Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door appelfflap »

B.S. schreef: 11 mei 2023 18:23 ...'we Rusland effectief willen verslaan?' Het zijn nog steeds de Oekraïners die dat moeten doen.
klopt maar bekijk eens wat ze krijgen en wat het westen zou kunnen leveren
hoe lang elke stap in dat proces elke keer duurt. het duurt meer als een jaar voor duitsland de tanks toezegde. da's te lang.
Voldoende materiaal van het 'Westen' is niet allesbepalend.
eigenlijk wel
vanaf dag 1 onmiddellijk tanks toezegen, himars op 300km, lange afstandsraketten, luchtmacht,...
dan krijg je een heel andere dynamiek hoor.

maak als westen duidelijk dat oekraine MOET winnen en heel hun land MOET bevrijden. ik garandeer u dat dat ook een enorme impact zal hebben op het russische leger.
elk excuus verdwijnt voor europa om telkenmale oeverloos te discussiËren

en kom nu neit met russische atoomwapens en andre bangmakerij, Rusland gaat die neit gebruiken.
oekraine zal neit ten prooi vallen aan interne dreigingen zoals in uw 2 voorbeelden
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

appelfflap schreef: 11 mei 2023 20:37 vanaf dag 1 onmiddellijk tanks toezegen, himars op 300km, lange afstandsraketten, luchtmacht,...
dan krijg je een heel andere dynamiek hoor.

maak als westen duidelijk dat oekraine MOET winnen en heel hun land MOET bevrijden. ik garandeer u dat dat ook een enorme impact zal hebben op het russische leger.
elk excuus verdwijnt voor europa om telkenmale oeverloos te discussiËren

en kom nu neit met russische atoomwapens en andre bangmakerij, Rusland gaat die neit gebruiken.
oekraine zal neit ten prooi vallen aan interne dreigingen zoals in uw 2 voorbeelden
De VS hadden al een lange tijd geleden gezegd dat ze Rusland wilden verzwakken. Los van de bemoedigende woorden aangaande Oekraïne, gaat het hen - vermoed ik - niet in de eerste plaats om Oekraïne, al is het een goede zaak Oekraïne tegen deze wrede bezetter te steunen. Het is als met het verhaaltje van de gekookte kikker: gooi je het beestje in kokend water, dan klimt het er snel uit, maar verwarm je het water stukje bij beetje, dan wordt de kikker uiteindelijk gekookt. Hoewel het verhaaltje een metafoor is en in werkelijkheid waarschijnlijk niet waar is, zal een tergend langzame uitputtings-oorlog ervoor zorgen dat Rusland uitendelijk meer materiaal en manschappen in de strijd werpt en zal hebben verloren dan bij een snelle overwinning waarbij Rusland meteen wordt teruggedreven.

Een handelswijze waar ik wel achter sta: verzwak Rusland zodanig dat het decennia lang geen relevante bedreiging meer zal vormen en misschien zelfs uiteenvalt.
Zionist
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Appelflap: ik herinner aan het commentaar van de Finse militaire waarnemer dat een paar maanden geleden door Rereformed werd geplaatst: de wapens zijn het probleem niet, het Oekraïnse opperbevel zou veel te veel in het oude Sovjet-militaire kader vastzitten. De vaststelling van de Fin afgelopen winter was dat het de Oekraïners nergens gelukt was om door de Russische linies heen te breken en dat er heel veel munitie werd verspild in constante artillerie beschietingen.
Tekenend is misschien dat 'het offensief' maar uitblijft.
(Maar misschien is dat steeds uitstellen onderdeel van een plan?)

En inderdaad is de situatie van het Oekraïnse leger anders dan dat van het Afghaanse en Irakese, maar met 'wapens, geef ze wapens' alleen kom je er niet. Zou althans de Finse waarnemer zeggen.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

De militair historicus weer https://www.martin-van-creveld.com/
ChaimNimsky
Superposter

B.S. schreef: 11 mei 2023 21:35 Appelflap: ik herinner aan het commentaar van de Finse militaire waarnemer dat een paar maanden geleden door Rereformed werd geplaatst: de wapens zijn het probleem niet, het Oekraïnse opperbevel zou veel te veel in het oude Sovjet-militaire kader vastzitten. De vaststelling van de Fin afgelopen winter was dat het de Oekraïners nergens gelukt was om door de Russische linies heen te breken en dat er heel veel munitie werd verspild in constante artillerie beschietingen.
Tekenend is misschien dat 'het offensief' maar uitblijft.

En inderdaad is de situatie van het Oekraïnse leger anders dan dat van het Afghaanse en Irakese, maar met 'wapens, geef ze wapens' alleen kom je er niet. Zou althans de Finse waarnemer zeggen.
Nee, het Oekraïnse opperbevel zit niet te veel in het oude Sovjet-militaire kader vast, maar is vergeleke met Rusland juist modern en flexibel. Wijs genoeg heeft Oekraïne voor de winter de verdediging gekozen, terwijl de Russen voor een enorme prijs geprobeerd hebbe aan te vallen en hebben zelfs Bachmoet niet in kunnen nemen ondanks een naar verluid zevenmaal hoger verlies aan materiaal en mensenlevens. Rusland heeft nu vele brigades en tankbrigades opgebouwd voor een offensief, waar Rusland weer eens nieuwe manschappen zoekt. De grond is nog niet droog en het zou stom zijn nu aan te vallen met Challenger-, Leopard- en Abram-tanks -- zeker als je binnenkort die lange-afstandsraketten krijgt.
Zionist
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Claim Nimsky:
'Rusland heeft nu vele brigades en tankbrigades opgebouwd voor een offensief, waar Rusland weer eens nieuwe manschappen zoekt' - u bedoelt hier Oekraïne in de eerste zin neem ik aan.

Hoe komt u aan een grotere wijsheid dan een Finse militaire waarnemer aan het concrete front? Of moeten we dat soort analyses dan met een korreltje zout nemen? (dat kan heel goed, dat soort berichten hebben meestal ook een agenda😉)

Dat Oekraïne het 'rustig aan' deed afgelopen winter lijkt mij als leunstoelstrateeg ook wel verstandig.
Bachmoet is op dit moment overigens vrijwel veroverd door de Russen, tegen wat voor prijs.
appelfflap
Banned

B.S. schreef: 11 mei 2023 21:35 De vaststelling van de Fin afgelopen winter was dat het de Oekraïners nergens gelukt was om door de Russische linies heen te breken en dat er heel veel munitie werd verspild in constante artillerie beschietingen.
oekraine heeft nochtans Charkov als kherson bevrijd
nu kun je natuurlijk betwijfelen of ontkennen dat dit een doorbraak zou zijn.

of ze munitie verspillen kun je eveneens moeilijk beoordelen. de Vs weet wat ze leveren en houden dat wel in de gaten. een himars of patriotraket is niet goedkoop hé.
En inderdaad is de situatie van het Oekraïnse leger anders dan dat van het Afghaanse en Irakese, maar met 'wapens, geef ze wapens' alleen kom je er niet.
neen maar op een vraag van oekraine telkens maanden discussiËren om uiteindelijk ja te zeggen? wat is daar de bedoeling van?

chaim
wat bedoel je met de vs die rusland wil verzwakken? De russen hebben voor de aanval gekozen. niemand heeft hen gedwongen
je hoeft rusland niet te verzwakken. Alle buurlanden van Rusland per direct lid maken vd nato en rusland is geen bedreiging meer. geldt andersom ook hoor.
de westelijke grens is de veiligste grens die rusland heeft.
appelfflap
Banned

De 80jarige nixon in 1994
Hij wist het

https://www.youtube.com/watch?v=5hbF1iYML0A

Edit
Kan mijn bericht niet meer aanpassen
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Appelflap: ik schat in dat de Fin zijn bevindingen ná de herovering van Cherson deed, maar Rereformed is degene die bij deze bron kan, want mijn Fins is...hou maar op 🙂.
Met de munitie is artillerie munitie bedoeld, geen Patriots en die waren eind vorig jaar ook nog niet geleverd/operationeel.
Het punt is ook, wat is voor ons gewone stervelingen relevante informatie? Het kan heel goed zijn dat Zelensky een rookgordijn optrekt voor Iets groots, aan de andere kant, misschien weet Oekraïne hoe riskant een offensief is.
De uitgelekte Amerikaanse documenten van een paar weken terug, brisante informatie of wordt er ook op dat niveau vaak maar wat gespeculeerd? Informatie van inlichtingendiensten is vaak ook onduidelijk. Het hele Irak gebeuren b.v., en nog in de jaren tachtig bracht de CIA serieuze rapporten uit waarin beweerd werd dat de economie van de DDR die van West-Duitsland binnen afzienbare tijd zou overtreffen - tja...

Ik weet het ook niet natuurlijk, maar ik heb op dit moment het idee dat er iets van een anti-climax rond dat 'offensief' hangt.
Maar gebeurtenissen kunnen dat idee onderuit halen, graag zelfs.
ChaimNimsky
Superposter

appelfflap schreef: 11 mei 2023 23:08 chaim
wat bedoel je met de vs die rusland wil verzwakken?
klik. Wat een heerlijke uitspraak: "We want to see Russia weakened to the degree that it can't do the kind of things that it has done in invading Ukraine" =D>
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

Re: Rusland en

B.S. schreef: 11 mei 2023 22:58 Claim Nimsky:
'Rusland heeft nu vele brigades en tankbrigades opgebouwd voor een offensief, waar Rusland weer eens nieuwe manschappen zoekt' - u bedoelt hier Oekraïne in de eerste zin neem ik aan.

Hoe komt u aan een grotere wijsheid dan een Finse militaire waarnemer aan het concrete front? Of moeten we dat soort analyses dan met een korreltje zout nemen? (dat kan heel goed, dat soort berichten hebben meestal ook een agenda😉)

Dat Oekraïne het 'rustig aan' deed afgelopen winter lijkt mij als leunstoelstrateeg ook wel verstandig.
Bachmoet is op dit moment overigens vrijwel veroverd door de Russen, tegen wat voor prijs.
Zeg maar "Jij". Algemene kennis: ik volg het nieuws. Heb het werkelijk legio malen gelezen. 1780 tanks en pantservoertuigen plus opgeleide bemanning (bijv.: klik). De opleiding voor de voertuigen is afgelopen en de meeste voertuigen zijn er reeds. Hetzelfde geldt voor het overige materiaal. Het is eveneens bekend dat Rusland rekruten zoekt vanwege de enorme verliezen. Alleen rond Bachmoet zijn al 100.000 uitgeschakelde Russische manschappen te vieren en Oekraïne heeft daarentegen een boel nieuwe tankbrigades opgebouwd voor het komende tegenoffensief. Ik hoop op groot verlies aan Russisch materiaal en vele Russische slachtoffers. Hoe meer Russen en Russisch materieel er naar de andere wereld worden geholpen, des te beter het is voor Oekraïne en de rest van Europa.
Zionist
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

B.S. schreef: 11 mei 2023 21:35 Tekenend is misschien dat 'het offensief' maar uitblijft.
Het lijkt me haast vanzelfsprekend dat de woorden van Zelensky bedoeld zijn om de verrassingsaanval maximaal effect te laten hebben. Als een "dreigend tegenoffensief" herhaaldelijk wordt uitgesteld, neemt de paraatheid, waakzaamheid en energie van de Russische soldaten af.

Het lijkt me ook haast vanzelfsprekend dat het offensief tot doel zal hebben de Krim te veroveren, aangezien zoals gezegd Oekraïne niet alle verloren gebieden in één klap kan terugveroveren. Men moet dus kiezen tussen Donbas en de Krim, en dan valt de keuze naar het mij toeschijnt vanzelfsprekend op verovering van de Krim, omdat een offensief in en verovering van de Donbas een situatie tot gevolg zou kunnen hebben dat Oekraïne daarna door het westen misschien/wellicht gedwongen zou worden om te moeten gaan onderhandelen en genoegen nemen met een compromis de Krim aan Rusland af te staan in ruil voor vrede. En dat wil Oekraïne niet. Ook kan de bevoorrading van de Russische troepen in de Donbas niet worden afgesneden aangezien het overal grenst aan Rusland.
Die lange afstandsraketten van Britannië zijn ook vanzelfsprekend bedoeld voor de vernietiging van de Kerch-brug, iets wat al een half jaar lang wordt gesteld als noodzakelijkheid voor het veroveren van de Krim, in samenhang met het afsluiten van de Russische bevoorrading vanuit het gebied ten noorden van de Krim. Dat betekent dat de Oekraïeners voor het offensief niet veel speelruimte hebben om als verrassing te komen. En toch is het verrassingselement altijd van enorm belang voor het slagen van een offensief. Het is nu heel spannend om te zien hoe ze het gaan klaarspelen.

Dat het westen uit is op algehele verzwakking van Rusland is nogal wiedes, omdat een Navo dat nu al duizenden kilometers grenst aan Rusland, en nadat Oekraïne erbij komt nog dubbel zoveel, geen langdurige periode van koude oorlog wil als resultaat van deze oorlog. Dat kan het beste gedaan worden door de oorlog in Oekraïne zo langdurig mogelijk te maken, hetgeen Rusland economisch en militair volkomen uitput en de Russische bevolking uiteindelijk demoraliseert en oorlogsmoe maakt. Om bij de Oekraïners de moed erin te laten houden en om voortdurende steun van het westen te laten onderhouden, hebben ze van tijd tot tijd een overwinning nodig waarin ze een deel van hun gebied weer terugveroveren.
Dat lijkt mij de strategie van het westen. Een strategie die niet hardop uitgesproken wordt, maar niet moeilijk is om te bedenken.
Born OK the first time
appelfflap
Banned

ChaimNimsky schreef: 12 mei 2023 02:06 "We want to see Russia weakened to the degree that it can't do the kind of things that it has done in invading Ukraine" =D>
dat was NA de aanval en rustige agressie en oorlogsmisdaden
de beste remedie is natolidmaatschap. dat moge ondertussen duidelijk zijn

de oorlog zo langdurig mogelijk maken? enkel rusland beslist hoe lang die duurt
trekken zij zich vandaag terug is de oorlog gedaan. de Vs zal oekraine niet aanmoedigen om Rusland aan te vallen
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Mijn idee is: Oekraïne in de NAVO en de Russische strijdkrachten een maand te geven het land te verlaten.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Bonjour schreef: 12 mei 2023 08:31 Mijn idee is: Oekraïne in de NAVO en de Russische strijdkrachten een maand te geven het land te verlaten.
Ik zou er meteen mee instemmen.

Maar de ratificatie van Finland bij NAVO, die gedaan werd op topsnelheid, duurde nog wel een jaar. En het lijkt me een onmogelijkheid om alle NAVO-landen te overtuigen dat dit de beste oplossing is. Vrijwel zeker zou er een dwarsligger zijn die het zou tegenhouden.

Met andere woorden: je idee is dagdromen.
Born OK the first time
Plaats reactie