BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

bonifacius
Diehard

Re: BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Bericht door bonifacius »

chromis schreef: 06 mar 2023 09:57 Hallo Bonifacius,

Ik ben zelf niet bekend met Dzokchen, Dzogchen of hoe dat dan ook gespeld moet worden, ik heb er wel zijdelings van gehoord. Ik ben bekender met Advaita. Wat betreft dat geleuter: tja, daar blijft het vaak letterlijk alleen maar bij, inderdaad.
Dat je bekend met met Advaita kon ik al opmaken uit je eerdere reactie.
Niets geestigers dan advaita-socksangs bijwonen! :lol: Voor hen met interesse in het onderwerp het beste entertainment wat er bestaat.
Jongens, jongens, de verlichten, afgeronden en ontwaakten struikelen er over elkaar en de sowieso goedbedoelde adviezen vliegen in het rond.
chromis schreef: 06 mar 2023 09:57 Ik heb kort d.d. bocht interesse om de "ego"-structuur te zien, te doorzien, trouwens vanuit een intentie van onderzoek: niet om het "af te stoten", "niet te willen" c.q. "er van af te komen" ofzoiets. Genoeg lieden geraken volgens mij op een spiritueel of Advaita-achtig pad en denken dat ze van hun "ego" af moeten komen o.i.d., met gevolgen van dien. Ik ben hiermee ooit begonnen vanuit een andere hoek, dat heeft geleid tot 'onverwachte ontwikkelingen' zogezegd. Lang genoeg doorzien leidt tot oplossingen...
Jaja, van gevecht met het ego aangaan, naar het zó belangrijk te beseffen dat ego niet bestreden hoeft te worden, tot het ego doorzien, ik ben er al meer dan 30 jaar bekend mee. 8*) :lol:
chromis schreef: 06 mar 2023 09:57 Dat "je verstand leren gebruiken" draait wat mij betreft niet alleen om "dat verstand". Jouw angsten, verlangens, motivaties, gevoelens, rationalisaties, etc., etc. zijn onlosmakelijk verbonden met "jouw verstand". Het is een intrinsiek, complex samenspel waar alleen jij toegang toe hebt. De plek waar die "oneindige listen" worden gesmeed is doorgaans op de plek waar je niet kijkt, of waar je niet wil kijken.
Je moet het me niet vertellen. Ik heb een hele bibliotheek vol verzameld sinds eind jaren '80 over dit onderwerp! :lol:
chromis schreef: 06 mar 2023 09:57 Als er "geen woorden voor zijn" dan dekt het woordje 'nergens' natuurlijk ook de lading niet, toch?
Wat dekt de lading wel?
"Niets kan worden gezegd, dus er is altijd meer te zeggen" is me bijgebleven van zo één van die advaita-leraars.
Vond en vind ik wel een leuke (anders zou ik hem niet onthouden hebben) 8*)
chromis schreef: 06 mar 2023 09:57 Dat wat bestaat voorbij "de dood van het ego" is eigenlijk 'de clue'.
Zo is dat. 'I am that'... Nisargadatta Maharaj...' 8*)
Goh, wat heeft die kettingrokende (en niet verwonderlijk aan keelkanker gestorven) Indische goeroe toch een nalatenschap achtergelaten in het zog van Ramana Maharshi en anderen...
chromis schreef: 06 mar 2023 09:57 Maar jouw weerstand c.q. angst voor datgene is menselijk en vooral begrijpelijk.
Valt wel mee met mijn weerstand hoor. Ik ben namelijk eind augustus 2019 binnen een uur door een geweldige transformatie gegaan.
Tipje van je de sluier in onderstaande video...

chromis schreef: 06 mar 2023 09:57 Je zou dus vooral op je hoede moeten zijn "voor jezelf".
't schijnt dat ego de grootste tegenstander is hé. 8*)
chromis schreef: 06 mar 2023 09:57 De macht c.q. autoriteit (en wellicht: verantwoordelijkheid) die jij anderen geeft over jou kan je zien als jouw verantwoordelijkheid. Maar daar zullen meningen over verdeeld zijn: sommigen zijn erg scherp op "kwakzalverij" en uitbuiting, ter bescherming van anderen. Daar is ook iets over te zeggen natuurlijk.
Ja, daar zijn meningen over verdeeld en valt oneindig veel over te zeggen. Men geraakt er blijkbaar zelfs niet over uitgepraat!
Dan denk ik vaak: Wat een angst waarmee veel mensen toch rondlopen.
chromis schreef: 06 mar 2023 09:57 Er hoeft trouwens niet per definitie iets mis te zijn met een 'verdienmodel',
Daar zeg je wat.
Je kent vast het verhaal van die fantastische mysticus grapjas met zijn rolls-royce's. 'De goeroe van de rijken', zoals hij zichzelf wel is noemde.
Wat konden veel mensen zich daar toch over opwinden zeg.
chromis schreef: 06 mar 2023 09:57 zolang het jou maar daadwerkelijk dient. Een "spiritueel leraar" kan wat mij betreft beter gezien worden als iemand op een bootje die je naar "de andere kant" brengt. Zodra er een incentive is om je voor altijd in dat bootje te houden dan dien je dus op te passen. Maar de reden waarom dat gebeurt is in jouw handen: het helpt m.i. dus om de "ego"-structuur te zien, te doorzien.
Dat is uiteindelijk 'de taak' van een "spiritueel leraar" hé: De mens vanuit het duister naar het licht brengen.
chromis schreef: 06 mar 2023 09:57 Zie je wat hier gebeurt? Ik tikte 'wees dan op je hoede', met de motivatie dat je dingen zelf dient te ontdekken. Vervolgens schiet je door met: "volg nooit dit", "vermijd dat", "neem nooit deel aan zus"?
chromis, je sowieso goedbedoelde aantikken van 'wees op je hoede' met de motivatie dat je dingen zelf dient te ontdekken is zo'n afgezaagde, voor mij althans, joh.
Sinds eind jaren '80 toen ik met Stanislav Grof's holotropisch ademwerk begon hoor ik die al, en de voorbije drie jaar sinds mijn intens onderzoek naar en ervaringen met entheogenen des te meer.
Het blijkt zelfs de waarschuwing van de dag te zijn sinds 'de renaissance' / heropleving van de psychedelica.
De angst rond en weerstand tegen psychedelica, de angst om gek te worden, verstand te verliezen, als gevolg van psychedelica zit er nog goed in bij veel mensen in onze cultuur.
Zie ook video van drie weken geleden.

chromis schreef: 06 mar 2023 09:57 Achterdocht in de vorm van "Indra's net"? ;)
Ik ben niet achterdochtig in de vorm van indra's net. Ik ben ook niet bang van de zogenaamde kosmische leegte. 8*)
Zie ook Stanislav Grof...

- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
bonifacius
Diehard

Peter van Velzen schreef: 06 mar 2023 05:48 Begrijp ik goed dat Eben Alexander zintuigelijke waarnemingen heeft gehad tijdens zijn coma? en dat het alleen zijn spieren waren die niet werden geactiveerd door zijn bewuste gedachten erover? Dan is de coma m.i. geen totale uitval van hersenfuncties, maar slechts een gedeeltelijke.
Yo Peter, hier ben ik nog is. Heb nog wat opgezocht.
Ik weet niet precies wat er gebeurd tijdens een coma want nog nooit zelf gehad, maar heb wel al - maand geleden nog als gevolg van deelname aan een ayahuasca ceremonie - tot mijn grote verbazing een zogenaamde Out of Body Experiences (OBE's) gehad. Zie ook post by MaartenV » 04 Dec 2022 21:41 in Entheogenen, de poorten tot de goden

Ik weet het, raar en moeilijk te verifiëren onderwerp, vandaar ook grenswetenschappelijk :roll:
Maar recente ontdekkingen in de hersenwetenschap geven nu te denken.
Zie bijvoorbeeld de Belgische arts Steven Laureys, hoofd van de Coma Science Group in Luik die er recentelijk de wereldpers mee haalde.
Zou er dan misschien tóch bewustzijn mogelijk zijn tijdens coma? > https://www.psychologiemagazine.nl/arti ... n-in-coma/
Maar niet verwonderlijk gaan niet alle artsen mee in zijn conclusies.
Daar zijn we mensen voor. Zovele mensen, zovele verschillende gedachten, overtuigingen en standpunten.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

https://www.psychologiemagazine.nl/arti ... ijn%20meer.

Een mogelijke verklaring voor bewustzijn tijdens coma. En zoals blijkt is er nog geen consensus of zekerheid. Laat ruimte om te speculeren. Maar ook de speculaties dienen te onderworpen worden aan wetenschappelijk onderzoek
....
Hijdra: ‘De hersenen van een comapatiënt leven nog, maar functioneren op abnormaal laag niveau. Je zou kunnen zeggen dat de hersencellen van een comapatiënt op de waakvlam staan; ze sturen geen boodschappen meer naar elkaar, althans niet op de manier waardoor we bewustzijn kunnen beleven.’

De belevingen waarover ex-comapatiënten als Van der Horst het hebben, zijn volgens Hijdra waarschijnlijk opgetreden in de fase dat ze weer bij kennis kwamen, en niet tijdens het coma, zoals zijzelf denken. ‘Het wakker worden uit coma is een geleidelijk proces dat enkele dagen kan duren. In die fase beginnen de hersengebieden her en der met opstarten.

De droomachtige belevingen waar mensen het over hebben, treden waarschijnlijk dán op. Het is logisch dat ze zich heel veel belevingen herinneren, want je kunt al enorm veel meemaken in een droom van dertig seconden. Bij een kunstmatig coma als dat van Van der Horst is het ook mogelijk dat de anesthesie niet diep genoeg was, waardoor toch een vorm van bewustzijn mogelijk was.’

Dertig jaar lang in coma
Het coma van Reinout van der Horst duurde zes weken, maar hoe zit het met de hersenactiviteit van mensen die jarenlang in coma liggen?

De omschrijving ‘jaren in coma liggen’ klopt overigens niet helemaal. Bij een coma ligt een patiënt dag en nacht met zijn ogen dicht, als in een diepe slaap. Veel patiënten komen na enkele dagen of weken weer bij, maar soms lijkt dat maar zo: ze kijken mensen niet aan en reageren niet op aanspreken. Hun hersenschors functioneert nog steeds niet op de normale manier, hoewel hun hersenstam grotendeels wel weer op gang is gekomen. Zo’n toestand, waarbij er geen enkel teken van bewustzijn is, wordt ‘vegetatieve toestand’ genoemd.

Daarna kan verdere verbetering optreden, zodat de patiënt uiteindelijk bijkomt, maar soms is de hersenschade zo ernstig dat het daarbij blijft. Iemand kan wel dertig jaar of langer in vegetatieve toestand verkeren voordat hij overlijdt. Nederland telt naar schatting enkele tientallen van zulke patiënten.

Dat vegetatieve patiënten nog wel basale functies hebben, zoals een slaap-waakritme en bepaalde reflexen, kan verwarrend zijn voor hun familie, weet neuroloog Hijdra. ‘Zo’n patiënt lijkt wakker te zijn, om zich heen te kijken, en soms reageert hij op pijnprikkels met bewegingen of gezichtsuitdrukkingen. Je zou daardoor het idee kunnen krijgen dat hij bij kennis is. Maar daar is geen sprake van: als je hem aanspreekt volgt geen reactie, en er is evenmin oogcontact mogelijk. Voor een bewustzijn heb je echt een hersenschors nodig; een hersenstam alleen is daarvoor onvoldoende.’

Toch hersenactiviteit
En toch… Steven Laureys lijkt aan te tonen dat vegetatieve patiënten besef hebben. Deze Vlaamse neuroloog, die liever van ‘niet-responsief’ spreekt, is in wetenschappelijke kringen wereldberoemd vanwege zijn vele onderzoek bij deze mensen.

Vorig jaar legde hij vegetatieve patiënten in de hersenscanner en ontdekte bij ongeveer een op de tien tóch enige activiteit in de hersenschors: specifieke delen van de hersenschors werden actief als Laureys deze mensen een opdracht gaf. Vroeg hij ze te denken aan tennissen, dan lichtte hun motorische gebied op. Vroeg hij ze in gedachten door de verschillende kamers van hun huis te lopen, dan activeerde dat hun gebied voor ruimtelijke coördinatie.

Laureys wist één patiënt die vijf jaar geen teken van bewustzijn had gegeven en als vegetatief was bestempeld, zelfs de juiste antwoorden te laten geven op eenvoudige vragen als: ‘Heet je vader Hans?’ Simpelweg door de man te vragen bij ‘ja’ aan tennissen te denken en bij ‘nee’ aan door zijn huis wandelen.

Onlangs haalde Laureys het nieuws omdat hij met eeg-onderzoek hersenactiviteit registreerde bij een op de vijf vegetatieve patiënten die hij vroeg zich voor te stellen hoe ze een vuist maakten en met hun tenen wiebelden. Mogen we hieruit concluderen dat sommige vegetatieve patiënten bewustzijn hebben? En zo ja, hoe ver reikt dat dan?

‘Het antwoord op die vraag is niet eenvoudig,’ zegt Laureys. ‘Want wat is bewustzijn? Het is niet iets wat je wel of niet hebt; bewustzijn kent verschillende niveaus. Een gezond persoon is al niet eens altijd volledig bij bewustzijn. Iemand die slaapt maakt in zijn dromen van alles mee, maar zou niet voor de bewustzijnstest slagen. En wie op de automatische piloot naar zijn werk rijdt, is zich ook niet volledig bewust van wat hij aan het doen is.’

Volgens Laureys mogen we de oplichtende motorische en ruimtelijke hersengebieden op de scans en eeg’s van vegetatieve patiënten beschouwen als ‘eilandjes van bewustzijn’. Hij verwacht dat de techniek zodanig zal verbeteren dat steeds uitgebreider zal kunnen worden gecommuniceerd met deze patiënten.

‘Niet-responsieven krijgen een stem,’ zegt hij. ‘Wie weet kunnen we ooit hun gedachten leren lezen, en hen laten antwoorden op de vraag of ze plezier en lijden kunnen beleven. Het zal wel moeilijk zijn dat te onderzoeken, omdat het gaat om minuscule reacties te midden van alle ruis die een brein nu eenmaal produceert. Voor een onderzoeker is het alsof hij een mier moet horen wandelen tijdens een concert van U2.’

Eenvoudige belevingen
Neuroloog Albert Hijdra is niet overtuigd. ‘Het feit dat we “klopsignalen” hebben opgevangen uit de hersenen van patiënten in een vegetatieve toestand, betekent nog niet dat ze bewustzijn hebben,’ zegt hij. ‘Ik zou liever spreken van “eilandjes van functionerende hersenschors”.

Het reageren op eenvoudige opdrachten vergt weliswaar enige denk- en beslisactiviteit, maar dat staat niet meteen gelijk aan het niveau van een normaal functionerend bewustzijn. Antwoord geven op de vraag of je vader Hans heet, wil niet zeggen dat je ook weet wat die vader voor man is en wat hij voor je betekent.’

Je zou zo’n patiënt natuurlijk het liefste vragen of hij wil verder leven, oppert Hijdra. ‘Maar voor het antwoord op zo’n ingewikkelde vraag moeten allerlei hersengebieden met elkaar in verbinding staan – voelen, denken, horen, de kennis van zijn eigen levensgeschiedenis – zodat hij een overzicht heeft van de situatie waarin hij verkeert en weloverwogen beslissingen kan nemen.

Het is best mogelijk dat met sommige van die “eilandjes van functionerende hersenschors” eenvoudige belevingen gepaard gaan, zoals pijn of angst, maar voor een werkelijk reflectief bewustzijn is dat niet genoeg.’

Kan een vegetatieve patiënt ooit een normaal bewustzijn terugkrijgen? Niet als die toestand te lang aanhoudt. Bij een Amerikaans onderzoek onder zevenhonderd patiënten die langer dan een jaar vegetatief waren, maakte niemand progressie. Tot de magische grens van drie maanden is er hoop voor mensen die door zuurstofgebrek van de hersenen in vegetatieve toestand zijn geraakt; voor traumatisch hersenletsel ligt die grens bij een jaar.

Duim opsteken
Zolang die periode niet is verstreken, kan iemand ‘opklimmen’ naar de laagbewuste toestand. Laagbewust wil zeggen dat de hersenschors weer enigszins begint te functioneren, en de patiënt dus weer enig bewustzijn kan hebben, maar wel heel beperkt. Een laagbewuste patiënt kan voorwerpen of mensen met de ogen volgen en is soms redelijk aanspreekbaar. Laureys: ‘Als je hem vraagt zijn duim op te steken, dan doet hij dat soms. Of het kan zijn dat hij lacht naar zijn vriendin en niet naar andere mensen.

Een volledig bewustzijn kun je dat niet noemen, want alleen zeer eenvoudige dingen worden begrepen. En dan is er ook nog vaak het probleem dat een laagbewuste patiënt weer tijdelijk terugvalt naar de niet-responsieve toestand. Maar iemand kan ook van laagbewust evolueren naar de volgende fase: een normaal bewustzijn. Of dat mogelijk is, hangt uiteindelijk af van de ernst van het hersenletsel.’

In de media worden af en toe mensen opgevoerd die, soms zelfs na jaren, bij bewustzijn zijn gekomen en zeggen in hun vegetatieve tijd pijn, honger en dorst te hebben gevoeld, of te hebben opgevangen wat er aan hun bed gebeurde. Maar waarschijnlijk geldt voor hen, net als voor Reinout van der Horst, dat hun herinneringen stammen uit de periode waarin hun bewustzijn begon terug te komen. Of ze waren in laagbewuste toestand maar denken dat ze vegetatief waren, en dan is het logisch dat ze zich dingen herinneren.

Er zijn simpelweg nog nooit mensen geweest die uit de vegetatieve toestand kwamen en hun ervaringen uit die periode konden navertellen; althans, de wetenschap heeft er niets over gedocumenteerd. Maar wie weet, misschien blijken die ex-patiënten uit de media straks toch gelijk te hebben.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 06 mar 2023 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Hallo Bonifacius,

Mijn "persoonlijke pad" in een notendop (zogezegd) is eigenlijk begonnen met een ultra-seculiere mindfulness-cursus in pakweg 2010: die kon ik via het werk krijgen. Vervolgens kon ik vanaf 2015 uit een diep, donker dal klimmen door een combinatie van die (toen verworven) contemplatieve vaardigheden, psycho-therapie c.q. geestelijke hulp en eigenlijk iets dat ze in Advaita (blijkbaar!) "zelf-onderzoek" noemen... alleen: dat wist ik toen nog niet.

Die "ego bestrijden"-modus heb ik vanuit die route nooit (althans: niet bewust) gehad (ik was toen ook niet met dat begrip bezig, en ik was niet "zoekende", ofzoiets): ik was "gewoon" met 'self-improvement' bezig. Ik wist achteraf niet waar ik op afstevende. De grootste doorbraken zijn vervolgens tijdens de corona-crisis gebeurd.

Toen ik Advaita eenmaal bewust was tegengekomen vond ik dat in eerste instantie... nogal vreemd. Ik dacht in sommige gevallen goed te begrijpen waar "de leraar" naar wees maar ik snapte in eerste instantie niet wat al die anderen nou wilden. Maar inderdaad: het "lingo" van enkele leraren resoneerde bij mij: als in 'herkenning'. Toegegeven dat [uiteraard] mijn "lingo" niet self-invented is, ik heb dat "retro-actief" toegepast (achterstevoren, als je begrijpt wat ik daarmee bedoel) [in zoverre dat kan].

Echter... ik ben nog nooit naar zo'n satsang geweest of wat dan ook. Het lijkt me eigenlijk best wel leuk om eens over een ontwaakte of whatever te struikelen. Heb je tips?

n.b. nog expliciet dank voor je reactie.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
bonifacius
Diehard

chromis schreef: 06 mar 2023 13:35 Hallo Bonifacius,

Mijn "persoonlijke pad" in een notendop (zogezegd) is eigenlijk begonnen met een ultra-seculiere mindfulness-cursus in pakweg 2010: die kon ik via het werk krijgen. Vervolgens kon ik vanaf 2015 uit een diep, donker dal klimmen door een combinatie van die (toen verworven) contemplatieve vaardigheden, psycho-therapie c.q. geestelijke hulp en eigenlijk iets dat ze in Advaita (blijkbaar!) "zelf-onderzoek" noemen... alleen: dat wist ik toen nog niet.
Gedegen zelfonderdzoek! \:D/
Ik ben eind 2014 gestopt met hier deel te nemen want werd door een toenmalig forumlid hier (weet zijn naam niet meer) uitgenodigd naar een ander forum dat me veel meer lag. Zie > https://www.waarheidvinding.nl
Sinds enkele weken is het gesloten.
Man, heb ik me daar een breuk gelachen. Beste entertainment op internet voor hen met een interesse in het onderwerp.
chromis schreef: 06 mar 2023 13:35 Die "ego bestrijden"-modus heb ik vanuit die route nooit (althans: niet bewust) gehad (ik was toen ook niet met dat begrip bezig, en ik was niet "zoekende", ofzoiets): ik was "gewoon" met 'self-improvement' bezig. Ik wist achteraf niet waar ik op afstevende. De grootste doorbraken zijn vervolgens tijdens de corona-crisis gebeurd.
Waar de corona-crisis toch goed voor was. :wink:
Ik stam nog halverwege uit de generatie waarin het gebracht werd als 'de strijd niet meer aangaan met de andere maar de strijd met je eigen ego aangaan'.
chromis schreef: 06 mar 2023 13:35 Toen ik Advaita eenmaal bewust was tegengekomen vond ik dat in eerste instantie... nogal vreemd.
Ik kwam advaita voor het eerst tegen tijdens mijn eerste drie maanden lange reis naar India in winter 2003 - 2004.
Mijn holotropisch ademwerk leraar in Vlaanderen had me de tip gegeven om Ramesh Balsekar eens te bezoeken in India. Ik snapte na enkele dagen zijn gratis satsangs te bezoeken nog steeds geen bal van waarover het ging en India verder ontdekken gaf ik voorrang. Maar ik kocht een boek van hem ter plekke bij hem thuis. Toepasselijke titel die me aansprak 'Confusion No More - For the Spiritual Seeker': https://www.bol.com/be/nl/f/confusion-n ... 005571899/
Dan ben ik me een maand gaan amuseren in de club-med van die goeroe met zijn rolls-royce's en 's avonds las ik het boek van Ramesh Balsekar. Het begon door te dringen en ik nam de trein naar Mumbay terug en bleef 14 dagen lang Ramesh Balsekar's gratis satsangs bezoeken.
Twee jaar later trok in weer naar India en ben advaita leraars als Mooji en Karl Renz gaan opzoeken.
Bleken deze drie leraars alle drie in de categorie "neo-advaita' te vallen en dus niet te deugen zo ontdekte ik eind 2014 op het fabuleuze, miraculeuze, formitastische ter ziele gegane https://www.waarheidvinding.nl :lol:
chromis schreef: 06 mar 2023 13:35 Ik dacht in sommige gevallen goed te begrijpen waar "de leraar" naar wees maar ik snapte in eerste instantie niet wat al die anderen nou wilden. Maar inderdaad: het "lingo" van enkele leraren resoneerde bij mij: als in 'herkenning'. Toegegeven dat [uiteraard] mijn "lingo" niet self-invented is, maar ik heb dit wel "retro-actief" toegepast (achterstevoren, als je begrijpt wat ik daarmee bedoel).
Ik snap het niet helemaal. Het is voor het eerst dat ik lees over "lingo" van enkele leraren. Oh wacht, "Lingo is een woordspel dat een combinatie is van Mastermind en Bing" vind ik op internet net.
Ja, met woorden spelen kunnen sommigen van die advaita- gasten wel meesterlijk. :lol:
Karl Renz en Tony Parsons vind ik daar twee toppers in.
Om je een breuk te lachen, zie video hieronder bv...

chromis schreef: 06 mar 2023 13:35 Echter... ik ben nog nooit naar zo'n satsang geweest of wat dan ook. Het lijkt me eigenlijk best wel leuk om eens over een ontwaakte of whatever te struikelen. Heb je tips?
Nee, ik heb geen tips. Ik heb zo de indruk dat de hoogdagen van satsangs voorbije zijn. Althans in real life. Nou heb ik er ook niet naar gezocht in Vlaanderen of Nederland want aan dat formidabele waarheidsvinding forum op internet had ik genoeg leute!
:occasion2:
Ik kijk nog wel is regelmatig op YouTube naar recente hoogvliegers in het advaita circus.
De trend omtrent ego is wel verandert.
Zie bv. Rupert Spira / There is no ego > .https://www.youtube.com/shorts/1gpUeRcxxPs
chromis schreef: 06 mar 2023 13:35 n.b. nog expliciet dank voor je reactie.
Graag gedaan. :occasion5:
bonifacius
Diehard

chromis schreef: 06 mar 2023 13:35 Echter... ik ben nog nooit naar zo'n satsang geweest of wat dan ook. Het lijkt me eigenlijk best wel leuk om eens over een ontwaakte of whatever te struikelen. Heb je tips?
Na effe een douche genomen te hebben schoot me toch een tip te binnen als het geen real life satsang hoeft te zijn.
Surf naar https://www.boeddhaforum.nl en volg daar de forumleden 'Vrij' en 'het verdwenen ik', dat zijn twee voormalige long-term leden van het onlangs gesloten advaita forum https://www.waarheidvinding.nl die daar regelmatig beperkt werden in hun schrijven door de forumbaas vanwege niet te beantwoorden aan zijn forumdoelstellingen.
Nu halen beide ontwaakte of whatever 'gedegen zelfonderzoekers' die overlopen van zelfkennis waarmee ze anderen willen helpen de religieuze Boeddhisten zowat het bloed onder de nagels uit. :lol:

Zo schreef forumlid 'het verdwenen ik' vandaag in het topic "bevrijding van lijden" om 12:25u : 'Kennende leegte is meer dan een halve eeuw verborgen voor me geweest,  ik kende het kennen niet.
:alien:
Oh boy, advaita, waarheid en zelfkennis discussies, geweldig amusant voor wie interesse heeft in het onderwerp.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ahja, je trekt wel een blikje bijzondere figuren open inderdaad. ;) Dank voor het delen,

Tony Parsons kende ik nog niet, Rupert Spira op zich wel. Eigenlijk lijkt het me interessant om vroeg of laat met iemand "in 't echt" van gedachten te wisselen (met een "leraar", dus) hierover, ook om te kijken wat er gebeurt. Maar ik weet nog niet met wie. Het is ook de vraag hoe 't uitpakt hoor.

Wat betreft dat 'gedegen zelf-onderzoek': ik had in 2015+ hulp van een "BIG-gecertificeerde", zogezegd (specialistische GGZ). Het is m.i. wel... "handig" dat zoiets gebeurt samen met iemand met enige ervaring. Ik heb later (vrijwillig/zelf) van zijn diensten gebruik gemaakt omdat ik iets wilde aanpakken. In je eentje kniezen op een yoga-mat "gaat 't niet worden" als je ingewikkelde zaken wilt aanpakken.

We hebben het topic van MaartenV gekaapt, ben ik bang. Is niet de eerste keer dat het gebeurt, denk ik ;) Excuses.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
bonifacius
Diehard

chromis schreef: 06 mar 2023 22:08 Ahja, je trekt wel een blikje bijzondere figuren open inderdaad. ;) Dank voor het delen,
Graag gedeeld. :wink:
Dit blikje dat ik opentrek zijn dus de zogenaamde 'neo-advaita' vertegenwoordigers.
Het is in het advaita wereld net als elders! De éne (groep, afscheuring) denkt het beter te weten dan de andere. :lol:
Zo is er de indeling:

1. Traditional Vedanta = Right Method
2. Neo-Vedanta = Right Method Misunderstood
3. Pseudo-Vedanta = Wrong Method

bron: http://www.advaita.org.uk/discourses/tr ... ad_neo.htm

Hilarisch als je het mij vraagt. 8*)
chromis schreef: 06 mar 2023 22:08 Tony Parsons kende ik nog niet, Rupert Spira op zich wel.
Ben net is gaan googlen of Rupert Spira ook door één of andere ontwaakte betweter in één van de drie hokje bovenstaande hokjes is gezet.
En ja hoor, hij staat er bij, zie > https://en.wikipedia.org/wiki/Category: ... a_teachers
:lol:
Er bestaan blijkbaar een soort advaita-pausen die de waarheid in pacht menen te hebben en de skepter zwaaien.
chromis schreef: 06 mar 2023 22:08 Eigenlijk lijkt het me interessant om vroeg of laat met iemand "in 't echt" van gedachten te wisselen (met een "leraar", dus) hierover, ook om te kijken wat er gebeurt. Maar ik weet nog niet met wie. Het is ook de vraag hoe 't uitpakt hoor.
Wel, nu schieten me er twee Nederlanders te binnen die ik wel is bekeken heb op YouTube: 1) Eric Van Zuydam 2) Hans Laurentius
Beiden geven live satsangs.
chromis schreef: 06 mar 2023 22:08 Wat betreft dat 'gedegen zelf-onderzoek': ik had in 2015+ hulp van een "BIG-gecertificeerde", zogezegd (specialistische GGZ). Het is m.i. wel... "handig" dat zoiets gebeurt samen met iemand met enige ervaring. Ik heb later (vrijwillig/zelf) van zijn diensten gebruik gemaakt omdat ik iets wilde aanpakken. In je eentje kniezen op een yoga-mat "gaat 't niet worden" als je ingewikkelde zaken wilt aanpakken.
Voor de éne kan gedegen zelfonderzoek werken om ingewikkelde zaken aan te pakken, voor de andere is gepraat niet genoeg. Ik heb er zowat 30 jaar miserabel 'spiritueel zoeken' opzitten en de grote definitieve doorbraak kwam pas uit totaal verwachte hoek eind aug. 2019. Mijn denken moest blijkbaar is goed doorgesmeerd worden en woorden waren daar niet meer toereikend voor. Mijn gedachten ware blijkbaar gestold geraakt, niet meer vloeiend.
Zie ook...
'Als we ouder worden vernauwt ons bewustzijn zich in zekere zin,’ aldus Gopnik. ‘De denkwereld van volwassenen is vastomlijnder en wat “gestold”,’ heeft ze ergens geschreven, terwijl ‘die van kinderen een stuk soepeler is en daardoor veel meer openstaat voor nieuwe ideeën’.
‘Als je een idee wilt krijgen van wat een verruimd bewustzijn is, hoef je alleen maar met een kind van vier een kopje thee te gaan drinken.’
Of wat lsd te nemen. Gopnik vertrouwde me toe dat ze getroffen was door de overeenkomsten tussen de fenomenologie van de lsd-ervaring en wat zij wist over het kinderbewustzijn: hogere zoektemperaturen, diffusere aandacht, meer mentale ruis (of entropie), magisch denken, en een laag consistent (in de tijd) zelfbewustzijn.
‘Waar het kort gezegd op neerkomt, is dat baby’s en jonge kinderen eigenlijk permanent aan het trippen zijn.’

'Beslist een interessant inzicht, maar hebben we er ook wat aan? Gopnik en Carhart-Harris denken beiden van wel; ze zijn van mening dat de psychedelische ervaring zoals zij die voor zich zien, voor zowel zieke als gezonde mensen van nut kan zijn.

Bij hen die gezond zijn zouden psychedelica door hun entropieverhogende werking de vastgeroeste denkpatronen te lijf kunnen gaan – ‘het denken eens goed doorsmeren,’ zoals Carhart-Harris het verwoordt –, en wel zodanig dat het resulteert in een toename van welbevinden, openheid en creativiteit. Om de termen van Gopnik te gebruiken: de middelen zouden bij volwassenen het soepeler denken kunnen bevorderen dat kleine kinderen zo eigen is, en ook hun creatieve ruimte kunnen vergroten. Als het klopt wat Gopnik denkt, namelijk dat de ‘kindertijd voor ruis – en nieuwe elementen – in het systeem van culturele evolutie zorgt’, zouden psychedelica hetzelfde in het systeem van de volwassen geest kunnen bewerkstelligen.

Wat de mensen die niet gezond zijn betreft: vooral zij die lijden aan door mentale rigiditeit gekenmerkte stoornissen (verslaving, depressie en obsessies) profiteren er waarschijnlijk het meest van.

‘Er zijn allerlei soorten problemen en ziektebeelden bij volwassenen, zoals depressie, die te maken hebben met de fenomenologie van piekergedrag en ernstige, op het ego gerichte aandachtsvernauwing,’ aldus Gopnik. ‘Je blijft maar over hetzelfde tobben, er lijkt geen uitweg, het wordt een obsessie, en je raakt er misschien wel aan verslaafd. Mij lijkt het aannemelijk dat de psychedelische ervaring behulpzaam kan zijn om aan die geestestoestand te ontsnappen en een aanknopingspunt kan bieden bij het opnieuw opschrijven van de grijsgedraaide verhalen van wie we zijn.

'De ervaring kan dan als een soort ‘reset’ werken – je jaagt ‘een stoot lawaai door een systeem’ dat in een rigide routine zit opgesloten. Het tot rust brengen van het dmn en het verzwakken van de macht van het ego – dat overigens volgens haar sowieso heel goed iets illusoirs zou kunnen zijn – zou die mensen ook kunnen helpen. Gopniks idee van een reset van het brein deed erg denken aan Carhart-Harris’ uitspraak over ‘de sneeuwbol schudden’: een manier om entropie, warmte dus, in een vastgevroren systeem te brengen.'

Uittreksel van: Michael Pollan. 'Verruim je geest'.
Dus ik heb een reset van jewelste gehad eind aug. 2019 met de typische verschijnselen die ook bij bijna-dood ervaringen vermeld worden. Zwart gat, wormgat / tunnel / licht. Dat waren woorden die me bijgebleven waren en waarmee ik pas een maand na de ervaring de link kon leggen met bijna-dood ervaringen, waarin ik voorheen nooit interesse had gehad.
Bam, mijn chronisch piekergedrag in één klap van de kaart geveegd!
chromis schreef: 06 mar 2023 22:08 We hebben het topic van MaartenV gekaapt, ben ik bang. Is inet de eerste keer dat het gebeurt, denk ik ;) Excuses.
Ik vermoed dat MaartenV het ons wel wil vergeven want via dit uistapje naar advaita en psychedelica is er weer een raakvlak met bijna-dood ervaringen en... Advaita vedanta! :lol:
Zie citaat:
Abstract

5-Methoxy-N,N-dimethyltryptamine (acronymized as 5-MeO-DMT) is sui generis among the numerous naturally-occurring psychoactive substances due to its unparalleled ego-dissolving effects which can culminate in a state of nondual consciousness (which is phenomenologically similar to transformative peak experiences described in various ancient contemplative traditions, e.g., Advaita Vedānta, Mahāyāna Buddhism). The enigmatic molecule is endogenous to the human brain and has profound psychological effects which are hitherto only very poorly understood due to the absence of scientifically controlled human experimental trials. Its exact neuronal receptor binding profile is a matter of ongoing scientific research, however, its remarkable psychoactivity is presumably mediated via agonism of the 5-HT2A (serotonin) receptor subtype.

bron: https://www.biorxiv.org/content/10.1101/578435v2
Dus ik vermaak me als 'ervarings-deskundige' kostelijk met de vele 'ontwaakte' advaita-kletskousen over het non-duale.
Ik ben nu dus terug zoals de jonge kinderen die eigenlijk permanent aan het trippen zijn zonder middelen dewelke ik ook niet meer nodig heb.
Wat een bevrijding! Dat ze uit die hoek zou komen had ik nooit verwacht.
En de allereerste aanzet ertoe was de stom toevallige ontdekking van KAMBO in de zomer van 2019. Ook weeral zo'n grenswetenschappelijk iets, maar waarvan ik stiekeme audio opnamen heb van kanker-specialisten die hun ogen niet konden geloven maar de resultaten van hun scan-apparaten niet konden ontkennen.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Bonifacius,

Kijk toch uit met “kankerspecialisten die hun ogen niet konden geloven”.
Wat precies wil je daar hier mee zeggen?

Er zijn al meer die erg losjes Kambo aan het aanbevelen zijn:
Veel onderzoekers geloven dat een Kambo behandeling een hele nieuwe wereld kan openen voor behandeling van ziektes zoals verslavingen, artritis, alzheimer, kanker, chronisch moeheidssyndroom, chronische pijn, depressie, diabetes, lyme disease en meer. Het zuivert je lever en bloed en geeft je immuunsysteem een boost.

Kambo ontgift het lichaam en het is een natuurlijke manier om het immuunsysteem te versterken. Het heeft krachtige ontstekingsremmende, antimicrobiële en antivirale eigenschappen.

Het is een van de sterkste natuurlijke antibiotica en anesthetica die van nature in de wereld worden gevonden.
Voor mensen met onvoldoende onderscheidingsvermogen en gediagnosticeerde kanker werkt zoiets als TV-reclame voor gok-sites op gokverslaafden.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Nog even wat "Kambo" nagelopen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Kambo_(drug)
Medical claims
Non-indigenous users and practitioners of kambo claim that the alternative medicine helps with a wide variety of issues and conditions. These claims include treating addiction, depression, and chronic pain,[16][20][21] reducing fevers,[16] increasing fertility,[16] boosting energy and physical strength,[18][20] and improving mental clarity.[20] It is also claimed that kambo removes negative energy[16] and cleanses the soul and body.[18]There is a report of a single patient with acute myeloid leukemia who normalized his blood cell count and reached a complete remission which lasted more than 4 years after kambo application (and without any chemotherapy),[22]

but the causal role of kambo in this positive outcome is not proven so far.

There is currently no scientific evidence to these claims.[5][6][a]
There is no solid medical evidence on how the frog toxins work,
whether they are useful for treating anything, and
whether they can be used safely: no clinical trials have tested them on humans,
as of November 2019.[5]
Marketing
In non-indigenous use, the frog secretion is described and marketed as a "detox" treatment, cleanse,[17][25] purge,[16] and as a "vaccine", which is "good for everything".[26] Kambo has been marketed both as a "scientific" remedy, emphasizing the biochemistry, and as a "spiritual" remedy, emphasizing its indigenous origins.[11] Purging (deliberate vomiting) has been a popular treatment since the 1800s.[17]

"Detox" has been described by Edzard Ernst, emeritus professor of complementary medicine, as a term for conventional medical treatments for addiction, which has been

"hijacked by entrepreneurs, quacks, and charlatans to sell a bogus treatment."[27]
Het riekt mij allemaal niet zo schoon als je suggereert Bonifacius,

En ook nog riskant als ik Pubmed zo zie:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33719640/

Roeland
bonifacius
Diehard

heeck schreef: 07 mar 2023 11:19 Bonifacius,

Ik ga er maar beter niet op in heeck, want het riekt jou allemaal niet zo schoon.
Ik ga me aan de wijze woorden van Wittgenstein houden zoals een forumlid gisteren gepost heeft in een ander topic...
VseslavBotkin schreef: 07 mar 2023 00:54 Het is een beetje zoals Morpheus zegt in de Matrix-films: je kunt iemand een deur wijzen, maar hij is toch echt zelf degene die er doorheen moet lopen. Niet iedereen wil of kan dat; of ziet dat er überhaupt sprake is van een deur. Het eervolle om te doen is dan om gewoon niet al te veel te praten, zoals Wittgenstein jaren geleden al eens uitwees.
:wink:
bonifacius
Diehard

heeck schreef: 07 mar 2023 11:19 Bonifacius,

Ok, ik zal er iets meer over zeggen. Feit dat ik hier niet wordt afgeschoten als drugdealer en verslaafde door mijn onthullingen over entheogenen gebruik als 5-Me0-DMT, kan ik over het onschuldige kambo wel wat meer kwijt.

Kambo bevat geen psychedelische stoffen en ik hoorde er voor het eerst over via een vriendin in 2019 die al lang gediagnostiseerd is met angststoornissen. Ze voelde zich zo met de rug tegen de muur staan dat ze ook maar is kambo ging proberen. Ze had niets achtergrond in die dingen.
Ik ken haar sinds 2014 en zag haar angststoornissen maar toenemen in de jaren erop volgend. Heel erg voor haar. In de zomer van 2019 liet ze me via chat weten dat ze genezen was van haar angststoornis. Heel verbaasd vroeg ik haar dan via chat terug welke therapie dat ze gevolgd had. 'Geen, ik heb kambo gedaan', antwoordde ze.
Net als jij ben ik dan gaan googlen op kambo en wou haar toch wel is in het echt zien. We hebben dan afgesproken en ik zag haar stralen van geluk. Dat intrigeerde mij zeer sterk en dus moest ik alles weten van kambo.
What the fuck zit er ik kambo dat iemand met een angst-stoornis daar zo van geneest??

Veel over kambo gelezen, en dan maar is zelf ondergaan, beste manier om te weten te komen wat het echt is. Mijn motivatie om het te ondergaan werd ook ingegeven omdat ik erover las dat het de lever kon genezen. Hmm, ik had van mijn huisdokter en bloedonderzoek in labo in 2014 al te horen gekregen dat mijn lever er erg aan toe was (niet van alcohol, wel van overmatig suikergebruik). Dus ging ik ervoor.
Ik vond toen via internet een locatie waar ze kambo sessies aanboden, maar ook ayahuasca en andere psychedelica.
Drugs, daar wil ik niets mee te maken hebben! Was mijn eerste reactie! :lol:
Vraag me niet waarom, maar op de éne of andere manier heb ik toch een stap verder gezet dan kambo alleen. Nu, meer dan drie jaar later kan ik nog altijd zitten dat die beslissing de beste was dat ik ooit kon doen.

Terug naar naar kambo.
Ik had een eerste kambo sessie gedaan eind augustus 2019, wat ik als verschrikkelijk ervoer, en enkele weken later belt een zeer goeie 42-jarige vriend mij ontredderd met het bericht dat er terminale dikke darm kanker is vastgesteld bij hem. Hij had nog 2 à 4 jaar te leven. Van operatie was geen sprake omdat zijn lever helemaal aangetast was van de uitzaaiingen.
Na enkel chemo-sessies nam hij het besluit dat nooit meer te willen. Dan nog liever meteen dood zijn, zei hij.
Wat te doen nu? Ik stelde hem voor omdat hij toch niets meer te verliezen had, mijn pas ontdekte weg is uit te proberen.
Die is hij dan gegaan en om de drie maand ging hij naar het hospitaal om onder de scanners te gaan liggen.
Eerst waren de specialisten verbaasd dat zijn kanker niet verder uitgezaaid was. 'Welke alternatieve behandeling ben jij alweer aan het doen?' Vroegen ze. 'Kambo' antwoordde mijn vriend.
Hm, deze stabilisatie zal wel een gevolg zijn van de drie chemo behandelingen concludeerden ze.
Weer drie maanden later lieten de kanker specialisten hun apparaten zien dat de uitzaaiingen in zijn lever afgenomen waren. Dat liet hen achter de oren krabben en weer vroegen ze wat hij als alternatieve behandeling aan het ondergaan was. "Kambo" antwoordde mij vriend weer.
Drie maanden later, weer afname van uitzaaiingen in de zijn lever.
Zo is mijn vriend een jaar lang gemiddeld om de 10 dagen een kambo sessie gaan ondergaan. Na een jaar was zijn lever helemaal vrij van uitzaaiingen tot grote verbazing van de kankerspecialisten!
De zus van mijn vriend heeft telkens verborgen met haar smartphone de uitlatingen van de artsen opgenomen.
Laatst gewijzigd door bonifacius op 07 mar 2023 17:14, 2 keer totaal gewijzigd.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Bonifacius,

Persoonlijke getuigenis van een anonieme forumdeelnemer tellen voor mij alleen als anonieme getuigenis.
En die hebben geen gewicht als het op betrouwbaarheid aankomt.

Dat je Vseslav en daarmee ook nog Wittgenstein etc. aanhaalt legt geen gewicht in de schaal.

Roeland
bonifacius
Diehard

heeck schreef: 07 mar 2023 17:13 Persoonlijke getuigenis van een anonieme forumdeelnemer tellen voor mij alleen als anonieme getuigenis.
En die hebben geen gewicht als het op betrouwbaarheid aankomt.

Roeland
Shit, verloren moeite al mijn geschrijf over kambo! :shock:
Maar goed, misschien heeft iemand anders er wat aan.
bonifacius
Diehard

heeck schreef: 07 mar 2023 17:13 Dat je Vseslav en daarmee ook nog Wittgenstein etc. aanhaalt legt geen gewicht in de schaal.
Oh, maar ik wil niet gewichtig doen hoor.
Plaats reactie