Executies in Iran

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Executies in Iran

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Mullog schreef: 09 jan 2023 12:20 Lijkt me enigszins absurd om een politiek systeem als een religie te beschouwen. Dat men als rechtvaardiging zich te pas en te onpas van religieuze argumenten bedient lijkt mij wat anders. Maar ik geloof niet dat Botha, Smuts en Hertzog als een soort van apartheid drie-eenheid aanbeden werden en dat ene Mandela de rol van satan gekregen heeft. Als je op deze manier naar zaken gaat kijken is alles religie, zelfs mijn lunch.
Voor veel gelovigen in wat dan ook is dat (helaas) een normale en zelfs logische constructie.

Dat dit voor ongelovigen 'zoals ik' oninvoelbaar is doet daar niet zoveel aan af.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

De discussie in de laatste paar posts, kwam voort uit deze opmerking:
Wél weet ik dat óók de Apartheid in Zuid-Arika met behulp van druk van buiten Zuid-Afrika tegengegaan werd. Dat lijkt de enige weg.
De Apartheid was een systeem dat maar enkele decennia heeft bestaan. Wellicht werden wel wat religieuze argumenten gebruikt, maar het was toch vooral een politiek systeem om de bevoorrechte positie van een kleine minderheid te behouden. Het is ook maar zeer de vraag of Apartheid zonder druk van buiten wel overleefd zou hebben. Het lijkt me onwaarschijnlijk.

Wat betreft de politieke islam: ik geloof er niets van dat druk van buiten veel gaat helpen.
Anders dan Apartheid, baseert het zich op de Sharia die al 13 eeuwen bestaat en veel breder wordt toegepast dan destijds de Apartheid.

Tot nu toe werkt bemoeienis in elk geval niet. Overal waar dat geprobeerd is, blijft een puinhoop achter.
Zelfs in een land als Afghanistan of bijv. in Gaza, waar een groot deel van de bevolking afhankelijk is van buitenlandse hulp, trekt het regime zich niets aan van invloed van buiten.

Omgekeerd zijn er in de geschiedenis wel (zeldzame) voorbeelden van hervormingen van binnenuit, zoals Turkije onder Atatürk.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

gerard_m schreef: 09 jan 2023 15:59 Omgekeerd zijn er in de geschiedenis wel (zeldzame) voorbeelden van hervormingen van binnenuit, zoals Turkije onder Atatürk.
Dat kon alleen maar doordat het machtsblok rond de Sultan (die niet zelf niets te vertellen had) was ingestort.
Daardoor werd hele hele gebied waar de Turken heersten heringedeeld en kwamen en nieuwe besturen.
Dat kwam niet van binnenuit, maar doordat ze de 1ste wereld oorlog hadden verloren.

Het afzetten van de Egyptische Koning lijkt me een beter voorbeeld.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

gerard_m schreef: 09 jan 2023 15:59Omgekeerd zijn er in de geschiedenis wel (zeldzame) voorbeelden van hervormingen van binnenuit, zoals Turkije onder Atatürk.
Het tegendeel is het geval. Wat er onder Atatürk gebeurde werd juist mogelijk doordat westerse mogendheden van buitenaf inbeukten op het Ottomaanse Rijk. Hoe bestendig het is wat er onder Atatürk gebeurde kunnen we zien aan wat er nu onder Erdogan gebeurt.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
vegan-revolution
Superposter

Peter van Velzen schreef: 09 jan 2023 01:442. Dus ze doen eigenlijk niets!
Iets nalaten is ook een keuze en kan wel degelijk gevolgen hebben. Denk er bijvoorbeeld maar eens aan wat er kan gebeuren als er geen dijken gebouwd worden of wat er kan gebeuren als dijken niet onderhouden worden.
vegan-revolution
Superposter

Mullog schreef: 09 jan 2023 07:27
vegan-revolution schreef: 08 jan 2023 22:26
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 08 jan 2023 21:48Even lijkt er een lichtpuntje, maar het is dan weer snel gedoofd.
Precies zoals al die zogenaamde Arabische lentes die in Arabische nachtmerries eindigden.

Wél weet ik dat óók de Apartheid in Zuid-Arika met behulp van druk van buiten Zuid-Afrika tegengegaan werd. Dat lijkt de enige weg.

Maar met de weg die westerse landen nu ingeslagen zijn durft men zelfs in westerse landen zélf de islam nauwelijks ter discussie te stellen.
Je wilt de apartheid van Zuid Afrika vergelijken met de iets als een religie?
Zeker wanneer zo'n religie een soort apartheid voorschrijft : moslims mogen wat niet-moslims niet mogen in de islamitische doctrine.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

vegan-revolution schreef: 09 jan 2023 22:19
Peter van Velzen schreef: 09 jan 2023 01:442. Dus ze doen eigenlijk niets!
Iets nalaten is ook een keuze en kan wel degelijk gevolgen hebben. Denk er bijvoorbeeld maar eens aan wat er kan gebeuren als er geen dijken gebouwd worden of wat er kan gebeuren als dijken niet onderhouden worden.
Het is alleen een keuze als je beseft dat er alternatieven zijn. Er is heel veel dat ik nalaat zonder dat ik daar voor gekozen heb.
Maar dat is uiteraard bijzaak. De executies in Iran (en zelfs de bedreigingen en aanslagen hier) zijn veek belangrijker. Ik doe daar overigens niets tegen, omdat ik niet weet wat ik zou kúnnen doen. Dat is ook geen keuze, die ik maak. Ik vermoed dat jij het ook niet weet.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

In t verlengde hiervan....We zijn er in de EU ook nog lang niet!
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b24b1ae9/

Vervolgd worden wegens levens redden!
Amnesty International vraagt Griekenland de vervolging te staken van 24 hulpverleners die worden verdacht van spionage, fraude en illegaal gebruik van radiofrequenties bij hun hulp aan vluchtelingen.

In een islamitisch land had dit de doodstraf geweest.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 10 jan 2023 10:54 In t verlengde hiervan....We zijn er in de EU ook nog lang niet!

Amnesty International vraagt Griekenland de vervolging te staken van 24 hulpverleners die worden verdacht van spionage, fraude en illegaal gebruik van radiofrequenties bij hun hulp aan vluchtelingen.

Het zijn gewoon mensensmokkelaars in mijn ogen.
Ook ondermijnt het onze structuur door de import van deze (vaak criminele) gelukszoekers.
Hard straffen: een jaar of twintig effectieve opsluiting lijkt me heel redelijk.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 jan 2023 11:04
dikkemick schreef: 10 jan 2023 10:54 In t verlengde hiervan....We zijn er in de EU ook nog lang niet!

Ook ondermijnt het onze structuur door de import van deze (vaak criminele) gelukszoekers.
Hard straffen: een jaar of twintig effectieve opsluiting lijkt me heel redelijk.
Geen nekschot? Het gaat over de hulpverleners die mensen uit zee haalden
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 10 jan 2023 11:25
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 jan 2023 11:04

Geen nekschot? Het gaat over de hulpverleners die mensen uit zee haalden
Dat is niet mijn stijl.

Die mensen die ze uit zee halen hebben daar afspraken met ze over gemaakt, via andere mensensmokkelaars.
Die mensen zijn daar dus omdat ze weten dat ze gered gaan worden.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

vegan-revolution schreef: 09 jan 2023 22:13
gerard_m schreef: 09 jan 2023 15:59Omgekeerd zijn er in de geschiedenis wel (zeldzame) voorbeelden van hervormingen van binnenuit, zoals Turkije onder Atatürk.
Het tegendeel is het geval. Wat er onder Atatürk gebeurde werd juist mogelijk doordat westerse mogendheden van buitenaf inbeukten op het Ottomaanse Rijk. Hoe bestendig het is wat er onder Atatürk gebeurde kunnen we zien aan wat er nu onder Erdogan gebeurt.
De meeste veranderingen hebben een zetje van buiten of een crisis nodig. Maar dat doet niets af aan de hervormingen die door Atatürk werden doorgevoerd. Hij had hier ook anders op kunnen reageren.

Ik zie vooral dat druk van buiten in welke vorm dan ook, totaal geen effect heeft en eerder averechts werkt.

Uiteindelijk is de politieke islam / sharia één van de systemen die staat tegenover democratie of bijv. een dictatuur zoals China. Waar de sharia uitgaat van absolute superioriteit van zichzelf, zijn wij geneigd onze waarden te relativeren. Dat is een kracht, maar wellicht ook een zwakte.
Ook geven we hier alle ruimte aan islam terwijl omgekeerd in landen onder de sharia enige ruimte voor andersdenkenden totaal ondenkbaar is. We hebben geen controle over immigratie, subsidiëren islamitisch onderwijs, hebben weinig zicht op de boodschap die in moskeeën wordt uitgedragen of wie ze financiert. Wie daar vragen bij stelt is als snel "incorrect" of erger.

Ik denk dat wij in het westen minimaal een heel groot risico nemen door de politieke islam op geen enkele manier in de weg te zitten.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 jan 2023 11:47 Die mensen die ze uit zee halen hebben daar afspraken met ze over gemaakt, via andere mensensmokkelaars.
Dus laten verdrinken was een meer EU humane oplossing? Was het allemaal doorgestoken kaart?
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 10 jan 2023 13:31
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 jan 2023 11:47 Die mensen die ze uit zee halen hebben daar afspraken met ze over gemaakt, via andere mensensmokkelaars.
Dus laten verdrinken was een meer EU humane oplossing? Was het allemaal doorgestoken kaart?
Nee maar straf de verantwoordelijke zwaar en stuur de indringers (na hun straf) terug van waar ze kwamen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 jan 2023 13:35
dikkemick schreef: 10 jan 2023 13:31
Nee maar straf de verantwoordelijke zwaar en stuur de indringers (na hun straf) terug van waar ze kwamen.
Zodat wij er vanaf zijn en verder kunnen gaan met ons luxe leventje. Daar is iets voor te zeggen inderdaad. Waarom ontvluchten mensen een continent/land? Alleen economisch gewin?
Einstein/Mick
Plaats reactie