axxyanus schreef: ↑09 jan 2023 14:33
Amerauder schreef: ↑09 jan 2023 12:34
Maar natuurlijk is schoonheid een primaire waarheid van de allerhoogste rang. Lees Plato – de grootvader van de metafysica zelf – er maar even op na, of kijk simpelweg naar je eigen situatie: Als jouw moeder jouw vader niet mooi had gevonden (en andersom) was jij er waarschijnlijk niet geweest.
Een naam van een antieke filosoof vermelden is geen argument.
Zie het maar als een suggestie voor wie de metafysische status van schoonheid wat beter wenst te begrijpen. Plato lezen kan helpen. Maar je kunt natuurlijk ook heel hard roepen dat Plato geen autoriteit heeft. Wie weet helpt dat ook! Ik zou zeggen: probeer jij het via die weg maar.
En blijkbaar heb je er niet bij stilgestaan dat er nogal wat kinderen verwekt worden als gevolg van een (groeps)verkrachting.
En baby’s worden ook in laboratoria gekweekt tegenwoordig, dat soort uitzonderingen zijn mij zeker niet ontgaan.
Toch speelt seksuele selectie vooralsnog een niet te miskennen en uitermate belangrijke rol in de totstandkoming van het leven, van de evolutie, en daarmee van het bestaan zelf.
Ik zal niet zeggen dat schoonheid alles is, maar het is op zijn minst zeer belangrijk. Op zijn minst is het goddelijk, metafysisch, op zijn minst gaat het de grenzen van tijd, ruimte en oorzakelijkheid te boven.
Schoonheid is geen maatstaf voor waarheid. De waarheid is maar al te vaak lelijk.
Er zullen best lelijke waarheden bestaan – ik weet het niet, er schiet me er nu geen enkele te binnen? – maar het gaat hier niet om waarheid in het algemeen – chromis vroeg hier specifiek naar metafysica.
En voor een lelijke metafysica kiezen – metafysica is een keuze – is op zijn zachts gezegd een afkeurenswaardige keuze. Het is een waar-ben-je-nu-helemaal-mee-bezig.
Dat is waarom, zoals ik zojuist uiteen heb gezet, het afkeuren van het materialisme in de eerste plaats een kwestie van smaak is.
VseslavBotkin schreef: ↑09 jan 2023 14:49
Maar dat geloof jij helemaal niet, leugenaar!
Haha, en zo is het maar net. Uiteindelijk erkennen ook materialisten het verschil tussen mensen en computers. Uiteindelijk hebben ook zij hun naasten lief. Ze strooien enkel wat onzorgvuldig met hun labeltjes, dat is alles. Wat dat betreft is het precies zoals met het christendom: er zitten er maar weinig tussen die
oprecht in de leer geloven.
HierEnNu schreef: ↑09 jan 2023 15:35
TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
Je hebt niets om deze bewering te onderbouwen, je roept iets wat je tot waarheid verheft en van daaruit ga je zitten praten.
"
Zou TIBERIUS CLAUDIUS beseffen dat hij daarmee zijn eigen gedrag beschrijft?"
Goede vraag!
Maar het verschil is wel dat Tiberius zich aan de lopende band beroept op autoriteiten die zó autoritair zijn, zo algemeen geldig en ontegenzeglijk, dat hij ze niet eens hoeft te benoemen. Hij hoeft alleen maar de verklaren ‘zo is het!’ en iedereen gelooft hem, als vanzelf.