Actieve levensbeëindiging voor kinderen 1 tot 12 jaar
Moderator: Moderators
Actieve levensbeëindiging voor kinderen 1 tot 12 jaar
Het kabinet heeft besloten dat er een regeling komt voor de levensbeëindiging van ernstig zieke en onbehandelbare kinderen van 1 tot 12 jaar, een regeling waar kinderartsen al jaren voor pleiten. Tot nu was er alleen iets geregeld voor kinderen vanaf 12 jaar en voor baby's tot één jaar.
Tijdens het kijken werd ik overspoeld met gevoelens van ongeloof, medelijden, boosheid en verdriet. Ik wist niet dat zulks in Nederland zo onmenselijk geregeld is en tot mijn verbijstering moet ik dan ook nog constateren dat het nergens ter wereld zo verregaand geregeld is als in Nederland. De rest van de wereld is nog barbaarser jegens die kids? Ongelofeloos!
Zoals ik het begrijp komt het er op neer dat artsen geen euthanasie mogen toepassen op ernstig zieke en onbehandelbare kinderen van 1 tot 12 jaar, terwijl die kids toch 24/7 erbarmelijk lijden en er geen enkel uitzicht is op genezing of iets dergelijks. Uit de video blijkt dat het kennelijk wel is toegestaan dat de ouders beslissen om hun kind dan te laten versterven. Versterving houdt in dat men het betreffende kind dan geen voedsel en vocht meer verschaft waardoor het betreffende kind dan zogenaamd een natuurlijke dood sterft?
Het relaas van de moeder hoe ze beschrijft dat ze haar baby tijdens dat versterven wel de lipjes vochtig mocht maken om het lijden te verzachten, maar erg goed moest op letten dat haar kindje geen slokje water binnen kreeg, want anders zou het nog langer blijven leven en dus het lijdensproces verlengen was hartverscheurend. Zeven dagen[!] duurde dat proces van versterven!
NOS Nieuwsuur Vandaag 21:30
Actieve levensbeëindiging voor ongeneeslijk zieke kinderen 1 tot 12
VIDEO duurt 20 minuten,
Te gast zijn minister van Volksgezond Ernst Kuipers en kinderarts Eduard Verhagen.
Tijdens het kijken werd ik overspoeld met gevoelens van ongeloof, medelijden, boosheid en verdriet. Ik wist niet dat zulks in Nederland zo onmenselijk geregeld is en tot mijn verbijstering moet ik dan ook nog constateren dat het nergens ter wereld zo verregaand geregeld is als in Nederland. De rest van de wereld is nog barbaarser jegens die kids? Ongelofeloos!
Zoals ik het begrijp komt het er op neer dat artsen geen euthanasie mogen toepassen op ernstig zieke en onbehandelbare kinderen van 1 tot 12 jaar, terwijl die kids toch 24/7 erbarmelijk lijden en er geen enkel uitzicht is op genezing of iets dergelijks. Uit de video blijkt dat het kennelijk wel is toegestaan dat de ouders beslissen om hun kind dan te laten versterven. Versterving houdt in dat men het betreffende kind dan geen voedsel en vocht meer verschaft waardoor het betreffende kind dan zogenaamd een natuurlijke dood sterft?
Het relaas van de moeder hoe ze beschrijft dat ze haar baby tijdens dat versterven wel de lipjes vochtig mocht maken om het lijden te verzachten, maar erg goed moest op letten dat haar kindje geen slokje water binnen kreeg, want anders zou het nog langer blijven leven en dus het lijdensproces verlengen was hartverscheurend. Zeven dagen[!] duurde dat proces van versterven!
NOS Nieuwsuur Vandaag 21:30
Actieve levensbeëindiging voor ongeneeslijk zieke kinderen 1 tot 12
VIDEO duurt 20 minuten,
Te gast zijn minister van Volksgezond Ernst Kuipers en kinderarts Eduard Verhagen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
.
Re: Actieve levensbeëindiging voor kinderen 1 tot 12 jaar
'die kids' - ik vind het een wat luchthartige term bij zo'n zwaar onderwerp.
Die barbaarsheid - het gaat hier wel om vragen van leven en dood bij een zeer kwetsbare handelingsonbekwame groep.
Dit soort vraagstuken voelt nooit lekker.
Die barbaarsheid - het gaat hier wel om vragen van leven en dood bij een zeer kwetsbare handelingsonbekwame groep.
Dit soort vraagstuken voelt nooit lekker.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat klopt.
Wat je ook doet of niet doet het is altijd wel ergens verkeerd.
Het is wat ze in de VS noemen:
A no win, situatie.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Wie te kennen geeft moeite te hebben met de term 'die kids' vanwege de zwaarte van dit onderwerp en/of het onderwerp als 'A no win' omschrijft omdat wat je ook doet het toch nooit goed is, beseft volgens mij geenszins hoe belangrijk de essentie en reikwijdte van dit onderwerp is.
Althans, als ik het goed inschat. ff Kort, in mijn eigen woorden:
Althans, als ik het goed inschat. ff Kort, in mijn eigen woorden:
- Euthanasie is momenteel wettelijk strafbaar
voor kids van 1 tot 12 jaar die ondraaglijk lijden zonder zicht op verbetering,
terwijl ouders van diezelfde groep kids
wel straffeloos mogen kiezen voor versterving.
.
.
Suggereren dat een kind van een jaar oud kan 'besluiten tot euthanasie' is kolder. Dat vertroebelt de term bijzonder. Niet goed.
Ja, het hele vraagstuk zit vol met moeilijke en helse afwegingen en dilemma's.
Ja, het hele vraagstuk zit vol met moeilijke en helse afwegingen en dilemma's.
Dat kan een kind TOT 1 jaar oud ook niet en over het algemeen is een kind METEEN NA de twaalfde verjaardag daar ook nog niet toe in staat! Toch voorziet de wet dan wel in eventuele euthanasie.
.
.
Dat geeft aan wat een moeilijk vraagstuk het is, waar de wetgeving zelf niet altijd uitkomt.