Peter van Velzen schreef: ↑05 mar 2023 01:23
Rereformed schreef: ↑04 mar 2023 12:00
Peter van Velzen schreef: ↑04 mar 2023 10:29
Denk je dan, dat het onmogelijk is, een verhaal te verzinnen over iemand die daadwerkelijk geleefd heeft?
Nee, natuurlijk niet. In het wetenschappelijk debat werkt het anders:
Indien kan worden aangetoond dat het evangelie van Marcus een kunstmatig verzonnen verhaal is, een literair product zoals een schrijver een roman schrijft vol met fictieve personen,
is er geen reden om ervan uit te gaan dat Jezus een historisch bestaand persoon is geweest, oftewel is het onmogelijk om te schrijven wat je schreef: "Ik ga er vooralsnog vanuit dat er daadwerkelijk iemand geleefd heeft."
Onmogelijk? Heb ik het onmogelijke gedaan? Dat is knap van mij! Misschien bedoel je iets anders?
Nee, ik bedoel niet iets anders. Ik schrijf ervan uitgaand dat jij
begrijpend leest. Moet ik het werkelijk voor je uitspellen wat ik bedoel?
Mijn redenering impliceert uiteraard dat een
redelijk persoon onmogelijk kan schrijven wat je schreef, omdat deze persoon zich door redelijkheid laat besturen.
NB Je blijft maar hameren op een zin die bedoeld was als reactie op Barnabas en helemaal niet als reactie op serieuse onderzoekers. Ik dacht dat ik dat al had uitgelegd.
Omdat onze hele discussie enkel op die uitspraak van jou betrekking heeft. Die uitspraak is eenvoudig niet verantwoord in een topic waarin de vraagstelling
ooit bestaand of niet bestaand het onderwerp is. Ik hamer er op omdat je dat dient te beseffen en je er voortdurend blijk van geeft dat
niet te beseffen.
Het duurde vele dagen en pagina's lang discussiëren met jou voordat deze zaak opgehelderd werd. En dat lag bepaald niet aan mij, maar aan jou. Je had na de eerste kritische bijdrage van mij al opheldering kunnen hebben gegeven, maar je deed het omgekeerde. Lange tijd reageerde je door je gedane uitspraak te verdedigen. Ik kreeg als antwoord op mijn kritiek te horen:
"Er is [weliswaar] geen enkele noodzaak om te geloven dat de mythe is gebaseerd op een persoon die daadwerkelijk in de 1e eeuw heeft geleefd. Maar de kans is vrij groot dat er een persoon was die Jeshua werd genoemd, en die gekruizigd was. Op grond van het grote aantal kruizigingen en de populariteit van de naam Jehoshua, schat ik het aantal gekruizigden met die naam vrij hoog in (ongeveer 60 personen) Allicht dat mensen voor wie zij dierbaar waren hallucinaties hebben gehad van meerdere van hen na hun dood (dat schijnt vrij vaak voor te komen. Richard Carrier achtte - meen ik - de kans op een "historische Jezus) ooit 1 op 3".
Oftewel je hield vol dat je uitspraak redelijk was omdat de kans volgens jou
vrij groot was. Je deed het zelfs door Richard Carrier erbij te halen en te zeggen dat die de kans ook vrij groot acht. Dit verraadt dat je niet eens besefte dat Richard Carrier de kans op een historisch bestaande Jezus juist tweemaal zo klein acht als de kans dat hij
niet bestaan heeft en
uitgaan van een ooit bestaande Jezus dus juist als een grove fout aanduidt.
Peter van Velzen schreef:Ik ben tot grote domheden in staat hoor! Maar de reden waarom ik - en misschien ook anderen - een mens vermoed(de) die daadwerkelijk geleefd heeft in plaats van een mythisch wezen of een zuivere hallucinatie is mij pas gisteren duidelijk geworden. Het zijn de woorden die aan Jezus worden toegeschreven. Dat lijken in veel gevallen absoluut geen woorden van een mythisch wezen, (al zou dat uiteraard door de vertaling kunnen komen), maar woorden waar ik het soms roerend mee eens en - uiteraard - soms ook radikaal mee oneens kan zijn. Het kan zijn dat het niet lezen van drie boeken er ook toe bijdraagt, maar ik vermoed dat dat minder bijdraagt dan mijn grote eigenwijsheid.
Dus je wil in het voorgaande te kennen geven dat je de zaak opgehelderd had, maar vervolgt nu vrolijk weer met laten zien dat je nog steeds achter je gedane uitspraak staat.
En het wordt steeds vreemder. Je doet het nu op basis van een buitengewoon kromme redenering: De woorden die aan Jezus zijn toegeschreven klinken absoluut niet als woorden van een mythisch wezen maar alsof een mens van vlees en bloed ze moet hebben bedacht. Hoe in vredesnaam kan dat een argument zijn? Zijn de evangelieschrijvers geen mensen van vlees en bloed? Kunnen zij niet eenvoudig hun religieuze opvattingen laten uitspreken door de mond van hun goddelijke held die ze laten incarneren tot mens die ergens in Galilea en omstreken en Jeruzalem rondloopt? En wanneer ik je deze uitspraak van Jezus geef:
"Gaat dan heen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld", is het voor een beetje kritische onderzoeker niet al meteen duidelijk dat dit nooit door een werkelijk bestaande Jezus uitgesproken kan zijn, maar door de evangelieschrijver Matteüs of door de latere kerk nog later bedacht is?
Peter van Velzen schreef:Ik noem een persoon die rondgelopen heeft nu eenmaal geen "historisch" persoon. Voor mij is een "historisch persoon", iemand waarover betrouwbare non-fictie beschikbaar is.
Ik ga er dus van uit dat er mensen kunnen zijn die werkelijk geleefd hebben, maar waarover wij slechts verzonnen verhalen kennen. Waarom dat jou verwart snap ik niet. Ik schreef het toch duidelijk genoeg!
Omdat het debat enkel draait om de koele vraag of er daadwerkelijk een persoon Jezus heeft rondgelopen waaruit het christelijk geloof is ontstaan, of niet. De debatvraag behelst niet
in hoeverre deze persoon als historisch kan worden beschouwd.
Dat later verzonnen fantastische verhalen toch gebouwd
kunnen zijn op een historisch bestaand persoon, wordt door helemaal niemand ontkend. Integendeel, men is in de bijbelwetenschap er juist altijd vanuit gegaan dat een historisch bestaand persoon aan de basis ligt. Maar dat uitgangspunt wordt nu voor het eerst op puur wetenschappelijke basis aangevallen. In het jezusmythicismedebat wordt voor het eerst de debatvraag gesteld: heeft deze persoon daadwerkelijk ooit bestaan of is er
meer reden om te denken van niet? Indien men dan schrijft
"Ik ga er vooralsnog vanuit dat er daadwerkelijk iemand geleefd heeft", dan heeft men ófwel de debatvraag niet begrepen, ófwel is men expert in deze kwestie, en heeft men op grond van argumentatie de positie ingenomen dat de zienswijze van
historicism waarschijnlijker is dan de zienswijze van
mythicism.
Het spijt me te zeggen, maar ik verwar helemaal niets. De enige die verward bezig is ben jij.
Peter van Velzen schreef:Ik vraag me tussendoor af wat men doorgaans als een historisch persoon beschouwt.
De betekenis die IK er aan geef, zou wel eens flink kunnen afwijken van wat gebruikelijk is.
Het punt is helemaal niet dat jij er een andere betekenis aan geeft dan wat men doorgaans als een historisch persoon beschouwt. Het punt waar het om gaat is dat jij niet vat in welke betekenis het woord "historisch"
in het debat "Is Jezus historisch of mythisch?" opgevat moet worden. Het is eenvoudig de kortst mogelijke manier om aan te geven dat men denkt een "flintertje werkelijk bestaand persoon" te kunnen ontwaren. Op dezelfde manier moet men het woordje
mythisch opvatten in de betekenis van "volkomen mythisch, niet gebaseerd op het uitgroeien tot mythische proporties van een ooit werkelijk bestaand persoon". Iedereen die aan het
Historicist-Mythicist Debate meedoet weet al dat een
historicist er sowieso van uitgaat dat de Jezus die dan bestaan zou hebben voor het grootste gedeelte mythisch is gemaakt. Iedere geleerde die de positie van het mythicisme afwijst wordt eenvoudig
HJ scholar genoemd.
Peter van Velzen schreef:Rereformed schreef:
Peter van Velzen schreef:Nogmaals Ik kies niet voor een standpunt in het mythicisme debat. Ik kies voor een uitgangspunt om de woorden die aan Jezus worden toegeschreven te behandelen.
De eerste zin is duidelijk. Maar ik zie niet in wat de tweede zin met de vraagstelling te maken heeft. Je uitspraak zou door een dominee gegeven kunnen worden.
Dat klopt! Alleen zal een dominee zich vaak genoodzaakt zien om het altijd op een of andere manier met de (fictieve) Jezus eens te zijn en ik niet. Het heeft inderdaad weinig met de vraagstelling omtrent het mythicisme te maken. Wel met mijn persoonlijke visie op Jezus. Dat moet zo langzamerhand toch duidelijk zijn.
Precies, het heeft niets met de debatvraagstelling te maken. Maar daar gaat de oorspronkelijke discussie en
mijn discussie met jou nu eenmaal over.