbas niet worden afgesneden aangezien het overal grenst aan Rusland.
Die lange afstandsraketten van Britannië zijn ook vanzelfsprekend bedoeld voor de vernietiging van de Kerch-brug, iets wat al een half jaar lang wordt gesteld als noodzakelijkheid voor het veroveren van de Krim, in samenhang met het afsluiten van de Russische bevoorrading vanuit het gebied ten noorden van de Krim. Dat betekent dat de Oekraïeners voor het offensief niet veel speelruimte hebben om als verrassing te komen. En toch is het verrassingselement altijd van enorm belang voor het slagen van een offensief. Het is nu heel spannend om te zien hoe ze het gaan klaarspelen.
Dat het westen uit is op algehele verzwakking van Rusland is nogal wiedes, omdat een Navo dat nu al duizenden kilometers grenst aan Rusland, en nadat Oekraïne erbij komt nog dubbel zoveel, geen langdurige periode van koude oorlog wil als resultaat van deze oorlog. Dat kan het beste gedaan worden door de oorlog in Oekraïne zo langdurig mogelijk te maken, hetgeen Rusland economisch en militair volkomen uitput en de Russische bevolking uiteindelijk demoraliseert en oorlogsmoe maakt. Om bij de Oekraïners de moed erin te laten houden en om voortdurende steun van het westen te laten onderhouden, hebben ze van tijd tot tijd een overwinning nodig waarin ze een deel van hun gebied weer terugveroveren.
Dat lijkt mij de strategie van het westen. Een strategie die niet hardop uitgesproken wordt, maar niet moeilijk is om te bedenken.