Excuses, de nuance is me duidelijk geworden.Peter van Velzen schreef: ↑11 apr 2023 03:19Ik sprak bewust niet van "opslaan" om de misvatting te vermijden dat de informatie in menselijke hersenen te vergelijken is met data in een computer, een boek, waar het opslagmedium zélf niet echt verandert, alleen de status van de individuele bits.VseslavBotkin schreef: ↑10 apr 2023 16:06 Deze manier van denken, met 'opslaan' in 'kennis-bases', staat heel ver af van de mijne, maar om even terug te komen op de kwestie van acceptatie. Als ik in een rivier ben gevallen en mee wordt gevoerd met de stroom, houdt acceptatie m.i. in dat ik simpelweg stop met me te verzetten en te spartelen. Acceptatie is een soort "passieve handeling" (vergelijk wei wu wei).
<knip>
Ja ik snap je, leugenaarsparadox etc. Je kunt het echter ook zien als een zuiver nominale beschrijving, niet als een logisch steekhoudende uitspraak over de aard van taal. In dat geval is de waarheidswaarde irrelevant.
Haha, leuk, maar de tegenspeler in de YouTube-video was je al voor!Voor een nominale beschrijving waarvan de waarheidswaarde irrelevant is, hebben we een betere en kortere omschrijving: "gelul".
Rorty verwoordt het wat genuanceerder (en daardoor wat minder aforistisch): mensen kunnen strikt genomen enkel en alleen praten over rechtvaardiging. We kunnen ideeën uitwisselen over hoe wij onze overtuigingen rechtvaardigen, over hoe wij de rechtvaardiging van andermans opvattingen zien, etc. Over waarheid zelf valt echter niks te zeggen, omdat het nergens van afhankelijk is. Waarheid, zou je kunnen zeggen, leeft dan in stilte.