"Israel plant nucleaire aanval op Iran"

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

FW
Forum fan

"Israel plant nucleaire aanval op Iran"

Bericht door FW »

De TimesOnLine geeft vandaag een bericht dat, als het waar is, wel wat consequenties kan hebben.

The Sunday Times January 07, 2007

Revealed: Israel plans nuclear strike on Iran
Uzi Mahnaimi, New York and Sarah Baxter, Washington

ISRAEL has drawn up secret plans to destroy Iran’s uranium enrichment facilities with tactical nuclear weapons.
Two Israeli air force squadrons are training to blow up an Iranian facility using low-yield nuclear “bunker-busters”, according to several Israeli military sources.

The attack would be the first with nuclear weapons since 1945, when the United States dropped atomic bombs on Hiroshima and Nagasaki. The Israeli weapons would each have a force equivalent to one-fifteenth of the Hiroshima bomb.

Under the plans, conventional laser-guided bombs would open “tunnels” into the targets. “Mini-nukes” would then immediately be fired into a plant at Natanz, exploding deep underground to reduce the risk of radioactive fallout.

“As soon as the green light is given, it will be one mission, one strike and the Iranian nuclear project will be demolished,” said one of the sources.

The plans, disclosed to The Sunday Times last week, have been prompted in part by the Israeli intelligence service Mossad’s assessment that Iran is on the verge of producing enough enriched uranium to make nuclear weapons within two years.

Israeli military commanders believe conventional strikes may no longer be enough to annihilate increasingly well-defended enrichment facilities. Several have been built beneath at least 70ft of concrete and rock. However, the nuclear-tipped bunker-busters would be used only if a conventional attack was ruled out and if the United States declined to intervene, senior sources said.

Israeli and American officials have met several times to consider military action. Military analysts said the disclosure of the plans could be intended to put pressure on Tehran to halt enrichment, cajole America into action or soften up world opinion in advance of an Israeli attack.

Some analysts warned that Iranian retaliation for such a strike could range from disruption of oil supplies to the West to terrorist attacks against Jewish targets around the world.

Israel has identified three prime targets south of Tehran which are believed to be involved in Iran’s nuclear programme:

* Natanz, where thousands of centrifuges are being installed for uranium enrichment

* A uranium conversion facility near Isfahan where, according to a statement by an Iranian vice-president last week, 250 tons of gas for the enrichment process have been stored in tunnels

* A heavy water reactor at Arak, which may in future produce enough plutonium for a bomb

Israeli officials believe that destroying all three sites would delay Iran’s nuclear programme indefinitely and prevent them from having to live in fear of a “second Holocaust”.

The Israeli government has warned repeatedly that it will never allow nuclear weapons to be made in Iran, whose president, Mahmoud Ahmadinejad, has declared that “Israel must be wiped off the map”.

Robert Gates, the new US defence secretary, has described military action against Iran as a “last resort”, leading Israeli officials to conclude that it will be left to them to strike.
Israeli pilots have flown to Gibraltar in recent weeks to train for the 2,000-mile round trip to the Iranian targets. Three possible routes have been mapped out, including one over Turkey.

Air force squadrons based at Hatzerim in the Negev desert and Tel Nof, south of Tel Aviv, have trained to use Israel’s tactical nuclear weapons on the mission. The preparations have been overseen by Major General Eliezer Shkedi, commander of the Israeli air force.

Sources close to the Pentagon said the United States was highly unlikely to give approval for tactical nuclear weapons to be used. One source said Israel would have to seek approval “after the event”, as it did when it crippled Iraq’s nuclear reactor at Osirak with airstrikes in 1981.

Scientists have calculated that although contamination from the bunker-busters could be limited, tons of radioactive uranium compounds would be released.

The Israelis believe that Iran’s retaliation would be constrained by fear of a second strike if it were to launch its Shehab-3 ballistic missiles at Israel.

However, American experts warned of repercussions, including widespread protests that could destabilise parts of the Islamic world friendly to the West.

Colonel Sam Gardiner, a Pentagon adviser, said Iran could try to close the Strait of Hormuz, the route for 20% of the world’s oil.

Some sources in Washington said they doubted if Israel would have the nerve to attack Iran. However, Dr Ephraim Sneh, the deputy Israeli defence minister, said last month: “The time is approaching when Israel and the international community will have to decide whether to take military action against Iran.”
Rede
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

En net toevallig lees ik vandaag dat Amerika bezig is met het maken van nieuwe kernkopjes.
De atoombom wint snel weer terrein op deze wereld.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Tatar
Forum fan

Bericht door Tatar »

We kunnen gaan discussiëren of het wel of niet terecht is, maar dat heeft totaal geen nut. Het feit dat in deze wereld het recht van de sterkste(n) regeert is niet te ontkennen, of je het er nu wel of niet mee eens bent. Als Israël (en de VS) willen dat het nucleaire programma van Iran vernietigt moet worden, zal dat gebeuren, of het nu wel of niet moreel verantwoord is.

Ik zou het zeer verstandig van Europa vinden als ze zich niet in deze discussie mengt. We moeten ons neutraal opstellen en onze persoonlijke opinie niet ter sprake stellen. Meng je niet in dit conflict.
Gerben
Forum fan

Bericht door Gerben »

Als Israël dit doet, blijkt dat ze het non-proliferatieverdrag hebben geschonden. Dan zullen we er een paar kernbommen op moeten gooien om er voor te zorgen dat ze geen nieuwe meer kunnen maken. :wink:
Je kunt geloven dat de kat dood is.

Je kunt geloven dat de kat levend is.

Je kunt geloven dat er helemaal geen kat in de kast zit.

Of je weet dat je het niet kunt weten.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Israël ontkent nucleair aanvalsplan

Een hoge Israëlische functionaris heeft zondag het bericht in de Sunday Times als "absurd" van de hand gewezen. "Het gaat om absurde informatie uitgaande van een krant die zich in het verleden al heeft onderscheiden met knallende koppen over dit onderwerp, die later niets meer dan natte voetzoekers bleken te zijn", zei de functionaris die anoniem wenst te blijven. (Bron: belga)
BR

Bericht door BR »

Gerben schreef:Als Israël dit doet, blijkt dat ze het non-proliferatieverdrag hebben geschonden.
Dat hebben ze al lang gedaan door deze kernwapens te ontwikkelen gezamelijk met Zuid Afrika....
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hoewel het natuurlijk allemaal hypocrisie is, vooral van Amerika, geef ik Israël groot gelijk als ze een eind maken aan de nucleaire aspiraties van Iran. Als dat land, waar idioten aan de macht zijn, kernwapens in handen krijgen, dan is dat een ramp.

Grtz...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Devious schreef:Hoewel het natuurlijk allemaal hypocrisie is, vooral van Amerika, geef ik Israël groot gelijk als ze een eind maken aan de nucleaire aspiraties van Iran. Als dat land, waar idioten aan de macht zijn, kernwapens in handen krijgen, dan is dat een ramp.

Grtz...
Kernwapens in welke handen dan ook is een ramp!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
frans
Forum fan

Bericht door frans »

Ik denk op zicht dat dit een stukje non -informatie is.

Of je nu voor of tegen Israel bent. Iran heeft Israel meerdere malen bedreigt. Dan zou Israel toch gek zijn als het niét heel serieus rekening houdt met een aanval tegen Iraanse instalaties? Ik zou pas verbaasd zijn als Israel geen plannen voor een aanval zou maken.

Wat is er verder mis mee om een paar scenario's door te rekenen en te oefenen. Een kwestie van alle opties open houden zodat je niet verrast wordt. Dus zolang die plannen niet in de praktijk gebracht worden is er niets aan de hand.

Overigens ben ik er van overtuigd dat er in Iran precies hetzelfde gebeurt met het plannen van mogelijke aanvallen op Israel.

Groet,

Frans
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Het is mij nog altijd niet duidelijk of Iran nu werkelijk wordt gerund door apocalyptische idioten of dat dit een 'fringe group' is, waar Ahmadinejad in meerdere of mindere mate toe behoort, en dat dit propaganda is om ons 'week' te maken voor een aanval.

Zo was er niet lang geleden het bericht dat Joden in Iran een gele vlek verplicht zouden worden te dragen. Hoax.

Achmadinejad zou gezegd hebben dat Israel "van de kaart geveegd" zou worden. Volgens verschillende bronnen een verkeerde vertaling van: "de huidige Israelische regering zal uit de bladzijden van de geschiedenis geschrapt worden."

Anderen wijzen erop dat Achmadinejad wellicht niet spoort, maar dat de werkelijke macht ligt bij ayatollah Khamenei, die een stuk realistischer is.

Niet dat ik er nu voorstander van ben dat Iran de mogelijkheid van nucleaire wapens krijgt. Maar vanuit Iran's standpunt bezien heeft ze wel een punt als ze zegt: wij hebben gewoon nucleaire energie nodig voor onze energievoorziening. Waarom zouden wij dat recht niet hebben, en trouwens: Israel heeft ook kern- en massavernietigingswapens.

Goede punten, op het moment dat je Iran even niet ziet als een land, gerund door maniakken en monsters.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Theoloog schreef:Niet dat ik er nu voorstander van ben dat Iran de mogelijkheid van nucleaire wapens krijgt. Maar vanuit Iran's standpunt bezien heeft ze wel een punt als ze zegt: wij hebben gewoon nucleaire energie nodig voor onze energievoorziening.
Eén van werelds grootste olieleveranciers zou nucleaire energie nodig hebben voor energievoorziening? Geloof je dat écht?
Waarom zouden wij dat recht niet hebben, en trouwens: Israel heeft ook kern- en massavernietigingswapens.
Volkomen juist. Toch heb ik meer vertrouwen in Israël dan in landen als Iran. Ik hoop dat ze die centrales plat gooien.

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Erik schreef: Kernwapens in welke handen dan ook is een ramp!
Uiteraard. Niemand zou zulke wapens moeten hebben.
Ondanks dat, hoop ik toch dat Israël die Iraanse centrales platgooit. Dat ze nucleaire energie nodig hebben is gelul; een land met zoveel olie. Landen als Iran willen maar één ding als ze onderzoek doen naar nucleaire techniek, en dat zijn kernwapens. Volkomen valide hoor, als ze zeggen 'Israël heeft ze ook', maar ik geef Israël groot gelijk als ze die rommel platgooien.

Grtz...
Baruch
Forum fan

Bericht door Baruch »

Devious schreef:Volkomen valide hoor, als ze zeggen 'Israël heeft ze ook', maar ik geef Israël groot gelijk als ze die rommel platgooien...
In het belang van de wereldvrede zou het raadzaam zijn te wachten totdat Iran een adequaat arsenaal aan kernwapens heeft opgebouwd zodat in een vergeldingsoorlog beide landen elkaar zodanig kunnen bestoken dat ze elkaar van de kaart vegen en de Midden-Oosten-problematiek is teruggebracht tot 'oplosbare' proporties.

Groetjes,

Baruch
"Deorum offensae diis curae" [een Romeins principe]
Tatar
Forum fan

Bericht door Tatar »

Baruch schreef:In het belang van de wereldvrede zou het raadzaam zijn te wachten totdat Iran een adequaat arsenaal aan kernwapens heeft opgebouwd zodat in een vergeldingsoorlog beide landen elkaar zodanig kunnen bestoken dat ze elkaar van de kaart vegen en de Midden-Oosten-problematiek is teruggebracht tot 'oplosbare' proporties.

Groetjes,

Baruch
Hahahaha! Geniaal Baruch! Daar ben ik het volkomen mee eens. Vandaar ook dat ik al zei dat wij ons (als Europa) niet in dit conflict moeten mengen. Laat die joden en (in dit geval) shia jalaballahs elkaar maar mooi massaal over de kling jagen.

1. Zo wordt inderdaad een groot deel van het Midden Oosten gezeik opgelost
2. Hoe harder de oorlog, des te beter gaat het de overbevolking van onze aarde tegen
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Tatar schreef: Hahahaha! Geniaal Baruch! Daar ben ik het volkomen mee eens. Vandaar ook dat ik al zei dat wij ons (als Europa) niet in dit conflict moeten mengen. Laat die joden en (in dit geval) shia jalaballahs elkaar maar mooi massaal over de kling jagen.
En zo iemand is pricipieel tegen de doodstraf. HIeruit blijkt dat humane principes zeer willekeurig worden ingezet.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie